جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
حوزه آموزش و پرورش در سالی که گذشت؛

ماجرای معرفی وزیر آموزش و پرورش

اولتیماتوم مجلس به فانی
شنبه ۲ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 351163
انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم به یکی از مهمترین رویدادهای سال گذشته در حوزه آموزش تبدیل شد چرا که از زمان تغییر دولت، بسیاری از فرهنگیان و کارشناسان آموزشی در انتظار معرفی وزیر آموزش و پرورش بودند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، با تغییر دولت و روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب، بسیاری از فرهنگیان و کارشناسان آموزشی گمانه زنی های بسیاری برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش کردند که در این میان اسم افرادی همچون محمد علی نجفی، رحیم عبادی، معصومه ابتکار، مرتضی حاجی بر سر زبانها افتاد و در نهایت قرعه فال بنام محمد علی نجفی به عنوان به عنوان گزینه پیشنهادی دولت تدبیر و امید افتاد و او به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد.
 
شاید یکی از مهمترین دلایل انتخاب نجفی، سابقه وزارتش در آموزش و پرورش و کارنامه موفق کاری اش بود. فردی  که به محض اعلام اسمش به عنوان وزیر پیشنهادی، مورد استقبال معلمان و فرهنگیان قرار گرفت و بسیاری از فرهنگیان در بیانیه های مختلف حمایت خود را از او اعلام کردند.  به گفته کارشناسان آموزشی محمد علی نجفی  به دلیل نگاه متفاوت و اقدامات تاثیرگذارش در نظام آموزشی و بالا بردن شان و منزلت معلمان، به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم معرفی شد.
 
اما در نهایت محمد علی نجفی پس از دفاع از برنامه های پیشنهادی خود در مجلس، در تاریخ 24 مرداد ماه نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و نمایندگان با 133 رای مخالف، به او اجازه ورود به ساختمان شهید رجایی آموزش و پرورش را ندادند.
 
عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به نجفی در شرایطی بود که بدنه آموزش و پرورش و معلمان در حال آماده شدن برای آغاز سال تحصیلی جدید 93-92 بودند و بسیاری از فرهنگیان نگران وضعیت خود همزمان با آغاز سال تحصیلی بودند. همزمان با این نگرانی ها، گمانه زنی ها برای انتخاب سرپرست اموزش و پرورش آغاز شد و باز هم اسامی مختلفی برای انتخاب سرپرست از سوی رئیس جمهور در رسانه های مختلف اعلام شد، اما در نهایت 27 مرداد ماه علی اصغر فانی که سابقه سالها فعالیت در آموزش و پرورش را داشت، به عنوان سرپرست آموزش و پرورش انتخاب شد.
 
علی اصغر فانی در نخستین گفتگویش با خبرگزاری مهر از نحوه اجرای سند تحول بنیادین انتقاد کرد و گفت: «انتقادی که من بارها قبل و بعد از ورودم به آموزش و پرورش مطرح کرده ام این است که تحول در آموزش و پرورش از ساختار شروع شده است، چرا که تحول ساختاری ساده تر از تحول محتوایی است. گام نخست تحول در محتوا، تحول در نیروی انسانی است. چراکه دنیا به این نتیجه رسیده لازمه هر تحول در سازمانها و ارگانها، تحول در نیروی انسانی است و ما نیز باید به این سمت و سو حرکت کنیم. البته نمی توان گفت مسیر طی شده را به عقب بازگرداند و یا متوقف کرد. باید اصلاحات در فرآیندها و محتوا و برنامه ها انجام شود و همزمان کارهای عملیاتی را برای اجرای بهتر سند انجام داد.»
 
فانی سال تحصیلی 93-92 را در دوران سرپرستی اش افتتاح کرد و زنگ مهر را همزمان با حضور رئیس جمهور در یکی از مدارس شهر تهران به صدا درآورد و یک ماه پس از آغاز سال تحصیلی او به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و در نهایت نمایندگان ملت پس از بررسی برنامه های فانی با 185 رای موافق، او را به عنوان دوازدهمین وزیر آموزش و پرورش در تاریخ 27 مرداد 92 انتخاب کردند.
 
فانی پس از انتخابش به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتصاب های خود را به تدریج آغاز کرد و تمامی معاونان وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل استانی یکی پس از دیگری انتخاب شدند. اما نمایندگان مجلس همواره به انتصاب های وزیر آموزش و پرورش اعتراض داشته و معتقد بودند بسیاری از این انتصاب ها سیاسی است تا آنجا که در آخرین روزهای سال گذشته 100 نفر از نمایندگان مجلس نامه استیضاح این وزیر تازه وارد را امضا کردند.
 
اگرچه همچنان وزیر آموزش و پرورش برای پاسخگویی به نمایندگان ملت به مجلس نرفته است، اما باید منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان مجلس پس از ارائه گزارش وزیر در سال جدید از عملکرد این وزارتخانه پس از گذشت تقریبا 9 ماه از زمان حضور فانی راضی هستند و یا آنکه همچنان ترکش انتقادهایشان به آموزشی ترین نهاد کشور می خورد و مصمم تر از گذشته در پی استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *