شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
حوزه سلامت در سالی که گذشت؛

ارز دارو خرج واردات زین اسب شد!

بیماران گرفتار بحران دارویی
جمعه ۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 351019
سال 1392 در حالی آغاز شد که وضعیت بازار دارویی کشور به شرایط بحرانی رسیده بود، بطوریکه اغلب بیماران به ویژه بیماران خاص و صعب العلاج در تهیه داروهای مورد نیازشان دچار مشکل بودند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، به دنبال تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز برای واردات داروهای خاص و گرانقیمت در سال 91 ، که با اعتراض و گلایه های دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر وقت بهداشت همراه بود، این مشکلات به سال 92 نیز راه یافت. بطوریکه تغییر وزیر بهداشت در ماههای پایانی عمر دولت دهم و روی کارآمدن دکتر محمدحسن طریقت منفرد نیز، گره ای از مشکلات حوزه سلامت و دارو باز نکرد.
 
شرایط تامین داروهای خاص و گرانقیمت در ماههای ابتدایی سال 92، به مراتب بدتر از سال 91 بود. این وضعیت، به قدری بغرنج و طاقت فرسا شده بود که حتی وزیر وقت بهداشت هم، از عهده باز گرداندن آرامش به بازار دارویی کشور بر نیامد.
 
علت بحرانی شدن بازار دارو
 
شاید یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات دارویی در کشور در ماههای پایانی سال 91 و ماههای ابتدایی سال 92، عدم توجه دولت و بانک مرکزی به تامین ارز مرجع برای واردات دارو بود. به طوریکه مرضیه وحیددستجردی در یکی از مصاحبه های تلویزیونی خودش، از اینکه ارز مرجع دارو به واردات زین اسب و دسته بیل و خوردوهای لوکس گران قیمت اختصاص یافته بود، به شدت گلایه داشت و شاید همین واکنش بود که باعث شد از وزارت کنار برود.
 
به دنبال این برکناری و معرفی سرپرست برای وزارت بهداشت، دولت برای اینکه بتواند از التهاب بازار دارویی کشور بکاهد، سعی کرد مقداری از ارز مورد نیاز دارو را تامین کند. اما، وضعیت به قدری بحرانی بود که تزریق همان مقدار اندک ارز مرجع برای واردات دارو نیز، کارساز و گره گشا نبود.
 
این در حالی بود که گفته می شد داروهای مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج در گمرک کشور خاک می خورد، تنها به این دلیل که وضعیت نرخ ارز مشخص نبود و برخی واردکنندگان نسبت به وضعیت بازار ارز کشور گلایه داشتند. 
 
وجود چنین شرایطی، دست به دست هم داده بود تا بازار دارویی کشور دچار بحران شده و در نتیجه آن، اغلب بیماران خاص و صعب العلاج برای دسترسی به داروهای مورد نیازشان دچار مشکل شوند. از سوی دیگر، قیمت داروها نیز به طرز عجیبی روز به روز در حال افزایش بود و حتی تا 3 برابر قیمت قبلی رسیده بود.
 
تبعات حذف ارز مرجع
 
شاید یکی دیگر از دلایلی که باعث بحرانی شدن بازار دارویی کشور شد، حذف ارز مرجع بود که باعث شد تا قیمت دارو به شدت بالا برود. این در حالی بود که انتظار می رفت کالاهای استراتژیک همچون غذا و دارو، همچنان از ارز مرجع برخوردار شوند. اما، حذف ارز مرجع برای داروهای وارداتی، آثار ناگواری بر بازار دارویی کشور داشت و باعث گردید تا قیمت دارو به یکباره افزایش چند برابری پیدا کند.
 
متاسفانه وضعیت دارو تا پایان عمر دولت دهم، همچنان بحرانی بود. همین شرایط باعث شد تا به دنبال انتخابات ریاست جمهوری و تغییر وزیر بهداشت و روی کار آمدن رئیس جدید سازمان غذا و دارو، مهمترین اولویت وزارت بهداشت دولت یازدهم، بازگرداندن آرامش به بازار دارویی کشور باشد. به طوریکه وزیر بهداشت، در اولین حضور در جمع خبرنگاران، عنوان داشت که این مشکلات را ظرف کمتر از یک ماه تا حدود زیادی برطرف خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *