جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:

چهارشنبه‌سوری خرافه‌ای زیان‌بار است‌

سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب: 350742
یکی از مراجع عظام تقلید از چهارشنبه سوری به عنوان یک خرافه زیان‌بار یاد کرد و گفت: گاهی خرافاتی مانند چهارشنبه سوری نسل به نسل منتقل می‌شود که آثار بسیار زیان باری برای افراد جامعه دارد.
به گزارش جهان به نقل از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید امروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به مراسم خرافی چهارشنبه‌سوری اظهار داشت: آیندگان اگر در علم و دانش بکوشند از گذشتگان عالم‌تر خواهند بود، چون علوم آن‌ها را می‌گیرند و با علوم خود ضمیمه می‌کنند و در سطح بالاتری قرار می‌گیرند و اصولا ‌‌از پیشرفت علوم همین است.

وی افزود: البته آداب و رسومی که از پیشینیان باقی می‌ماند به این مفهوم نیست که آنها از ما عاقل تر بودند و ما باید چشم و گوش بسته تسلیم آن‌ها باشیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: گاهی آداب و سنن خوبی از پیشینیان به جا مانده که بعد از نقادی، آداب و رسوم خوب را بپذیریم و رسوم خرافه را کنار بگذاریم. در مراسم تحویل سال، خانه تکانی، نظافت، دید و بازدید، صله رحم، تبدیل قهرها به آشتی، تبدیل دشمنی‌ها به دوستی، همه اینها کار خوبی است.

وی به چهارشنبه‌سوری به عنوان یک خرافه زیان‌بار اشاره کرد و یادآور شد: گاهی خرافاتی مانند چهارشنبه‌سوری نسل به نسل منتقل می‌شود که آثار بسیار زیان باری برای افراد جامعه دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با مذموم شمردن این خرافه تصریح کرد: پریدن از روی آتش چه معنایی دارد؟ سرخی و زردی را مبادله کردن چه مفهومی دارد؟ برای کسانی که یکتاپرست و خداپرستند این کارها چه معنایی دارد؟ چه تعداد کودکانی که به واسطه مواد منفجره کور شدند؟ چقدر دست‌ها قطع شد؟ چقدر صورت‌ها مجروح شد که تا آخر عمر با آن زندگی کنند؟ چقدر خانواده‌ها مبتلا به داغ فرزندان شدند؟

وی با اشاره به جایگاه رسانه‌ها در مبارزه با چنین خرافاتی تاکید کرد: مسلم است چهارشنبه‌سوری خرافه زیانباری است و نباید به آن بال و پر دهند و رسانه‌ها با این خرافات مبارزه کنند.

این مرجع تقلید افزود: نباید گفت که این از نیاکان ماست و باید آن را زنده نگه بداریم، این اشتباه است، باید آثار خوب نیاکانمان را بپذیریم و آثار بد آن‌ها را دور بریزیم و بر آن‌ها پافشاری نکنیم.

وی اظهار داشت: باید عاقل و هوشیار باشیم و مصلحت فرزندان و جامعه را در نظر بگیریم و واقعا به صورت نقادانه با آثار پیشینیان برخورد کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با ابراز امیدواری از کمتر شدن آثار خرافه چهارشنبه سوری خاطرنشان کرد: امیدواریم سال به سال این خرافه کمتر شود و سالی را داشته باشیم که از این خرافه وجود نداشته باشد، این جای تأسف است که نیروی انتظامی برای کمتر شدن عوارض این آسیب جای مشخصی را برای این مراسم در نظر بگیرد.

وی تصریح کرد: باید برای مبارزه با خرافات کار فرهنگی و اطلاع رسانی شود و این خرافه برداشته شود تا مایه بدبختی نشود.

این مرجع تقلید در پایان یادآور شد: در سال های گذشته هم نسبت به این خرافه تذکر داده بودیم و وظیفه‌مان بود که امسال هم تکرار کنیم امیدواریم گوش شنوایی برای این کار وجود داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *