پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

عملکرد فدراسیون بوکس در سال ۹۲

سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 350672
انتقاد شدید مردان المپیکی از مسئولان فدراسیون و بلاتکلیفی ناطق نوری برای حضور در انتخابات فدراسیون از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در سال ۹۲ برای ورزش بوکس رخ داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بوکس فرزند ناخوانده ورزش ایران؛ شاید این جمله را بارها و بارها از زبان اهالی این رشته شنیده باشیم. البته اگر به عملکرد سال ۹۲ این فدراسیون نگاه کنیم بدون شک متوجه می‌شویم که این فدراسیون به دلیل مشکلات مالی که با آن روبرو بوده اکثر سفرهای برون مرزی خود را از دست داده و به همین دلیل است که مسئولان فدراسیون بوکس همیشه از نبود امکانات گلایه‌مند بوده‌اند و این رشته را فرزند ناتنی وزارت ورزش و جوانان می‌نامند.

البته این روزها کار فدراسیون بوکس از کمبود بودجه و یا از نبود امکانات برای فعالیت این رشته گذشته است؛ چرا که مشکلات این رشته تا جایی ریشه دوانده که حالا احمد ناطق نوری پدر پارلمان که از بدو تاسیس فدراسیون بوکس هدایت این رشته را در ایران برعهده داشته حالا برای حضور در انتخابات فدراسیون با سد بزرگی به نام مجوز حضور در انتخابات روبرو شده است. کنسل شدن مسابقات برون مرزی از دیگر مشکلاتی بود که امسال بوکسورها با آن چند مرحله دست و پنجه نرم کردند.

* ۳ مدال برنز حاصل تلاش ملی‌پوشان در اردن

تیم ملی بوکس اواخر تیرماه با ترکیب ۹ بوکسور راهی اردن شد و با حضور در مسابقات قهرمانی آسیا با کسب ۳ مدال برنز به کار خود پایان داد، اما نوجوانان حضور در مسابقات جهانی را از دست دادند و نتوانستند راهی اوکراین شوند.

مسابقات بوکس قهرمانی نوجوانان جهان در حالی ۱۴ شهریور به میزبانی اوکراین و در شهر کیف برگزار شد که مسؤلان فدراسیون بوکس اعلام کردند تیم نوجوانان بوکس ایران به دلیل مشکل مالی به این رقابت‌ها اعزام نشده، اما خیلی از کارشناسان در آن مقطع مدعی بودند که ترس از شکست ملی پوشان ایران باعث شد تا بوکسورها را به اوکراین اعزام نکنند.

البته مهم‌ترین نکته‌ای که ذهن همه کارشناسان را درگیر کرده بود این بود که امسال مشکلات مالی بهانه اعزام نکردن تیم بود، چرا که سال‌های قبل وضعیت مالی فدراسیون بهتر از سال ۹۲ نبود، اما در آن مقطع تیم با ترکیب ناقص اعزام می‌شد؟ مسولان فدراسیون بوکس در ادوار قبلی نداشتن پشتوانه و سرمایه‌های کافی را نیز دلیل اعزام نکردن یا ناقص اعزام کردن تیم عنوان می کردند اما این موضوع ذهن ما را به آن سمت می‌برد که مگر بوکس ما که بعد از انقلاب و در سال ۶۹ با همت ناطق نوری فعالیتش را آغاز کرده آیا در این ۲۳ سال هیچ پشتوانه سازی نداشته است؟ آیا اگر همان زمان روی اطفال هم سرمایه گذاری می کردند الان نباید جواب می‌داد؟ آیا بوکس ایران این همه ضعیف است که حتی نمی‌تواند یک تیم را برای شرکت در مسابقات نوجوانان جهان آماده کند؟

بغض قهرمان المپیک و رشته عروس هزار داماد!

برنامه ورزش از نگاه ۲ روز ۱۸ بهمن‌ماه با محوریت یکی از رشته‌های ورزشی روی آنتن رفت. این برنامه این بار بحثی چالشی را در مورد فدراسیون بوکس و ۲۴ سال ریاست ناطق‌نوری در این فدراسیون و همچنین اتفاقاتی را که پیرامون این رشته می‌گذرد به وسط آورد و حاوی مطالب جالبی شد. احسان روزبهانی، علیرضا استکی، محمد مساعدی و مصطفوی نماینده رسانه در این برنامه حضور داشتند. در ابتدای این برنامه احسان روزبهانی در خصوص کمبودهای این رشته ورزشی گفت: متأسفانه در فدراسیون برخی هزینه‌ها بی‌مورد است مثلا تیم ملی نوجوانان بی‌مورد در مجموعه انقلاب تمرین و هزینه می‌کنند. یادم می‌آید در المپیک که بودیم به آقای کریمی مربی تیم‌مان گفتم نگاه کن که یک نفر حریفم را ماساژ می‌دهد و یک نفر هم او را راهنمایی می‌کند. همین‌گونه است که آنها قهرمان می‌شوند.

کریمی در پاسخ گفت آنها قهرمان جهان هستند و معلوم است که امکانات دارند! من هم پاسخ دادم آنها که از ابتدا قهرمان جهان نبودند. امکانات را در اختیار ورزشکاران گذاشتند و حالا آنها قهرمانی به دست می‌آورند.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت:‌ متأسفانه ما در خوابگاهی به نام نصرت می‌خوابیم که در آن سوسک و موش وجود دارد و میخ‌های تخت‌هایش بیرون زده است شاید باور نکنید یکی از دوستان من در قزاقستان اسپانسر من شده است. یک روز به آ‌قای مقصودی نایب‌رئیس فدراسیون گفتم که به جای گرفتن گرمکن برای من برای کل تیم بگیرید و هزینه آن را من از طریق دوستم تأمین می‌کنم فقط شما آرم شرکت او را روی این گرمکن‌ها حک کنید. مقصودی گفت بگو ۴۰ دست گرمکن به ما بدهد تا ما این کار را انجام دهیم. من از او سوال کردم تیم اعزامی ۱۳ نفر است چرا ۴۰ دست؟ که ایشان گفت اگر ۴۰ دست گرمکن می‌دهد ما می‌پذیریم در غیر اینصورت مورد قبول نیست.

مصاحبه‌ ۵ میلیونی که جنجالی شد!

برنامه ورزش از نگاه ۲ که روز دوم نیز پیرامون رشته بوکس اختصاص داشت نیز روی آنتن رفت و باز هم مسائل جنجالی در آن مطرح شد.

در این برنامه منوچهر مقصودی، مهدی طلوتی و مصطفوی کارشناس بوکس حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در خصوص اتفاقات این رشته پرداختند.

مهدی طلوتی که پنج‌شنبه شب صحبت‌های تندی علیه فدراسیون انجام داده بود این بار نیز حرف‌های جنجالی را به میان کشید.

وی در ابتدا با گلایه از مسئولان فدراسیون گفت: چطور ۴۰ کارمند فدراسیون می‌توانند حقوق بگیرند ولی ما قهرمانان حقوقی نداریم. من به بوکسور قزاق باختم و او حالا نفر اول جهان است اما او چه شرایطی دارد و من چه شرایطی.

در پایان این برنامه مهدی طلوتی به صحبت‌های جنجالی خود اینگونه پایان داد: بعد از مسابقات المپیک یکی از ۴ بوکسور ما مصاحبه‌ای تند را علیه مسئولان فدراسیون انجام داد که آقایان این بوکسور را به فدراسیون دعوت کردند و به او گفتند که مصاحبه‌ات را تکذیب کن و این ۵ میلیون را بگیر در غیر اینصورت محروم می‌شوی. من از این آقا و از این بوکسور عزیز کشورمان تقاضا می‌کنم به خاطر ورزشکاران بوکس روی خط بیاید و این حرف را تأیید کند البته من از او اجازه گرفتم که این حرف را بزنم ولی این ورزشکار حاضر است مقابل مردم دست روی قرآن بگذارد و این موضوع را شفاف اعلام کند.

به یاد فریاد «یا الله» محمدعلی در سالن مسابقات

برای اولین بار فیلم و تصاویر مبارزات محمد علی کلی اسطوره و بوکسور مسلمان جهان از طریق تلویزیون و برنامه ورزش از نگاه دو پخش شد.

در مبارزه‌ای بوکسور سیه‌چرده آمریکایی در شرایطی که روزش نبود و با ضربات پیاپی حریفش نقش بر زمین شده بود، ناگهان صدای فریاد «یا الله» از دل جمعیت مانند معجزه‌ای برای کلی بود و بوکسور آمریکایی با ذکر این نام مقدس ناگهان بلند شد و حریفش را شکست دهد و پس از آن بود که قهرمان آمریکایی مسلمان و محمدعلی کلی شد.

پدر پارلمان با دنیای بوکس خداحافظی می‌کند؟

در حالی دوران چهار ساله ریاست احمد ناطق نوری در فدراسیون بوکس ۲۰ بهمن‌ماه به پایان رسید که وی تا به امروز مجوز حضور در انتخابات فدراسیون بوکس را کسب نکرده است.

پدر پارلمان که بیش از ۲۴ سال است سکان هدایت فدراسیون بوکس را برعهده گرفته؛ این روزها برای تصدی دوباره فدراسیون در تلاش است، اما هنوز به مراد دل خود نرسیده است.

ناطق نوری که گویا بازنشسته وزارت بهداشت و درمان است تلاش می‌کند تا از وزیر مربوطه مجوز دعوت به کار بگیرد تا بتواند از دایره مدیران بازنشسته خارج شود و در انتخابات فدراسیون بوکس بدون رقیب جدی شرکت کند اما گویا ناطق مشکلات فراوانی را پیش رو دارد و حالا منتظر است تا فردا (یک‌شنبه) در کمیسیون اجتماعی دولت تکلیفش مشخص شود تا یک‌بار دیگر برای چهار سال در سن ۷۳ سالگی ریاست فدراسیون را برعهده بگیرد.

ناگفته نماند که خبرهای پشت پرده حکایت از آن دارد که سن بالای احمد ناطق نوری یکی دیگر از معضلاتی است که این روزها گریبان او را گرفته است.

هر چند که نصرالله سجادی معاون ورزش قهرمانی طی چند روز گذشته آب پاکی را روی دستان ناطق نوری ریخت و اظهار داشت که ناطق نوری بازنشسته است و باید از وزارت بهداشت درخواست مجدد بازگشت به کار بگیرد.

پس از صحبت‌هایی که سجادی در رسانه‌ها مطرح کرد پدر پارلمان قانع نشد و برای رسیدن به اهدافش هفته گذشته راهی وزارتخانه شد تا جلسه‌ای را با وزیر ورزش و جوانان داشته باشد و از آخرین تصمیمات وزارتخانه مطلع شود.

از موضوع گفت‌وگوی وزیر ورزش و رئیس فدراسیون بوکس خبری به بیرون درز نکرد و تنها مسئولان فدراسیون اعلام کردند که در جلسه کمیسیون اجتماعی دولت در مورد اینکه آیا ناطق نوری توانایی برعهده گرفتن فدراسیون بوکس را برای چهار سال آینده دارد یا خیر، اما در آخرین خبرها نیز مطرح شد که دیگر قرار نیست کمیسیون اجتماعی دولت در مورد ناطق نوری تصمیم‌گیری کند.

پرونده ایران با ۲ نقره و یک برنز در صوفیه بسته شد

تورنمنت بین المللی بلغارستان در حالی از روز چهارشنبه به میزبانی شهر صوفیه با حضور ۲۰۰ بوکسور و ۲۲ تیم از کشورهای مختلف آغاز و امروز شنبه به پایان رسید که تیم ملی ایران نیز با ترکیب ۶ بوکسور در این مسابقات حضور پیدا کرد و در پایان با کسب دو مدال نقره و یک برنز به کار خود پایان داد.

ویزایی که صادر نشد، دعوایی که آغاز شد

تیم ملی بوکس در حالی قرار بود چهارشنبه هفته گذشته با ترکیب ۶ بوکسور برای حضور در تورنمنت بین‌المللی جاده ابریشم راهی این رقابت‌ها خواهد شود که صادر نشدن ویزای بوکسورها باعث شد تا تیم ملی در تورنمنت جاده ابریشم نتواند شرکت کند. البته اکبر احدی سرمربی تیم ملی پس از اینکه مشت‌زنان نتوانست راهی تورنمنت جاده ابریشم شوند بلافاصله علیه همایون اردلان دبیر فدراسیون بوکس انتقاد شدیدی کرد و مدعی شد که کم کاری وی باعث شده تا تیم ملی نتواند راهی باکو شود. احدی در صحبت‌های خود اظهار کرد که افرادی که مسئولیت اعزام نشدن بوکسور به تورنمنت جاده ابریشم را برعهده گرفته‌اند باید مسئولیت نتایج بازی‌های آسیایی اینچئون را نیز برعهده بگیرند.

حضور ناطق نوری در انتخابات بلامانع است

سایت فدراسیون بوکس اعلام کرد به استناد قوانین خدمات کشوری حضور احمد ناطق نوری در انتخابات بلامانع است.

طبق بند (ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان مقامات شناخته شده‌اند و از سوی دیگر مطابق بند (ب) ماده (۶۵) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، به‌کارگیری مقامات بازنشسته مجاز اعلام شده است.

از آنجاییکه احمد ناطق نوری ۲۶ سال سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مجلس را داشتند از مقامات کشوری محسوب گردیده و پرونده ایشان طبق قوانین مجلس شورای اسلامی از مصوبات کمیسیون اجتماعی دولت مستثنی است. لذا به درخواست خودشان پرونده از کمیسیون اجتماعی دولت خارج گردیده است.

زیرا با استناد به قوانین فوق حضور ایشان در انتخابات فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران بلامانع است.

این در حالی است که امروز برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که کمیسیون اجتماعی دولت برای دومین بار با درخواست مجوز احمد ناطق‌نوری برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون بوکس مخالفت کرد.

اخراجی‌ها آمدند، نایب رئیس برای همیشه رفت

اردوی تیم ملی بوکس از ۱۵ فروردین‌ماه برای اعزام به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون آغاز خواهد شد و کادر فنی تیم ملی ۳۳ بوکسور را به اردو دعوت کرده که در این میان اسامی برخی از بوکسورهای که از تیم ملی کنار گذاشته بودند دیده می‌شود. در بین نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی نام علی مظاهری و جاسم دلاوری نیز وجود دارد که نفرات نام برده به دلیل غیبت در مسابقات قهرمانی کشور در طول این چند ماه به اردوی تیم ملی دعوت نشده بودند و مسئولان فدراسیون نیز مدعی بودند که دیگر به هیچ عنوان آنها را به تیم ملی دعوت نخواهند کرد.

منوچهر مقصودی نایب رئیس فدراسیون نیز در واکنش به دعوت ملی پوشان اخراج شده به اردوی تیم ملی به دستور احمد ناطق‌نوری و با اشاره به نبود نظم در فدراسیون تصمیم گرفت که دیگر با فدراسیون بوکس همکاری نکند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *