جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تکلیف فدراسیون و سازمان لیگ

سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 350607
فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران برای سال جدید پرچم "شفاف‌سازی" به دست گرفته‌اند اما آن‌ها نباید فراموش کنند که این پرچم را نخست باید روی بام خود نصب کنند.
به گزارش جهان به نقل ازایسنا، سال ۱۳۹۳، قرار است سال شفافیت در فوتبال ایران باشد؛ این را مسئولان همین فوتبال می‌گویند اما نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که آیا آن‌هایی که از شفاف‌سازی دم می‌زنند، در سازمان تحت امر خود نیز ا ین روند را در پیش می‌گیرند؟

سال ۱۳۹۲ رو به اتمام است و مطابق هر سال از گوشه و کنار شهر حرف‌هایی شنیده می‌شود که بوی تازگی می‌دهد، درختان شکوفه می‌زنند و حرف‌های نو در محافل مختلف سیاسی، ورزشی، هنری و اجتماعی گل می‌اندازد. سفره هفت سین ورزشی هم از این قاعده مستثنی نیست و این روزها مسئولان سرفصل‌های جدیدی برای سال آینده می‌چینند. یکی از این سرفصل‌های تازه که نه با "سین" که با "شین" شروع می‌شود، شعار شیرین شفاف‌سازی است.

شفاف‌سازی آن‌چنان مسئولان بلندپایه فوتبال ایرانی را فراگرفته که هر از گاهی یکی از آقایان مسئول در گوشه‌ای دم برمی‌آورد که شفاف‌سازی اصل اولویت‌دار فوتبال در سال جدید است و دیگری در مصاحبه‌ای عنوان می‌کند که سال ۹۳ سال شفاف‌سازی فوتبال ایران است.

این‌ها صحبت‌های علی کفاشیان و مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال و رییس سازمان لیگ است که با دخل و تصرفی اندک و نقل به مضمون آورده شد. این دو می‌گویند که در فصل جدید لیگ برتر باید همه چیز شفاف باشد؛ از قراردادهای بازیکنان و کادر فنی گرفته تا صورت حساب‌های مالیاتی و تراز مالی باشگاه‌ها.

تاج و کفاشیان در هفته‌ای که گذشت صراحتا اعلام کردند که در فصل چهاردهم لیگ برتر به شدت بر شفاف بودن مسائل مالی تاکید دارند و با باشگاه‌هایی که صورت حساب مالی شفاف نداشته باشند برخورد جدی می‌کنند.

تا این جای کار خیلی خوب است و نقدی بر آن وارد نیست اما هر مشکلی که هست از این پس نمود می‌یابد.

باشگاه‌ها چقدر شفاف‌سازی را جدی می‌گیرند و ابزار نظارتی و اهرم اجرایی این کار چیست و مجریانش چه نهاد یا ارگان‌هایی هستند؟ این‌ها هم سوالاتی است که در بدو کار به ذهن خطور می‌کند.

در سوی دیگر و از زاویه‌ای دیگر باید پرسید که آیا سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به عنوان مراجع بالادستی فوتبال که مدعی پاکسازی و شفاف‌سازی مسائل مالی باشگاه‌ها هستند، خود چقدر به این کار اهتمام ورزیده‌اند؟

یادمان نرفته که در آخرین مجمع عمومی فدراسیون فوتبال که به قرائت گزارش مالی فدراسیون اختصاص داشت، امیر عابدینی لب به انتقاد گشود و چیزی نمانده بود که دعوای لفظی عابدینی و محمدنبی، دبیر فدراسیون فوتبال به جاهای باریک بکشد. تمام گلایه یا به عبارت بهتر شکایت عابدینی این بود که گزارش مالی فدراسیون شفاف نیست و دخل و خرج بودجه به درستی در آن لحاظ نشده است.

آن روز حرف عابدینی باعث شد که مجمع کمیته‌ای شش نفره تشکیل دهد تا آن‌ها بار دیگر گزارش بودجه و هزینه‌ها را بررسی و نتایج را به مجمع اعلام کنند، حالا و با بالا گرفتن بحث شفاف‌سازی می‌توانیم از مسئولان بلندپایه فوتبال ایران بپرسیم که آیا در سال ۹۳ شاهد شفاف‌ شدن مسائل مالی فدراسیون و سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال هم خواهیم بود یا مسئولان این سازمان مانند قدیمی‌ها معتقدند که "مرگ خوب است اما برای همسایه!"

فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال در سال درآمدهای مختلفی از فروش بلیت و تبلیغات دور زمین کسب می‌کنند. به این‌ها اضافه کنید بودجه فدراسون و حق پخش تلویزیونی را. سازمان لیگ برای فصل بعد از تبلیغات محیطی بین ۱۵۸ تا ۱۶۰ میلیارد تومان کسب می‌کند. این‌ را مهدی تاج گفته که اکنون چهار پیشنهاد برای خرید امتیاز تبلیغات دور زمین به سازمان لیگ رسیده که از ۱۵۸ تا ۱۶۰ میلیارد تومان را شامل می‌شود.

فدراسیون فوتبال هم اعلام کرده که در سال جدید حق پخش تلویزیونی بازی‌ها را کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان نمی‌فروشد. به این باید رقم فروش بلیت‌ها را نیز اضافه کنیم.

در صورتی که شفاف‌سازی در فصل آینده سرلوحه کار همه سازمان‌های فوتبالی قرار بگیرد، اولین و مهم‌ترین سازمان‌هایی که باید مشمول این شفاف‌سازی شوند، فدراسیون و سازمان لیگ هستند. باید فهمید که چند درصد از پول دریافتی این دو سازمان خرج فوتبال پایه می‌شود، چقدرش سهم باشگاه‌هاست و چه میزانش در موارد مختلف هزینه می‌شود.

شفاف‌سازی اتفاق خیلی خوبی است که باید در فوتبال ایران رخ دهد. سال‌هاست که حرف و حدیث‌های مختلفی در دنیای فوتبال مطرح است و شایعاتی که از فساد و تبانی و تخلف مطرح می‌شود، همه این‌ها از عدم شفافیت مالی ناشی می‌شود.

اگر فضای فوتبال ایران شفاف شود، دامنه فساد و ناپاکی در آن کم می‌شود و آن وقت است که دیگر فوتبال را نه با ناپاکی و فسادش بلکه با صافی و پاک بودنش خواهند شناخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *