پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۵
۴

ابعاد مهم منطقه‌ای و جهانی پیروزی جدید حزب الله

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب: 350050
بیش از ده ماه تلاش برای حذف حزب الله لبنان از کابینه دولت لبنان نه تنها محقق نشد بلکه اینک در بیانیه وزارتی دولت لبنان نیز خواسته های حزب الله محقق شده است.
ابعاد مهم منطقه‌ای و جهانی پیروزی جدید حزب الله
گروه بین الملل جهان نيوز: دولت لبنان پس از برگزاری ۱۰ جلسه و اختلاف نظر درباره متن بیانیه، دیشب در جلسه مشترکی با «میشل سلیمان» رئیس‌جمهور این کشور بیانیه وزارتی را تصویب و بر حق مردم لبنان برای «مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی» تاکید کرد.

«رمزی جریح» وزیر اطلاع رسانی لبنان اعلام کرد: «دولت لبنان بعد از یک بحث طولانی در مورد بند متعلق به حزب الله و نقش آن در مقاومت در برابر اسرائیل بیانیه وزارتی را به تصویب رساند.

پیشتر شورای وزرای لبنان از زمان تشکیل حکومت در ۱۵ فوریه ۲۰۱۳ به مدت ۱۰ جلسه برای تصویب بیانیه وزارتی تشکیل جلسه داده بودند که به دلیل
عربستانی ها که پیش از این حتی تشکیل کابینه را معطل نتایج جنگ میدانی در سوریه کرده بودند اینک ناامید از شکست در سوریه مجبور به عقب نشینی مداوم در لبنان شده اند. این تحولات نشان میدهد که تحولات میدانی در سوریه کاملا به نفع جریان مقاومت ادامه دارد به گونه ای که سرسخت ترین کشور حامی ترویست ها در سوریه نیز این شکست ها را پذیرفته است.
اختلاف بر سر بند متعلق به مقاومت این بیانیه به تصویب نرسیده بود.

جریان ۱۴ مارس تلاش زیادی کرد که در این بیانیه مطالبی علیه حزب الله لبنان بگنجاند که موفق نشد. در اینباره اظهارات یکی از اعضای اصلی ۱۴ مارس جریان مقابل حزب الله و همپیمانانش در ۸ مارس قابل تامل می باشد.

شرف ریفی، وزیر دادگستری لبنان در اظهاراتی به روزنامه المستقبل لبنان اعتراف کرد که جریان ۱۴ مارس از مواضع خود علیه حزب الله در بیانیه وزارتی عقب نشینی کرد.

ریفی گفت: ما از ذکر سه موضوع اساسی در متن بیانیه وزارتی صرف نظر کردیم که نخست بند مربوط به قرار دادن مقاومت تحت مرجعیت دولت بود و دوم بند مربوط به درخواست از حزب الله برای خروج از سوریه و سوم بند مربوط به توقف اقدامات امنیتی حزب الله در اللبوه و اطراف عرسال بود زیرا این مناطق مدخلی برای ناامن کردن لبنان محسوب می شوند.

گرچه این پیروزی سیاسی در داخل لبنان محسوب می شود ولی بی شک ابعاد آن به خارج از مرزهای لبنان مرتبط می باشد.

در این باره نکات راهبردی ذیل قابل تامل می باشد:

الف: جریان نزدیک به عربستان از چند هفته قبل در محیط داخلی و سیاسی لبنان نسبت به حزب الله مجبور به عقب نشینی شده است. عربستانی ها که پیش از این حتی تشکیل کابینه را معطل نتایج جنگ میدانی در سوریه کرده بودند اینک ناامید از شکست در سوریه مجبور به عقب نشینی مداوم در لبنان شده اند. این تحولات نشان میدهد که تحولات میدانی در سوریه کاملا به نفع جریان
کشورهای اصلی منطقه که حامی دولت سوریه بودند و با اعزام تروریست به این کشور سقوط نظام اسد را دنبال می کردند اینک در پرونده های منطقه ای مرتبط با سوریه مجبور به بازنویسی استراتژی خود شده اند. تغییر رویکرد سه کشور ترکیه، قطر و عربستان پس شکست های میدانی در سوریه قابل فهم است.
مقاومت ادامه دارد به گونه ای که سرسخت ترین کشور حامی ترویست ها در سوریه نیز این شکست ها را پذیرفته است.

ب: اینک کشورهای اصلی منطقه که حامی دولت سوریه بودند و با اعزام تروریست به این کشور سقوط نظام اسد را دنبال می کردند اینک در پرونده های منطقه ای مرتبط با سوریه مجبور به بازنویسی استراتژی خود شده اند. تغییر رویکرد سه کشور ترکیه، قطر و عربستان پس شکست های میدانی در سوریه قابل فهم است. آنها متوجه شده اند که گره زدن پرونده سوریه به دیگر تحولات منطقه اشتباه می باشد. به همین دلیل قطر و ترکیه تلاش می کنند ضمن کاهش هزینه های خود در سوریه روابط خود را با ایران بازسازی کنند و عربستان نیز در لبنان مجبور به عقب نشینی در برابر جریان سیاسی نزدیک به ایران می شود.

ج: کارشناسان غربی پس از ورود حزب الله به لبنان این اقدام را گام های اول برای تبدیل شدن حزب الله به یک بازیگر بین المللی و موثر در منطقه عنوان کردند. به همین دلیل تلاش زیادی در محیط داخلی لبنان شد که حزب الله از سوریه عقب نشینی کند و به داخل مرزهای لبنان برگردد. اینک این اقدامات و فشارهای سیاسی و امنیتی نه تنها تاکنون نتیجه نداده است بلکه تاثیر گذاری و موقعیت حزب الله در قامت یک بازیگر بین المللی نیز تثبیت شده است و شاید این بزرگترین پیروزی حزب الله به خاطر پایداری در سوریه باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایثارگر
چهره نورانی سید حسن نصرالله ادم را بیاد صحابه خالص باوفا وجان نثار حضرت ابی عبدالله الحسین می اندازدکه تا آخر عمر دست از یاری ولی خدا ودین خدا برنداشتند این است علت عزت ومحبوبیت ایشان درجهان.
برای ماهم دعا کن سید که عزیز باشیم ،پیرو ولی وعلی زمان وعاقبت بخیر شویم
خداخیرتان دهد
درود بر تو ای یاور رهبر
ابوذر
فان حزب الله هم الغالبون حزب الله پیروزاست اسراییل نابوداست
سئا
Iran, Islamic Republic of
براي سلامتيشون صلوات.
اللهم صل علي محمد و آل محمد وعجل فرجهم.