شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

پیاز، گوجه و سیب زمینی آلوده اند

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 349571
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت آ‌لودگی گوجه، سیب زمینی و پیاز را به سموم تأیید کرد و گفت: ۸۸ درصد مردم میوه و سبزی کافی و ۶۰ درصد مردم ماهی نمی خورند. ۷ میلیون به دیابت، ۱۰ میلیون نفر به فشار خون و ۹ میلیون نفر به چاقی مبتلا هستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بهزاد دماری امروز در نشست خبری در وزارت بهداشت گفت: برای سال ۹۳، سه تصمیم اصلی که شامل اتخاذ رفتار‌های مناسب برای داشتن رژیم غذایی مطلوب، تحرک کافی و ترک سیگار است خواهیم داشت چرا که عدم رعایت این مسائل مرگ‌های زیادی را به دنبال دارد.

وی گفت: ۷۰ درصد بار بیماری‌ها، به خاطر بیماریهای غیرواگیر است که ۱۵۰ هزار مرگ را در سال شامل می‌شود و عامل ۶۰ درصد مرگ‌ و میرهاست. سکته‌های قلبی، مغزی، سرطان‌ها، حوادث ترافیکی از جمله بیماری‌هایی است که مرگ زیادی را به دنبال دارد.

دماری افزود: در حال حاضر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به دیابت و ۱۰ میلیون نفر به فشار خون مبتلا هستند و ۹ میلیون نفر نیز دچار چاقی هستند. همچنین کمر‌درد ۷.۵ درصد از بار بیماری‌های کشور را تشکیل می‌دهد که غیبت از محل کار و هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد. از سوی دیگر ۱۲ درصد مردم دچار افسردگی خفیف و شدید هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: ۳۳ درصد مردم کم‌تحرک هستند، ۸۸ درصد مصرف میوه و سبزی را در دستور کار خود ندارند و ۱۱ میلیون نفر سیگار و قلیان می‌کشند.

دماری با اشاره به اینکه تغییر رفتار‌ها بسیار سخت است گفت: مدیریت فردی مهمترین راه‌حل در این موضوع است به همین دلیل برنامه‌ریزی، ساماندهی، رهبری و کنترل در ۶ حیطه زندگی باید در زندگی افراد نهادینه شود.

وی در مورد بهترین مدت تحرک برای افراد گفت: برای ۵ تا ۱۸ ساله‌ها یک ساعت فعالیت متوسط در روز توصیه می‌شود که گروه کودک تا نوجوان را شامل می‌شود. برای ۱۸ تا ۶۴ ساله‌ها ۱۵۰ ساعت فعالیت در هفته توصیه می‌شود که روزانه نیم‌ ساعت خواهد بود. برای سالمندان نیز مانند جمعیت بزرگسالان است اما برای کسانی که محدودیت‌های حرکتی دارند باید با نظر پزشک انجام شود.

دماری گفت: طبق مطالعات جهانی انجام فعالیت‌های منظم به کاهش بیماری‌های قلبی و لذت بیشتر از زندگی ختم می‌شود به طوری که طبق آمارها برای سرطان سالانه ۲ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه می‌کنیم که معادل هزینه بهداشت برای ۵۵ میلیون نفر است.

وی گفت: از سوی دیگر ۸۸ درصد جمعیت کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال هستند که ۵ نوبت میوه و سبزی در روز مصرف نمی‌کنند. همچنین ۶۰ درصد جمعیت نیز ماهی مصرف نمی‌کنند که به آنها توصیه می‌شود در هفته یک تا ۲ وعده ماهی مصرف کنند.

وی با اشاره به عادات نامناسب غذایی در شاغلان گفت: وزارت بهداشت برای تغذیه مناسب افراد شاغل در محل کار اقدام کرده است که البته گسترش آن نیاز به برنامه بین بخشی دارد.

دماری گفت: مصرف نمک باید روزانه ۵ گرم باشد اما اکنون ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز است. این موضوع و خطری جدی است چرا که ۱۰ میلیون نفر در کشور فشار خون دارند.

وی عامل خطر سوم در کشور را سیگار دانست و گفت: نمی‌توان یک شبه توصیه کرد که مصرف سیگار ترک شود و نیاز به جلسات رفتار‌درمانی دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: طبق تحقیقاتی که انجام شده ۶۶ مانع برای پیاده‌روی افراد در سطح خیابان‌ها وجود دارد و قانون منع مصرف دخانیات در اماکن عمومی نشان داده اگر به درستی اجرا شود ترک سیگار را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین از غربالگری جمعیت در حاشیه شهرها و ۳۱ شهرستان در سال آینده خبر داد و گفت: این برنامه به تدریج در کل کشور توسعه خواهد یافت.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در مورد آلودگی مواد غذایی به سموم گفت: آلودگی آب و غذا وجود دارد. طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم این آلودگی در سبزیجاتی گوجه‌ فرهنگی، سیب‌زمینی و پیاز بیشتر از سایر اقلام است و از آنجایی که پوست این سبزی و صیفی‌ کنده می‌شود و بیشترین آلودگی در پوستشان است خطر زیادی در سطح جامعه وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *