پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

کشف یک استعداد کم‌نظیر در شنا

دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 348981
فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در سال ۹۲ شاهد روزهای تلخ و شیرین فراوانی بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، فدراسیون شنا،شیرجه و واترپلوی ایران سال ۹۲ را در حالی آغاز کرد که پس از سپری کردن دوره‌ای پرفراز و نشیب در سال ۹۱ به دلیل اینکه نتوانسته بود اساسنامه اصلاح شده خود را به تایید کنفدراسیون شنای آسیا برساند، در تعلیق به سر می‌برد و ورزشکاران این فدراسیون مجوز حضور در دیدارهای رسمی و رقابت‌های قاره ای را نداشتند.

* گام اول، رفع تعلیق


در اواخر سال ۹۱ و در حالی که محسن رضوانی به سمت سرپرستی این فدراسیون منصوب شد، این تعلیق برداشته شد و شناگران ایرانی توانستند جواز حضور در رقابت‌های برون مرزی را کسب کنند.

* حضوری نسبتاً موفق در مسابقات داخل سالن

تیر ماه سال ۹۲ با حضور نسبتاً موفق شناگران ایران در مسابقات داخل سالن اینچوان همراه شد؛ رقابت‌هایی که منجر به شکسته شدن اکثر رکوردها از سوی شناگران ایران شد. این دوره از مسابقات با حضور ۳۰ شناگر از ایران آغاز شد و در نهایت تیم ۴ در ۵۰ متر شنای ایران توانتست به مقام ششمی این رقابت‌ها دست پیدا کند و در ۱۰۰ متر کرال پشت به مقامی بهتر از هفتمی دست نیافت.

همچنین شناگران ایران در مسابقات جهانی بارسلونا در مرداد ماه سال ۹۲ شرکت کردند. مسابقاتی که با حضور دو تن از شناگران ایران در سه ماده ۱۰۰ متر پروانه، ۱۰۰ متر آزاد و ۵۰ متر پروانه انجام شد که در نهایت نبرد افشین عسگری و آرشام میرزایی با حریفان خود، این آرشام میرزایی بود که موفق شد با کسب زمان ۵۳ ثانیه، رکورد ۱۰۰ متر آزاد ایران را به نام خود ثبت کند.

* پیروانی در جمع ۸ شناگر برتر آسیا

نوجوانان شنای ایران اواخر مرداد ماه سال ۹۲ در دومین دوره المپیک آسیایی که در نانجینگ چین برگزار شد، به رقابت پرداختند که حاصل کار شناگران نوجوان ایران ثبت رکورد کرال پشت و حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها توسط رهام پیروانی بود که سهمیه B مسابقات المپیک جوانان را برای این شناگر به همراه داشت. رهام پیروانی با ثبت این رکورد، موفق شد در بین ۸ شناگر برتر آسیا قرار گیرد.

* کسب سهمیه جهانی برای واترپلوئیست‌های بزرگسال و جوان

سال ۹۲ برای واترپلوی ایران سال بسیار خوبی بود؛ کسب دو سهمیه جهانی برای تیم ملی بزرگسالان و جوانان و برگزاری منظم لیگ برتر واترپلوی مردان و زنان در ایران نشان دهنده ارزیابی مثبت از عملکرد فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو، در این رشته ورزشی است.

در مهر ماه تیم واترپلوی مردان ایران در رقابت‌های کاپ آسیا در سنگاپور موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند. حاصل تلاش واترپلوئیست‌های ایران علاوه بر۵ پیروزی متوالی و کسب عنوان قهرمانی، جواز حضور در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۴ قزاقستان بود.

به فاصله کمی از پایان این دوره از مسابقات واترپلو کاپ آسیا در رده بزرگسالان، تیم ملی واترپلوی ایران این بار در رده سنی زیر ۱۷ سال نایب قهرمان شد و توانست به مسابقات جهانی ترکیه راه پیدا کند.

* چینی‌ها مالارا هوایی کردند

پائولو مالارا، سرمربی تیم ملی واترپلو ایران پس از کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های کاپ آسیا از ایران رفت و شنیده می‌شد با مسئولان فدراسیون چین مذاکره کرده و با آنها به توافق اولیه رسیده است.

بر همین اساس مسئولان فدراسیون ایران هم با سه گزینه اروپایی وارد مذاکره شدند تا جای خالی مالارا را پر کنند. گفته می‌شد در این بین مالارا هم به عنوان گزینه چهارم مد نظر فدراسیون بود.

پیش از این مسئولان فدراسیون ایران اعلام کرده‌ بودند که برای یک سال دیگر با مالارا به توافق رسیده‌اند، اما اینکه چگونه این مربی سرشناس ایتالیایی حالا با چینی‌ها به توافق رسیده است علامت سوال بزرگی است که باید رفع ابهام شود.

* مولر جایگزین مالارا


سرانجام "لوتوس برند مولر" مربی شناخته شده واترپلو آلمان پس از دعوت مسئولان فدراسیون شنا به همراه "حسین نسیم" مربی و بازیکن اسبق تیم‌های ملی شنا و واترپلو ایران به تهران سفر کرد. هدف از این سفر مذاکره برای قبول هدایت تیم‌های ملی واترپلو بزرگسالان و جوانان ایران بود و در پایان توافقات نهایی هم حاصل شد تا مولر جایگزین مالارا شود.

* رضوانی رئیس شد

"محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا،شیرجه و واترپلو شد" این خبر در مهر ماه سال ۹۲، پس از برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون منتشر شد.

* نفت امیدیه قهرمان لیگ برتر واترپلو


لیگ برتر واترپلوی باشگاه‌های کشور در بهمن ماه با حضور تیم‌های دانشگاه آزاد تهران، نفت و گاز گچساران، نفت امیدیه، شهید شهبازی زنجان، چوکا تالش، آینده‌سازان و تیم اصفهان برگزار شد. این دوره از مسابقات لیگ برتر با نظم خوبی انجام شد. لیگ برتر واترپلوی مردان ایران در اسفند ماه سال ۹۲ و با قهرمانی نفت امیدیه به کار خود پایان داد. این تیم باید در سال ۹۳ نماینده ایران در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا باشد.

* کشف یک استعداد بی‌نظیر در شنا

یکی از اتفاقات مثبت شنا در سال ۹۲ کشف یک استعداد بی‌نظیر در شنای ایران بود. آریا نسیمی‌شاد ۱۴ ساله درخشش خیره کننده‌ای در رقابت‌های لیگ شنا و همچنین مسابقات قهرمانی کشور از خود به نمایش گذاشت. این شناگر نوجوان که اهل استان خراسان رضوی است، موفق شد که در شنای قورباغه ۵ رکورد جدید به نام خود ثبت کند.

* سرزمین موج‌های آبی قهرمان لیگ برتر شد


سرزمین موج های آبی مشهد با کسب ۲۶۷۱ امتیاز فاتح یازدهمین دوره رقابت های قهرمانی شنا باشگاه های کشور شد. در پایان روز دوم از مرحله چهارم و پایانی رقابت های قهرمانی شنا باشگاه های کشور (جام خلیج فارس) تیم موج‌های آبی مشهد با به دست آوردن ۶۶۹ امتیاز مجموع امتیازات خود را به عدد ۲۶۷۱ رساند و عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها را از آن خود کرد.

مقاومت، نزدیک ترین تعقیب کننده تیم صدرنشین نیز با ثبت ۵۵۲ امتیاز در این مرحله در مجموع ۲۳۴۱ امتیاز به دست آورد و عنوان نایب قهرمانی این دوره از رقابت ها را به نام خود ثبت کرد.

همچنین نفت تهران با مجموع امتیاز ۱۶۹۰ پس از این دو تیم در رده سوم ایستاد تا پرونده این فصل از رقابت‌های قهرمانی شنا باشگاه‌های کشور بسته شود.

* مشکل مالی و امید برای رفع آن در سال ۹۳


مشکلات مالی مانند تمام فدراسیون‌ها شامل حال فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو هم شد. مسئولان این فدراسیون معتقد هستند که باید بودجه سه فدراسیون در اختیار آنها قرار بگیرد، چراکه رشته‌هایی مانند شنا، شیرجه و واترپلو هرکدام به صورت مجزا برنامه‌هایی دارند و برای اجرای آنها نیازمند بودجه هستند.

به هر حال اهالی این فدراسیون امیدوارند تا با حمایت کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بتوانند به راحتی برنامه‌های مد نظر خود را اجرا کنند تا در مدت چند سال آینده شنای ایران به جایگاه واقعی خود برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *