پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

به‌من‌می‌گفتندسراغ مستندشهدا نرو

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 348087
کارگردان مجموعه مستند «نام‌ها» با اشاره به اینکه نباید شهدا را خرج اهداف کوتاه‌مدت خود کنیم، گفت: خیلی‌ها به من می‌گفتند تو الان یک برند هستی و نباید وقت خودت را برای این کارها بگذاری و دیگرانی هستند که انجام دهند اما خوشحالم به این حرف‌ها گوش ندادم و این مجموعه را ساختم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیین رونمایی از مستند «نام‌ها» به کارگردانی رضا میرکریمی ساعت ۱۹/۳۰ سه شنبه ۱۳ اسفندماه با حضور حجت الاسلام دکتر سیدمهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان سینمایی سوره، همسر شهید عباس دوران و جمعی از هنرمندان و سینماگران در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست میرکریمی ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: من از حوزه هنری و سهیل جهان بیگلری که زمینه تولید این اثر را فراهم کردند تشکر می کنم. این مستند داستانی به شیوه کامیک موشن ساخته شده، شیوه ای که می توان آن را ملهم از کتاب‌های کامیک دانست که البته در فرهنگ ما کمتر شناخته شده و می‌توان به آن کتاب‌های مصور گفت. امشب دو بخش از این مجموعه مستند هفت بخشی با نام های «مصطفی» و «عباس» رونمایی می شود و مستندهای بعدی درباره شهید شیرودی، شهید همت، شهید باکری، شهید باقری و شهید خرازی در دست تولید است.

وی ادامه داد: این شیوه برای من کاری تازه بود، طراحی و رسیدن به شکل نهایی طبیعتا زمان می برد. همکاران خوبی در این پروژه داشتم که از بزرگان و نیروهای مستعد و خوش فکر حوزه انیمیشن و سینما هستند. این تکنیک و این شکل از کار با خودش محدودیت هایی به همراه داشت. می خواستیم در ۳۰ دقیقه فرازهایی مهم از زندگی این شهدای بزرگ را روایت کنیم. در نیم ساعت نمی شود قصه زیادی گفت پس نیاز بود که از مونولوگ استفاده کنیم و بخشی از اطلاعات را گفتار متن به مخاطب منتقل کند. ما به این که اثر مستند باشد پایبند بودیم و آنچه می بینید واقعیت است پس باید در عین اختصار و ایجاز بیان واقعیت را فراموش نمی‌کردیم. بنابراین به این تمهید رسیدیم که هر شهید با لحنی صمیمی قصه خود را روایت کند.

این کارگردان افزود: قطعا این تجربه اول ضعف‌هایی دارد. من برای فیلم‌های سینمایی‌ام هم رونمایی نمی‌گذارم، این مسیر نیاز به پختگی و کمال دارد و آنچه من و دوستانم در سازمان توسعه سینمایی سوره را برآن داشت تا این مراسم را برگزار کنیم بزرگی و عظمت نام‌هایی بود که در این مجموعه به آنها پرداخته ایم. این شهدا ارزش این احترام و بیش از آن را دارند.

وی ادامه داد:وقتی از داشته‌های تمدن و فرهنگی یک کشور صحبت می‌کنیم به سراغ قهرمانانش می‌رویم. قهرمانانی که در طول تاریخ در حوزه های مختلف درخشیده‌اند. قهرمانان سال‌های دفاع مقدس با وجود تریبون های مختلفی که گاه به شکل سفارشی و بعضی مواقع رسمی به آنها پرداخته، شخصیت‌هایی مظلوم هستند. این را تلاش چند ساله من برای روایت بخشی از زندگی آنها به من نشان داد.

میرکریمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دو سال سخت و پرتنش از دوران سیاسی و اجتماعی را با مطالعه در زندگی این شهیدان بزرگوار گذراندم. شاید این حس و حال به این خاطر است که ما هنوز به جنگ نزدیک هستیم و در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که خطر آن وجود دارد. در آن دوران جوانانی که بعضی از آنها سنی کمتر از ۳۰ سال داشتند کارهایی بزرگ برای ما انجام دادند.اما ما تنها تصاویرشان را در خیابان‌ها و بزرگراهها نصب کردیم.

کارگردان مجموعه مستند- داستانی «نام‌ها» خاطرنشان کرد:بعضی از ما از آنها دیوار‌های گوشتی می‌سازیم و استفاده سیاسی می‌کنیم، و این‌ها سپر بلای کسانی شده‌اند تا ناکارآمدی‌ها و ناتوانی‌هایمان را زیر سایه این شخصیت‌ها کمرنگ کنیم. این قهرمانان متعلق به فرد خاصی نیستند، متعلق به همه ملت هستند. این شهدای بزرگ هیچ یک شبیه هم نبودند، شاید در نقطه شهادت به یک جایگاه رسیده باشند اما در طول مسیر زندگی شان شبیه نبودند و مشابه هم زندگی نکردند.

وی ادامه داد: این شهدا از طبقات مختلف جامعه بودند، و ذخایری معنوی هستند که خرج کردن آنها برای یک معامله کوتاه مدت به آنها آسیب می‌زند و نباید به هر شکل از آنها استفاده کرد.

میرکریمی در ادامه تصریح کرد: این صحبت نسبتا طولانی مدت به این معنی نیست که کار ویژه‌ای انجام شده است که اگر هم ویژه باشد بخش مهمش به دلیل حضور خودشان است که حضور دارند و تمام تلاش ما این بود که در زندگی انها دست نبریم. اجازه بدهم شعار،آمار و حرف این شهدا زده شود و مخاطب خودش قضاوت کند و مخاطب من هم در این اثر بیشتر نوجوانان و جوانان هستند.

این کارگردان سینما در ادامه بیان داشت: نمی‌خواهم در مورد شهید چمران و دوران صحبت کنم چون اصلا نمی‌شود در مورد آنها صحبت کرد. در قله‌ای ایستاده‌اند که کار را سخت می‌کند و امیدوارم آنچه روی پرده می‌بینید بخشی از آن احساس لطیف و شیرین را که در کنار آنها بودن را به من منتقل کرد به شما هم منتقل کند.

وی در بخش بعدی صحبت‌هایش اظهار داشت:خیلی‌ها به من می‌گفتند که تو الان یک برند هستی و نباید وقت خودت را برای این کارها بگذاری و دیگرانی هستند تا انجام دهند،اما خوشحالم که به این حرف‌ها گوش ندادم و این مجموعه را ساختم.

میرکریمی در پایان صحبت هایش با اشاره به این مطلب که چهار اثر از این هفت‌گانه تقریبا به مرحله نهایی رسیده اند، گفت: سه مستند شهید باکری، باقری و شیرودی در مراحل نهایی طراحی قرار دارد و تا اوایل سال آینده رونمایی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *