پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

انتقاد از بی‌توجهی نسبت به ثبت جهانی چوگان به نام آذربایجان

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 348016
رئیس فدراسیون چوگان کشور گفت: متأسفانه در شرایطی که جمهوری آذربایجان با هزینه‌های بسیار در حال ثبت جهانی ورزش چوگان به نام خود است، مسئولان ما نسبت به این مسئله بی‌توجه بوده‌اند اما فرصت چندانی باقی نمانده است.
انتقاد از بی‌توجهی نسبت به ثبت جهانی چوگان به نام آذربایجان
به گزارش جهان به نقل از مهر، حمزه‌ ایلخانی‌زاده ظهر سه شنبه در مجمع انتخاباتی هیئت چوگان استان اصفهان با اشاره به بی‌توجهی مسئولان نسبت به ثبت جهانی چوگان به نام ایران اظهار داشت:‌ گلایه‌های بسیاری از مسئولان اصفهان دارم زیرا این مسئولان تاکنون تلاشی برای این ورزش در جایی که آن را به کشور عرضه کرده، نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه چوگان یک فرهنگ و آئین ملی به حساب می‌آید، افزود:‌ این ورزش تنها یک ورزش به حساب نمی‌آید بلکه ریشه در هویت تاریخی مردم ایران داشته و یک فرهنگ و آئین ملی به حساب می‌آید.

میدان نقش‌جهان، استانداردترین میدان چوگان جهان
‌رئیس فدراسیون چوگان کشور با اشاره به ریشه‌های تاریخی ورزش چوگان گفت: این ورزش ریشه‌های تاریخی بسیاری داشته و در تاریخ اصفهان هویت دارد زیرا میدان نقش‌جهان، استاندارد ترین میدان چوگان جهان به شمار می‌آید و مردم اصفهان به خوبی با این ورزش آشنایی داشتند اما در سال‌های اخیر این آَنایی کمتر شده است.

وی افزود: بسیاری از رشته‌های ورزش در ایران قدمتی کمتر از ۵۰ سال دارند اما چوگان نزدیک به ۲۵۰۰ تا ۳ هزار سال قدمت داشته و با این حال هنوز حرفی برای گفتن ندارد.

ایلخانی‌زاده با انتقاد از نگاه مدالی به ورزش‌های کشور بیان داشت:‌ متأسفانه وزارت ورزش و جوانان تنها به مدال‌آوری رشته‌های ورزشی نگاه می‌کند و به این مسئله توجه ندارد که این ورزش، مادر تمامی ورزش‌ها بوده و در مهد فرهنگ و هنر ایران رشد یافته است.

آنقدر دست‌دست کردند که آذربایجانی‌ها ورزش ما را بردند!
وی با انتقاد از ثبت جهانی این ورزش به نام جمهوری آذربایجان گفت: متاسفانه مسئولان در این زمینه تلاش کافی نکردند و آنقدر دست‌دست کردند که آذربایجانی‌ها ورزش ما را بردند و به نام خود ثبت کردند اما این مسئله باید جبران شود.

رئيس فدراسيون چوگان در مورد ثبت چوگان از سوي جمهوري آذربايجان ادامه داد: به هر حال آنها نزدیک به ۲۰۰ میلیون یورو هزینه کردند تا ورزش چوگان را به نام خود ثبت کنند اما خودشان می‌دانند که ریشه تاریخی این ورزش به ایران باز می‌کردند.

ثبت جهانی چوگان به نام ایران و آذربایجان
وی افزود: ‌ما نباید بیش از این دست بجنبانیم و فرصت را از دست دهیم بنابراین باید با همکاری دیگر دستگاه‌ها، تا ۱۰ فروردین امسال مدارک خود را جمع‌آوری کرده و کاری کنیم که حداقل چوگان به نام ایران و آذربایجان ثبت شود و در این زمینه فرصت چهندانی نداریم.

ایلخانی‌زاده اضافه کرد: تاریخ سرزمین ایران از مردم آن دور افتاده و ما باید برای بازگرداندن هویت ایرانی به کشور برنامه‌ریزی کنیم بنابراین از همه می‌خواهم که در این زمینه به ما یاری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *