چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

بهره‌وری آب در ایران چقدر است؟

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۱۷
کد مطلب: 347715
‌عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: استقلال اقتصادی با بستن درهای اقتصاد اشتباه گرفته می‌شود در صورتی که اقتصاد مقاومتی می‌خواهد اقتصاد داخل را در همه زمینه‌ها مقاوم کند که در صورت بروز مشکلی از سوی کشورهای خارجی، بتوانیم تولید کالاهای خودمان را داشته و در صورت عدم محدودیت، کالاها را ارزان‌تر وارد نماییم.
به گزارش جهان، دکتر"حسین اکبری فرد" در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اظهارکرد: همه آحاد و اقشار مختلف جامعه نقش ویژه و سازنده در اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانند داشته باشند و نقش دانشگاهیان و حوزه آموزش و پژوهش در این زمینه برجسته‌تر است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی در زمینه مدیریت استفاده از منابع اقتصادی و ارتقاء بهره‌ وری، افزود: این موارد با علم قابل بررسی و تحقیق است و بدون علم در بسیاری از ابعاد اقتصاد مقاومتی به ویژه در مدیریت منابع کشور نمی‌شود کار کرد.

اکبری فرد تصریح کرد: در صورتی که تعامل بیشتری بین دانشگاه، صنعت و خدمات ایجاد شود، گام نخست را برداشته و می‌توانیم از خدمات دانشگاه در صنعت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: راهکارهایی نیز در این زمینه در نظر گرفته و اجرا شده و همایش تعامل صنعت و دانشگاه را برگزار خواهیم کرد که امیدواریم بتوانیم از نتایج آن استفاده نماییم.

این استاد اقتصاد و مدیریت اظهارکرد: تکنولوژی و دانش فنی بحث دیگری است که برای استفاده در تولید باید ترویج شود و نقش دانشگاه در این زمینه ویژه‌تر است.

وی افزود: با توجه به اینکه تحصیلات تکمیلی توسعه خوبی پیدا کرده و جمعیت خوبی در رشته‌های موردنیاز در کشور داریم، این امر نیز می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

اقتصاد مقاومتی به دنبال استفاده مطلوب از ظرفیت‌های کشور

اکبری فرد تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نگاه به داخل کشور داشته و درون گراست، می‌خواهد از ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی کشور به نحو مطلوب استفاده شود که البته این موضوع به معنای بستن درهای کشور نیست.

وی ادامه داد: نگاه اصلی، استفاده از ظرفیت‌های داخل ضمن ارتباط با خارج است؛ جایی که مزیت‌های نسبی نمی‌تواند نیاز ما را تامین کند، از خارج استفاده می‌شود.

وی افزود: نگاه به ظرفیت داخل در اقتصاد مقاومتی نباید با تعامل نداشتن با دنیای خارج اشتباه شود.

نباید استقلال اقتصادی با بستن درهای اقتصاد اشتباه گرفته شود

اکبری فرد گفت: استقلال اقتصادی با بستن درهای اقتصاد اشتباه گرفته می‌شود در صورتی که اقتصاد مقاومتی می‌خواهد اقتصاد داخل را در همه زمینه‌ها مقاوم کند که در صورت بروز مشکلی از سوی کشورهای خارجی، بتوانیم تولید کالاهای خودمان را داشته و در صورت عدم محدودیت، کالاها را ارزان‌تر وارد نماییم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: باید با امکان تولید در همه زمینه‌ها اقتصاد را توانمند کنیم و با داشتن اقتصاد مقاوم اگر تحریم شد، بتوانیم از تولیدات خود استفاده نماییم؛ همان اتفاقی که در بحث بنزین رخ داد و با دانش خط تولید را به بنزین اختصاص دادیم و با وجود امکان واردات بنزین، خط تولید به پتروشیمی اختصاص یافت.

اکبری فرد تصریح کرد: برای افزایش بهره‌وری نیاز به ارتقاء دانش در زمینه تولید است که دانشگاه در این زمینه باید تلاش کرده و به ویژه در بحث آب و کشاورزی و صنعت از دانش افراد استفاده و از طریق آموزش و ترویج آن برای ارتقای بهره‌وری کار شود.

یک سوم، بهره صحیح از آب در ایران

وی بیان کرد: باید تولید بیشتری از هر مترمکعب آب در کشور داشته باشیم، کشورهای دیگر گاهی دو تا سه برابر ما ارزش از آب ایجاد می‌کنند؛ در حال حاضر شاید یک سوم بهره درست از آب می‌بریم و با توجه به محدویت آب در ایران باید بهره‌وری بیشتری از این منابع داشته باشیم و این امر با علم و دانش تحقق می‌یابد.

ارزش افزوده در سرانه تولید کم است

اکبری فرد با اشاره به بحث ارزش افزوده گفت: این پارامتر اختلاف کالای تولیدی و نهاده‌های به کار رفته را شامل می‌شود که در سرانه تولید ما کم است، مواد اولیه به صورت خام صادر می‌شود و تا جایی که امکان دارد از آنها استفاده نمی‌کنیم در حالی که دانشگاه می‌تواند در این زمینه نقش ایفا کند و صنعت نقش ویژه‌تر.

وی تصریح کرد: ارزش افزوده در مس و سنگ آهن بالاست و ما صادر می‌کنیم، در موارد دیگر از جمله سنگ‌های تزئینی کشورهای دیگر کالا را گرفته، تبدیل کرده و با قیمت چندبرابر به خودمان می‌فروشند.

اکبری فرد اظهار کرد: مسئله دیگر اقتصاد مقاومتی اصلاح الگوی مصرف است، در ایران الگوی مصرف بیش از اندازه بوده که باید در این زمینه بیشتر به مردم آگاهی دهیم، این موضوع همه اقشار را در برگرفته و شامل همه جامعه است که باید روی آن کار شود.

وی گفت: از چند سال قبل که به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شد، مردم دانش نسبی به این امر کسب کردند که کمتر مصرف نمایند و در مواردی دست مردم نیست و به بخش تولید مربوط می‌شود که به عنوان مثال کالاهایی از جمله کولر پرمصرف تولید نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *