چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

استفاده از عطرها و ادکلن ها؛ خوب یا بد

يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 347401
امروزه عطر و ادکلن به بخش جدایی ناپذیر زندگی بشر تبدیل شده است و گرایش زیادی به استفاده از آنها به ویژه در میان نسل جوان وجود دارد؛ اما به گفته پزشکان همه افراد نمی توانند از آنها استفاده کنند.
به گزارش جهان، ایرنا نوشت؛ انسان ها از ابتدای خلقت به بوی خوش گل ها و گیاهان علاقه و تمایل خاصی نشان می دادند و با گذشت زمان یاد گرفتند که چگونه از ناف آهوی ختن عطر بگیرند و آن را در کیسه های مخصوصی نگه داری و استفاده کنند.

این گرایش انسان ها به بوی خوش سبب شد که با پیشرفت توانایی ها و افزایش علوم بتوانند به ساخت عطرهایی طبیعی از مواد طبیعی مانند گل ها و گیاهان خوشبو و یا عطرهای غیرطبیعی و کارخانه ای با استفاده از مواد شیمیایی و اسانس های مختلف دست یابند و آن را در حجم وسیعی تولید کنند.

معمولا استفاده از عطرها و اسپری ها برای افراد به ویژه افرادی که سالم هستند و زمینه آسم و آلرژی ندارند مشکلی ایجاد نمی کند اما در افرادی که مبتلا به آسم هستند و یا زمینه ای از آلرژی دارند می تواند سبب بروز مشکلات و یا تشدید آلرژی آنها شود.

دکتر نجم الدین کلانتری متخصص آسم و آلرژی در این مورد گفت: استفاده از اسپری و عطرها در افرادی که آلرژی یا آسم دارند، به عنوان محرک هایی سبب تشدید بیماری و بروز حملات تنفسی می شود.

وی افزود: در افرادی که به طور ارثی و ژنتیکی زمینه ابتلا به آلرژی دارند نیز می تواند سبب شروع علایم آسم همچون عطسه، آبریزش بینی و اشک ریزش شود.

عطرها علاوه بر اینکه ممکن است سبب بروز آلرژی های تنفسی شود، می تواند مشکلات پوستی مانند قرمزی و خارش یا تغییر رنگ در ناحیه ای از پوست که عطر مستقیم و به دفعات روی آن زده شده است، برای افراد ایجاد کند.

استفاده زیاد عطرها در یک ناحیه خاص از پوست بدن به ویژه در افراد دارای زمینه آلرژیک علاوه بر ایجاد تغییر رنگ می تواند در دراز مدت سبب ایجاد دانه های رنگی زیرپوستی و یا به اصطلاح کهیر شود.

اما به طور کلی عطرها، اسپری ها، ادکلن ها و یا هر ماده خوشبوکننده دیگر به پوست آسیبی نمی رساند و تنها برخی افراد نسبت به آنها آلرژی و حساسیت نشان می دهند.

دکتر کلانتری در این مورد توضیح داد: استفاده از عطرها و اسپری ها ممکن است در برخی افراد عوارض پوستی به شکل قرمزی و خارش پوست، راش (ضایعه) های پوستی و یا دراماتیت (التهاب پوستی) تماسی ایجاد کند.

وی افزود: التهاب های پوستی نشانه بیماری خاصی نیست بلکه واکنش دفاعی بدن نسبت به ماده ای است که از نظر سیستم دفاعی اصطلاحا به آن آلرژن می گویند.

هر فرآورده بهداشتی که مستقیما با پوست و دستگاه تنفسی بدن افراد در تماس است می تواند حساسیت زا باشد، بنابراین اگر فردی دچار حساسیت شد باید به پزشکان مربوطه مراجعه کند.



** نحوه مقابله با آلرژی های تنفسی و پوستی

برای بهبود حساسیت های پوستی ناشی از مصرف مواد بهداشتی مانند عطرها و ادکلن ها و اسپری ها باید آن ماده آلرژی زا از محیط زندگی حذف شود و افراد سعی کنند در معرض آن قرار نگیرید.

بنابراین افرادی که به عطر خاصی حساسیت دارند بهتر است آن را عوض کنند چراکه پوست بدن با تحریک مکرر و در فواصل کم زمانی توسط مواد آلرژی زا آسیب پذیرتر می شود.

به گفته دکتر کلانتری، حساسیت پذیری مجاری تنفسی و پوست با افزایش سن تغییر می کند؛ ممکن است افرادی با گذشت زمان و افزایش سن دچار آلرژی هایی شوند که در گذشته با آن مواجه نبودند، بنابراین باید به مقوله سن و استفاده از مواد بهداشتی توجه داشت.

به گفته پزشکان، در صورت مشاهده حساسیت های تنفسی مانند عطسه ، آبریزش و اشک ریزش باید دست ها و صورت با آب خنک شسته و لباس ها تعویض شود.

همچنین در صورت مشاهده حساسیت های پوستی مانند بروز قرمزی و خارش باید پوست بلافاصله با آب شسته و یک مرطوب کننده حاوی اوره روی پوست مالیده شود.

**مادران باردار در صورت نداشتن آلرژی می توانند از عطرها استفاده کنند

در مورد مادران باردار همواره محدودیت هایی در مصرف برخی مواد غذایی و رعایت موارد ایمنی مطرح می شود در این میان یکی از مواردی که به آن توصیه می شود عدم مصرف مواد بهداشتی آرایشی همچون عطرها است.

به گفته دکتر کلانتری مضرات استفاده از عطرها برای مادران باردار و جنین آنها از نظر علمی تاکنون ثابت نشده است اما مادرانی که زمینه آلرژیک دارند بهتر است از مصرف این دسته از مواد به ویژه در دوران بارداری پرهیز کنند.

وی افزود: مادران باردار مبتلا به نوعی از آلرژی های تنفسی و یا پوستی باید در مورد مصرف این گونه مواد با احتیاط بیشتر رفتار و یا به طور کلی از مصرف آنها دوری کنند.

دکتر کلانتری در مورد رنگ موها توضیح داد: مضرات استفاده از رنگ مو در دوران بارداری برای جنین از نظر علمی ثابت شده است و مادران چه آنهایی که دارای زمینه آلرژیک هستند و چه آنهایی که زمینه آلرژیک ندارند، باید از مصرف این گونه مواد در دوران بارداری دوری کنند.



** طریقه صحیح نگه داری و مصرف عطرها

تابش نور مستقیم خورشید در درازمدت می تواند واکنش های شیمیایی در برخی ترکیبات عطرها ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است عطر و ادکلن در جعبه و دور از نور خورشید نگه داری شود.

برای پیشگیری از بروز حساسیت های تنفسی و پوستی بهتر است عطرها و اسپری ها در محیط باز و به جای پوست بدن به لباس ها زده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *