کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پرونده‌ای که‌حمایت‌ویژه وزارت‌خارجه رامی‌طلبد

11 اسفند 1392 ساعت 11:13

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران با انتقاد از سکوت وزارت بهداشت و انتقال خون در قبال آمادگی شرکت فرانسوی برای پرداخت غرامت بیماران ایرانی گفت: وزیر خارجه فعلی فرانسه در جریان کامل این فاجعه قرار دارد، بنابراین وزارت خارجه ورود کند.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، احمد قویدل عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران که اخیراً در مجمع عمومی عادی این مؤسسه به عنوان نماینده مجمع عمومی این کانون برای پیگیری شکایت‌های قضایی بیماران هموفیلی انتخاب شده است، مطلبی در اختیار تسنیم قرار داد مبنی بر اینکه علی‌رغم اعلام شرکت سنوفی پاستور برای تأمین غرامت بیماران هموفیلی ایرانی، متأسفانه تاکنون هیچ واکنش رسمی از طرف مسئولان وزارت بهداشت و انتقال خون انجام نگرفته است.

نماینده ویژه مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران افزود: این در حالی است که جلسه رسیدگی به اتهامات مسئولان اسبق وزارت بهداشت و انتقال خون در ۲۸ بهمن ماه سال جاری برگزار شد و نمایندگان حقوقی این دو مرجع دولتی در دادگاه نیز هیچ واکنشی رسمی از این اعلام آمادگی شرکت فرانسوی مریو در دادگاه نشان ندادند. اگرچه قاضی شعبه ۱۰۵۷ در این رابطه از متهمان و وکلای آنها سؤال کرد.

شرکت سنوفی پاستور به‌طور رسمی پرداخت غرامت به بیماران هموفیلی ایران را پذیرفته است

قویدل ادامه داد: تلویزیون پرس تی‌وی یک تلویزیون رسمی دولتی ایران برای خارج از کشور است. تلاش‌های این تلویزیون برای گرفتن پاسخ از شرکت سنوفی اونتیس به این نقطه مثبت رسید که شرکت سنوفی پاستور که در مجموعه این گروه دارویی قرار دارد به‌طور رسمی پرداخت غرامت به بیماران هموفیلی ایران را پذیرفته است. این شرکت شروع اقدامات خود را به مراجعه رسمی مقامات ایرانی موکول کرده است. البته یکی از خبرنگاران صدا و سیما دو سال پیش با حضور جلوی در ورودی شرکت سنوفی اونتیس تلاش کرد با مسئولان این شرکت مصاحبه کند که اقدام او با واکنش تند مقامات فرانسوی مواجه شد.

وزیر خارجه فعلی فرانسه در جریان کامل فاجعه شرکت مریو

قویدل ادامه داد: با توجه به اینکه لورن فابیوس وزیر خارجه فعلی فرانسه در جریان کامل فجایعی که توسط شرکت مریو به وجود آمد قرار دارد و حتی خود وی در مظان اتهام بود، گرچه وی در آن دادگاه تبرئه شد اما مسئولیت اخلاقی او در این رابطه انکار ناپذیر است، بنابراین منطقی به نظر می‌رسد مسئولان وزارت خارجه کشورمان که طی ۳۰ سال گذشته تنها وزارتخانه‌ای بودند که در این رابطه مسئولانه برخورد کرده‌اند در این لحظات حساس وارد عمل شوند و بدون نیاز به مراجعه به مراجع قضایی بین المللی و یا مراجع قضایی فرانسه در جهت احقاق حقوق از دست رفته بیماران ایرانی اقدام کنند.

محاکمه مسئولان اسبق انتقال خون و وزارت بهداشت ۲۵ فروردین سال ۹۳

نماینده ویژه مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران برای پیگیری پرونده‌های قضایی بیماران هموفیلی خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی وجود دارد که کشور تونس و عراق در حال اقدامات اجرایی برای پیگیری مطالبات خود از شرکت فرانسوی مریو در رابطه با خسارت ناشی از ورود داروهای آلوده به ایدز است. وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون ایران در آرای حقوقی که به‌نفع بیماران صادر شده است محکوم به پرداخت خسارت مادی و معنوی به بیمارانی شدند که از طریق شرکت مریو فرانسه به بیماری ایدز مبتلا گردیدند. جلسه بعدی دادگاه کیفری محاکمه مسئولان اسبق انتقال خون و وزارت بهداشت ۲۵ فروردین سال آینده برگزار می‌شود.


کد مطلب: 347315

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/347315/پرونده-ای-که-حمایت-ویژه-وزارت-خارجه-رامی-طلبد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com