جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲۲

عراقچی: به مذاکره با ۱+۵ خوش‌بین نیستم

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب: 347235
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گفت که بدبینی از یک سو و سختی موضوعات و پیچیدگی آن‌ها از سوی دیگر باعث شده که به سختی بتوان در رابطه با به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها خوشبین بود.
عراقچی: به مذاکره با ۱+۵ خوش‌بین نیستم
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی با بیان اینکه موضوعات پیچیده و دشواری در دستور کار مذاکرات ایران و ۱+۵ قرار دارد که به نتیجه رسیدن در آن‌ها سخت است، گفت: با توجه به بدبینی نهادینه شده‌ای که در ما نسبت به غربی‌ها وجود دارد نمی‌توانم بگویم خوش‌بینیم.

وی افزود:‌ این بدبینی از یک سو و سختی موضوعات و پیچیدگی آن‌ها از سوی دیگر باعث شده که به سختی بتوان در رابطه با به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها خوشبین بود.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با ۱+۵ در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برگزاری نشست کارشناسان ایران و ۱+۵ که در حاشیه برگزاری نشست شورای حکام برگزار می‌شود، گفت: در این نشست در مورد موضوعاتی که در دستور کار جلسه بعدی در وین است بحث و بررسی بیشتری می‌شود. آقای بعیدی‌نژاد و سایر اعضای تیم در این جلسه شرکت دارند و مذاکرات خود را با کارشناسان ۱+۵ انجام می دهند و نتیجه مباحث آن به دور بعدی مذاکرات مدیران که ۲۶ اسفند ماه برگزار خواهد شد، ارائه می‌شود.

وی گفت: امیدواریم در نشست ۲۶ تا ۲۹ اسفند در وین، مذاکرات درباره موضوعاتی که در دستور کار داریم را جلو ببریم و مباحثش پیش رود تا درباره دستور کار جلسه بعدی تصمیم بگیریم.

وی با بیان این که موضوعات متعددی برای گفت وگو وجود دارد و در چند دور مذاکراتی که تا حدود تیر ماه داریم امیدواریم این بحث‌ها انجام شود و به راه‌حل‌هایی برسیم، افزود: کار سخت و دشواری است و موضوعاتی پیچیده و دشواری در دستور کار قرار دارد که به نتیجه رسیدن در آن‌ها سخت است. با توجه به بدبینی نهادینه شده‌ای که در ما نسبت به غربی‌ها وجود دارد نمی‌توانم بگویم خوش‌بینیم. این بدبینی از یک سو و سختی موضوعات و پیچیدگی آن‌ها از سوی دیگر باعث شده که به سختی بتوان در رابطه با به نتیجه رسیدن گفت وگوها خوشبین بود.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: ما مصمم هستیم و با حسن نیت وارد مذاکرات می‌شویم از طرف مقابل هم چنین انتظاری داریم. اگر حسن نیت و اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد که همواره مورد تردید بوده است، امیدواریم به نتیجه برسیم.

عراقچی با بیان اینکه موضوع همکاری هسته‌ای در مذاکرات بعدی دروین مورد مذاکره قرار می گیرد، ادامه داد: همکاری هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ در توافق ژنو مطرح شده است. یکی از مشخصه‌های گام پایانی در توافقنامه ژنو موضوع همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز با ایران است که در این مورد نیز مثال‌هایی مطرح شده است. مانند ایجاد رآکتورهای تحقیقاتی آب سبک و همکاری در زمینه سوخت‌های مدرن و همکاری درباره مسائل تحقیقاتی. بنابراین یکی از موضوعاتی که در دستور کار مذاکرات راه‌حل جامع قرار دارد، این قبیل همکاری‌ها با ایران است.

معاون وزیر خارجه افزود:‌ البته این همکاری‌ها جایگزین مسائل اصلی مذاکراتی نیست اما به عنوان بخشی که می‌تواند توافق دو کشور را به سمت همکاری‌های بین‌المللی هم سوق دهد، مورد توجه دو طرف است.

عراقچی اضافه کرد:‌ یکی از موضوعات در دستور کار نشست بعدی در وین موضوع همکاری‌های هسته‌ای است که مورد بحث دو طرف قرار می‌گیرد و دو طرف در باره آن بحث خواهند کرد. احتمالا درباره فهرستی از مواردی که مورد علاقه ما و ۱+۵ است که همکاری‌ها در آینده درباره آن بین ایران و جامعه بین‌المللی درزمینه ابعاد صلح‌آمیز فناوری هسته‌ای برسیم. همکاری‌هایی مانند نیروگاه‌های تولید برق و تاسیس رآکتورهای تحقیقاتی و همکاری در زمینه تولید رادیو ایزوتوپ‌ها و پزشکی هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، فعالیت در زمینه سوخت‌های مدرن، تحقیق و توسعه پروژه‌های فنی از موضوعاتی است که در این چارچوب قرار می‌گیرد و حتما بخشی از راه‌حل جامعه را در بر می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این همکاری‌ها با همه کشورها خواهد بود یا شامل کشورهای ۱+۵ می‌شود، گفت: عنوان این بحث همکاری‌های بین‌المللی با ایران است اما هر کشوری که علاقمند باشد می‌تواند در این زمینه وارد شود، اما مذاکره آن با ۱+۵ صورت می‌گیرد.

عراقچی همچنین در پاسخ به این پرسش که این همکاری‌ها با تحریم هسته‌ای ایران چگونه قابل انجام است،‌ گفت:‌ این مذاکرات مربوط به گام پایانی است که در این گام همه تحریم‌ها برداشته می‌شود و در راستای عادی‌سازی روابطی است که وعده‌ آن در پایان مسیر داده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اسدی
مقام معظم رهبری فرموده بودند: من به مذاکرات خوشبین نیستم. ایکاش تیم مذاکره کننده می دانست مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. و آزموده را آزمودن خطاست ولی حیف ..........
بالا رفتن ماست بود، پایین اومدن دوغ بود، مذاکراتشان دروغ بود
بازی ادامه دارد تا کجا !!!!
فکر کنم فقط اقای روحانی به مذاکرات خوشبین باشه چون در اینمورد سابقه داره و سالهای قبل هم همین اقا ما رو وارد این بازی کرد و حالا داره ادامه میده ....
بی سواد
پس چرا دانشمندان هسته ای رو از سازمان انرزی اتمی اخراج می کنید و بدون محافظ رها می کنید؟؟...
رهگذر
حالا خیلی مونده تا بفهمید.... بقول معروغ اوغور بخیر......
United States
این صحبت ها مصرف داخلی دارد،برای تندروها گفته شده
پس جواب افسادطلب های تندرو رو کی میده ؟
تازه بعد از اینکه عالم و ادم فهمیدند چه کلاه گشادی سر اینها رفت تازه آقایان دارن از خواب غفلت بیدار میشن.
Iran, Islamic Republic of
خیلی ظریف برکنارت نکنن گلم با این جملت
Iran, Islamic Republic of
چطور شد شما که از خوشحالی روزهای اول پر در آورده بودید
سیدمحمدعلی سیادت ازآبادان
United States
صبح بخبر.خسته نباشید.درایت ودوراندیشی رهبری را هنوزبعضی از خودراضیها باورندارند.
احمد
آب سبک و سوختهای مدرن آیا به مسائل هسته ای که مجاز به مذاکره هستید می باشد یا نه ؟
هیچکس خوش بین نیست، ولی باید امیدوار بود...
غیور
آقای عراقچی عزیز (و آقای ظریف) ؛ لطفا برگردید به راه امام و اصول انقلاب که : این ره که می روید به ترکستان است !!!
آیا تعابیر امام راحل در باره ی آمریکا (ام الفساد ، شیطان بزرگ ، تروریست بالذات و استکبار جهانی) برای شما حجت نیست ؟ یا اینکه در رفتار آمریکا یی ها حداقل تغییر را مشاهده کردید؟!
و آیا کلام صریح خلف صالح امام در باره ی غیر قابل اعتماد بودن شیطان بزرگ شما را به خطا بودن راهی که برگزبدبد کفایت نمی کند؟
همه ی ملت پشت سر نظام هستند مرعوب نشوید و بر صراط حق استقامت کنید و محرومین عالم را مإیوس نکنید.
داره.... توافقشون در میاد دست پیش گرفتند ... کاری که نباید کردید و ملت را به زحمت انداختید
داداش
پس حتما من این قرارداد ننگین رو امضا کرده ام و خودم نمیدانم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این حرف آقای عراقچی که می گوید : "با توجه به بدبینی نهادینه شده‌ای که در ما نسبت به غربی‌ها وجود دارد نمی‌توانم بگویم خوش‌بینیم" در حقیقت انداختن تقصیرات به گردن ما است که دچار "بدبینی "هستیم !؟
اهل فن میدانند که "بدبینی نهادینه شده " یک بیماری به حساب میاید و باعث ندیدن نکات مثبت طرف مقابل است و این یعنی طرفداری از طرف مقابل از سوی آقای عراقچی.
مجيد
Iran, Islamic Republic of
حالا گندش درامده ،شب بخير
به به هر دم ازین باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد جناب عراقچی عزیز حالا که آبرویی این ملت مظلوم رو فرش قرمز خاله اشتون کردید تازه میگید خوشبین نیستیم ,مگر حضرت آقا همان اول کار نفرمود من باین مذاکرات خوشبین نیستم ولی اعتراضی هم ندارم اشکال کار بی بصیرتی شما و روسای شماست . کاش باندازه سر سوزنی چشمان شما و همه ی سینه چاکان آمریکا و اسرائیل سو میداشت تا ببینید که دشمن هرگز مورد اعتماد نیست
مروتی
آقای عراقچی این جمله شما راقبل از مذاکرات رهبر فرزانه وانقلا بی به ملت ایران فرموده بودند.الله اکبر به این پیشگویی
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
غربی ها فقط دارن وقت کشی می کنن. همه چیزمون رو میگیرن در عوض یه آب نبات قیچی اون هم با منت بهمون میدن. آزاد شدن کمتر از 10 % از پول خودمون تو کشور های طرف معامله شد رفع تحریم!؟ کی دولتمردها واقعا نگاهشون رو به داخل میارن؟؟
Iran, Islamic Republic of
اگرخوشبین نباشید ، باید ذلت تحریمهاوفقروبدبختی مردم ایران رابه جان بخرید . انرژی هسته ای، تاکنون چه گلی به سرملت و کشورایران زده است ، جزبدبختی و تحریم و فقروهلاکت بیماران مردم ؟؟
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا، اکثریت مردم دردکشیده ایران به این مذاکرات خوشبین هستند و امیدوار و ذره ای هم ناامید نیستند، مگربدبین هاومنفی باف هایی مثل شماجلوی آن رابگیرند .