جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

وعده قالیباف برای غلبه بر آلودگی هوا

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب: 347217
شهردار تهران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فونیکس چین طی مصاحبه‌ای با شبکه فونیکس این کشور دیدگاه ها و نظراتش را پیرامون مسایل داخلی و بین المللی بیان کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، شهردار تهران در گفت‌وگو با شبکه فونیکس چین با بیان اینکه پیمان خواهرخواندگی فصلی نو در روابط دو کشور ایران و چین خواهد بود، گفت: امروز شهرهای دنیا و مخصوصا کلانشهرها نسبت به گذشته خیلی به هم نزدیک شده اند؛ چرا که هم فرصت ها و هم چالش های پیش روی کلانشهرها بسیار شبیه به یکدیگر است و طبیعتا باید ارتباط نزدیک بین کلانشهرها و شهرهایی که مراکز سیاسی هستند و دولت های مرکزی در آن مستقر هستند، برقرار شود چرا که این شهر ها مشترکات زیادی دارند.

پیمان خواهرخواندگی تهران و پکن سرفصل جدیدی در روابط ایران و چین خواهد بود

شهردار تهران در ابتدا ضمن تبیین اهداف سفر خود به کشور چین، تصریح کرد: ایران و چین سابقه تاریخی بسیار زیادی دارند و دوتمدن بزرگ را در دنیا نمایندگی می کنند. در طول تاریخ نیز جاده ابریشم یک ارتباط عمیق فرهنگی، اقتصادی و در نهایت ارتباط خوب سیاسی را میان مردم دو کشور برقرار کرده است. طبیعتا این سفر فرصتی را فراهم کرد که تهران و پکن آغاز خواهرخواندگی خود را در یک توافقنامه امضا کنند که این امر سرفصل جدیدی در روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: امروز شهرهای دنیا و مخصوصا کلانشهرها نسبت به گذشته خیلی به هم نزدیک شده اند، چرا که هم فرصت ها و هم چالش های پیش روی کلانشهرها بسیار شبیه به یکدیگر است. طبیعتا باید ارتباط نزدیکی بین کلانشهرها و شهرهایی که مراکز سیاسی هستند و دولت های مرکزی در آن مستقر است، برقرار شود چرا که مشترکات زیادی دارند.

شهردار تهران افزود: در شهر پکن نیز همانند تهران چالش‌هایی چون گسترش بی‌رویه جمعیت، آلودگی هوا، بافت‌های فرسوده و مشکلات زیست محیطی وجود دارد. طبیعتا فرصت‌های زیادی از قبیل همکاری های اقتصادی، فنی، علمی و همچنین انتقال تجربیات برای رفع مشکلات وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان بر مشکلات فائق آمد. چراکه برخی از این مسایل در تهران و پکن شبیه به یکدیگر هستند.

قالیباف یادآور شد: وقتی وارد پکن شدم، در همان ابتدا آلودگی هوا نظرم را جلب کرد. البته تهران به این اندازه آلودگی هوا ندارد. آن هم به این دلیل است که در پکن بیشتر از زغال سنگ استفاده می کنند اما ما در تهران بیشتر از گاز استفاده می کنیم. با این وجود آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی از چالش های پیش رو است که باید به آن توجه شود.

تا شش سال آینده بر چالش آلودگی هوا فائق خواهیم آمد

تعداد روزهای سالم هوای تهران دو برابر خواهد شد

شهردار تهران درباره راهکارهای در نظر گرفته شده در شهر تهران به منظور کنترل آلودگی هوا گفت: در تهران مسئولان استانداردهایی را تنظیم کرده اند که بر مبنای آن اگر درصد آلودگی به حدی برسد که سلامت مردم را به خطر بیاندازد، حتما محیط آموزشی کودکان و نوجوانان تعطیل خواهد شد. ضمن اینکه اگر میزان آلودگی به حدی برسد که احساس کنیم به شهروندان صدمه ای وارد می شود، ادارات را هم تعطیل می کنیم. البته قبل از این موارد کارخانجات اطراف شهر را تعطیل می کنیم تا باعث کاهش آلودگی شود. از این رو گاهی اتفاق افتاده که به دلیل شرایط آلاینده ها سه الی چهار روز متوالی مدارس، ادارات و کارخانجات اطراف شهر را به دلیل آلودگی هوا تعطیل کرده ایم.

وی ادامه داد: البته برنامه ریزی های لازم انجام شده تا در پنج، شش سال آینده با توسعه حمل و نقل عمومی و وضع برخی قوانین، روزهای خوبی را به لحاظ کاهش آلاینده ها در تهران داشته باشیم و بتوانیم این چالش را از پیش رو برداریم.

قالیباف افزود: وقتی چالشی برای شهروندان شهری که من شهردار آن هستم و در مقابل مردم آن مسئولیت دارم به وجود می آید، طبیعتا باید برای حل این مشکل تلاش کنم. این امر هم یک وظیفه انسانی و هم یک مسئولیت حقوقی است. البته در جمهوری اسلامی ایران ما براساس باورهای دینی خود رفع چالش شهروندان را یک وظیفه اسلامی نیز می دانیم. همه این موارد مسئولیت ما را سنگین تر می کند که نسبت به حل مشکلات اقدام کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: امروز بیش از دو دهه است که ما مشکل آلودگی هوا را داریم اما من امروز قول می دهم که در پنج، شش سال آینده بر این مشکل فائق خواهیم آمد، به طوری که تعداد روزهایی که هوای تهران سالم خواهد بود را به دو برابر خواهیم رساند. در همین راستا هم تلاش جدی را آغاز کرده ایم. البته در سه، چهار سال آینده زیرساخت های لازم برای این کار فراهم شده و حتما در پنج، شش سال آتی به هدف خود خواهیم رسید.

کیفیت خودروهای تولیدی افزایش خواهد یافت

اعمال محدودیت در تردد خودروهای شخصی در شهر

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تحریم بنزین جمهوری اسلامی ایران از سوی غرب و تاثیر کیفیت بنزین مصرفی در شهر تهران بر آلودگی هوای پایتخت، عنوان داشت: بخشی از مشکلات مربوط به آلودگی هوا به کیفیت بنزین برمی گردد. البته اخیرا و براساس تصمیمی که گرفته شد، بنزینی که در شهر تهران برای مصرف توزیع می شود حتما استانداردهای مورد قبول را خواهد داشت.

قالیباف با اشاره به حجم بالای تردد خودروها در سطح شهر تهران عنوان کرد: تهران شهری با حدود ۷۰۰ کیلومترمربع مساحت است که نزدیک به چهار میلیون خودرو در آن تردد می کنند. طبیعتا بخشی از آلودگی ها نشات گرفته از سوخت خودروها و تردد آنهاست. همچنین براساس برنامه ریزی صورت گرفته علاوه بر توزیع سوخت استاندارد، برای خودروها محدودیت تردد در سطح شهر را هم خواهیم داشت. علاوه بر این کیفیت خودروها با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی که از انتشار ذرات معلق جلوگیری می کند، ارتقا می یابد. بحث دیگر نیز خروج کارخانه ها از محیط های شهری است که بخشی از کارخانه های تولیدی منتقل شده و بخشی نیز در حال انتقال هستند.

تحریم‌ها وضعیت اقتصادی ما را با چالش جدی روبرو نکرده است

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر تحریم های غرب بر زندگی جاری مردم و جریان توسعه کشور گفت: بی شک تحریم ها بحث جدیدی برای ما در ایران نیست. می دانید که بعد از انقلاب اسلامی ما این چالش و مشکل را با آمریکا داشتیم. آمریکایی ها اولین بار بود که شروع کردند و آن ها قطع ارتباط با ایران را دنبال کردند. پس از آن در جریان جنگ ایران و عراق، آمریکایی ها از عراق که دشمن ما به حساب می آمد و به سرزمین ما تجاوز کرده بود، حمایت های پولی، نظامی و سیاسی کردند. همان زمان نیز ما را تحت تحریم قرار دادند و هیچ گونه پشتیبانی از ما نکردند.

وی خاطرنشان ساخت: البته تحریم های این دوره مقداری با دوره پیشین متفاوت است چراکه آن ها تحریم های وسیع تر، سنگین تر و با توسعه بیشتری را وضع کرده اند. طبیعتا نمی توانیم بگوییم تحریم، هیچ اثری بر ما نگذاشته است چرا که به هر حال تحریم مشکلات خاص خود را به دنبال دارد، اما چون ملت و مسئولان ما با این بحث آشنا بودند و آمادگی لازم را در این زمینه داشتند، امروز وضعیت ما در حوزه مسایل اقتصادی با چالش جدی روبرو نشده است. به اضافه اینکه باید مدنظر داشت همه کشورهای دنیا از آمریکا تبعیت نمی کنند. در حقیقت سازمان ملل این تصمیم را نگرفته است بلکه این دولت آمریکاست که چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است.

محمدباقرقالیباف با اشاره به مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱ + ۵ بیان کرد: البته مذاکراتی آغاز شده است و اگر گفت و گو ها منصفانه پیش رود، حتما این مشکلات نیز به پایان خواهد رسید.

آمریکایی‌ها فرصتی برای تحمیل خواسته‌های غیرمنطقی خود نخواهند داشت

شهردار تهران در پاسخ به سوالی به منظور پیش‌بینی روند مذاکرات ایران و ۱ + ۵ تصریح کرد: مطمئن هستم کشورهایی که خودشان صاحب نظر هستند و استقلال دارند، دریافته اند با شفاف سازی که تاکنون جمهوری اسلامی ایران انجام داده و ادامه خواهد داد و با توجه به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده ایران همکاری های لازم را در حوزه هسته ای با این آژانس داشته است، به طور قطع دنیا اطمینان پیدا خواهد کرد که در بحث هسته ای جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مساله پنهان و موضوعات نظامی وجود ندارد، بلکه کاملا یک بحث صلح آمیز است. به طوری که استفاده از انرژی هسته ای در حوزه های برق، رادیوتراپی و نیازهای متعددی است که در بخش های اقتصادی، کشاورزی، انرژی و... به آن نیاز داریم.

قالیباف ادامه داد: این شفاف سازی حتما در این مذاکرات برای سازمان های بین المللی و دیگر کشورهای دنیا مشخص خواهد شد. بنابراین فرصتی برای آمریکایی ها نخواهد بود که از این طریق، خواسته های غیرمنطقی دیگر خود را به کشور ما و نظام جمهوری اسلامی تحمیل کنند.

وی افزود: امیدواریم مذاکرات بتواند پایان خوشی داشته باشد تا هم ایران قادر باشد از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کند و هم جامعه بین المللی این اطمینان را نسبت به ایران پیدا کند. طبیعتا اگر آمریکایی ها نیتی غیر از این نداشته باشند، حتما مذاکرات به نتیجه خواهد رسید، اما اگر آمریکایی ها بخواهند هژمونی خود را در منطقه و خاورمیانه پیاده کرده و ایران را مخالف این هژمونی بدانند که سیاست های آمریکا در منطقه را نمی پذیرد، ممکن است موضوع تفاوت پیدا کند.

انتخابات سال ۲۰۱۴ بهترین فرصت برای بازگشت آرامش به سوریه است

هیچ دولت خارجی حق دخالت در سوریه را ندارد

خبرنگار شبکه فونیکس در ادامه سوالی پیرامون موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال حوادث سوریه را مطرح کرد که دکتر قالیباف در پاسخ به آن گفت: آمریکا قصد دارد در منطقه خاورمیانه به همه مسایل کشورها دخالت کند و نمی خواهد اجازه دهد که مردم هر کشوری خودشان تصمیم بگیرند. ما نیز درباره سوریه به صورت روشن و شفاف همواره اعلام کرده ایم که هیچ دولت خارجی حق دخالت در سوریه را ندارد. آن ها باید اجازه دهند مردم سوریه خودشان برای آینده شان تصمیم بگیرند و تعیین کنند چه کسی در انتخابات شرکت کند و چه کسی شرکت نکند.

وی ادامه داد: این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند و براساس قانون اساسی خودشان، آینده خودشان را انتخاب کنند. راهی جز این برای سوریه باقی نمی ماند و راهی جز این را به رسمیت نمی شناسیم، چرا که جامعه بشری و همه سازمان های بین المللی این راه را به رسمیت می شناسند. وقتی دخالت های خارجی صورت می گیرد که یک دولتی باید در سوریه باشد و دولتی نباشد، این سوال پیش می آید که چرا باید در خارج از کشور برای آن کشور تصمیم گیری شود و برخی از قدرت ها بخواهند دخالت کنند؟

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از اینکه مردم سوریه آینده خودشان را انتخاب کنند، حمایت کرده است. امیدوارم در سال ۲۰۱۴ مردم سوریه مجددا پای صندوق های رای بیایند و دولت آینده خود را انتخاب کنند. این بهترین فرصت است و همه دنیا باید تلاش کند تا این آرامش در سوریه برقرار شود و مردم این کشور خود برای آینده شان تصمیم بگیرند. اگر آمریکا بخواهد جز این راهی را دنبال کند، بی شک این راه جز صدمه زدن به مردم، کشته شدن زن ها و کودکان و مردم سوریه نتیجه دیگری ندارد.

وی افزود: برخی افراد و کشورهای خارجی امروز در سوریه حضور پیدا کرده اند و درگیر موضوعات سوریه شده اند. این امر از موضوعاتی است که همه آزادیخواهان با آن مخالف هستند. درواقع همه جوامع همواره با این رفتارهای آمریکا مخالف بوده اند و خواهند بود.

ایران بیشترین مشارکت را در رقابت های انتخاباتی دارد

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره ارزیابی خود از مواضع سیاسی متعادل و میانه رو دکتر حسن روحانی به عنوان رقیب وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، گفت: یکی از فرصت های مهم انقلاب اسلامی این بود که مردم ایران این فرصت را پیدا کردند که خودشان برای سرنوشت خودشان تعیین تکلیف کنند. شما می دانید که هر دو سال یک بار یک انتخابات در کشور ما برگزار می شود؛ انتخابات پارلمانی مجلس که با مشارکت گسترده مردم همراه است و یا انتخابات ملی و محلی که در آن شهرداری ها و پارلمان های شهری انتخاب می شوند.

شهردار تهران افزود: ایران نیز بیشترین مشارکت را در رقابت های انتخاباتی دارد. عمدتا بیش از ۷۰درصد مردم کشور ما پای صندوق های رای می آیند و این نشان و نمادی از دموکراسی در ایران است. من کمتر کشوری را سراغ دارم که انتخابات در آن با چنین گستردگی برگزار شود.

وی یادآور شد: در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری نیز قریب به ۴۰ میلیون نفر شرکت کردند و جناب دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران منتخب مردم شدند. البته در این دوره از انتخابات رقابت بسیار تنگاتنگ بود. همینطور که از مواضع ایشان مشخص است، ایشان خود را یک شخصیت میانه رو معرفی کردند. انتظار مردم نیز این است که این میانه روی اتفاق بیفتد و از افراط و تفریط جلوگیری شود. امیدوارم این مسیر طی شود و به وعده های انتخاباتی عمل شود. در این صورت طبیعتا ایشان می توانند دولت موفقی داشته باشند و مردم نیز از آن بهره ببرند.

مردم قاره آسیا می توانند سرنوشت دنیا را در قرن بیست و یکم رقم بزنند

وی در پایان گفت: من بر این باور هستم که قرن بیست و یکم قرن آسیا است. مردم این قاره حتما می توانند سرنوشت دنیا را در قرن بیست و یکم در عرصه های اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی رقم بزنند و این فرصت برای همه وجود دارد. امیدوارم با همدلی بین شهرها، کشورها و ملت ها در قاره آسیا این فرصت را مجددا به شرق برگردانیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *