جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۰
۲۳

تناقض در تأکید بر پیشرفت هسته‌ای و اخراج دانشمندان/ نامه مسؤولان انرژی اتمی به لاریجانی

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 347066
بی شک بهترین راه برای کند کردن پیشرفت تحقیقاتی ایران در موضوع هسته ای خارج کردن دانشمندان از این چرخه است. کاری که پیش از آغاز مذاکرات با ترور دانشمندان جوان انجام می گرفت و این روزها با خانه نشین کردن آنها ادامه پیدا کرده است.
تناقض در تأکید بر پیشرفت هسته‌ای و اخراج دانشمندان/ نامه مسؤولان انرژی اتمی به لاریجانی
گروه سیاسی جهان نيوز: غربی‌ها که پیش از این حاضر به قبول ایران هسته‌ای نبودند و به رسمیت شناختن غنی‌سازی‌ ایران را برای خود یک گام به عقب می‌دانستند، حالا دیگر به این حق ایران حتی در سرزمین های اشغالی هم اذعان دارند.

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا که در روزهای اخیر به اسرائیل سفر کرده بود به این موضوع یعنی حق غنی سازی ایران اشاره کرد. با این اظهارات مقامات آمریکایی، حالا روشن شده است که غرب از رویکرد سابق خود، مبنی بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست‌ کشیده اما رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است، رویکردی که متضمن ‌کند کردن روند پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. آنها قصد دارند تا در مذاکرات خود با ایران به بهانه‌های مختلف مانع از پیشرفت بیشتر ایران در موضوع تحقیقات و توسعه فناوری هسته‌ای شوند.

استراتژِی خرید زمان دستور کار غرب در مذاکرات

شاید به همین‌خاطر است که گری سیمور که سابقا کارشناس ارشد تسلیحاتی دولت باراک اوباما بود و به‌طور مرتب برای پرداختن به چالش‌ها و پیچیدگی‌های برنامه هسته‌ای ایران به کاخ سفید رفت‌وآمد داشت می‌گوید: «اگر ما بتوانیم برنامه‌های هسته‌ای ایران را به‌مدت ۲سال متوقف کنیم، نشانه خوبی است. این کاری است که می‌توان در دیپلماسی انجام داد و استراتژی ما خرید زمان است.» این صحبت های سیمور وقتی نگران کننده می شود که در داخل کشورمان عده ای در همین مسیر قدم بر می دارند و قصد دارند این طور به مردم بقبولانند که انرژی هسته ای هرچقدر هم مهم باشد ارزش درگیر شدن با آمریکا را ندارد و اساسا ما نیازی به انرژی هسته ای نداریم!

خارج کردن دانشمندان از چرخه هسته ای با ترور و خانه نشینی

از سویی بی شک بهترین راه برای کند کردن پیشرفت تحقیقاتی ایران در موضوع هسته ای خارج کردن دانشمندان از این چرخه است. کاری که پیش از آغاز مذاکرات با ترور دانشمندان جوان انجام می گرفت و این روزها با خانه نشین کردن آنها ادامه پیدا کرده است. هر چند در روزهای گذشته و به‌رغم اینکه مسؤولان سازمان انرژی اتمی و سخنگوی دولت هرگونه اخراج دانشمندان هسته‌ای را تکذیب کردند، برخی نمایندگان مجلس در این خصوص به رئیس سازمان انرژی اتمی تذکر دادند و حتی کار به جایی رسید که آیت‌الله جنتی خطیب نمازجمعه تهران نیز در خطبه‌های نمازجمعه به این موضوع اشاره کرد و گفت: «متأسفانه از سازمان انرژی اتمی یاران احمدی‌روشن را بیرون می‌کنند خبرهای موثق رسیده است، نکنید این کارها را. اینها تاج سر باید باشند نباید بیکار باشند.»

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران که این روزها به همراه برخی از نمایندگان مجلس در داخل و خارج از پارلمان پیگیر جابجایی های اخیر در سازمان انرژی اتمی و اخراج دانشمندان هسته ای است پیش از این گفته بود، ظاهر ماجرا یک انتقام‌جویی است اما باطن قضیه شک ندارم که با یکی‌دو واسطه به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه برمی‌گردد. او می گوید: ممکن است ادله‌ مصداقی برای این بیانم نداشته باشم اما نمی‌شود شیمون پرز چیزی را درخواست کند و آن هم در کشور ما اتفاق بیفتد و ما هم بگوییم این موارد ساده اتفاق افتاده است؛ این خیلی سخت است.

زاکانی با بیان اینکه افرادی که در این صحنه موثر بوده و نقش اصلی را داشتند غنی سازی ۳.۵ درصد، ۲۰ درصد را انجام داده و ویروس استاکس‌نت را کشف کرده و آن را ناکارآمد کردند، عذرشان خواسته شده می گوید: اگر کسی روضه باز بخواند مشخص می‌شود که یک فاجعه در حال اتفاق افتادن است.

از نامه مسؤولان سازمان انرژی اتمی به لاریجانی تا حضور صالحی در کمیسیون امنیت

این موضوعات باعث شد تا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مجلس موضوع اخراج دانشمندان هسته ای را از مسؤولان سازمان انرژی اتمی پیگیری کند و طبق اخبار به دست آمده مسؤولان سازمان نیز در نامه ای به لاریجانی توضیحات خود را در خصوص اتفاقات و جابجایی های اخیر این سازمان گزارش داده اند.

در همین خصوص سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز در گفتگو با خبرنگار جهان از حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در روزهای آینده به این کمیسیون جهت ارائه توضیحات پیرامون مسائل مطرح شده خبر داد.

حال باتوجه به مجموع اتفاقاتی که پیرامون موضوع هسته ای کشورمان درحال رخ دادن است یک سؤال اساسی در ذهن جامعه ایجاد شده است و آن اینکه با توجه به اصرار غربی‌ها مبنی بر کند کردن برنامه هسته‌ای ایران هر چند برای مدتی کوتاه و از سویی تأکید مسئولان سازمان انرژی اتمی و رئیس جمهور بر ادامه پیشرفت برنامه تحقیقاتی، چطور می توان با خانه نشین کردن دانشمندان هسته ای به این پیشرفت ها دست یافت؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در اقدامی جدید در سازمان انرژی اتمی، و در حالیکه یکی از مشکلات اساسی در آن موضوعات سایبری از جمله مبارزه با ویروس هایی نظیر استاکس نت می باشد، مدیریت فاوا به معاونت توسعه مدیریت و منابع که اعم کار آن پشتیبانی و امور بودجه است سپرده شد.
به نظر علاوه بر اخراج و خانه نشینی، تضعیف واحدهای کلیدی و موثر نیز در دستور کار قرار دارد.
مجید مجد
United States
غلط می کنن که اذعان نکنند ما این همه زحمت کشیدیم شهید دادیم در این راه خون دادیم پس طبیعی است که این اتفاق بیفته اما شاید لازم باشه این مطالب مستقیما برای برخی از دولتی ها مطرح بشه تا بفمن چند چندیم
صفر سوخته سرائی اصل
Iran, Islamic Republic of
صالحی برای چی رفت کمیسیون امنیت؟
از آمانو چه خبررررررررر؟؟؟
وطن فرشی تاکی ؟؟؟؟؟؟؟/؟
Iran, Islamic Republic of
باید منتظر باشیم همه چی اتیش بگیره بعد شلنگ اب دست بگیریم
زنگ بزنیم اتش نشانی
حسني
آقاي صالحي گماشته خوبي است. حالا رئيس جمهور آقاي احمدي‌نزاد باشد، يا خاتمي يا روحاني...
Iran, Islamic Republic of
اگر اون نامه فایده ای داشته باشه
ماهیت دولت تدبیر!!!!!!!!!!!!!وامید!!!!!!!!!!!را هم فهمیدیم آخر اینها دوباره از ما رای میخوان
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت دوستان محترم
ما که کارمند سازمانیم هیچ دانشمندی ندیدیم که اخراج بشه
یه سری افراد اتوبوسی اومدن اتوبوسی رفتن
شما یه دانشمند به ما نشون بدین ما چاکرشون هستیم
....
مملی
از قدیم گفته‌اند «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها». تو یا خودفروخته هستی یا اصلاً در موقعیتی نیستی که چنین حقیقت‌های تلخی را ببینی یا اصلاً برایت مهم باشد. اگر عده‌ای اتوبوسی آمدند به هر حال به این مملکت خدمت کردند، و کسانی که اکنون اتوبوسی می‌آیند نه برای خدمت برای برای جایگزینی آن خدمتگزاران و انتقام از آنها آمده‌اند.
ابراهیم
باسلام
ازکجا معلوم راست بگی و کارمند سازمان باشی.تو ارگان ما که یه عده اتوبوسی رفتن ولی الان قطاری دارن عوض میشن.منظورم رو که میفهمی...
Iran, Islamic Republic of
من خودم با سازمان و این افراد اخراج شده کار کردم، متأسفانه کسانی جایگزین این افراد شدند که نه تنها شایسته این جایگاه از لحاظ شأن علمی و اجرایی نیستند بلکه در برخی موارد کلیدی اشخاص مسأله دار پست گرفتند!
منفرد
Iran, Islamic Republic of
......خیانت .... در تاریخ ثبت خواهد شد ...
حسین
درود بر دولت تعطیل و امید
چرادروغ میگویند؟ازهرکس درسازمان اتمی درباره اخراج دانشمندان هسته ای پرسیده شد،جواب دادندخیرکسی رااخراج نکرده ایم!فقط تعدادی لوله کش وقراردادی و....تعطیل کرده ایم!اخرچراوبه چه دلیلی دروغ به این بزرگی میگویند؟چراخودشان رااینقدردربرابردشمنان زبون ساخته اند؟این ملت پشت سرشماایستاده اند.مذاکره کنیداما سست نباشیدکه هرکس درمبارزه خودش راببازد،حتی اگر رستم دستان هم باشد،شکست میخورد!
Iran, Islamic Republic of
این هرکس شما کیست؟! لطفا به ما هم معرفی کنید....
محمد
جز بغض کردن وغصه خوردن حرفی برای گفتن ندارم.!!!!!!!بی لیاقت ها هر کدوم از این دانشمندا رو اون طرفه مرزها واسشون سر ودست میشکنند بعدما...
دولت بیم و امید
یک دلیل بیشتر نداره خیانت و خودباختگی بعضی ها !!!!
Babak.danesh
اين همه فشار دشواري شهيدان عزيز كه هنوز هم ادامه دارد هرخيانتي بخشودني نيست تاريخ بيدار است شما هم بيدار باشيد
بعضی ها از انقلابی بودن و مبارزه خسته شده اند....
جابجایی مدیران حق طبیعی یک دولت است. چرا پیگیر اخراج صدها حامی دکتر احمدی نژاد از جاهایی مثل ایرانا، ایران، نهاد کتابخانه ها و... نیستید؟