جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
رئیس قوه قضاییه اعلام کرد:

۹۵۰ قاضی تا پایان سال اسخدام می‌شوند

جذب ۴ هزار قاضی تا پایان برنامه پنجم
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب: 346720
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه تا پایان امسال ۹۵۰ نفر قاضی جذب دستگاه قضایی می‌شوند، گفت: تا پایان برنامه پنجم تعداد قضات جذب شده به ۴ هزار نفر خواهد رسید.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه عصر امروز در جمع کارکنان و قضات دستگاه قضایی کرمانشاه با اشاره به این مطلب، افزود: بحث بازسازی نیروی انسانی مسئله بسیار مهمی است که منشأ بسیاری از مشکلات به حساب می‌آید.

وی گفت: مشکلات کمی و کیفی ما نشأت گرفته از همین موضوع کمبود نیروی انسانی است که امیدواریم تا پایان برنامه پنجم این مشکل حل شود.

وی گفت: در مدت ۳ سال گذشته ما موفق شدیم ۲ هزار قاضی جذب دستگاه قضایی کنیم که البته بر اساس برنامه پنجم توسعه این رقم به ۴ هزار نفر خواهد رسید.

آملی لاریجانی با اشاره به این نکته که مشکلات زیادی بر سر راه جذب قضات وجود دارد، گفت: مجموعه‌ای از دستگاه قضایی کشور دست به کار شدند نظیر برگزاری امتحان، آزمون شفاهی، کارورزی و گزینش.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: در همین آزمون آخری ۲۶ هزار نفر در امتحان شرکت کردند و فقط ۴ هزار نفر از آنها در مرحله اولیه برگزیده شدند که پس از انجام کارورزی و گزینش سرانجام ۵۰۰ نفر از آنها جذب قوه قضاییه خواهند شد.

رئیس قوه قضاییه به بحث نخبه گزینی در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که نسبت به قضات دستگاه قضایی دید منفی وجود داشت و عنوان می‌کردند که برخی از قضات از سطح علمی خوبی برخوردار نیستند بحث نخبه گزینی در برنامه‌های قوه قضاییه گنجاندیم تا به این ترتیب فارغ التحصیلان مقطع فوق لیسانس و دکتری، بدون آزمون ورودی بتوانند در پروسه جذب حاضر شوند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طرح آموزش‌های نوین ضمن خدمت اشاره کرد و گفت: در این طرح قصد داریم تا دوره‌های کارورزی و کارآموزی حین خدمت با شکلی نوین اجرا شود و بدون آنکه به قضات فشار مضاعفی وارد شود بتوانند سطح علمی خود را افزایش دهند.

وی گفت: با توجه به قانون جدید مجازات اسلامی و همچنین قانون آئین دادرسی کیفری جدید که در راه است این ضرورت احساس می‌شود که باید قضات در مورد تاسیسات جدید موجود دراین قوانین بحث و اظهارنظر کنند.

آملی لاریجانی یکی دیگر از کارهای مهم انجام شده در دستگاه قضایی را بحث فرهنگی و اخلاقی اشاره کرد و گفت: با تأسیس معاونت فرهنگی به دنبال تحول در این بخش بودیم که الحمدلله تا حدودی محقق شده است.

رئیس قوه قضاییه همچنین به بحث بکارگیری بازنشستگان دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: از نظر قانونی این کار خلاف است اما در نامه‌ای از مقام معظم رهبری درخواست کردیم تا اجازه این اقدام را به ما بدهند که ایشان هم با این موضوع موافقت کردند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: البته این به این معنا نیست که این موضوع یک الزامی برای ما باشد بلکه یک راه است که در صورت صلاحدید از آن استفاده خواهیم کرد.

آملی لاریجانی همچنین به تأسیس معاونت راهبردی، معاونت پیشگیری از وقوع جرم، معاونت فرهنگی قوه قضاییه، مرکز آمار و فن‌آوری قوه قضاییه و مرکز امور رسانه‌ای قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: هرکدام از این معاونت‌ها یکی از نیازهای روز دستگاه قضایی را تامین می‌کند.

رئیس قوه قضاییه به فعالیت مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: برای مثال در زیرمجموعه این مرکز دفاتر خدمات الکترونیک فعالیت می‌کنند که در حال حاضر در تهران به صورت پایلوت فعال هستند و بسیاری از دادخواست‌ها در آن به ثبت می‌رسد.

آملی لاریجانی همچنین به مرکز پژوهش‌های فقهی قوه قضاییه و مرکز پژوهش‌های قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: این مراکز هم کار پژوهشی مورد نیاز قوه قضاییه را انجام می‌دهند.

وی در باب تاسیس معاونت قوه قضاییه به وجود ۶۰ تا ۷۰ هزار پرونده اعمال ماده ۱۸ اشاره کرد و گفت: با تلاش این معاونت این پرونده‌ها به روز انجام شد و حتی پرونده‌های قصاص هم به جز ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد برایش استیذان صادر شده است.

رئیس قوه قضاییه به موضوع تشدید نظارت‌ها توسط قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور اقدامات خوبی را انجام داده‌اند که نشانه آن افزایش پرونده‌های موجود در دیوان عدالت اداری و همچنین ابطال برخی مناقصات دستگاه‌ها در سازمان بازرسی کل کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *