کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزینه‌های روی میز روسیه برای اوکراین چیست؟

6 اسفند 1392 ساعت 18:41

علاقه مندی مردم شرق اوکراین به روسیه و اینکه بیش از ۶۰درصد از ساکنان کریمه اصالت روسی دارند و ناوگان دریای سیاه روسیه نیز در بندر کریمه واقع شده، قدرتی موثر برای روسیه حتی بدون استفاده از گزینه نظامی ایجاد کرده است.


گروه بین الملل جهان نیوز: اوکراین برای روسیه آنقدر اهمیت دارد که تصور استفاده از گزینه های غیر از پیگیری های دیپلماتیک توسط این کشور را وارد مباحث رسانه ای و مواضع رسمی مقامات این کشور بکند. به گونه ای که یک مقام بلندپایه دولت روسیه به روزنامه «فایننشال‌تایمز» گفته است: «اگر اوکراین از هم بپاشد، جنگی درمی‌گیرد. آن‌ها اول «کریمه» را از دست می‌دهند، ما وارد می‌شویم و مانند کاری که در گرجستان کردیم، از آنجا محافظت می‌کنیم. گرچه این خبر تاحدودی جنبه تهدیدی دارد ولی آمریکایی ها این محاسبه را درباره روسیه جدی گرفته اند. «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نسبت به اقدام نظامی روسیه در اوکراین هشدار داده است. وی گفته است: مسکو با چنین اقدامی مرتکب «اشتباهی خطرناک» می‌شود.

با این وجود تصور اینکه روسیه تنها نظاره گر تحولات اوکراین نیز باشد، غیر منطقی به نظر میرسد. علاقه مندی مردم شرق اوکراین به روسیه و اینکه بیش از ۶۰درصد از ساکنان کریمه اصالت روسی دارند و ناوگان دریای سیاه روسیه نیز در بندر کریمه واقع شده، قدرتی موثر برای روسیه حتی بدون استفاده از گزینه نظامی ایجاد کرده است.

چنانچه شبکه یورونیوز از این کارت بازی جدید رونمایی کرده و مدعی شده مسکو به ساکنان «کریمه» پیشنهاد اعطای تابعیت روسی داده است.

به نظر میرسد استفاده از این دو گزینه توسط روسیه تنها در شرایطی خاص قابل اجرا باشد. این شرایط در این گزاره خلاصه می شود در صورتی که تجزیه اوکراین اتفاق بیافتد، اقدام نظامی و یا دادن تابیعت روسی و الحاق شرق اوکراین به روسیه برای مقامات این کشور توجیهه پذیر خواهد بود.

مواضع رسمی روس ها این روزها نشان می دهد که روسیه تا حد تامین منافع اقتصادی خود برخی از تحولات اوکراین را در آینده به رسمیت بشناسد و ترجیح می دهد بیشتر به صورت جنگ سرد با این موضوع با آمریکا و اروپا مواجه بشود.

این از سخنان وزیر امورخارجه روسیه نیز به خوبی می توان فهمید. «سرگئی لاوروف» با اعلام اینکه قرار دادن اوکراین بر سر دو راهی انتخاب بین روسیه و غرب، اقدامی بسیار خطرناک است، تصریح کرده که نباید اوکراین را به جانبداری از یک طرف مجبور کرد.


کد مطلب: 346421

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/346421/گزینه-های-روی-میز-روسیه-اوکراین-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com