چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۷
۶

گزینه‌های روی میز روسیه برای اوکراین چیست؟

سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب: 346421
علاقه مندی مردم شرق اوکراین به روسیه و اینکه بیش از ۶۰درصد از ساکنان کریمه اصالت روسی دارند و ناوگان دریای سیاه روسیه نیز در بندر کریمه واقع شده، قدرتی موثر برای روسیه حتی بدون استفاده از گزینه نظامی ایجاد کرده است.
گزینه‌های روی میز روسیه برای اوکراین چیست؟
گروه بین الملل جهان نيوز: اوکراین برای روسیه آنقدر اهمیت دارد که تصور استفاده از گزینه های غیر از پیگیری های دیپلماتیک توسط این کشور را وارد مباحث رسانه ای و مواضع رسمی مقامات این کشور بکند. به گونه ای که یک مقام بلندپایه دولت روسیه به روزنامه «فایننشال‌تایمز» گفته است: «اگر اوکراین از هم بپاشد، جنگی درمی‌گیرد. آن‌ها اول «کریمه» را از دست می‌دهند، ما وارد می‌شویم و مانند کاری که در گرجستان کردیم، از آنجا محافظت می‌کنیم. گرچه این خبر تاحدودی جنبه تهدیدی دارد ولی آمریکایی ها این محاسبه را درباره روسیه جدی گرفته اند. «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نسبت به اقدام نظامی روسیه در اوکراین هشدار داده است. وی گفته است: مسکو با چنین اقدامی مرتکب «اشتباهی خطرناک» می‌شود.

با این وجود تصور اینکه روسیه تنها نظاره گر تحولات اوکراین نیز باشد، غیر منطقی به نظر میرسد. علاقه مندی مردم شرق اوکراین به روسیه و اینکه بیش از ۶۰درصد از ساکنان کریمه اصالت روسی دارند و ناوگان دریای سیاه روسیه نیز در بندر کریمه واقع شده، قدرتی موثر برای روسیه حتی بدون استفاده از گزینه نظامی ایجاد کرده است.

چنانچه شبکه یورونیوز از این کارت بازی جدید رونمایی کرده و مدعی شده مسکو به ساکنان «کریمه» پیشنهاد اعطای تابعیت روسی داده است.

به نظر میرسد استفاده از این دو گزینه توسط روسیه تنها در شرایطی خاص قابل اجرا باشد. این شرایط در این گزاره خلاصه می شود در صورتی که تجزیه اوکراین اتفاق بیافتد، اقدام نظامی و یا دادن تابیعت روسی و الحاق شرق اوکراین به روسیه برای مقامات این کشور توجیهه پذیر خواهد بود.

مواضع رسمی روس ها این روزها نشان می دهد که روسیه تا حد تامین منافع اقتصادی خود برخی از تحولات اوکراین را در آینده به رسمیت بشناسد و ترجیح می دهد بیشتر به صورت جنگ سرد با این موضوع با آمریکا و اروپا مواجه بشود.

این از سخنان وزیر امورخارجه روسیه نیز به خوبی می توان فهمید. «سرگئی لاوروف» با اعلام اینکه قرار دادن اوکراین بر سر دو راهی انتخاب بین روسیه و غرب، اقدامی بسیار خطرناک است، تصریح کرده که نباید اوکراین را به جانبداری از یک طرف مجبور کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Netherlands
متاسفانه آمریکائی ها از زمان خروشف تاکتیک و استراتژی شطرنج سیاسی روسها را شناخته و روسها را اخته کرده اند. نمونه آن القاء یک جانبه 3000 اس . تنها شاید آقای پوتین ... آنهم بعید است.
یا علی
من جواب شما را در نظر پایین دادم.مسکو
غرب قبل از بازی های المپیک سوچی یک بار سعی کرد از طریق تکفیری های تحت حمایت عربستان در قفقاز،روسیه را وارد یک منازعه طراحی شده کند تا هم او را از صحنه سوریه خارج کند و هم بازی های المپیک که برای روسیه بسیار حائز اهمیت بود را تحت الشعاع قرار دهد اما امروز می بینید تدبیر روس ها باعث شد هم بندر بن سلطان برکنار شود و هم بازی های المپیک بخوبی برگزار گردد.
بنظر شخصی خودم براندازی دولت اوکراین خود یک بخش از پازل بزرگ تر است که عمده آن خود روسیه و تجزیه روسیه است.و روس ها بسیار زرنگ تر از آن هستند که وارد بازی شوند که غرب بدنبال آن است.
روسیه همچون یک شطرنج باز حرفه ای منتظر جابجایی اصلی مهرها در انتخابات پیش رو در خرداد می نشیند تا سیاست و استراتژی خود را نه براساس این تحولات ناپایدار که براساس آن تحولات قانونی ترسیم خواهد کرد.
در عین حالی که نباید از نظر دور داشت که ژئوپولتیک مدیترانه ای(سوریه) خود حافظ و ضامن پایداری موقعیت ژئوپولتیک دریای سیاه(کریمه) می باشد و عدم توازن و توجه صرف به اوکراین و غافل شدن از سوریه ،روسیه را به مراتب در وضعیت بدتری قرار خواهد داد
Netherlands
اگر پوتین در شرایط انتخاب بین اوکراین و سوریه قرار بگیر ، آنوقت چی؟ لذا این سفرا و سیاسیون و مجلس باید بسیج شوند که کار به آنجا نکشد.
یا علی
شرق اوکراین با توجه به بافت جمعیتی،نژاد و مذهب بالاخص مراودات اقتصادی با روسیه هیچ تهدیدی محسوب نمی شود و تغییر دولت ها ولو همسو با غرب شاید در کوتاه مدت منجر به تنش های سیاسی شود اما در بلند مدت برگشت پذیر است اما سوریه این چنین نیست چراکه پیروزی تکفیری ها نه تنها منجر به تهدید اتباع روسیه در اسرائیل و مهاجرت معکوس می گردد بلکه با توجه به پیوندهای اعتقادی با تکفیری های قفقاز بزرگ ترین چالش امنیتی محسوب خواهد شد و روسیه عقبه پشتبانی خود را در دهانه تنگه های داردانل و بسفر از دست خواهد داد و بعنوان بزرگترین تهدید حیات و امنیت ملی روسیه محسوب خواهد شد.

جبهه مقاومت به رهبری ایران و جبهه چند قطبی سازی جهان به رهبری روسیه درتاریخی ترین پیچ تحولات جهانی باهم در یک جبهه قرار گرفته اند و رسیدن به این اهداف در گرو همکاری مشترک است.ایران و روسیه در سایه همکاری با هم از سقوط سوریه علی رغم تحمیل یک جنگ جهانی بر این کشور 3سال مقاومت کردند اما اوکراین به دو ماه کشیده نشد؟چرا؟ روسیه به نقش ایران در ثبات منطقه ای کاملا واقف است.مسکو
Iran, Islamic Republic of
روسیه در حدی نیست که گزینه روی میز داشته باشه..