چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

کاربران ایرانی اینترنت ۲برابر میانگین‌جهانی

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۴۱
کد مطلب: 345933
استاندار البرز با اشاره به اینکه فضای سایبری معنای قدرت در جهان امروز را از لحاظ محتوا دچار تحول کرده است، گفت: تغییر مفهوم قدرت به دلیل رشد فراینده فضای سایبر و ایجاد زمینه های جدید و مهم در سیاست گذاری های کلان بسیاری مسائل را دستخوش تغییر قرار داده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سیدطاهر طاهری در جلسه ای که با محوریت فضای سایبری و مجازی بعد از ظهر یکشنبه در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد، به تبیین نقش فضای مجازی در توسعه حاکمیت های جهانی پرداخت و اظهار داشت: گسترش ارتباطات، فناوردی های تازه و دامنه فضای مجازی، افزون بر فرصت هایی که برای دولت ها و شهروندان مهیا ساخته، تهدیدها و چالش هایی را نیز فرا روی حاکمیت نظام های سیاسی واحدهای ملی قرار داده است.

وی افزود: در این بین شهروندان نیز از آسیب های افزایش گسترده فضای سایبری در امان نبوده و با تهدیداتی از طرف دنیای مجازی بر زندگی واقعی خود روبرو بوده اند.

استاندار البرز در ادامه طی کردن روزانه بیشترین ساعت زندگی در فضای مجازی و سایبری را موجب انفعال و جدایی جوانان از واقعیت های زندگی دانست و گفت: فضای مجازی که گاهی شنیده ایم به عنوان « زندگی دوم» تعبیر می شود، جوانان به ویژه افراد زیر ۲۰ سال و به خصوص دختران را به شدت مورد تهدید قرار می دهد، در دنیای واقعی افراد، همواره با محدودیت هایی مواجه هستند، اما در این فضا افراد می توانند از محدودیت ها عبور کرده از دنیای واقعی جدا شد ه و با دنیای مجازی انس بگیرند.

جذابیت های فضای سایبری سد دفاعی سازندگی به شمار می رود

طاهری در ادامه یادآور شد: به دلیل جذابیت های زیادی که این فضا برای نوجوانان دارد، آنها ساعت های زیادی از وقت خود را به حضور در فضای سایبری و مجازی اختصاص داده و از انجام فعالیت های سازنده زندگی خود باز می مانند که این مهم در سطح کلان می تواند به کاهش سطح شاخص های اقتصادی و اجتماعی بینجامد.

طاهری با بیان اینکه علی رغم تهدیدهای فراوان در فضای سایبری، میدان عظیمی برای همگان ایجاد شده است؛ گفت: حتی کم بضاعت ترین انسان ها نیز می توانند در این فضا در مقولات مد نظر حضور داشته و به نوبه خود هر چند اندک تأثیر گذار باشند.

وی افزود: در فضای سایبری پراکندگی قدرت به معنای سنتی وجود ندارد، همچنین بازیگران کوچک تر در این فضا نسبت به حوزه های انحصاری تر در سیاست جهانی نظیر قدرت سخت و یا نیمه سخت، ظرفیت و توان بیشتری برای اعمال قدرت نرم دارند.

فضای مجازی محیطی غیرقابل پیش بینی است

استاندار البرز در ادامه در تبیین ماهیت فضای سایبری گفت: البته فعالیت در فضای سایبری تنها به این حوزه محدود نمی شود، در این فضا برای کاربر یک محیط مجازی و غیرقابل پیش بینی مهیا شده است و از این جهت انعطاف زیادی در آن وجود دارد.

وی افزود: به طور کلی فضای سایبری معنای قدرت در جهان امروز را نسبت با گذشته از لحاظ محتوی دچار تحول کرده است و این تغییر مفهوم قدرت، به دلیل رشد فراینده فضای سایبر و ایجاد زمینه های جدید و مهم در سیاست گذاری های کلان بسیاری مسائل را دستخوش تغییر قرار داده است.

۵ میلیون وب سایت در کمتر از ۸ سال به عرصه وجود رسید

استاندار البرز در ادامه به پیشرفت های تکنولوژیکی در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: سرعت پیشرفت های تکنولوژیکی در حوزه علوم کامپیوتر و در دو بعد سخت افزار و نرم افزاری و حوزه ارتباطات منجر به کاهش پردازش و انتقال اطلاعات شده است؛ به طور مثال در سال ۱۹۹۳ میلادی حدود ۵۰ وب سایت در جهان وجود داشت اما طی کمتر از هشت سال این رقم به بیش از ۵ میلیون وب سایت رسیده است.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود در سال ۲۰۱۰ چین به تنهایی نزدیک به ۴۰۰ میلیون کاربر اینترنتی داشته و علاوه بر آن هر روز بر پهنای باند مخابراتی خود افزوده است.

ایران در سال ۲۰۰۹ رتبه ۱۱ را در رنکینگ جهانی کسب کرد

طاهری همچنین به تشریح میزان پیشرفت ایران از نظر تعداد کاربران اینترنتی در عرصه جهانی پرداخت و گفت: ایران از نظر تعداد کاربران اینترنتی در رنکینگ جهانی طی سال ۲۰۰۹ رتبه یازدهم جهانی را با ۳۲ میلیون کاربر به دست آورده است که مطابق آمارهای منابع داخلی در حال حاضر تعداد کاربران ایرانی اینترنت از ۴۲ میلیون نفر عبور کرده که این رقم معادل ۶۰ درصد جمعیت کشور و بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

استاندار البرز گفت: امروز فضای سایبری تنها با پوشش ۳۰ درصدی جمعیت کره زمین توانسته تأثیرات عمیق، پیچیده و در برخی موارد بنیادین در حوزه مسائل فرهنگی، امنیتی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و... ایجاد کند، حال مشخص نیست اگر این روند تا سال ۲۰۳۰ به نقطه کمال خود یعنی درگیر کردن تمام جمعیت زمین برسد، زندگی انسان به چه صورتی تغییر پیدا خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *