پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

نبض بازار روز مترو همچنان می‌تپد

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 345370
از آنجایی که متروی تهران در چند سال گذشته تبدیل به بازار روز دستفروشان و مسافران مترو شده است، بسیاری از دستفروشان زن و مرد و کودک نیازمند در سطح شهر تهران بدون توجه به شلوغی مترو برای فرار از دست ماموران شهرداری، به داخل واگن‌ها روی آورده‌اند و تاکنون هم از این کار که حالا دیگر یک شغل بدون مالیات و با سود خوب شده است، دست نکشیده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، چندی پیش،‌ مدیران شرکت بهره‌برداری متروی تهران برای چندمین بار متوالی تصمیم گرفتند نسبت به جمع‌آوری دستفروشان داخل واگن‌های قطار مترو اقدام جدی انجام دهند از همین رو بود که از روز ۲۸ دی ماه سال جاری طرح جمع‌آوری و محدود کردن فروش محصول در داخل واگن‌های مترو آغاز شد و مسئولان مترو به صورت متناوب در داخل ایستگاه‌ها، اقدام به اعلام اجرای این برنامه و کمک و همکاری از سوی شهروندان کردند.

احسان مقدم، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه این طرح با توجه به درخواست مسافرین مترو و اعتراض نسبت به ایجاد مزاحمت آن‌ها، اجرایی شده است، گفت: دستفروشان موجب سلب آرامش مسافران داخل قطارها شده بودند و در رفت و آمد قطارها، اختلال به وجود آورده بودند.

به گفته وی مسافرین از اجرای طرح جمع‌آوری دستفروشان استقبال کرده‌اند و این موضوع موجب رضایت و خشنودی آنها شده است.

مقدم تاکید کرد: پس از اجرای طرح و در این مدت بازخورد خوبی از سوی مردم دریافت کردیم. چرا که این طرح در نهایت ادب و احترام در برخورد با دستفروشان انجام می‌شود و از فعالیت آنها در قطارها و روی سکوها ممانعت می‌شود.

طبق مشاهدات خبرنگار ایسنا در روزهای ابتدایی اجرای این طرح تعداد دستفروشان در تعدادی از خطوط و ایستگاه‌ها محدود شده اما حضور دستفروشان در داخل واگن‌ها همچنان ادامه داشت.

مقدم همچنین در رابطه با نحوه برخورد با دستفروشان، اعلام کرد: اگر در مواردی دستفروشی بر انجام کار خود اصرار داشته باشد و یا درصدد بهم ریختن محیط داخل واگن یا ایستگاه باشد فرد در اختیار پلیس مترو قرار می‌گیرد و پلیس در مورد فرد تصمیم‌گیری می‌کند ولی تاکنون در اجرای طرح مشکل خاصی به وجود نیامده است.

وی افزود: به دستفروشان به دید فردی که خدای نکرده مشکلی دارد، نگاه نمی‌کنیم و یقینا برخورد سلبی و فیزیکی وجود ندارد و در نهایت آرامش از دستفروش‌ها درخواست می‌کنیم که روی سکوها و داخل قطارها فعالیت نکنند.

 یکی از دلایل مهم ماندگاری دستفروشان در داخل واگن‌ها قیمت کم محصولات ارائه شده و همراهی شهروندان با این افراد است چرا که بعضا شهروندان معتقدند این افراد نیازمند هستند و امکان کسب درآمد در سطح شهر و به روش‌های دیگر را ندارند. به همین دلیل همکاری بیشتری با آن‌ها می‌کنند.

در عین حال اساس طرح اخیر مترو تهران همراهی و توجه مسافران در اجرای طرح است، به گونه‌ای که مردم با خرید نکردن از دستفروشان آنها را از فروش محصولات خود در داخل واگن‌ها منع کنند، اما نکته اصلی اینجاست که این همکاری صورت نمی‌گیرد و مسافران کماکان خرید‌های خود را از این دستفروشان انجام می‌دهند و بدین ترتیب طرح اخیر مترو آنطور که باید و شاید در حضور و ادامه کار دستفروشان در مترو نقش نداشته و نبض بازار روز مترو همچنان می‌تپد. این در حالیست که شهروندان باید با مشارکت در این طرح مدیران شهری را برای ریشه‌کنی این معضل اجتماعی یاری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *