جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۵۰
بازخوانی یک پرونده؛

آتشی که دامن «سرزمین کهن» را گرفت

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 345332
کمتر کسی است که این روزها اخبار را پیگیری کند و در جریان مشکل پخش «سرزمین کهن» سریال تاریخی کمال تبریزی نباشد که به دلیل اعتراض بختیاری‌ها و چهره‌های سیاسی پخش آن چند هفته‌ای است که متوقف شده و با وجود عذرخواهی‌های مکرر دست اندرکاران پروژه و مسئولان رسانه ملی ولی هنوز پخش آن در تعلیق است.
آتشی که دامن «سرزمین کهن» را گرفت
به گزارش جهان به نقل از مهر، از دیرباز سریال های الف ویژه تلویزیون با فراز و نشیب بسیاری از مرحله ساخت گرفته تا پخش روبرو بوده اند. چنانچه اثری چون «کلاه پهلوی» که آخرین سریال الف ویژه پخش شده در تلویزیون به حساب می آید نیز چنین روندی را طی کرده است.

معضلات همیشگی سریال‌های الف ویژه

در واقع از سال ۸۲ بود که زمزمه‌های ساخت سریال «کلاه پهلوی» شنیده می‌شد تا هفت سال بعد که سرانجام کار به پایان تصویربرداری رسید، در سال ۸۹ قرار بود با ضبط بخش‎های خارج از کشور در فرانسه شاهد پخش سریال باشیم. سفر به فرانسه نیز در سال ۸۹ انجام شد اما اصطلاحاتی به سریال وارد شد که سفر مجدد عوامل به اروپا و حتی تکرار ضبط بخش های داخل کشور را به دنبال داشت.

در پایان هم با وجود آماده بودن سریال، مشکلات ممیزی آن مانع از پخشش شد و «شوق پرواز» روی آنتن رفت که تصویربرداری بخش خارج از کشور آن هم خالی از حاشیه نبود.

از دی ماه همان سال ۸۹ علی دارابی معاون سیما در هم‌اندیشی‌ها و نشست‌های متعددی بر لزوم ساخت آثار الف ویژه تاکید فراوانی کرده و از تدارک ویژه سیما برای تولید سالانه دو سریال الف ویژه خبر داده بود، موضوعی که چندان محقق نشد و حتی سریال «معمای شاه» که با حضور بالاترین مقامات سازمان صدا و سیما و دیگر نهادها و وزارتخانه ها ضبط خود را در سالروز فرار شاه در سال ۹۱ آغاز کرد و بنا بود درست یک سال بعد به پخش برسد، همچنان مرحله ضبط را پشت سر می گذارد و یقینا برای سال ۹۲ به پخش نخواهد رسید.

در کنار روند پر دردسر و شیرافکن تولید آثار الف ویژه، اصولا از آن رو که این آثار اتفاقات و شخصیت های مهمی را دستمایه قرار می دهند پخش آنها نیز حاشیه های فراوان مختص به خود را داشته است. همانطور که این روزها در صدر اخبار، حواشی زیادی پیرامون سریال «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی به چشم می خورد و از منتقد و هنرمند تا نماینده مجلس و مردم عادی درباره آن به اظهارنظر و اعتراض پرداخته اند.

تمام اما و اگرهای «سرزمین کهن»

نیمه دوم سال ۸۷ بود که محمد مسعود مجری طرح و تهیه کننده سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی از آغاز تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی در سه فاز خبر داد. سریالی که تصویربرداری آن یک سال بعد برای ساخت دکور متوقف شد و با گذشت ۱۴ ماهی که به اتمام ساخت فاز اول این مجموعه انجامید اعلام شد با اعمال ۶ ماه به عنوان پیش‌تولید، تصویربرداری فاز دوم مجموعه دی ماه سال ۸۹ آغاز خواهد شد.


محمودرضا تخشید مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سوم سیما نیز در تیر ماه ۸۹ در گفتگو با مهر اعلام کرد پخش «سرزمین کهن» از سال ۹۰ آغاز خواهد شد که این امر تا سه سال بعد محقق نشد و با اینکه قرار بود تصویربرداری فاز سوم سریال در سال ۹۱ انجام شود و معاون سیما پیشنهاد ساخت فاز چهارم آن را نیز ارائه کرده بود، ارائه اصلاحات زیاد به این اثر منجر به تصویربرداری مجدد کار و اعمال تغییر در فیلمنامه شد و کار از فاز دوم جلوتر نرفت.

فیلمنامه تصویب شده را ساختیم اما...

آن سال کمال تبریزی کارگردان سریال «سرزمین کهن» در گفتگویی ظلمی که بر سریال رفته را بازگو کرد: فیلمنامه ما به تصویب سازمان صدا و سیما رسید و ما هم بر اساس همین فیلمنامه تصویب شده، فیلمبرداری را شروع کردیم و فیلمبرداری دو فاز هم به پایان رسید، اما در اواسط فیلمبرداری فاز دوم بود که اعضای شورای طرح و برنامه سازمان تغییر کردند و دیدگاه‌شان نیز عوض شد. در آن زمان این مسئله مطرح شد که فیلمنامه باید اصلاح شود.

وی افزود: این اصلاحات، ‌ اصلاحات جزئی نبود بلکه جدی و مفصل بودند یعنی یک سری نکات باید به متن اضافه شود؛ بنابراین در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که فاز یک و دو را اصلاح می‌کنیم. اصلاحاتی که به سریال ما وارد شده، اصلاحاتی هستند که اگر از ابتدا می‌گفتند، انجام می‌دادیم. اشکال کار در این است که در نیمه راه مجبور شدیم این کار را انجام دهیم. به علاوه تغییرات طوری نیست که ساختار را عوض کنیم بلکه تمایل بر این است که نکاتی را در تاریخ اضافه کنیم که اگر از اول می‌دانستیم، نویسنده این کار را انجام می‌داد ولی چون اواسط کار است، کمی دشوار می‌شود.

فاز یک و دو سریال باید اصلاح شود

سرنوشت این سریال الف ویژه کماکان نامعلوم بود تا اینکه علی دارابی در گفتگویی که با مهر داشت، در پاسخ به اینکه تکلیف «سرزمین کهن» چه می‌شود؟ اظهار کرد: فاز یک و دو این سریال تصویربرداری شده است. با این حال از زمانی که من به معاونت سیما آمده‌ام قرار شده فیلمنامه سریال‌های الف ویژه آماده شود و بعد از آن عوامل برای تصویربرداری اقدام کنند. «سرزمین کهن» پیش از ورود من به معاونت سیما انجام شده بود. با این حال فاز یک و دو آن به لحاظ برخی روایت‌های تاریخی نیاز به اصلاحاتی داشت که با خود نویسنده و کارگردان برای این موضوع توافق کردیم.


معاون سیما درباره دلیل آغاز نشدن فاز سه این سریال توضیح داد: اصلاحات لازم برای فاز یک و دو مشخص شده و به زودی انجام می‌شود. بعد از آن فاز سه آغاز خواهد شد و «سرزمین کهن» به عنوان یکی از سریال‌های خوب معاونت سیما سال ۹۲ از شبکه سه پخش شود.

تغییر مدیران و احساس نیاز به علم غیب

این اظهارات مقام اول تلویزیون بیشتر این نکته را به ذهن متبادر می کرد که هنرمندان و برنامه سازان پیش از تصمیم برای تولید کاری و زمان ارائه متن آن، گویا باید جانشینان مناصب موثر فعلی را شناسایی کرده و با آنها نیز مشورت کنند تا با عزل و نصب ها دچار مشکلی نشوند.

همه این اتفاقات گذشت و گذشت تا شبکه سه با انتشار اخبار و البته پخش آنونس های سریال، نوید پخش آن را داد. این بار دیگر موضوع جدی به نظر می رسید،‌ به ویژه که مجید زین العابدین مدیر شبکه سه سیما نیز در نشست خبری خود روی آنتن رفتن «سرزمین کهن» در آبان ماه را قطعی اعلام کرد.

آبان، دی و سرانجام اعلام بهمن ماه به عنوان زمان پخش سریال

با این حال این وعده عملی نشد و سریال روی آنتن نرفت و گروه همچنان مشغول ضبط مجدد بخش‌های ممیزی خورده فاز دو سریال بودند تا اینکه برای بار دوم زمانی برای پخش سریال اعلام شد و تهیه کننده تأکید کرد بخش اول مجموعه در ۲۲ قسمت پنجشنبه ۵ دی ماه و در اعلام دیگری اواخر دی پخش می‌شود اما این دو وعده هم عملی نشد.

سرانجام اما و اگرهای پخش «سرزمین کهن» پایان یافت و پنجشنبه ۳ بهمن نخستین قسمت اثر روی آنتن رفت. سریالی که به نظر قابل دفاع می‌آمد و البته دست گذاشتن روی یکی از بخش‌های حساس ایران احتمال حساسیت برانگیز بودن آن را نیز قوت می‌بخشید.

اعتراض نماینده شوشتری به «سرزمین کهن»

حرکت قایق این سریال الف ویژه به سمت ساحل، ۱۷ روزی بیشتر دوام نداشت و ۲۰ بهمن محمد سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی با اعلام تذکر آیین نامه‌ای نسبت به پخش سریال تلویزیونی «سرزمین کهن» و توهین به قوم بختیاری اینگونه گفت: قوم بختیاری در برابر رضاخان ایستادگی کردند و در جنگ جهانی اول در مقابل ارتش روس و انگلیس ایستادگی کردند. باید به صدا و سیما تذکر داد تا احساسات این قوم شریف را به بهانه ساخت سریال، خدشه دار نکند.


محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت نیز در پاسخ به این تذکر گفت: رسانه ملی باید دقت کند که مسائل مربوط به اقوام به گونه ای مطرح نشود که شائبه توهین پیش آید.

تجمع ایل بختیاری مقابل صداوسیمای خوزستان

در ادامه ۶ روز بعد تعدادی از مردم ایل بختیاری در اعتراض به سریال «سرزمین کهن» در مقابل صدا و سیمای مرکز خوزستان تجمع کردند. بختیاری‌های معترض معتقد بودند این سریال با تحریف تاریخ بختیاری، چهره علی قلی خان سردار اسعد بختیاری و پسرش جعفرقلی خان از رهبران مشروطه خواه ایران را که جایگاه خاصی بین مردم بختیاری دارند و در صف مقدم مبارزه با استبداد قاجار و پهلوی بوده‌اند، خدشه دار کرده است.

تجمع کنندگان عنوان کردند در سریال «سرزمین کهن» نقش یک خانواده منفی، نوکیسه، سلطنت طلب و فاسد به خانواده‌ای با نام بختیاری داده شده که به آزار و اذیت یک خانواده روشنفکر، وطن‌پرست و مظلوم به نام اردکانی می‌پردازند. بر همین اساس ۲۶ بهمن تعدادی از مردم ایل بختیاری در شهرهای مختلف استان خوزستان با حضور در مقابل صدا و سیمای مرکز خوزستان، نسبت به تحریف تاریخ در این سریال شبکه سه اعتراض کردند.

همچنین به دلیل اینکه در یکی از سکانس ها یکی از شخصیت های سریال خطاب به زن بختیاری می گوید: «نذار بگم بختیاری چه جور بختیاری شد؟ بختیاری از کاسه لیسی وصدقه سری انگلیسی ها بختیاری شد» اعتراض‌های زیادی متوجه «سرزمین کهن» شد.

امضای تومار اعتراض آمیز

دوشنبه هفته قبل از این تجمع نیز جمعی از بختیاری‌های خوزستان در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی استان‌های کشور در اهواز، تومار اعتراض آمیزی نسبت به پخش این سریال که روایت وقایع از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب است، امضا کردند. نمانیده مردم مسجدسلیمان در مجلس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله حیدری و حجت الاسلام حاجتی اائمه جمعه موقت اهواز از جمله شخصیت هایی بودند که نسبت به شرایط این سریال اعتراض کرده بودند.

همواره زمان پخش سریال‌های گوناگون حتی آثار طنز، این گونه اعتراض‌ها وجود داشت و سیاست صدا و سیما نیز در اغلب موارد سکوت بود، اما گویا موضوع این سریال از حساسیت بیشتری نزد مدیران ارشد رسانه ملی برخوردار است که در همان روز ۲۶ بهمن عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما،‌ در پی ارسال گزارش توضیحی کارگردان، تهیه‌کننده، مدیرگروه فیلم و سریال شبکه سوم سیما و ناظران مجموعه تلویزیونی «سرزمین کهن» به معاونت سیما درباره برخی ابهامات پیش‌آمده در زمینه این سریال، طی نامه‌ای، تذکراتی را خطاب به معاونت سیما ابلاغ کرد.

نامه توضیحی عوامل «سرزمین کهن» و تذکر ضرغامی به معاونت سیما

در بخشی از این نامه آمده بود: به رغم شروع مناسب این مجموعه، با حمله هواپیماهای انگلیسی و شهادت ملارضای بختیاری که به روستا مهاجرت کرده است و تولد «قهرمان فیلم»، متاسفانه برابر دانستن نام خانوادگی بختیاری با قوم بختیاری در بعضی دیالوگ‌ها، ظرفیت برداشت‌های متفاوت از این نام خاص را به وجود آورده و موجب نگرانی و انتقاد هموطنان عزیز بختیاری ما شده است.

در بخش دیگر این نامه ضرغامی تأکید کرده بود: ایجاد کوچک‌ترین بدبینی و بی‌اعتمادی این عزیزان نسبت به فرزندان پرتلاش و خدمتگزارشان در رسانه ملی قابل تحمل نیست و باید از این رنجش خاطر به خداوند بزرگ پناه برد.


در واقع نامه‌ای که عوامل سریال پیش از بروز هرگونه اتفاق به صدا و سیما ارسال کرده بودند، نه تنها به پیشگیری اتفاقات بعدی نینجامید بلکه حساسیت بیشتری ایجاد کرد. بخش پایانی متنی که محمودرضا تخشید مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه، محمد مسعود تهیه‌کننده سریال، کمال تبریزی کارگردان سریال و عباس سلیمی نمین مشاور تاریخی پروژه به معاونت سیما ارسال کرده بودند، این بود: بی‌تردید دست‌اندرکاران این سریال به هیچ‌وجه حتی در تصورات ذهنی خویش قصد کوچک‌ترین بی‌احترامی به ساحت مردم شریف و پرافتخار بختیاری را نداشته‌اند. مشاهده قسمت‌های آتی این مجموعه تلویزیونی موید این واقعیت خواهد بود. با این وجود چنانچه پخش قسمت‌های اولیه این مجموعه موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز بختیاری شده است،‌ مراتب عذرخواهی خود را اعلام می‌کنیم.

نمایندگان مجلس خواستار توقف پخش «سرزمین کهن»

اما این عذرخواهی که به تذکر ضرغامی منجر شد نه تنها فضا را تلطیف نکرد، بلکه روانه شدن سیلی از اعتراضات را به دنبال داشت؛ افرادی که خواهان عدم پخش «سرزمین کهن» بودند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دزفول، مسجدسلیمان، لردگان، شوشتر و گتوند، لنجان، خمینی شهر و الیگودرز از این جمله بودند.

در کنار هنرمندان و فیلمسازانی که در گفتگوی مختلف به حمایت از ساخته کمال تبریزی پرداخته بودند، یک نویسنده پیشکسوت و البته عضو شورای طرح و برنامه معاونت سیما نیز در تماسی با مهر از این سریال حمایت کرد و گفت: ساخت هر اثر تاریخی حتما به معنای بیان تاریخ نیست بلکه اگر فیلم تاریخی ساخته می‌شود، قصد بیان تاریخی یک موضوع است. اصلا تاریخ به شکل ناب قابلیت طرح در فیلم را ندارد و ما هیچ اثری نمی‌توانیم بسازیم که بی کم و کاست ۱۰۰ درصد به تاریخ بپردازد.

وی افزود: هنرمندان باید این شجاعت را پیدا کنند که به سمت موضوعات جدی بروند. موضوعات خنثی هیچ احساسی را برنمی‌انگیزد. جامعه ما باید قابیلت پذیرش آثار جدی را داشته باشد. اگر قرار باشد برای هر اثر هنری و واقعه تاریخی ایجاد حساسیت کنیم دیگر هنرمندان به سمت موضوعات جدی نمی‌روند. بلکه موضوعات خنثی که نه خوبند و نه بد، در دستور کارشان قرار می‌گیرد. آثاری که تاریخ مصرف دارند.

هنرمندان را از کار جدی نترسانیم

محمد میرکیانی تأکید کرد: بخشی از تاریخ یک کشور در یک سریال تاریخی احیا و این موضوع باعث می‌شود آن دوره تاریخی توسط اهل فن تحلیل و ارزیابی شود. این موضوع به مخاطب گسترش دید می‌دهد و او را آگاه می‌کند. چرا باید مخاطب را از این موهبت محروم کنیم؟ سریال‌هایی چون «سرزمین کهن» آگاهی مخاطب نسبت به گذشته را افزایش می‌دهد و در او شوقی برای کند و کاو و کاوش ایجاد می‌کند.

انتقاداتی که مورد اشاره قرار گرفت سرانجام تصمیم به توقف پخش سریال را به دنبال داشت و این موضوع واکنش هنرمندان این اثر را به دنبال داشت. چنانچه امیر آقایی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «این تنها می‌تواند از فواید مخصوص فلات ما باشد که چند هفته است سربازان بی گناه سرزمینمان در اسارت‌اند و هیچ صدایی از کسی بر نمی‌آید. ما عادت داریم از سوراخ سوزن رد شویم و از درب دروازه نه!


صدای اعتراض بختیاری‌های عزیز را شنیدم که در چند روز گذشته از هر ناسزا و پیامک گرفته تا تهدید و ارعاب فروگذار نبودند.

سپاس می‌گویم مردم سرزمینی را که آنقدر صبور نبودند و نخواستند صبر پیشه کنند تا ببینند نه کمال تبریری؛ نه من؛ و نه هیچ کس دیگری قصد بی احترامی به قومی را نداشته است. این ساده انگاری در رگ و خون ما جاری است. یاد آور می‌شوم فیلم‌های کمال تبریزی را که سال‌هاست توقیف است. یادآور می‌شوم ممنوع الکاری و جریمه‌ام را برای بازی نکردن در فیلمی که شما دوستش نداشتید.

برادران عزیز قصد ما بی احترامی نبود...

غیرتتان را می‌ستایم و به نوبه خود تنها می‌توانم بگویم قصد ما بی احترامی نبوده است. اساسا قهرمان سریال «سرزمین کهن» یک بختیاری است. اما یک سوال برایم باقی ست: آن روزهایی که برای مردم سرزمینم محکوم به ممنوع الکاری بودم؛ از این خیل غیرت و جوانمردی چرا حتی شاخه گلی برای تسکین زخم‌هایم روانه‌ام نشد؟»

علی شادمان بازیگر نوجوان این سریال نیز نسبت به موضوع واکنش داد: «امروز با شنیدن خبر توقیف «سرزمین کهن» که حاصل دو سال زندگی من بود و بعد از پنج سال تنها چهار قسمت آن پخش شده بود از خواب بیدار شدم... حرفی برای گفتن ندارم جز تاسف،‌ عمر خود را دو سال پای اثری فاخر صرف کردم که براستی هم فاخر بود و حالا با گذشت پنج سال از توقیف آن می‌شنوم. این دیگر یک فاجعه تاریخی است که باید در سرزمین کهن‌ها به نمایش درآید... افتخار می‌کنم که در این سریال نقش رهی را داشتم که روایت‌گری صادق برای تاریخ ملک بود و از آن فراتر به خود می‌بالم که در کنار استاد کمال تبریزی بودم و هر لحظه او را هزاران بار تحسین می‌کنم. خبرهایی می‌شنوم که اشک در چشمان جمع می‌شود و در عجب می‌مانم. به امید روزی که با صبر آگاه شویم تا اینکه ناآگاهانه همه را قضاوت کنیم.»


مجموع این اتفاقات باعث شد عزت‌الله ضرغامی در نشستی با نمایندگان مجلس حاضر شود. او در این نشست با اشاره به واقعیت‌های این سریال که در بخش‌های بعدی این مجموعه به تصویر کشیده شده است، گفت: به هیچ وجه راضی نمی‌شویم تا یک مجموعه‌ تلویزیونی فاخر و انقلابی موجب نارضایتی بخشی از مردم به ویژه مردم انقلابی و شهیدپرور بختیاری شود.

توقف پخش تا زمان حل اختلاف نظرها

وی تأکید کرد: لذا تا زمان حل کامل اختلاف نظرها و رسیدن به یک نتیجه مورد توافق صبر خواهیم کرد.

بنابراین بنا شد کارگروهی ایجاد شود و مسائل سریال «سرزمین کهن» مورد بررسی قرار بگیرد و تا به پایان رسیدن این بررسی‌ها سرنوشت سریال بلاتکلیف خواهد بود. به همین دلیل مجموعه تلویزیونی «سرزمین کهن» روز گذشته پنجشنبه ۱ اسفند از شبکه سه سیما پخش نشد.

در ادامه دیدارها و برگزاری جلسات پیرامون این موضوع نیز روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن قائم مقام رییس سازمان صداوسیما، قائم مقام معاونت استان‌ها و مدیر شبکه سه با مدیران چهارمحال و بختیاری و برخی اندیشمندان قوم بختیاری دیدار کردند.

عذرخواهی قائم مقام رییس رسانه ملی، قائم مقام معاونت استان ها و مدیر شبکه سه از بختیاری ها

حجت‌الاسلام سید رمضانعلی موسوی مقدم در این دیدار تأکید کرد: اعتراضات بختیاری‌ها در واقع اعتراض مخاطبان به عملکرد صداوسیما که از خودشان است، بود تا این ارگان دیگر چنین اشتباهاتی را مرتکب نشود. به گفته وی، در تولید فیلم مذکور نیت سوئی برای چنین اهانتی به قوم بختیاری نبوده است و این اشتباه سهوی نیز که صورت گرفته جبران خواهد شد.

وی در ارائه توضیحاتی مبنی بر لزوم همه‌جانبه صدا و سیما به فعالیت‌ها و افتخارآفرینی‌های بختیاری، از ساخت سریال «بی‌بی مریم» خبر داد و گفت: از مسئولان استانی می‌خواهیم که حمایت کننده تولید این سریال باشند تا همه تاریخ بختیاری در آن ظهور پیدا کند.

در این دیدار قائم مقام معاون امور استان‌های صداوسیما نیز از اهانتی که در سریال «سرزمین کهن» به قوم بختیاری شده است، عذرخواهی و اعلام کرد:‌ تولید برنامه به زبان بختیاری در شبکه استان هیچگونه محدودیتی ندارد و این امر باید در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شود تا برنامه‌های شبکه استانی متناسب با خرده فرهنگ قالب استان و جمعیت قالب استان تولید و پخش شود.


عذرخواهی مجید زین‌العابدین مدیر شبکه سوم سیما نیز در ادامه این نشست ارائه شد و وی در سخنانی گفت: درون فهمی افرادی که خود از قوم بختیاری هستند با درون فهمی افرادی که فقط تاریخ این قوم را می‌خوانند کاملا متفاوت است. این تفاوت در درون فهمی موجب به وجود آمدن سوء‌تفاهم‌هایی می‌شود که نمونه آن سریال «سرزمین کهن» است که بدون قصد و غرض از قبل طراحی شده به تاریخ این قوم اهانت کرده است و اگر اثبات می‌شد که قصد و غرضی در ساخت این سریال یا قصد توهین به قوم بختیاری مدنظر بود با تمام عوامل آن برخورد می شد.

وی اعلام کرد: اصل تولید این فیلم که مربوط به تاریخ معاصر ایران بود کار فاخری بود اما به علت اهانت‌هایی که در آن به تاریخ بختیاری شده، فعلا متوقف شده است تا مورد بازنگری واقع شود.

مشاور عالی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست تصریح کرد: رسانه ملی نتوانست همراهی مردم این قوم را با نظام در عرصه های مختلف به خوبی به معرض نمایش بگذارد. باید میزگردهایی علمی در رسانه ملی با حضور شعرا و تاریخ نویسان و افرادی که با قوم بختیاری و تاریخ آن سرو کار دارند تشکیل شود تا تاریخ این قوم همانگونه که بوده به ایرانیان و جهانیان شناسانده شود.

همواره به بختیاری ها توهین شده، از خسرو معتضد گرفته تا...

همچنین خدابخش مرادی معاون سیاسی و امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: فرصتی که از پخش فیلم «سرزمین کهن» نصیب قوم بختیاری شده، این است که می‌توانند خواهان ساخت فیلم هایی با محتوای تاریخ و فرهنگ بختیاری شوند. بختیاری‌ها باید در فیلم هایی که در ارتباط با این قوم ساخته می شوند به عنوان مشاور تاریخی حضور داشته باشند.

لهراسب قلی پور سردبیر هفته نامه زاگرس نیز فردی بود که در این نشست گفت: قبل از پخش این سریال هم از دوره پیدایش جمهوری اسلامی بختیاری‌ها شاهد اهانت‌های مکرر نوشتاری، گفتاری و تصویری از رسانه ملی و دولتی بودند. نمونه این اهانت‌ها را می‌توان در اظهارات خسرو معتضد درخصوص بختیاری ها و جریان مشروطه به ویژه اهانت‌های وی به حسنقلی خان و سردار اسعد اشاره کرد.

قلی پور گفت: توسعه نیافتگی مناطق بختیاری از جمله نبود حتی یک کارخانه حتی در یکی از شهرهای بختیاری نشین و نپرداختن به فرهنگ و زبان بختیاری در رسانه ملی و عدم پخش برنامه به زبان محلی حتی در صدا و سیمای استانی نمونه دیگری از بی توجهی به قوم بختیاری در قبل از پخش سریال «سرزمین کهن» است.

آتش خشم فروخفته دامن «سرزمین کهن» را سوزاند

وی ادامه داد: بی توجهی به مطالبات بختیاری ها منجر به واکنش اخیر به این سریال شد و صرفا واکنش به سریال مذکور نبوده بلکه خشم فروخفته و مطالبات انباشت شده‌ای بود که این اهانت های فاحش و آشکار در فیلم مذکور زمینه بروز آن‌را فراهم کرد.

قلی پور خاطرنشان کرد: در حین پخش سریال سرزمین کهن، بختیاری‌ها با مراجعه به نهادهای مربوطه کاملا مدنی برخورد کردند و خواهان عدم پخش سریال شدند و حتی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار از عوامل صدا و سیما خواستند که این فیلم توقیف شود اما باز هم شاهد پخش آن بودیم.



به گفته وی، پس از پخش سریال هم شاهد دهن کجی به بختیاری‌ها با فیلتر و توقیف ایبنانیوز بودیم که منجر شد گفتمان از حوزه نخبگان به حوزه عمومی انتقال یابد و بیگانگان از آن به نفع خود برداشت کنند و همچنین شاهد بازداشت و دستگیری بختیاری‌های معترض به پخش این فیلم بودیم و این امر باعث عصبانیت بختیاری ها شد. بختیاری‌ها خواهان برطرف شدن هرچه سریعتر فیلترینگ و رفع توقیف از ایبنانیوز هستند و خواهان اعاده حیثیت از سرادار اسعد دوم حاج علیقلی خان بختیاری هستند و همچنین خواهان پخش فیلم به زبان بختیاری از صدا و سیما هستند.

قلی پور همچنین تأکید کرد اگر نخبگان بختیاری به این نتیجه برسند که سریال «سرزمین کهن» نباید پخش شود باید از پخش آن جلوگیری به عمل آید.

ناظران و تصویب کنندگان طرح و فیلمنامه و ساخت کجا هستند؟

فارغ از اینکه هر اثری که چنین برخوردی با آن می‌شود، چه ویژگی‌های منفی دارد و دلیل اعتراضات چه بوده، نکته قابل توجه حضور ناظرین از ارائه ایده تا نگارش فیلمنامه و ساخت اثر است و نمی‌توان پذیرفت صرفا با تغییر صاحبان منصبان، ایدئولوژی‌ها نیز به کلی عوض شوند و به این ترتیب بیت المال دور ریخته شود.

همانطور که رسانه ملی، برای پخش «سرزمین کهن» وسواس فراوانی به خرج داد، می‌توانست این نکته سنجی‌ها را زمانی که «سرزمین کهن» تنها متنی بر کاغذ بود و هزینه‌ای صورت نگرفته بود، اعمال کند و حالا که اثری را برای پخش انتخاب کرده، این میزان چالش را متحمل نشود.

«سرزمین کهن» این هفته که پخش نشد اما امید می‌رود با رفع دلخوری از مردم سرزمین‌مان و پذیرفتن همه عذرخواهی هایی که در سطوح مختلف از دست اندرکاران پروژه تا مسئولان سازمان صدا و سیما انجام گرفته است، این اثر در هفته‌های بعدی دوباره ساعاتی از جدول پخش تلویزیون را از آن خود کند.
https://jahannews.com/vdchxmnxi23nkxd.tft2.html
jahannews.com/vdchxmnxi23nkxd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یکی از مشکلات کشور ما که باعث جو نامنی میشود همین نمایندگان برخی استان ها هستند که جو سنگینی ایجاد میکنند وباعث شورش خیابانی وجو نامنی میشوند من مخالف اعتراض نیستم اما بهتر نیست نماینده به جای این صحبت که نیتی به جز جمع آوری رای ندارد ابتدا با خود صدا وسیما در میان میگذاشت تاااتفاق تبریز دوباره رخ ندهد وآنهمه خرابی وبگیر وببند روی ندهد اگر همین افرادیکه جلوی صدا وسیما جمه شدند تحریک میشدند ودست به خرابکاری میزدند آیا اون نماینده میتونست جلوی این افرادرو بگیره ؟
کاربر گرامی توجه کنید که نماینده ولی فقیه در استان و استاندار از عوامل صدا و سیما خواستند که این فیلم توقیف شود اما باز هم شاهد پخش آن بودیم! و ایجاد این جو ناآرام نتیجه بی توجهی به اعتراضات مردم بوده

دوما اون آقایون بازیگر هم بابت ممنوع الکاری و عمر هدر شدشون سر مردم منت نزارن که هرچه کردن برای شهرت پول و اهداف خوشون بوده!
Iran, Islamic Republic of
اين جوابتون رو نپسنديدم احتمالا شما هم بختياري باشيد لازم است بدانيد اگه تاريخ تحريف نشده چرا بايد جلو بازگو كردن حقيقت رو بگيريم ؟
درود بر بختیاری های عزیز
این ربطی به اصل قضیه نداره. هرکس سریال رو دیده باشه و ذره ای از ساختار درام و داستان اطلاع داشته باشه متوجه میشه که شخصیت معلم توده ای (اردکانی) در مقابل شخصیت سیاه و پلید خانوداه بختیاری بسیار مثبت تر و به عنوان معلم و پدری دلسوز و روشنفکر و متعهد و زحمت کش تصویر شده که با ایثار پدری یتیمی رو عهده گرفته. فقط نماز نمیخونه! به اینکار میگن تبلیغ خاکستری و خیلی هم تاثیرگذاره. ضمنا کارگردان مستخدمین هندی رو (نماد وابستگی به انگلیس) حی و حاضر به عنوان گواه و سند حرف های اردکانی در سکانس تعبیه کرده. همچنین عکس سردار اسعد بختیاری به عنوان پدر خاندان هم به عنوان گواه قومیت بختیاری خانواده قرار داده. در تعمدی بودن و هدفدار بودن تخریب شکی نیست. و بختیاری ها حق داشتن اعتراض کنن.
سرور
وقتی صدا و سیما در ساخت سریالهای تاریخی افراد جواب پس داده را کنار می گذارد و با کمال تبریزی قرارداد می بندد می شود "این"
وی بهتراست فکاهی هایی مثل"لیلی با من است" بسازد.
با احترام به قوم بختیاری
این عکس العمل شما دید خوبی از این قوم در برابر دیگر مردم به جای نگذاشت ان هم با این شیوه اعتراض
هر وقت به شما توهین کردن و اصالتت را زیر سوال بردن سکوت کن!
خب همین کارها را میکنید که تولید اس ام اس های انبوه میشه دیگه!
سکوت بختیاری ها باعث این توهین ها شده است مردمی که سود آب و نفت و انرژی سرزمینشان برای دیگران است و در ازای آن فحش و تهمت و سخره نصیبشان شده است.شاید چند صبایی تاریخ به مزدان چیز دیگری بنویسند لکن دوره آن کوتاه است.
مگر وجود معادن اورانیوم در منطقه ای باعث ایجاد حق مالکیت برای منطقه اس؟ ثروت ملی برای همه است نه یک منطقه خاص. اگر اینطور باشد که باید ایران صد پاره شود و هر منطقه امتیاز معادن خود را بردارد و برود
سمیر
دشمن از نوع داخلی و خارجیش خوب ببینه ،ما برای دفاع از کیان و هویت و ایران چه میکنیم ....
....
دروووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووود بر بختیاری های با اصالت
من سریال رو دیده بودم ولی بعد اعتراضات دوباره قسمت سوم رو دانلود کردم. ببینم جریان چی هست. اول فکر کردم همونطور که کمال تبریزی میگفت توهینی نشده و فقط یه نام خانوادگی بوده....
سینا
واسه یه سریال پوچ و بی معنی که آخرش مثل کلاه پهلوی به باد انتقاد گرفته میشه اینهمه سر و صدا رام می اندازید اونوقت 5 تا سرباز مرزبان این مملکت که با جون خودشون مرز های این کشور رو حفظ می کنند ربوده شدمد هیچ کس عین خیالش نیست حتی بعضی آقایون اظهار تاسف هم نمیکنند اونوقت واسه این سریال که موضوعش به 80 سال پیش بر میگرده و دیگه هیچ خاصیتی هم نداره بلکه بیت المال رو حروم میکنه این همه اهمیت میدین و آخرشم خروجیش میشه این دست بردارید خواهشا اینا نون و آب نمیشه هر کسیم که به رگ غیرتش برخورده تب نکنه اگه غیرت ایرانی دارید وقتی سرباز مملکتتون رو 16 روز دزدیدند یه تکون به خودتون بدید!
تو چرا پا نمیشی ؟
ماشالله جمع زیادی از این به اصلاح هنرمندان خودشون را برای موسوی و کروبی خفه کردن اما برای دفاع از این سربازها یه بیانیه ندادن.
تو چکار کردی خودتو تکون دادی ؟
ahmad
United States
ضمن ابراز ادب واحترام به همه هموطنان بختیاری و...
من نموی دونم چرا هر فیلم-متن یا صحبتی در مورد یکی از اقشار محترم ترک- کرد- لر و... میشه سریع میریزن تو خیابون و... جوساز ی می کنن. مربوط به این دوران هم نیست این فتنه ها از 10 یا 15سال پیش واز زمان متن توهین آمیز روزنامه ایران واعتراض آذری ها شروع شده .

وقتی رسانه ملی و رئیس رسانه ملی از سوء برداشت پیش آمده معذرت خواهی کردن و همه گفتن که با دیدن قسمت های بعدی از دل مردم"بختیاری ها" در می آد و اصلا قصد توهینی نبوده چرا یه سری همیشه دنبال جوسازی هستن ؟؟؟؟
من خودم اصلا تهرانی ام
مگه شمالی ها و گیلکی ها آدم نیستن.
ولی این همه توهین به شمالی ها حتی تو برنامه های کودکان مثل عمو پورنگ میشه هیچکس اعتراضی نمی کنه!! وهمه از اصل برنامه لذت می برن و به اون به عنوان یه برنامه طنز نگاه می کنن و شورش و غری هم زده نمیشه.چون می دونن این یه شوخی با وسیله لهجه هاست نه علیه لهجه ها و قومیت ها!!!
بهتر نبود هوطتنان بختیاری کمی سعه صدر بیشتر ی می داشتند و آب به آسیاب دشمن نمی ریختن؟؟؟؟؟
تا دوستانی چون شما داریم نیاز به دشمن نیست.دشمن دانا بهتر از دوست نادان است.
ضمن ابراز ارادت به شما هموطن عزیز
خدمت شما عارضم که شوخی با توهین بسیار متفاوت است. اول این دورا از هم تشخیص بدیم بعد هموطنان بختیاری را متهم کنید.
شما هم اول معنی توهین را بفهمید بعد...
میگند شعار تظاهرات این بوده: وای به وقتی که بفهمیم چی شده!
دوست علی
Iran, Islamic Republic of
... چرا به بختیاری های ولایت مدار شجاع نترس توهین کنند
بهتر نبود همون اول که اعتراض بختیاری ها از طریق نخبگان و نمایندگانشون به گوش رسید مسئولین فهیم این امر به این اعتراض توجه میکردن؟
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
واکنش بازیگران سریال ، علی شادمان و امیر آقایی خیلی قابل تأمل بود. امیدوارم هیچ وقت نا خواسته کسی رو نرنجونیم و زود قضاوت نکینم.
به نظر میرسد این اتفاق یه کار سیاسی بوده...
اصلاح طلب ها معتقدن این کار برای تخریب کمال تبریزی بوده!
اصولگراها معتقدن این کار برای تخریب رسانه ملی بوده!
آقای بازیگر معتقده این کار برای تخریب ایشون بوده و بابت ممونع الکاریش در گذشته از مردم طلبکاره!

بابا باور کنید این مساله سیاسی نیست فقط به اصالت یک قوم توهین شده .همین.
این هفته پخش نشد؟
محمد از الیگودرز
چناب آقایی ، سربازان وطن توسط گروهکی تروریست ربوده شده و به اسارات گرفته شده اند.شما اگر نشانی دفتر این گروه را در ایران یا هر نقطه دیگر دارید اعلام کنید تا با حضور اعتراض خود را اعلام نماییم.مطمئنا هیچ هموطنی بری از مسولیت در برابر این اتفاق تلخ نیست اما هموطنان چکاری کرده اند یا چکاری از دستشان بر می آمده که نکرده اند.شما فردی از قشر بازیگران این جامعه هستید بفرمایید اقدامات انجام شده برای سربازان وطن را.
آری اینهم از مظلومیت این قوم است، در سیما کاسه لیس استکبارش خطاب میکنند.تصویر سردارش به تمسخر به نمایش گذاشته میشود. آنگاه به جای عذر خواهی توصیه به صبر میشود، آزادی سرباز وطن که هیچ گلسرخش نیز طلب میکنند. البته این که شما غیرت و جوانمردی را از این قوم طلب دارید اعترافیست ناخواسته و البته به حق
Iran, Islamic Republic of
حد اقلش اينكه ميشه مردم جلو سفارت كشورهاي پاكستان وعربستان تجمع كنند واين جنايت رو ازچشم اينا ببينند
خوب این آقای بازیگر که به قول خودش الان تو مهد آزادی یعنی لندن تشریف داره چرا نمیره جلوی این سفارت ها شعار بده؟ فقط بلده برای مردم بکن نکن بکنه؟
بختیاری ها جهان نیوز را به خوبی می شناسند...
Iran, Islamic Republic of
...خیلی هم مشکوک.
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز الانصاف اینه نظری که من برای این خبر فرستادم ...
من از همون اول می دونستم این سریال توقیف می شه
United States
متاسفانه مسائل شرم آور تر و تکان دهنده تر از توهین به بختیاری در این سریال هست....
من نمیدونم نماینده خمینی شهر چه ربطی به این موضوع داره؟ ....
کل نظر را منتشر کنید چرا سانسور میکنید
شهماروند بختياري
براي اينكه بفهميد بهتر است آمار بختياري هاي حوزه انتخاباتي ايشان را پيدا كنيد. ايشان بزرگواري فرموده اند و به بختياري هاي حوزه انتخابي خود احترام گذاشته اند. شما از مقوله احترام به ديگران اطلاعاتي داريد و اصلا برايتان اهميت دارد؟
نمی خوای بگی که نمی دونی ایشون چه جوری رای آورد و چه برنامه ای برای سال آینده داره؟
...
ل
Romania
عزیزم خمینی شهر و اصفهان تا دلت بخواد بختیاری داره خب طبیعتا دفاع میکنه نماینده شون
صابر
با سلام
متاسفانه حرکات روز پنجشنبه و جمعه برخی از عزیزان بختیاری ساکن دزفول باعث خسارت های زیادی به اموال عمومی و خودروهای مردم دزفول گردید. که متاسفانه برخی از مسئولین هم نوا با این افراد آتش بیار معرکه شدند. چرا مردم صبور و مهمان نواز دزفول باید تاوان توهین احتمالی در صدا و سیمای ایران بدهند. ؟
چگونه است که به مردم دزفول در نماز جمعه سنگ پرانی می کنند ؟ آیا دوستان عزیز بختیاری از نتیجه این اقدامات آگاهند؟
مسعود
حالا جدا از اینکه عده ی زیادی از این قضیه سوئ استفاده سیاسی کردن.از اقای محسن رضایی هم خیلی تشکر میکنم که جو رو مخدوش کرد و الکی الکی برای اینکه خودشو نشون بده و بگه منم اره خواست یه چیزی بگه...و ایشون هم خواست بگه رئیس صدا و سیما عوض بشه....واقعا متاسفم..من هم شخصا از بختیاری ها عذر خواهی میکنم.اما ای کاش میزاشتید ببینیم فیلم آخرش چی میشه.آیا واقعا اینطوری بوده .من حرفی ندارم ...
رضا
هر طور که دلشون میخواد فیلم مسیازن بعدش میان معذرت خواهی می کنن، کارگردانی که بار معنایی کلمات و اسامی رو در فیلمش متوجه نباشه که کارگردان نیست. و البته که همه نامگذاری ها و دیالوگ ها عامدانه بوده.
ll
چرا نظرات رو تایید نمی کنید
جها کم کم داری دفع میکنی ها
United States
اگه بختیاری ها مثل ترک ها کرد ها و ... یه رسانه ی درست حسابی داشتن جرات توهین بهشون و نمیکردید
در قضیه توهین به آذری ها نمایندگان کجا بودند ؟ اصلا دولت حساس نشد ؟ ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
به نظرم اين يه كارسياسيه عليه صدا وسيما
همشهری
Iran, Islamic Republic of
لطفا نماینده محترم دزفول بهمراه دیگر نمایندگان قوم محترم و غیوربختیاری نسبت به پرداخت هزینه خسارت های مادی که به مردم دزفول شده با کمک اقای محسن رضایی اقدام جدی کنند و هزینه های معنوی موضوع از جمله هتک حرمت این شهر مقاوم و انقلابی پیشکش این قوم غیور که چند سالی مهمان این شهر شده اند. بهر حال اعتراض بخودی خود بسیار بجاست اما اعتراض و تخریب اموال شخصی مردم و ... کجا صحیحی است ؟؟
مجنون
Iran, Islamic Republic of
... من به عنوان یک کرد ایرانی توهین به پسرعموهایم را محکوم می کنم
پنگول
Iran, Islamic Republic of
چی میگههههههههههههه؟!؟!؟!
نظر چهارمی از سمت بالا منو به فکر فرو برد ، شاید این اعتراضات به حق بوده باشه

(هرچند خیلی دوست داشتم این فیلمو که سوژش جدید بود ، تا آخر تماشا کنم )

اما چیزی که روشنه اینه که ملت و مردم متحد و یک پارچه باشند و سر هرچیز کوچیکی تفرقه پراکنی نشه