کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مولفه‌های اقتصاد مقاومتی در اندیشه‌ رهبری

1 اسفند 1392 ساعت 11:19

لازم است تعریفی از اقتصاد مقاومتی ارائه شود تا روشن شود که هدف از آن چیست. تعریف اقتصاد مقاومتی بر اساس بیانات مقام معظم رهبری را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، لازم است تعریفی از اقتصاد مقاومتی ارائه شود تا روشن شود که هدف از آن چیست. تعریف اقتصاد مقاومتی بر اساس بیانات مقام معظم رهبری را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد.

در تعریف اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری بیان داشته اند که:« یکی از بخش¬های ما اقتصاد است و خاصیت اقتصاد در یک چنین شرایطی، اقتصاد مقاومتی است. یعنی اقتصادی که همراه باشد با مقاومت در مقابل کارشکنی دشمن، خبائث دشمن، دشمنانی که ما داریم»؛ و سپس مقام معظم رهبری یک تعریف جامع از اقتصاد مقاومتی را به این صورت بیان کردند: « بالاخره اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما یک اقتصادی داشته باشیم که هم روند روبه رشد اقتصادی در کشور محفوظ بماند، هم آسیب پذیری اش کاهش پیدا کند. یعنی وضع اقتصادی جوری باشد که در مقابل ترفندهای دشمنان که همیشگی و به شکل های مختلف خواهد بود، کمتر آسیب ببیند و اختلال پیدا کند ».

همین¬طور تعاریفی دیگری مطرح شده است مانند: «اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما یک اقتصادی داشته باشیم که هم روند روبه رشد اقتصادی در کشور محفوظ بماند، وهم آسیب پذیری اش کاهش پیدا کند». البته در جایی نیز بیان داشته اند که:« ما باید یک اقتصاد مقاومتی واقعی در کشور به-وجود بیاوریم. امروز کارآفرینی معنایش این است».

اقتصاد مقاومتى فقط جنبه‌ى نفى نیست؛ اقتصاد مقاومتى معنایش حصار کشیدن دور خود و فقط انجام یک کارهاى تدافعى نیست ؛ اقتصاد مقاومتى یعنى آن اقتصادى که به یک ملت امکان می دهد و اجازه می دهد که حتى در شرایط فشار هم رشد و شکوفائى خودشان را داشته باشند. یعنى آن اقتصادى که در شرایط فشار، در شرائط تحریم، در شرایط دشمنى‌ها و خصومت هاى شدید می تواند تضمین کننده‌ رشد و شکوفائى یک کشور باشد.
بیان شده است که اقتصاد مقامتی را می توان از چهار جهت بررسی کرد که هرکدام تعریف جداگانه ای را می طلبد:

اقتصاد مقاومتی را می توان یک «اقتصاد موازی» دانست؛ انقلاب به اقتصاد مقاومتی و نهادسازی های مقاومتی در اقتصاد نیاز دارد وچه بسا ماهیتا از عهده نهادهای رسمی اقتصاد برنمی آید، پس باید نهادهایی موازی برای این کار ویژه ایجاد کند.

از طرفی اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در پی «مقاوم سازی»، «آسیب زدایی»، «خلل گیری» و«ترمیم» ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی است.
همچنین اقتصاد مقاومتی، متوجه«هجمه شناسی»، «آفندشناسی» و«پدآفندشناسی» ما در برابر آن هجمه است. تا آفند دشمن شناخته نشود، مقاومت متناسب با آن نیز طراحی و اجرا نخواهد شد.

همه تعاریف بیان شده تا اینجا تعاریفی کوتاه مدت از اقتصاد مقاومتی می باشند اما اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه چنین تعاریف کوتاه مدتی دارد در بلندمدت نیز مطرح می شود؛ یعنی اقتصاد مقاومی یک رویکرد کوتاه مدت سلبی و اقدامی صرفا پدافندی نیست؛ چشم اندازی کلان به اقتصاد جمهوری¬اسلامی-ایران دارد و یک اقدام بلندمدت را شامل می شود.

بنابراین می توان بیان کرد که اقتصاد مقاومتی به دنبال تشخیص حوزه فشار در شرایط کنونی تحریم و بحران ها، و تلاش برای کنترل وبی اثر کردن آن و در شرایط آرمانی تبدیل به فرصت است. بدین ترتیب اقتصاد مقاومتی تلاش برای کاهش وابستگی ها، تأکید بر روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.

البته باید تصریح شود که اقتصاد مقاومتی فراتر از خودکفایی اقتصادی است؛ در خودکفایی تلاش می شود که وابستگی به خارج کم شود و از تولیدات داخل استفاده شود، اما در اقتصاد مقاومتی تلاش بر این است که از تحریم¬ها به عنوان فرصت استفاده شود و بحران ها را پشت سر بگذارد.


کد مطلب: 345189

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/345189/مولفه-های-اقتصاد-مقاومتی-اندیشه-رهبری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com