کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عبور ایران از مرحله بحران به تنش آبی

29 بهمن 1392 ساعت 15:33

وزیر نیرو با بیان اینکه کمبود منابع آبی در کشور به مرحله‌ بحران رسیده است، گفت: کاهش سرانه‌ آب تجدید‌شونده به ازای هر نفر به ۱۶۰۰ متر مکعب نشان از تنش آبی در کشور است.


به گزارش جهان، حمید چیت چیان وزیر نیرو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه کشور ما در یک منطقه ی خشک و نیمه خشک قرار گرفته است افزود: این ویژگی ذاتی کشورمان موجب شده تا خشک سالی به عنوان یک موضوع همیشگی در کشور مطرح باشد.

وی تصریح کرد: متوسط بارش‌ها در گذشته ۲۵۰ میلی متر بوده که ای موضع در یک دهه گذشته به ۲۴۰ میلی متر کاهش پیدا کرده است.

*كاهش ۱۰ ميليارد متر مكعبي آبهاي تجديد شونده

چیت چیتان با بیان اینکه در خصوص آب های تجدید شونده نیز با کاهش ۱۰ میلیارد متر مکعبی روبرو هستیم افزود: در گذشته میزان آب ها تجدید شوند کشور ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بوده است که انی میزان در حاضر به ۱۳۰ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده است. که این امر نشان از تنش کم آبی در کشور است.

وزیر نیرو ادامه داد: در ۳۵ سال گذشته به ازای هر نفر میزان آبهای تجدید شونده ۴ هزار متر مکعب بوده است که در سال های اخیر این رقم به کمتر از ۱۶۰۰ متر مکعب رسیده است.
*بحران عمیق در منابع آب کشور

وی اظهار داشت: در بسیاری از مناطق میزان سرانه ی آب به ازای هر نفر ۶۰۰ متر مکعب است که این امر نشان از بحران عمیق در منابع آب کشور است.

وزیر دولت یازدهم با بیان اینکه بر اساس آمار جهانی اگر کشوری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از منابع آب تجدید شونده را مصرف کند در شرایط پایدار قرار دارد گفت: استفاده‌ی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از منابع آب تجدید شونده نشان از ورود به مرحله ی بحرانی آب است.

*خشکسالی در تالاب‌های کشور


چیت چیان عنوان کرد: در حال حاضر از ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب تجدید شونده کشور در سال ۹۶ میلیارد متر مکعب در بخشهای مختلف استفاده می‌شود و این امر نشان از استفاده ی ۸۰ درصدی از منابع تجدید شونده است. یعنی اینکه کشور از مرحله ی بحران عبور کرده و در معرض تنش آبی قرار دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه وضعیت فعلی تالاب‌های کشور نشان از تاثیر همین بحران آبی در کشور است، تصریح کرد: در ۲۹۸ دشت حوزه‌ی مطالعاتی به علت برداشت بیش از اندازه از آب های زیر زمینی با خشک سالی در تالاب‌های کشور روبرو شده ایم و دریاچه‌ی ارومیه خود نتیجه‌ی همین برداشتهای بیش از اندازه است.

وی گفت: میزان روان آب‌های رودخانه ها نیز به کمتر از ۴۶ درصد طی سالهای گذشته رسیده است که نشان از کاهش ۵۰ درصدی میزان روان آبهاست.

چیت چیان در ادامه گفت: کمبود منابع آبی به حدی نمایان شده است که در پشت سد‌های ساخته شده گاهی اوقات کمتر از ۳۰ میلیون متر مکعب آب جمع می‌شود. در حالی که ظرفیت سد بیش از ۱۳۰ میلیون متر مکعب است.

وزیر دولت تدبیر و امید با بیان اینکه شبکه‌های آبیاری و زهکشی که در پایین دست سد ها احداث شده نیز آبی برای استحصال ندارند، ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر کمبود منابع آب در کیفیت نیز دچار مشکل هستیم.

وی تصریح کرد: به علت کمبود منابع آبی از ۴ فصل پیاپی کشاورزی تنها توانایی تامین آب یک فصل را داریم.

چیت چیتان ادامه داد: ۹۲ درصد آب کشور که چیزی حدود ۸۸ میلیارد متر مکعب است در بخش کشاورزی صرف می‌شود.

*برای تامین مواد غذایی حدود ۴۰ درصد واردات داریم

وی افزود: در کشورمان به ازای هر متر مکعب در کشور حدود ۹/۰ کیلوگرم محصول تولید می‌شود. این درحالی است که در کشورهای دیگر بین ۲ تا ۵/۲ کیلوگرم محصول تولید می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر برای تامین مواد غذایی حدود ۴۰ درصد واردات داریم گفت: با همین وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی و تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله که بحث خود کفایی در تولید محصولات غذایی را مطرح می‌کند، باید ۲۴۰ میلیارد متر مکعب آب داشته باشیم تا تمامی محصولات کشاورزی در داخل کشور تولید شود.

وزیر دولت یازدهم اظهار داشت: اگر بخواهیم سند چشم انداز تحقق پیدا کند و خود‌کفا شویم باید راندمان مصرف آب به متوسط دنیا که ۱۴۹ میلیارد متر مکعب است نزدیک شود.

وی با بیان اینکه باید به بحث مدیریت یک پارچه ی آب تاکید شود افزود: ارتقای راندمان آب محوری ترین مسائله‌ای است که در بحث مدیریت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باز چرخانی آب، کاهش هدر رفت در شبکه و جلوگیری از برداشت های غیر قانونی آب از دیگ اقداماتی است که باید مد نظر قرار گیرد.


کد مطلب: 344764

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/344764/عبور-ایران-مرحله-بحران-تنش-آبی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com