سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

نفع تحریم‌ها برای شرکت‌های ایرانی

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 343805
مدیر رنو در منطقه آسیا طی گزارشی از سفر اخیرش به تهران از متعجب شدن خود به دلیل ظاهر غربی و توسعه یافتگی تهران خبر داد و گفت تحریم، شرکت های ایرانی را به سمت استقلال سوق داده به طوری که می توانند با شرکت های غربی رقابت کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مدیر منطقه آسیای شرکت رنو که اخیرا همراه هیئت تجاری این کشور به ایران سفر کرده است در گزارشی از این سفر که المانیتور آن را منتشر کرده است نوشت: هرچند فرانسه در سال ۲۰۰۳ باب گفت‌وگو را با ایران گشود، اما پس از آن و به خصوص بعد از انتخاب محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران، یکی از سرسختانه ترین مواضع را در قبال پرونده هسته ای این کشور اتخاذ کرد. به رغم این موضع سرسختانه، که با واکنش فرانسه در قبال پیش نویس طرح اقدام مشترک در اکتبر گذشته در ژنو همخوانی داشت، شرکت های فرانسوی جزو اولین هایی بودند که برای استفاده از فرصت توافق ۲۴ نوامبر در ژنو، دست به کار شدند.

گیلس نورمند افزود: این مهمترین سفر یک گروه تجاری به ایران از نظر بزرگی هیئت در سال های گذشته بود. آنچه بیش از همه شما را در بدو ورود به تهران متعجب می کند، این است که تهران چقدر ظاهر غربی دارد. با وجود اینکه تهران سالها درگیر جنگ با همسایه غربی اش بود و بعد از آن نیز با تحریم های غرب مواجه شده است، کاملا توسعه یافته است و فعالیت های مختلف به خوبی در آن در جریان است.

به رغم بارش سنگین برف در زمان سفر هیئت به تهران، جاده ها و خیابان ها کاملا تمیز بودند. ارتباطات اینترنتی و مخابراتی همه جا در دسترس بود، نه فقط در هتل های مجلل. تصمیم گیران اصلی کشور همگی به زبان انگلیسی صحبت می کنند و بسیاری از آنها تحصیل کرده بهترین دانشگاه های اروپا و آمریکا هستند.

بیش از همه حضور محصولات شرکت های آمریکایی همچون اپل، کوکاکولا و آی بی ام در تهران جلب توجه می کند. از نظر نفت و گاز، که با توجه به تحریم های فعلی، حوزه بسیار حساسی به شمار می رود، تجهیزات آمریکایی و به خصوص نرم افزارها و سخت افزارها در سطح گسترده ای در دفاتر و میادین مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

کسانی که ما با آنها در ایران دیدار داشتیم (تجار، کارمندان دولت، سیاستمداران، نمایندگان صندوق های سرمایه گذاری و غیره) همگی ابراز امیدواری می کردند که بتوانند با شرکت های غربی چه از اروپا و چه از آمریکا همکاری کنند. تا همین اواخر، ۴۰ درصد خودروهای تولیدی در ایران فرانسوی و ساخت شرکت هایی مانند رنو و پژو بودند. شرکت های نفت و گازی که ایرانی ها می خواهند آنها را جذب کنند، همگی جزو شرکت های مهم آمریکایی و اروپایی هستند.

این فعال اقتصادی فرانسه افزود: محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران در مورد «ایجاد روابط دراز مدت» سخن گفت و معاون وزیر اقتصاد نیز گروه بزرگی از مدیران وزارت خانه متبوع خود شامل رئیس بازار بورس را گرد هم آورده بود تا به ما بگوید که «کاملا از سرمایه گذاری های خارجی استقبال می شود.»

وزیر صنعت ایران، محمدرضا نعمت زاده با اشاره به فرهنگ مشترک ایران و فرانسه، سیستم حقوقی یکسان و همکاری های قبلی در صنایع مختلف به هیئت فرانسوی خوش آمد گفت. معاون وزیر نفت نیز از تمایل این وزارت خانه به از سرگیری همکاری ها «با تمام شرکت ها» سخن گفت.

در ایران، صنعتی سازی و توجه واقعی به مهندسان همانند کشورهای آلمان، ترکیه یا هند به گونه ای است که انسان زمانی که در مورد زیرساخت ها، تکنولوژی های جدید، تجهیزات و کارخانجات صحبت می کند، احساس می کند در خانه خود قرار دارد.

به دلیل تحریم ها، برخی شرکت های ایرانی ناگزیر از توسعه خود با استفاده از توان داخلی شده اند و درحال خودکفایی و مستقل شدن هستند، بنابراین می توانند با شرکت های غربی رقابت کنند. این امر به صورت واضحی در بخش های انرژی، حمل و نقل، بهداشت و درمان، بانکداری و صنعت محصولات کشاورزی اتفاق افتاده است.

به همین دلیل، مذاکرات فعلی در مورد پرونده هسته ای می تواند یک موفقیت تلقی شود. این موضوع به سود هر دو طرف است. به رغم تمایل ایرانی ها برای همکاری با شرکت های غربی، تا کنون غرب دسترسی نیمه آزاد شرکت های چینی و روسی به بازار ایران را فراهم کرده است.

این حضور باید با رعایت کامل شرایط مذاکرات همراه باشد. اما برای استفاده از این علاقمندی ایرانیان به همکاری با شرکت های غربی، این پنجره جدید و فرصت به دست آمده نباید از دست برود. به علاوه، برای تکمیل توافق هسته ای، اعتماد حداقلی بین دو طرف باید گسترش یابد. در غیر اینصورت، امیدواری به همکاری صلح آمیز بین دو طرف از بین خواهد رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *