جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

افت آب‌های زیرزمینی را جدی بگیریم

سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب: 343382
معاون آب، خاک و صنایع جهاد کشاورزی گفت: افزایش تعداد چاه‌های غیر مجاز طی چند سال گذشته افت شدید منابع آب‌های زیر زمینی را به همراه داشته است.
به گزارش ایسنا،سید رحیم سجادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی سال‌های گذشته نظارت دقیقی بر احداث چاه‌های آب در مناطق مختلف کشور وجود نداشته که این امر باعث شده تعداد چاه‌های غیر مجاز ظرف مدت کوتاهی چند برابر افزایش یابد. وی خاطر نشان کرد: با افزایش تعداد چاه‌های غیر مجار بدون شک منابع آبهای زیرزمینی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد که این امر نتایج نامطلوبی از جمله خشکسالی، فرسایش خاک و افزایش خطر وقوع برخی از بلایای طبیعی را به همراه دارد.

سجادی افزود: طبق نقشه بارندگی جهان، ایران با متوسط بارندگی ۲۵۰ میلی‌متر و تبخیر ۲۱۰۰ میلی‌متر جزو مناطق خشک به شمار می آید و در کنار کمبود بارندگی، پراکندگی بارندگی نیز باعث شده مناطق شمالی ایران در اکثر ماه‌های سال بارندگی داشته باشند ولی نواحی جنوبی کشور گاه در طول یکسال بیش از چند مرتبه بارندگی را تجربه نکنند که این امرموجب شده برنامه ریزی برای کشاورزی و طرح‌های آبخیزداری در ایران با مشکلاتی همراه باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به مشکل کم‌آبی استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری (تحت فشار و قطره‌ای ) می‌تواند بخشی از مشکلات کشاوزان را کاهش دهد و زمینه رشد و توسعه بیشتر این صنعت را در کشور به وجود آورد. معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر مشکل طراحی غلط و استفاده از وسایل و تجهیزات نامرغوب برای راه اندازی سیستم‌های آبیاری نوین حل شده و کشاورزان می‌توانند با اطمینان کامل از بازدهی این روش آبیاری اقدام به راه اندازی این سیستم در مزارع کشاورزی خود کنند.

سجادی تصریح کرد: با استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین ۴۵ درصد در میزان آب مصرفی کشاورزان صرفه جویی می‌شود و بهره وری در تولید محصولات نیز تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. وی یادآور شد: طبق سند پنجم توسعه سالانه ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی باید تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار بگیرند که به علت کمبود اعتبار طی دو سال گذشته از برنامه اعلام شده عقب مانده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاوزی گفت: اقدامات زیر بنایی معاونت آب، خاک و صنایع بستر ساز فعالیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی است؛ بنابراین دولت می‌بایست با تخصیص بودجه مناسب به این بخش زمینه را برای توسعه صنعت کشاورزی ایران مهیا سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *