جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۲۲
شکاف درآمدی بزرگ در جامعه پزشکی

مقایسه جالب میان درآمد پزشکان متخصص در ایران و غرب

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 343140
در کشورهای توسعه یافته درآمد پزشکان متخصص حداکثر ۶ برابر درآمد سرانه و حداکثر ۲ برابر درآمد پزشک عمومی است. درآمد چند برابر پزشک متخصص نسبت به پزشک عمومی در کشور سبب شده است که فارغ التحصیلان پزشکی عمومی تمایل زیادی برای طبابت نداشته باشند و کسب درآمد های چند برابر از اهداف اصلی آنها برای ورود به دوره ی رزیدنتی و اخذ مدرک تخصص باشد.
مقایسه جالب میان درآمد پزشکان متخصص در ایران و غرب
به گزارش جهان، درآمد بسیار بالای پزشکان متخصص در ایران که بیش از ۳۰ برابر درآمد سرانه کشور و چندین برابر درآمد پزشکان عمومی است منجر به افزایش شکاف طبقاتی، تخصص گرایی و درمان محور شدن نظام سلامت شده است. یکی از وزرای سابق بهداشت در سال ۱۳۸۵ می گوید: « تفاوت درآمد دو دهك پايين جامعه با دودهك بالاي جامعه ۴۰ برابر است در حالي تفاوت درآمد پايين ترين و بالاترين درآمدهاي پزشكان ۱۰۰۰ برابر است، در بين پزشكان متخصص نيز با تفاوت ۴۰۰ برابري درآمد مواجهيم. »

این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته درآمد پزشکان متخصص حداکثر ۶ برابر درآمد سرانه و حداکثر ۲ برابر درآمد پزشک عمومی است. درآمد چند برابر پزشک متخصص نسبت به پزشک عمومی در کشور سبب شده است که فارغ التحصیلان پزشکی عمومی تمایل زیادی برای طبابت نداشته باشند و کسب درآمد های چند برابر از اهداف اصلی آنها برای ورود به دوره ی رزیدنتی و اخذ مدرک تخصص باشد.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000343/nf00343140-1.jpg

در حال حاضر در کشور ما رشته هایی در دوره رزیدنتی پرطرفدار هستند که درآمد بالاتری دارند. در واقع اختلاف درآمدی بسیار زیاد بین خود رشته های تخصص پزشکی سبب جهت گیری انتخاب رشته داوطلبان آزمون دستیاری شده است. طوری که در حال حاضر رشته های رادیولوژی، چشم، پوست و ارتوپدی پرطرفدار ترین رشته ها در بین داوطلبین این آزمون می باشد. این در حالی است که در کشور آمریکا طبق گزارش سال ۲۰۱۱ Medscape اختلاف درآمد متوسط انواع رشته های پزشکی حداکثر ۲ برابر است.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000343/nf00343140-2.jpg

در کشورهاي پيشرفته معمولاً براي جلوگيري از افزايش شکاف طبقاتي بين دهکهاي درآمدي پايين و بالاي جامعه،از نرخ تصاعدي ماليات بر درآمد استفاده مي شود. به گونه اي که درآمدهاي بالاي ۱۰ برابر ميانگين جامعه از نرخهاي بسيار بالاي مالیات مثل ۶۵-۸۰ درصد برخوردار خواهند شد. بنابراين شاغلان اين کشورها انگيزه اي براي فعاليت بيش از حد متعارف و پرداخت مالياتهاي سنگين ندارند. اما در ايران به دليل ضعف مفرط نظام مالياتي، دولت و در نتيجه آحاد افراد جامعه به راحتي از اين منبع درآمدي محروم شده و به نوبه خود باعث افزايش شکاف طبقاتي و تبعات اجتماعي آن در جامعه مي شود.

وضع جیب اینترن و رزیدنت در ایران و آمریکا و بریتانیا

همانطور که ذکر شد اختلاف درآمد بسیار زیاد پزشک متخصص در مقایسه با پزشک عمومی در کشور از جمله عللی است که سبب شده دانشجویان پزشکی به سمت اخذ مدرک تخصص بروند که این از یک طرف سبب طولانی تر شدن دوران تحصیل دانشجویان پزشکی می شود (قریب به ۱۲ سال به اضافه چند سال دوره طرح نیروی انسانی) و از سوی دیگر آنها در تمام این سالها از نظر معیشتی نیز در مضیقه هستند.

در جدول زیر درآمد دوره های مختلف پزشکی در ایران، آمریکا و بریتانیا در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) مقایسه شده است.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000343/nf00343140-3.jpg

*درآمد سالانه اینترن ها در ایران معادل ۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. ( دانشجویان مجرد ماهی ۲۲۰ و متاهل ۳۲۰ هزار تومان)

**درآمد سالانه رزیدنت ها در ایران معادل ۷.۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. (رزیدنت مجرد ماهی ۵۳۰ و متاهل ۶۸۰ هزار تومان)

***مبنای درآمد پزشکان عمومی در ایران، دستورالعمل پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری نسخه ۰۲و دستورالعمل اجرای برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی نسخه ۱۳ بود. حداقل و حداکثر حقوق ۲۴ و ۴۰ میلیون تومان در سال برآورد شد و میانگین ۳۲ میلیون تومان برای استفاده در جدول به کار رفت.

(درآمد مقاطع مختلف پزشکی در ایران با توجه به شاخص تبدیل برابری قدرت خرید سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) اعلام شده از سوی بانک جهانی که ۷۰۰۰ ریال است به دلار تبدیل شده است.)

همانطور که ملاحظه می کنید درحالیکه درآمد پزشک متخصص در آمریکا کمتر از ۲ برابر یک پزشک عمومی (خانواده) است، در ایران نزدیک به ۹ برابر است. درآمد میانگین پزشکان متخصص آمریکایی به ترتیب تقریباً ۵ و ۷ برابر درآمد رزیدنت ها و اینترن های آن کشور است، این تفاوت درآمدی در ایران تقریباً ۴۰ و ۱۰۰ برابر است!

https://www.jahannews.com/images/docs/000343/n00343140-t.jpg

شاید برای کسی که در رشته پزشکی تحصیل نمی کند این حقوق اندک برای اینترن ها و رزیدنت ها قابل باور نباشد. درست است که اینترن و رزیدنت در حال آموزش و یادگیری در بیمارستانها هستند اما نباید فراموش کرد که عمده بار کاری در بیمارستان های آموزشی بر دوش رزیدنتها و پس از آن اینترن هاست، حال آنکه این دو گروه کمترین حقوق و مزایا را دارند. از سوی دیگر با توجه به طولانی بودن دوران تحصیل و افزایش سن، بسیاری از آنها تامین کننده ی هزینه های زندگی یک خانواده نیز هستند.

با وجود افزایشی که در حقوق این گروهها در سالهای اخیر صورت گرفته اما هنوز هم وضعیت زندگی بسیاری از آنها بغرنج و دشوار است. به قول یک نشریه ی دانشجویی « شاید اگر مارکس از گور برمیخاست و شرایط پزشکان در حال تحصیل ایرانی را می دید، به جای کارگران صنعتی، این محصلان طبابت را قشر تحت استثمار معرفی و به اتحاد [علیه پزشکان متخصص] دعوت می کرد! »

اگر سیستم بهداشتی توانا و کارایی می خواهیم چاره ای نیست جز آنکه حداقل سطح از زندگی برای اینترن ها و رزیدنتها فراهم کنیم و آنها را از زیر فشارهای مالی بیرون آوریم. در این شرایط است که می توان انتظار داشت اینترن و رزیدنت با علاقه و تمرکز بر سر کار حاضر شده و بدون دغدغه مالی و معیشتی به مشکلات بیماران بپردازند. به خاطر داشته باشیم که آنها در نهایت و در آینده نزدیک به طور مستقل طبابت خواهند کرد و اگر کیفیت زندگی شان در دوران طولانی تحصیل به دلائل گوناگون از استرس گرفته تا بی خوابی، حقوق کم و مشکلات معیشتی نامطلوب باشد آثار آن می تواند در وجودشان نهادینه شود و پس از پایان دوران تحصیل (حدود ۳۵ سالگی) همچون فنری که در تمام این سالها فشرده شده رها شود و به صورت کارهای بدور از اخلاق حرفه ای همچون درمان القایی، زیر میزی و ... بروز پیدا کند، کما اینکه متاسفانه در بین بعضی پزشکان متخصص نمونه آن را می بینیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بیمار
کارهای مفید و ضعف ها و ازبین بردن اعضا و مرگ و میر و درمان درست حسابیبیماران زیر دست پزشکان را هم مقایسه کنید که در ایران چقدر است و در آمریکا و بریتانیا چقدر ؟ و درآمد مردم و پرداختهای بیمه های درمان را هم مقایسه نمایید و بعد از آن نوبتهایی را هم که پزشکان ایرانی میدهند و اظهار میدارند که وقت نداریم را هم مقایسه کنید و ...
بیمار دوم
بسیار درست گفتید
مسعودی
United States
مهمترین دلیل این مسئله این است که :
پذیرش دسیاری در کشور ما توسط مافیای متخصصین پایین نگه داشته شده تا تعداد متخصص ها کم باشد ودرآمد تعدادمعدود خودشان بالا باشد . باید در تربیت پزشک متخصص انقلابی عمل شود و بخصوص پزشکان عمومی مناطق محروم حهت رفع نیاز آن مناطق با اخذ تعهد خدمت در مناطق محروم به دستیاری فرستاده شوند
Iran, Islamic Republic of
مقایسه ای هم بین حقوق و دریافتی مردم ایران و غرب بگذارید!
علیرضا دلسوز
دو دلیل برای غیر قابل دفاع بودن استدلال این مقاله اینست :
1- درامد ها بایستی در بخش دولتی با دولتی مقایسه شود
2- میانگین ها هم نباید با مصداق مقایسه شود
نمیشود گفت مقایسه دو دهک بالا 40برابر دودهک پایین است ولی مصداقی مقایسه کرد
محمد
لطفا مقایسه ای میان درآمد پزشکان عمومی و درآمد مردم عادی هم ارائه بدهید تا .....!!!!!!!
موسوی
Iran, Islamic Republic of
من یک دانشجوی پزشکی هستم خیلی از هم رشته ای هام به خاطر این اختلاف درامد فاحش میخوان برن امریکا
حسین
Iran, Islamic Republic of
میتونید این آمار را به صورت درآمد تقسیم بر درآمد سرانه کل کشور(که میانگینی از درآمد کل مردم+دولت است) ارائه بدین تا بیشتر مشخص بشه که چقدر پزشکان دلسوز!!! ما نسبت به مردم معمولی در کشور ما درآمد بالاتری دارند!!!
عجب من که تعجب کردم!
از جالب هم جالب تر بود
United States
آخرش هم بیمار رو میکشند!
میثم
تفاوت درآمد پزشکان با متوسط مردم
در ایران و سایر کشورها
فوق العاده تاسف برانگیزه
همه چیزمون دولتی یه ولی پزشکی که اسلام گفته دولتی باشه خصوصیه و پزشک مستقیم از مردم پول می گیره
اینم از عجایب ایرانی بودنه
آوای دهل شنیدن از دور خوش است...در ضمن در مورد وقت پزشکان، خاله من در کانادا زندگی می کند .سرطان رحم داشت . 6 ماه در نوبت باید می ماند تا عمل شود . آمدند ایران عمل شدند و برگشتند....
Iran, Islamic Republic of
راست میگی؟؟؟ .
United States
قضایای زیر میزی چی؟
من متخصص يكي از رشته هاي جراحي هستم ٣٥ سالگي فارغ التحصيل شدم ٣٩ سالگي تعهداتم تموم شد و تازه تونستم رو پا باستم ، ٤سال ديگه طول كشيد تا اقساط مطب و ابزار كارم رو بدم ، اقساط سهام بيمارستان هنوز تمام نشده . به خاطر استرس كاري در٤٣ سالگي نصف موهام سفيد شده ... ، يه بچه بيشتر ندارم ، بيشتر دندونام خراب شده و روكش كردم . كمر درد هم دارم . از پارسال شماره چشمم ١.٥ بالل رفته .با اينكه با همسرم هردو كار ميكنيم هنوز نتونستيم مسكن مناسبي تهيه كنيم . يعني فكر مي كنيد با چقدر پول اين ها جبران ميشه . اينارو گفتم كه حسرت ظاهر دكتر ها رو نخوريد .....
یک مهندس در وزارت بهداشت
این را یاید وزارتخانه پزشکان(وزارت بهداشت)پیگیری نماید
در وزارتخانه ای که همه کارمندان و کارگران در خدمت درآمد پزشکان و اعضای هیات علمی هستند
اختلاف درآمد یک مهندس و کارشناس ارشد در وزارت بهداشت با یک پزشک بیش از 10 برابر است
با اینکه بیشتر کارها را این افراد انجام می دهند
پزشک
مهندس گرامی میتونید متن بالار و بخونید ببینید زحمتی که یه پزشک می کشه با هیچ قشر مهندس و غیر مهندسی قابل مقایسه نیست....
کارمند وزارت بهداشت
یک تکنولوژیست با جذب دوز فراوان ااشعه
کمتر از 180 هزار تومان حق اشعه می گیرد و یک پزشک که فقط عکس اسکن را می بیند را یک میلیون و هشتصد هزار تومان
واقعا درسته . پزشک زحمت کشیده ولی ظلمه که حق کار نکرده رو بهش بدن!
هر چیزی سر جای خودش خوبه و این حق خوری نسبت به بقیه پرسنل باعث کینه و نفرته!
پیام
پزشکا باید مثل سایر کارمندا درآمد فوقش 2میلیونی داشت باشن مگ نسخه نوشتن کار سختیه؟
ناشناس
وضعیت بد مملکت رو نگاه کنید.مهندسی در اون مرده.فقط پزشکی سر پاست.یا می خوان سر پا باشه. یه مملکت با مهندسی رشد میکنه نه با پزشکی. اما وقتی مهندسین یه مملکت رو کنار بزارن وضعیت مملکت بهتر از این نمیشه.