کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجاريان:

شاه تمامیت‌خواه نبود و قابل اصلاح بود/ فساد هم گسترده نبود!

21 بهمن 1392 ساعت 12:36

سعيد حجاريان اخيرا در تازه‌ترين اظهاراتش در گفتگو با شرق درباره پيروزي انقلاب اسلامي، به علل شكست رژيم پهلوي، فساد در حكومت شاه اشاره مي‌كند كه در ادامه به بخش‌هايي از اين مصاحبه اشاره مي‌شود.


به گزارش جهان، حجاريان در پاسخ به اين سؤال كه آيا همچنان از انقلاب دفاع مي‌كنيد، مي‌گويد: نویسندگان ما معمولا انقلاب را به سه‌بخش «ماقبل»، «مابعد» و «ماجرا» تقسیم می‌کنند. البته به ماجرا، «رخداد» هم گفته می‌شود. برخی ماجرای انقلاب اسلامی را ۱۰روز می‌دانند، یعنی از ۱۲بهمن تا ۲۲ بهمن ۵۷ و برخی دیگر حدود پنج‌ماه یعنی از ۱۷ شهریور تا ۲۲ بهمن ۵۷.

قصد من نیز بحث و دفاع از همین بخش، یعنی ماجرای انقلاب اسلامی است. در جامعه، خیلی‌ها می‌پرسند انقلاب برای ما چه‌کار کرد یا انقلاب چه فایده‌ای داشته است؟ مثلا می‌گویند پیش از انقلاب، قیمت دلار فلان‌قدر بوده و الان شده بهمان‌قدر، یا میزان فقر افزایش پیدا کرده و مقایسه‌های اینچنین که نمی‌خواهم به آنها بپردازم. چراکه این موضوع مربوط به «مابعد» داستان می‌شود. حرف من این است که می‌توان از ماجرا کاملا دفاع کرد و باید دفاع کرد.

حجاريان در ادامه بدون اشاره به كارشكني‌ها و رفتار ساختارشكنانه جريان چپ و اصلاحات در دهه گذشته به خصوص در جريان فتنه مقابل انقلاب اسلامي، ادعا مي‌كند كه "از ماجرای انقلاب، برخی از شخصیت‌هایی که امروز جزو جناح راست‌ سیاسی کشور هستند حاضر به دفاع نیستند و برخی افراد که نمی‌فهمند انقلاب چه بوده است یا جوانانی که از ماجرا بی‌خبر هستند."

عضو حزب منحله مشاركت درباره فساد حكومت پهلوي مي‌گويد: دقت داشته باشید که فساد در دوران شاه گسترده نبود، بلکه محدود بود به یکسری طبقات خاص، به‌خصوص ارتش. اما یک مشکل اصلی دیگر محمدرضا پهلوی این بود که پایگاه اجتماعی نداشت.
البته با همه این اوصاف، من معتقدم حتی شاه هم قابل اصلاح بود اما خودش نخواست. او مانند بیماری بود که از دست طبیب فرار می‌کند، دکتر او را دنبال می‌کند و می‌گوید تو مریضی، اما خود مریض، انکار می‌کند و می‌گوید من مریض نیستم؛ کار به جایی می‌رسد که دکتر را زندانی می‌کند. به اعتقاد من فقط یک سیستم تمامیت‌خواه، غیرقابل اصلاح است. چه تمامیت‌خواه راست و چه تمامیت‌خواه چپ. ولی حکومت‌های اقتدارگرا، دیکتاتور و مستبد، قابل اصلاح هستند.
محكوم فتنه ۸۸ در ادامه مي‌گويد: حرف من این است که باید قبول کنیم رژیم شاه به لحاظ نظری قابل اصلاح بود، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

عضو شوراي شهر اول تهران همچنين درباره وضعيت فساد در زمان شاه مي‌گويد: بدترین فساد دوران شاه عدم شایسته‌سالاری بوده است. یعنی افرادی که بر سر کار می‌آمدند لزوما بهترین فرد نبودند و صرفا به دلیل نزدیکی به شاه پست می‌گرفتند. رژیم شاه کاملا یک رژیم سلطانی بود و مشکل اصلی‌اش همین بود، ضمن اینکه پول نفت، فساد می‌آورد.


کد مطلب: 343134

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/343134/شاه-تمامیت-خواه-نبود-قابل-اصلاح-فساد-هم-گسترده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com