جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

هشدار جهانگیری به دولتی‌ها درباره ارتباط با بیگانگان +سند

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 343105
بر اساس ماده ۳ قانون وظایف وزارت خارجه، کلیه نهادها و ارگا‌ن‌های جمهوری اسلامی مکلفند در تنظیم مناسبات و برقراری هر نوع ارتباط با دول خارجی، هماهنگی سیاسی لازم با وزارت امور خارجه را به عمل آورند.
هشدار جهانگیری به دولتی‌ها درباره ارتباط با بیگانگان +سند
به گزارش جهان، سایت صبحانه نوشت: طی ماههای اخیر و با رخ دادن اتفاقات مهمی مانند توافقنامه ژنو، بسیاری از شرکتها و بخش های اقتصادی غربی و شرقی، تمایل پیدا کرده اند ارتباطات خود را با ایران گسترده تر کنند تا از این فرصت مناسب برای مقابله با بحران اقتصادی و افزایش بیکاری و ورشکستگی بخش های اقتصادی غرب بهره ببرند.

در این میان می توان به حضور هیأت ۱۰۷ نفری فعالان فرانسوی به کشور اشاره کرد که به گفته مسئولان اقتصادی، این سفر را باید سفر بزرگترین هیأت تجاری اروپایی به کشور آن هم از بعد از انقلاب اسلامی ایران دانست. البته بعد از ورود هیات سرمایه گذاران فرانسوی به ایران، خبرهایی نیز منتشر شده که که هیات‌های اقتصادی و سرمایه گذاری از کشورهای آلمان، هلند و اسپانیا نیز برای سفر به ایران ابزار تمایل کرده اند.

البته کم نیستند مسئولان سیاسی این کشورهای غربی نیز که علاقمندند از این فرصت برای ارتباط گیری با مسئولان و مدیران اقتصادی و سیاسی کشورمان استفاده کنند.

اما این رونق دیدارها و ارتباطات، مشکلات خاص خود را نیز دارد به گونه ای که معاون اول رییس جمهور ضرورت دیده است، این موضوع را در قالب یک بخشنامه مهم به همه دستگاهها، وزارتخانه ها، موسسات دولتی و استانداری ها ابلاغ کند.

در بخشنامه اسحاق جهانگیری با اشاره به ماده ۳ قانون وظایف وزارت امور خارجه، تاکید کرده است تمامی دستگاه های اجرایی قبل از انجام هرگونه ملاقات و مکاتبه با مقامات و سفرای مقیم کشورهای خارجی، باید هماهنگی های لازم را با وزارت امور خارجه به عمل آورند.


بر اساس ماده مذکور، کلیه نهادها و ارگانهای جمهوری اسلامی مکلفند در تنظیم مناسبات و برقراری هر نوع ارتباط با دول خارجی و انعقاد قرار داد و همکاریهای ‌فنی، اقتصادی، فرهنگی و علمی با کشورهای خارج و سازمانهای بین‌المللی هماهنگی سیاسی لازم با وزارت امور خارجه به عمل آورده و ‌وزارت امور خارجه نیز مکلف است نسبت به فراهم آوردن موجبات تأمین هماهنگی و ایجاد ارتباط و تسهیلات لازم بر اساس اصول و سیاستهای‌خارجی و حفظ مصالح جمهوری اسلامی ایران اقدام لازم را معمول دارد.

شاید این بخشامه معاون اول رییس جمهور به نوعی تاکید مجدد بر نقش پررنگ وزارت خارجه در انجام رایزنی های اقتصادی در عرصه بین المللی باشد، موضوعی که تاکنون کمتر مورد توجه برخی دستگاهها قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *