جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۵
۲۸
به بهانه اکران "طبقه حساس" کمال تبریزی؛

قبح زدایی از شوخی‌های جنسی/ امید کارگردان به حذف ممیزی!

يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 342886
کمال تبریزی در حالی "طبقه حساس" را به عنوان چهاردهمین اثرش، به جشنواره فیلم فجر آورده که به نظر می رسد فضای فیلمش این بار نیز حساسیت برانگیز خواهد بود.
قبح زدایی از شوخی‌های جنسی/ امید کارگردان به حذف ممیزی!
جهان نيوز-سرویس فرهنگی: "طبقه حساس" به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و فیلمنامه نویسی پیمان قاسم‌خانی، داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسرش، او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند. اما پس از مدتی وقتی مرد سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن مکان دفن شده است. 

اما چهاردهمین اثر کمال تبریزی هم با قصه ای متفاوت مانند دو فیلم اکران نشده اش،"پاداش" و خیابان های نا آرام" مسیری حساسیت برانگیز را طی می کند. به سخره گرفتن و هدف قرار دادن غیرت مرد ایرانی شاید یکی از دیدگاه‌های کمال تبریزی در فیلمش بوده است. انتخاب نام فیلم (طبقه حساس) نیز در یک نگاه، طبقه دوم قبر را به نظر متبادر می کند، اما از سویی از آنجا که این فیلم قصه یک مرد مذهبی است، خالق اثر سعی داشته است تا طبقه دینی این فرد را حساس جلوه دهد. 

کمال تبریزی، کارگردان "طبقه حساس" معتقد است: "فیلم یک شوخی درباره مرگ است؛ اینکه اگر یک مرد همسرش را از دست بدهد ممکن است دچار چه حس‌ها و توهماتی بشود. البته این حس‌ها و توهمات ناشی از شخصیت خود این فرد است. فکر می‌کردم فیلم به دلیل متفاوت و تازه بودنش در شوخی‌ها شاید برای مخاطب کمی مسأله ایجاد کند، اما خوشبختانه وقتی در اولین نمایش فیلم در سینما جوان با مخاطب فیلم را تماشا کردم خیالم از این نظر راحت شد که تماشاگر به خوبی توانسته موضوع را دریابد."

اما در حالیکه در مقابل هجمه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، نیاز سینمای ایران به فیلمهایی در شان فرهنگ و خانواده ایرانی است، به نظر می رسد قبح زدایی از شوخی های صریح و ضمنی جنسی آن هم با هدف خنداندن و یا عادی جلوه دادن مسائل جنسی در آخرین ساخته کمال تبریزی بسیار تأثربرانگیز است.
 
تابوشکنی های تصویری مثل نشان دادن بدن لخت مردان در استخر از نمای نزدیک از جمله ویژگی های ساختارشکنانه "طبقه حساس" است که می تواند آغازی بر فیلمسازی غیراخلاقی آن هم به روش کمال تبریزی! باشد که احتمالا با مماشات دولتمردان فرهنگی هم مواجه خواهد شد.

کمال تبریزی در گفتگویی درباره ممیزی فیلمش نیز می گوید:"امید من به این است که بعد از نمایش فیلم در جشنواره، مدیران سینمایی خواستار کوتاه کردن کار و یا حذف شوخی‌هایی نشوند. البته نکته‌ای مهم در فیلم وجود دارد. در کنار اینکه برخی مسائل در فیلم نقد می‌شود، همه چیز در پایان کار توضیح داده می‌شود و این توضیح کاملا منطقی است. فیلم پایان دلچسبی دارد و هر سوء تفاهمی که ممکن است در طول کار به وجود آید در پایان برطرف می‌شود، بنابراین امیدوارم اشکال ممیزی بر «طبقه حساس» وارد نشود."

باید پرسید اینکه در سرتاسر فیلم قبح شکنی صورت گیرد و تعهد و غیرت مرد ایرانی با دروغی داستانی، زیر سؤال برود را می توان با یک توضیح «کاملا منطقی» آن هم در پایان فیلم سرپوش گذاشت و انتظار اکران عمومی آن بدون ممیزی را داشت؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ان شاءالله زمان مرگ منكرين و مسخره كنندگان مرگ كه برسه خواهند فهميد كه حساسيت از دست رفته‌شان چه عاقبتي برايشان رقم خواهد زد!! مخصوصا جماعت اهل سينما و فيلم كه با توليدات هنري و ضد ديني خود، غلظت تاثير تمسخر ارزش هاي ديني را در ذهن مخاطب صدچندان كرده اند!! عذابشان هم به تناسب صدچندان بيشتر خواهد بود ان‌شاءالله...
حساس نشو برادر
امیر حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز
من فیلم رو دیدم و واقعاً متأسفم که همچین فیلمی با دیالوگهای خنده دار ولی زشت و غیر اخلاقی سعی داره تا برای خودش گیشه ای دست و پا کنه بلکه آقای نوروزبیگی ( تهیه کننده) به پول و پله ای برسه البته از آقای تبریزی انتظار این قبیل فیلمها وجود داره خصوصاً اینکه ایشون هنوز هم که هنوزه فیلمی داره که تمام شئون مقدسی که برای فریضه حج وجود داره به سخره گرفته و اگه مراجع اون فیلم رو ببینند احتمال داره که مهدور الدم اعلامش کنند
علی
Iran, Islamic Republic of
تو فیلم رو از کجا دیدی؟؟؟؟
تو سینما جوان
Iran, Islamic Republic of
اگه حساس نشم كه مثل شما كلاهم پسه معركه است اخوي!
Iran, Islamic Republic of
مشكل امثال شما اينه كه همه را از بالا نگاه مي كنيد.
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله رب العالمين كه ما ديني داريم كه چنان تعريفي از اوج روح انسان داره كه اگر بخواهيم با آن ملاك ها به دنياي مجازي خودمان نگاه كنيم، مستلزم نگاه از بالا است به ته چاه!! چاهي كه برخي چون اين شبه هنرمندان گرفتار آنند ، چون چشمشان عادت به تاريكي و ظلمت كرده و قادر به دين نور نيست، اثري توليد مي كنند كه همه مردم را همچون خود داخل چاه به ديدن تاريكي دعوت كنند. اصل رو تمسخر ميكنند، چون همه گوشت و پوست و استخونشون با غرق در مجازه!!
Iran, Islamic Republic of
يعني اگر نقد كنيم نگاه از بالا داريم
بي خيال رفيق
اين فيلم و ببين و بعد قضاوت كن
Iran, Islamic Republic of
قافیه چو تنگ آید
شاعر به جفنگ آید
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت كنه كساني رو كه بي غيرتي رو در جامعه رواج ميدن اين آقاي جيراني كه خودشو علامه ميدونه يك فيلم ساخته به اسم خواب زده ها واقعا خجالت داره اين مرتيكه هر هرزگي كه دل كثيفش خواسته تو فيلم نشون داده به آقاي جيراني بگيد اين فيلم در شان خودت و خانوادته اين فيلم اعمال زن و دخترهاته اين فيلم كارهاي روزانه تو و امثال تو هستش .
ایثارگر
انشاء الله مثل دوران آقای خاتمی دوران حکومت آقای روحانی مصادف با خون دل خوردن متدینین ،ایثارگران ووغیرتمندان کشور نباشد
ولی تا حالا که ...
انشاءالله خداوند به همه ما بصیرت لازم وغیرت وتدین لازم عنایت فرماید تا خون به دل مقام معظم رهبری ودلسوزان مملکت نکنیم آمین بحق محمد وآل محمد(ص)
مهدی
إن الذين يحبون أن تشيع الفاحشة في الذين آمنوا لهم عذاب أليم في الدنيا والآخرة
این اشاعه دهندگان مسایل غیراخلاقی و منکرات به عذابی دردناک در دنیا و آخرت خواهند رسید.
این وعده عذاب الهی است
متاسفانه تبریزی در سریال "سرزمین کهن" به مردم و قوم بختیاری اهانت و توهین کرده.
اشکالی داره عده ای هنرررمند مکنونات قلبی و رفتاری و خصوصیات خانوادگیشان را در قالب فیلمها برای عموم به نمایش دربیاورند تا عده ای از جماعت خودشون کیفور بشند و به سر ذوق بیایند؟ آخه بابا چرا شما اینقدر بخیلید!!!!!؟؟ نه اصلا بی کلاسی!
س.م
Iran, Islamic Republic of
لابد چرندیات ده نمكي خوبهههههه!!!!!!!! فقط جيب مردمو خالي كرد، يكسري رو هم به كشتن داد براي يه فيلم دیگر...
خانم یا آقا ی محترم چرندیات از ناحیه هر کس صادر بشه چرندیاته و خوب نیست کمال تبریزی روزگاری فیلم های ارزشی میساخت امروز افتاده به چرندیات مسعود دهنکی هم اگر به این ورطه بیافته فرقی با اون نداره
United States
ده نمکی اگر هم چرند ساخته باشه ـ که نساخته ـ از این بهتره که تبریزی بیاد شوخی های عیان و رکیک جنسی رو بذار تو فیلمش. این هم میخواد جیب مردم رو خالی کنه
Iran, Islamic Republic of
دغدغه هاي يك ذهن بيمار
اينها اين متفاوت نمايي ها خودش يك جور گم شدن است
آقايان هنرمند اگر بفهمند
هاشم
United States
ظاهرا نمي شود پيمان قاسم خاني چيزي بنويسد و غيرت را مسخره نكند.
مهران
این هنررررمند ها شمه ای از زندگی و رفتار و روابط خانوادگی خود را در قالب فیلم به نمایش عموم میگذارند.
هر چه درون کوزه هست به بیرون تراوش میکند.
هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم؟
Iran, Islamic Republic of
از کسی که فیلم مارمولک و تو کارنامه‌اش داره بعید نیست
فیلم لیلی با من است هم بی حرمتی‌های هایش زیر سایه سنگین جبهه و جنگ گم شد با اینکه فیلم خوش ساختی بود ولی خیلی بی حرمتی‌های کرد
البته از کسی که حامی پروپا قرص کسی مثل عطارانه (عطارانی که ذاتاً ...) باشه میشه انتظار داشت این چیزارو
مجتبی
مارمولک یه اثر فوق العاده هست مثل لیلی با من است. البته این فیلم رو ندیدم و اگر بدون غلو، به حریم عفت و غیرت توهین کرده باشه، باید مجوز باطل بشه.
افراطی بیسواد
من خودم یه "افراطی"ام. ولی شما دارین افراطی برخوردمیکنید .
و جالبه که دائما به این فرد مریض ذهن فبلمها بودجه ها و فیلمهای درجه الف در صداو سیمای ضرغامی داده میشه.
احمد علی جهانبین
آقای تبریزی چه خبره ؟خودت را باختی چه خبره؟ مثل اینکه ما شهید دادیم که ک ارزشهای اسلامی و انسانی مان حفظ شود دست بر دار و خودت را بیش از این خراب نکن
سلام
پروژه هرهری کردن ملت طبیعتا با یستی آرام آرام انجام بگیرد تا بهتر جواب دهد !!!!!
.....