کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عامل گرفتگي عضلاني ورزشکاران کمبود مايعات و املاح بدن است

19 بهمن 1392 ساعت 13:19

متخصص فيزيوتراپي معتقد است که دوندگان، دوچرخه سواران و حتي افرادي که منظم ورزش مي‌کنند نيز مستعد ابتلا به کرامپ يا گرفتگي عضلاني هستند.


به گزارش جهان به نقل از روزنامه نود، دکتر ابراهيم عباسي، متخصص فيزيوتراپي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا درباره کمبود مايعات و املاح بدن و ارتباط آن با گرفتگي عضلات اظهار کرد: عضلات يا ماهيچه هاي بدن باعث حرکات مختلف ما مي‌شوند. اين عضلات علاوه بر اينکه بايد به خوبي منقبض شوند،‌ بايد بتوانند به موقع و به اندازه کافي شل شوند. اما هنگامي که عضلات بعد از انقباض شل نمي‌شوند و به حالت استراحت خود بر نمي‌گردند، کرامپ يا اسپاسم و گرفتگي عضلاني ايجاد مي‌شود.

وي افزود: براي اينکه عضلات عملکرد مناسبي داشته باشند لازم است که يون‌هايي نظير سديم، پتاسيم، منيزيم و کلر در تعادل باشند. اگر اين عناصر به اندازه کافي در بدن وجود نداشته باشند و يا در تعادل نباشند، مشکلاتي در انتقال پيام عصبي و روند انقباض و انبساط عضله ايجاد مي‌شود. بنابراين هر عاملي که بر هم زننده تعادل در املاح بدن باشد در ايجاد گرفتگي عضله مي‌تواند مؤثر باشد. به عنوان مثال بارداري، برخي بيماري‌هاي خاص مثل بيماري‌هاي کليوي، اسهال و استفراغ و مصرف برخي داروها بدليل اينکه بر مقدار جذب املاح و مواد معدني تأثير مي‌گذارند مي‌توانند منجر به گرفتگي عضله شوند.

عباسي اضافه کرد: کرامپ هاي عضلاني در افراد ميانسال و مسن و در بين ورزشکاران شايع است. دوندگان و دوچرخه سواران نيز بدليل تعريق، املاح زيادي را از دست مي‌دهند که ضمن از دست دادن مايع و کاهش حجم خون، اکسيژن کافي به عضلات نمي‌رسد، در نتيحه عضلات با کمبود اکسيژن دچار گرفتگي مي‌شوند. همچنين هنگامي که عضله اي به مدت طولاني منقبض مي‌شود بدليل خستگي و کاهش انرژي دچار گرفتگي مي‌شود که چنين گرفتگي‌هايي معمولاً در عضلات پشت ساق پا، گردن، کمر و شانه اتفاق مي‌افتد.

متخصص فيزيوتراپي در پايان با تاکيد به اين نکته که در صورت بروز گرفتگي عضلاني به هنگام فعاليت بايد از ادامه فعاليت اجتناب کرد، توصيه مي‌کند که افراد عضلات خود را به مدت طولاني منقبض نگه ندارند. هم‌چنين نوشيدن مايعات و جبران املاح از دست رفته بدن در رفع گرفتگي‌هاي عضلاني مؤثر است. کشش، ماساژ و گرم کردن عضله اي که دچار گرفتگي شده به شل کردن آن کمک شاياني مي‌کند.


کد مطلب: 342595

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/342595/عامل-گرفتگي-عضلاني-ورزشکاران-کمبود-مايعات-املاح-بدن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com