چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

میزان بدهی دولت به پیمانکاران راه روستایی

۷ برابر بودجه ۹۳ به پیمانکاران راه روستایی بدهکاریم‌
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 342374
معاون وزیر راه با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آینده مبلغ ۱۱۵ میلیارد تومان به صورت استانی ‌برای راه‌های روستایی پیش‌بینی شده است، گفت: مجلس باید توجه خاص به راه‌های روستایی داشته و نسبت به رشد بودجه این بخش اهتمام ورزد.
به گزارش جهان، ‌سیدحسین میرشفیع معاون ساخت و نگهداری راه روستایی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده مبلغ ۱۱۵ میلیارد تومان به صورت استانی ‌برای راه‌های روستایی پیش‌بینی شده است.

* بدهی ۷۰۰ میلیارد تومانی معاونت راه روستایی به پیمانکاران

وی با بیان اینکه این رقم درج شده در لایحه برای راه‌های روستایی بسیار ناچیز است، اضافه کرد: در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم ضمن آنکه حدود ۲۰ هزار کیلومتر پروژه راه روستایی نیز در دست اجرا داریم.

* ‌تکمیل ۲۰ هزار کیلومتر راه روستایی ۴هزار میلیارد تومان اعتبار می‌‌خواهد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعتبار درنظر گرفته شده برای راه‌های روستایی در واقع صفر است، گفت: این ۲۰ هزار کیلومتر پروژه در دست اجرا حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد ضمن آنکه پرداخت تعهدات پیمانکاران در اولویت است.

میرشفیع بیان کرد: چندین پیشنهاد در‌باره‌ افزایش اعتبار راه‌های روستای در مجلس مطرح و تصویب شده بود که برای ما راهگشا‌ بود؛ امیدواریم نمایندگان مجلس در تصویب بودجه سال آینده راه روستایی توجهی ویژه داشته و کمک مؤثرتری برای توسعه راه روستایی داشته باشند.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی بیان کرد: در حال حاضر مصوب شده است که وزارت نفت قیر موردنیاز پروژه راهسازی روستایی را تأمین کند که مکانیزم مالی بین وزارت نفت و خزانه‌داری کل کشور در این باره وجود دارد.

میرشفیع اظهار داشت: حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای راه‌ها، شهرداری‌ها و بنیاد مسکن اختصاص می‌دهند که برای راه‌های روستایی به کار گرفته خواهد شد.

* اختصاص ۹۲۰۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام برای مصارف روستایی‌

وی افزود: چند روز پیش پیشنهادی مصوب شد مبنی بر اینکه ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام، بین راه روستایی، آبرسانی روستایی، بنیاد مسکن و ساخت ورزشگاه روستایی توزیع شود تا بدین ترتیب پرداخت مطالبات پیمانکاران هم انجام شود؛ اگر این رقم محقق شود، مطلوب است البته این موارد جزو بودجه‌هایی نیست که محقق شود مثلاً امسال ۹۰۰ میلیارد تومان از این محل داشتیم اما تاکنون محقق نشده است.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی بیان کرد: برای سال آینده نیز مقرر شده است که ۸۰۰۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام کارخانجات دولتی به پیمانکاران پرداخت شود که با ۱۲۰۰ میلیارد تومان مذکور، ۹۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و مقرر شده است از این رقم مقداری برای پرداخت مطالبات پیمانکاران راه‌های روستایی اختصاص یابد.

میرشفیع بیان کرد: امیدواریم یک منبع جدی در حدود ۲ هزار میلیارد تومان در مجلس برای راه‌های روستایی تصویب شود و به رقم قبلی اضافه شود اما با توجه به آنکه مجموعه دولت موظف هستند که از لایحه دفاع کنند، طبیعتاً فعلاً باید منتظر تصمیم نماینده‌ها بود.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی اظهار داشت: فعلاً آنچه که در قانون برای ما پیش‌بینی شده است رقم ۱۱۵ میلیارد تومان در جدول اعتبارات استانی برای راه‌های روستایی پیش‌بینی شده است و مقداری اعتبارات استانی که در طول سال‌ها تصویب می‌شود و بخشی هم اعتبار از محل ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم است.

وی بیان کرد: البته درباره ماده ۱۸۰ قانون برنامه باید گفت که تعادل شهرهای پایین‌تر از میانگین کشوری مدنظر است و برای شهرستان‌هایی که پایین‌تر از میانگین کشوری باشند این اعتبار اختصاص می‌یابد البته آن هم در سال‌های گذشته متناسب با قانون برنامه اختصاص نیافته است که امیدواریم در سال آینده بهتر شود.

* معاونت راه روستایی هیچ بودجه حمایتی و یارانه‌ای نمی‌گیرد

میرشفیع در مقایسه بودجه راه‌های روستایی با بخشهای یارانه‌بگیر، اظهار داشت: در قطارهای شهری منابع لازم از طریق شهروندان تأمین شود و شهرداری‌ها متولی آن هستند که از منابعی که درآمدهای آن شهر وجود دارد، تخصیص شود؛ مثلاً درآمد و هزینه‌های مترو تهران از طریق شهرداری تأمین می‌شود علاوه بر آن در قانون بودجه اجازه انتشار اوراق مشارکت برای متروها اختصاص داده‌اند که حدود ۷ هزار میلیارد تومان است در حالی که برای راه روستایی نمی‌توان اوراق مشارکت منتشر کرد زیرا پروژه‌های راه روستایی غیرانتفاعی است.

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی اضافه کرد: یا مثلاً اجازه اخذ فاینانس ۵ میلیارد دلاری برای مترو صادر می‌شود تا تسهیلات خارجی بگیرند و این در حالی است که‌ بازپرداخت نیمی از آن تسهیلات توسط دولت انجام می‌شود؛ اینها خود کمکی ویژه از سوی دولت به مترو است در حالی که در معاونت راه‌‌ روستایی جذب منابع از محل فاینانس معنایی ندارد.

میرشفیع اضافه کرد: از منابع عمومی هم بابت مابه‌التفاوت بلیت مترو در نرخ‌‌های تکلفی و قیمت‌های واقعی، رقم‌هایی از دولت دریافت می‌شود که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان در سال است که به عنوان یارانه حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ اخذ می‌شود در حالی که معاونت راه روستایی یارانه‌ای برای حمل و نقل و راه روستایی ندارد.

معاون وزیر راه بیان کرد: برای تأمین ناوگان اتوبوسرانی و مینی‌بوس‌رانی شهری ۸۲.۵ درصد قیمت اتوبوس توسط دولت پرداخت می‌شود که این یارانه هم در روستاها به عنوان کمک بلاعوض وجود ندارد.

* بودجه مطالعات فرستادن انسان به فضا بیش از بودجه ساخت راه روستایی است

معاون ساخت و نگهداری راه روستایی با انتقاد از عدم توجه کافی به راه‌های روستایی، بیان کرد: یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در روستا‌ها راه ندارند به شهر بیایند در حالی که تنها هزینه مطالعات برای فرستادن انسان به فضا در ایران، رقمی چندین برابر بودجه‌های ما است؛ البته این ارقام و فعالیت‌ها افتخارآمیز است اما بیشتر از راه روستایی است در حالی که آنها حتی مجوز ماده ۲۱۵ برای این کار را ندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *