کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دخالت شرمن در امور داخلی ایران و حمایت از موسوی و کروبی

16 بهمن 1392 ساعت 14:50

«وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5، روز سه شنبه برای توضیح در مورد توافق هسته‌ای ژنو به کمیته روابط خارجی مجلس سنا رفت و سخنان تامل برانگیزی را به زبان آورد.


به گزارش جهان نیوز، در این نشست که به «رابرت منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا ریاست آن را بر عهده داشت، «دیوید کوهن» معاون ضدتروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در آن حاضر بود، شرمن هرچه خواست درباره ملت، مقامات و امور داخلی ایران و توافقنامه ژنو گفت. اما بخشی از اظهارات گستاخانه وی در رسانه های داخلی بازتاب پیدا نکرد.

وندی شرمن در اظهارات خود با دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی و حمایت از جریان و سران فتنه 88 گفت: ما از ایران می خواهیم که تمام زندانیان سیاسی خود از جمله رهبران جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی که ۳ سال است بدون اتهام رسمی تحت بازداشت خانگی هستند را آزاد کند.

شرمن افزود: ما هر هفته در سفارت مجازی و صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی موارد نقض و تجاوز به حقوق بشر در ایران را برجسته می‌کنیم. آزادی بیش از ۴۰ زندانی عقیدتی از جمله «نسرین ستوده» (که ما در سفارت مجازی مسئله وی را مطرح کرده و بعد از دریافت جایزه ساخاروف اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ علنا از او تمجید کردیم) در ماه‌های سپتامبر و اکتبر موجب دلگرمی ما شد.

وی که کشورش عامل اصلی صدها جنایت و توطئه علیه ملت ایران بوده است، از در مدافع مردم ایران اسلامی در آمد و در سخنانی عجیب گفت:‌ ما وعده های رئیس جمهور روحانی به مردم خودش را می شنویم و در تحقق این وعده ها حامی پیگیری های مردم ایران از رئیس جمهورشان هستیم.

بخش های دیگری از سخنان تهدید آمیز شرمن:

-ما همچنان تلاش می‌کنیم تا ایران را در قبال سابقه اسفناک این کشور در مورد حقوق بشر، پاسخگو نگاه داریم.

-اگر ایران به تعهداتش پایبند نباشد ما همه گزینه‌ها را مطرح خواهیم داشت تا نگذاریم ایران به بمب اتمی دست پیدا کند.

-بحث موشک‌های بالستیک ایران هم از مواردی است که باید در توافق نهایی به آن پرداخته شود.

-توافق جامع می‌تواند اجازه برنامه غنی‌سازی کوچک، محدود، تحت نظارت شدید و قابل راستی‌آزمایی را به ایران بدهد.

-ایران همچنان بودجه، تسلیحات، خدمات آموزشی و نیرو به سوریه روانه می‌کند تا در کنار دولت اسد مبارزه کنند و از این طریق به خشونت و افراط فرقه‌ای دامن می‌زند. ایران همچنین در لبنان، غزه، عراق، افغانستان، یمن و بحرین، نیروی شبهه نظامی تربیت کرده و مسلح می‌سازد. همچنین ایران و حزب‌الله لبنان همچنان فعالیت‌های خود را در گستره جهانی ادامه می‌دهند.

-تلاش‌های دیپلماتیک ما منجر به آن شد که در سال 2013 اتحادیه اروپا شاخه نظامی حزب‌الله لبنان را به عنوان یک سازمان تروریستی ثبت کرده و شورای همکاری خلیج فارس نیز این سازمان را در فهرست سیاه خود وارد کند.

به نظر می رسد آنچه مقامات آمریکایی می‌گویند اگرچه مصرف داخلی هم دارد اما به‌نظر می‌رسد بخش های مهمی از آن صرفا در مصارف داخلی خلاصه نمی‌شود و این مسائل در مذاکرات مطرح خواهند شد. بنابراین تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید پیش‌بینی‌های لازم را نسبت به طرح این موضوعات داشته و جواب قاطع و صریحی به این یاوه گویی ها بدهد.


کد مطلب: 342114

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/342114/دخالت-شرمن-امور-داخلی-ایران-حمایت-موسوی-کروبی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com