پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

عبدالله: نتایج جعلی انتخابات را نمی­‌پذیریم

يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۳۷
کد مطلب: 341470
«عبدالله عبدلله»، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، با اشاره به تقلب گسترده در انتخابات گذشته ریاست جمهوری این کشور، اظهار داشت که این بار نتایج جعلی در انتخابات را نمی‌پذیریم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، عبدالله عبدالله، با تاکید به شفافیت انتخابات آینده افغانستان گفت که تیم انتخاباتی وی، در کنار سایر برنامه‎ها به آوردن اصلاحات و ایجاد همگرایی در داخل و همچنان برقراری روابط تعریف شده با منطقه و جهان متعهد خواهد بود.

عبدالله در نخستین روز تبلیغات انتخاباتی از شرکت گسترده هوادارانش در اولین گردهمایی انتخاباتی‌اش، قدردانی کرد و گفت که خرسندم که از هیچ جای افغانستان صدای مخالفت با انتخابات بلند نشد و این مسئله خواست شهروندان افغانستان را نشان می‎دهد و ما را به یک آینده‌ای روشن امیدوار می‎سازد.

وی افزود: با توجه به خواسته‌های مردم افغانستان که در مناطق ناامن زندگی می‎کنند زمینه برگزاری انتخابات در جای جای این کشور فراهم شود بنابر این به فراگیر بودن انتخابات، به عنوان رکنی مشروعیت‎بخش، اهمیت بیشتری داده شود.

به گفته عبدالله، فقر، نا امنی، بیکاری، مهاجرت‎های غیرقانونی و بی‎سوادی در افغانستان مسایلی‌اند که برای رفع این مشکلات بایستی اقدامات اساسی در نظرگرفته شود.

۷۰ درصد مردم افغانستان از نعمت سوادکافی محرومند/نبود شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان، با اشاره به میزان بی‎سوادی در افغانستان گفت که ۷۰ درصد مردم افغانستان از نعمت سواد کافی محرومند.

وی با تعهد به تقویت و توسعه ساختارهای آموزش و پرورش در افغانستان خاطر نشان کرد که دانشگاه‎های افغانستان باید تجهیز شوند و در زمینه اعزام دانشجو به خارج از این کشور نیز عدالت و شایسته سالاری رعایت شود زیرا تبعیض در امر اعزام دانشجو به خارج ، جفای نابخشودنی است که از گذشته‎های دور به این طرف باعث سرکوب بهترین استعدادهای فرزندان افغانستان شده است.

همچنین، عبدالله، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‎های افغانستان را بحران اجتماعی توصیف کرد و رفع این معضل را نیازمند اقدامات اساسی دانست.

توجه به مجاهدین، کسب حمایت مردمی و تعریف دشمن، عناصر اصلی در تامین امنیت

عبدالله، در زمینه تامین امنیت به چهار موضوع اساسی اشاره کرد و گفت: باید برای مردم امید ایجاد کرد و باور مردم نسبت به نظام و کارکردهای نظام تقویت شوند؛ زیرا اگرمردم نظام را مدافع منافع خود بیابند- به طورقطع- از آن حمایت خواهند کرد.

موضوع دومی که از نظر وی اهمیت دارد، تعریف دقیق دوست و دشمن است، تا نیروی نظامی افغانستان بدانند دوست کیست و دشمن کیست و تاچه زمان و با چه کسانی باید بجنگند.

این در حالی است که در کنار توجه به تجهیز ارتش افغانستان، باید از فداکاری‎های ارتش و پلیس افغانستان نیز قدردانی کرد و موجبات تشویق و تقویت روحی آنان را فراهم ساخت.

عبدالله، توجه به مجاهدین افغانستان را مورد توجه و تاکید فراوان قرار داد و گفت: در راستای تامین امنیت باید سهم مناسب به بازماندگان دوران جهاد داده شود.

لزوم تعریف دوباره اولویت های اقتصادی/قراردادها در زمینه استخراج معادن شفاف باشد

به گفته عبدالله افغانستان به بازنگری اساسی و تعریف دوباره‌ اولویت‎ها در برنامه های کلی و کلان اقتصادی این کشور نیاز دارد.

وی بستن قراردادها در زمینه استخراج معادن در افغانستان را متاثر از فساد اداری دانست و به لزوم ایجاد شفافیت در این زمینه تاکید کرد.

لزوم بهره‎گیری از موقعیت کم‌نظیر افغانستان

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، اظهار داشت که این کشور از نظر جغرافیایی دارای موقعیت کم‎نظیری در موقعیت اقتصادی و بازرگانی است زیرا آسیای جنوبی را به آسیای مرکزی و آسیای مرکزی را به آسیای غربی و آسیای شرقی وصل متصل می‌کند و افغانستان کوتاهترین راه برای رسیدن کشورهای آسیای مرکزی به آب‎های گرم است بنابراین بایستی از این موقعیت ممتاز استفاده کرد.

فساد اداری باعث هدر رفتن کمک‎های خارجی و درآمدهای داخلی

رهبر تیم انتخاباتی «اصلاحات و همگرایی»، با تاکید بر حاکمیت قانون و جلوگیری از فساد اداری گفت که عدم رعایت قانون و شیوع فساد اداری در افغانستان باعث هدر رفتن کمک‎های خارجی و درآمدهای داخلی می‌شود بنابراین برای رفع آن توجه جدی صورت گیرد.

زندانیان بی‎گناه در زندان‎ها می پوسند و زندانیان مجرم آزاد می‎شوند

عبدالله وضعیت زندانیان زندان‎های افغانستان را رقت بار توصیف کرد و اظهار داشت که عدم اجرای قانون باعث شده که به پرونده های زندانیان رسیدگی لازم صورت نگیرد و در نتیجه زندانیان بی‎گناه سال‎ها در زندان می‎مانند در حالی که برخی از زندانیان مجرم بدون بررسی پرونده، از زندان آزاد می‎شوند.

جوانان افغانستان، به قیمت جان خود، کشور را ترک می‌کنند

نامزد ریاست جمهوری افغانستان، بیکاری و تاثیرپذیری جوانان از این معضل اجتماعی را در افغانستان، دهشتناک دانسته و خاطر نشان کرد که بیکاری در افغانستان به اندازه‌ای است که جوانان ما به قیمت جان خود بصورت غیر قانونی به کشورهای دیگری مسافرت می‌کنند و سرنوشت مرگ و زندگی خود را به دست امواج می‌سپارند.

وی متعهد شدکه در صورت پیروزی در انتخابات، برای رسیدگی به مشکلات جوانان وزارتی به نام «وزارت امور جوانان» ایجاد خواهد کرد.

تبعیض باعث فرار متخصصین افغانستان

عبدالله در ادامه با اشاره به عدم اجرای قانون و تبعیض در افغانستان اظهار داشت که فرزندان افغانستان، پس از سال‎ها تحصیل و کسب تخصص، لبریز از اشتیاق به کشور برمی‌گردند اما تبعیض و عدم اجرای قانون باعث می‌شود تا از توانمندی‎ها و ظرفیت‎های فکری آن‌ها در این کشور استفاده صورت نگیرد و افرادی افرادی که با پول و پارتی به استخدام درآیند که در نهایت این متخصصین با یاس و دلسردی، کشور را دوباره ترک می‌کنند.

روابط متعادل و تعریف شده با همسایگان، منطقه و جهان

به گفته عبدالله، افغانستان به برقراری روابط متعادل و تعریف شده با همسایگان، منطقه و جهان در عرصه‌های سیاسی و امنیتی نیاز دارد و این روابط بایستی معطوف به تامین منافع ملی و مصالح مردم افغانستان باشد.

وی سیاست خارجی حکومت فعلی را ناکام دانسته و گفت: سیاست خارجی ما به شکلی بود که گاهی مردم جهان را از افغانستان ترسانده‌ایم و گاهی هم مردم افغانستان را از جهان، در نتیجه ابهام سنگینی بر روابط خارجی افغانستان سایه انداخته است.

سرنوشت امضای پیمان امنیتی باید مشخص شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان، به مشخص شدن سرنوشت امضای پیمان امنیتی با آمریکا و رهایی از سردرگمی کنونی در این مورد اشاره کرد و گفت که تعیین سرنوشت امضای پیمان امنیتی با آمریکا را که باعث تشویش اذهان مردم افغانستان شده است، امر الزامی می‎دانم.

عبدالله افزدود: افغانستان به کمک‎های جامعه جهانی در عرصه‌های اقتصادی، مالی، تکنیکی و امنیتی نیاز دارد و دوام این کمک‎ها منوط به امضای پیمان امنیتی با آمریکاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *