جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
جهانگیری:

۸۰درصد بودجه‌عمومی رابه یک‌ شخص‌ دادند

افزایش قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی شوک‌‌آور نیست
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 340924
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت به دنبال افزایش شوک آور قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست، گفت: حدود ۲ هزار میلیون یورو که مبلغی معادل ۸۰ درصد بودجه عمرانی کشور است، در اختیار شخصی قرار گرفته، این در حالی است که کشورهای قدرتمند مثل آمریکا، وقتی اصل کودتا و براندازی در یک کشور را دارند، رقم‌هایی در حدود ۵ میلیون دلار و ۲۰ میلیون دلار اختصاص می دهند که با این مقایسه، دستکم اهمیت حجم و بزرگی مبلغ این تخلف روشن‌تر می شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم ضمن تشریح برنامه های دولت برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی اظهار داشت: مرحله نخست این قانون به بخش انرژی و نیروگاه های کشور آسیبهای فراوانی وارد کرد اما دولت دکتر روحانی آسیب شناسی این طرح را یکی از اصلی ترین کارهای خود قرار داده است.

معاون اول رئیس جمهور باتاکید بر اینکه کشور نیازمند تدبیر و سیاستگذاری های عالمانه و تصمیم گیری های بلندمدت است، افزود: حتماً باید یک نظام تصمیم گیری صحیح در کشور حاکم شود و مدیران اقتصادی باید راهکارهایی را پیدا کنند که بدون نیاز به منابع دولت بتوانند آثار مثبتی را برای کشور ایجاد کنند.

جهانگیری خروج از رکود و رونق بخشیدن به تولید را از اولویتهای اصلی دولت عنوان کرد و گفت: دولت در تلاش است از تولید داخلی حمایت کند و با توجه ویژه به موضوع اشتغال، کارگرانی را که به دلیل رکود بیکار شده اند به محل کار خود بازگرداند؛ چرا که مشاهده بیکار شدن کارگران برای دولت بسیار دردآور و سخت است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه روابط میان قوا را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: مجلس اگرچه در جهت گیری سیاسی زاویه دارد ولی در طرحهای اساسی به دولت کمک کرده و دولت در موضوع بودجه از کمیسیون تلفیق مجلس رضایت دارد.

جهانگیری همچنین با اشاره به رابطه مثبت دولت و قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در دولت گذشته جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون حضور نمایندگان قوه قضائیه برگزار می شد اما در این دولت معاون اول قوه قضائیه و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و دادستان تهران در این جلسات حضور مستمر دارند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد با همدلی و همراهی میان دولت و مجلس، مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها به شکل مطلوبی در کشور اجرا شده و اهداف مورد نظر برای پیشرفت کشور محقق شود.

وی همچنین برخی تخلفات اقتصادی صورت گرفته را حاصل عدم نظارت کافی دانست و گفت: حدود ۲هزار میلیون یورو که مبلغی معادل ۸۰ درصد بودجه عمرانی کشور است، در اختیار شخصی قرار گرفته و این در حالی است که کشورهای قدرتمند مثل آمریکا وقتی اصل کودتا و براندازی در یک کشور را دارند رقم‌هایی در حدود ۵ میلیون دلار و ۲۰ میلیون دلار اختصاص می دهند که با این مقایسه دستکم اهمیت حجم و بزرگی مبلغ این تخلف روشن‌تر می شود.

جهانگیری گفت: فرصتها و مزیتهای فراوانی در کشور وجود دارد و ایران کشور قدرتمندی است که اگر مدیران آن پای کار باشند، با عملکرد صحیح می توان پروژه های فراوانی را از طریق فاینانس اجرا کرد.

وی افزود: طی شش ماه گذشته پروژه هایی از محل فاینانس در حال پایدار شدن است که ارزش این طرحها که در بخش آب، تولید و حمل و نقل هستند در حدود ۱۲ میلیارد دلار می باشد و این رقم از کل فاینانس های برنامه اول بیشتر است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت استان قم برای کشور، بر لزوم تلاش مدیران این استان در جهت بهبود خدمت رسانی به مردم و زائرین حضرت فاطمه معصومه (س)تاکید کرد.

در این جلسه استاندار قم گزارشی از وضعیت استان و شاخصهای کلان ارائه کرد و در خصوص اشتغال، طرحهای عمرانی ، مشکلات و موانع پیش روی توسعه استان به ارائه توضیحاتی پرداخت.

در این نشست گزارشاتی نیز از سوی مسئولین استان درباره طرح مونوریل، مترو ، میزان پیشرفت فیزیکی و اعتبارات ارزی و ریالی مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری این پروژه ها ارائه شد.

بافت فرسوده، طرحهای آب رسانی و انتقال آب به قم، اعتبارات عمرانی و پروژه های ملی استان از جمله موضوعاتی بودند که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دیدار با برخی از مراجع تقلید

معاون اول رئیس جمهور در ادامه برنامه های سفر به شهر مقدس قم با حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی دیدار و در خصوص مسائل گوناگون داخلی وبین المللی با ایشان گفتگو کرد.

اسحاق جهانگیری در این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات دولت طی چندماه گذشته و تشریح اوضاع کنونی کشور، به برنامه های دولت در جهت گام دوم اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ اشاره و تصریح کرد: در این مذاکرات باعزت و قاطعیت از حقوق ملت دفاع شد و در نتیجه توافق صورت گرفته، امروز شاهد نشاط در میان مردم و آرامش در اقتصاد کشور هستیم.

حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی نیز در این دیدار با تحسین تلاشها و اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای حل مشکلات کشور، اظهار امیدواری کرد تا با ادامه این روند اوضاع کشور و زندگی مردم رو به بهبودی حرکت کند.

وی در این جلسه ضمن ابراز خوشحالی از نشاط سیاسی کشور درانتخابات اخیر، برای همه خدمتگزاران در دولت به منظور ارائه خدمات شایسته به مردم دعا کرد.

اسحاق جهانگیری همچنین در دیداربا آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران و برنامه های دولت دکتر روحانی برای حل عزتمندانه این مشکلات و تحریمها اظهار داشت: دولت تدابیری اندیشیده تا این بحران را حل کند و خوشبختانه تاکنون توفیقاتی نیز حاصل شده است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در خصوص برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های دولت برای کنترل نقدینگی و مهار تورم، گزارشی ارائه کرد و از دغدغه دولت برای حل مسائلی همچون مشکلات زیست محیطی، بحران آب و خدمات درمانی و بهداشتی مردم خبر داد.

جهانگیری در خصوص قانون هدفمندسازی یارانه ها نیز به برنامه ریزی و تصمیمات دولت برای اجرای هر چه بهتر مرحله دوم این قانون اشاره و خاطرنشان کرد: دولت بنا دارد در مرحله دوم ، نیازمندان را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد و خدمات بیشتری را برای قشر ضعیف و کم درآمد جامعه ارائه دهد.

آیت الله العظمی جوادی آملی نیز در این دیدار با ابلاغ سلام به دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد دولت تدبیر و امید در کارها و اقدامات خود بیش از پیش به دستاوردها و موفقیت های بزرگ نائل شود.

وی همچنین مردم ایران را مردمی خوب خواند و ایستادگی و اتکاء به توانمندیهای داخلی را گامی مهم در پیشرفت و موفقیت کشورعنوان کرد.

آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر اینکه همه مشکلات کشور تنها به دلیل تحریمها نیست، اضافه کردند: برخی مشکلات و محدودیت ها ناشی از سوء مدیریتها در گذشته است.

وی همچنین با اشاره به آیه ای از قرآن کریم که توصیه دارد روی پای خود بایستیم، گفت: مردم ایران، مردمی باهوش و توانمند هستند و در دوران جنگ تحمیلی توانایی های فنی خود را به نمایش گذاشته اند.

آیت الله العظمی جوادی آملی همچنین سخن برخی مقامات خارجی را که می گویند گزینه نظامی روی میز است، بیهوده دانستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *