جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نحوه محاسبه مالیات برارزش‌افزوده‌نفت تعیین شد

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 340786
براساس مصوبه مجلس مالیات بر ارزش افزوده نفت تولیدی و فرآورده‌های مالیاتی فقط یکبار در انتهای زنجیره تولید و توزیع آنها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی محاسبه و دریافت می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور چند بند دیگر تبصره ۲ ماده واحده را به تصویب رساند.

وکلای ملت در بند د تبصره ۲ ماده واحده مصوب کردند که مابه‌التفاوت قیمت ۵ فرآورده اصلی و سوخت هوایی شامل فرآورده‌های نفتی و مواد افزودنی تحویلی از سوی از شرکت‌های پتروشیمی به وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط فروخته شده به مصرف کنندگان داخلی با قیمت صادراتی یا وارداتی این فرآورده‌ها حسب مورد به علاوه هزینه‌های انتقال داخلی فرآورده‌ها و نفت خام معادل آنها و توزیع، فروش، مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده در دفاتر شرکت‌های پالایش نفت به حساب بدهکار وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط ثبت می‌گردد و از آن طریق در بدهکار حساب دولت (خزانه‌داری کل کشور) نیز ثبت می‌‌شود. معادل این رقم در خزانه‌داری کل کشور به حساب بستانکار وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط منظور می‌شود.

وکلای ملت همچنین با تصویب بند (ه) تبصره ۲ ماده واحده مقرر کردند بازپرداخت تعهدات سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت از جمله طرح‌های بیع متقابل که به موجب قوانین مربوط قبل و بعد از اجرای این قانون ایجاد شده و یا می‌شوند و همچنین هزینه‌های صدور و فروش نفت با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف) به عهده شرکت‌های یادشده می‌باشد.

بهارستان‌نشینان همچنین در بند (ز) تبصره ۲ ماده واحده مقرر کردند مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آب، برق و گاز با توجه به مالیات و عوارض مندرج در صورتحساب (قبوض) مصرف‌کنندگان و همچنین نفت تولیدی و فرآورده‌های مالیاتی فقط یکبار در انتهای زنجیره تولید و توزیع آنها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی (شرکت‌های پالایش نفت) و شرکت‌های تابعه ذیربط وزارت نفت و شرکت‌های گاز استانی و شرکت‌های تابعه ذیربط وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع آب و برق استانی بر مبنای قیمت فروش داخلی محاسبه و دریافت می‌شود. مالیات مزبور به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و عوارض طبق ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌گردد.

به موجب این مصوبه مقرر شد همچنین مبنای قیمت فروش برای محاسبه عوارض آلایندگی موضع تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده قیمت فروش فرآورده به مصرف‌کننده نهایی در داخل کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *