پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۱

از "میزان" هاشمی تا "میزان" امام (ره)

آقای روحانی انقلاب را انحصاری نکنید
چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب: 340705
همواره تعریف از انقلابی گری و مفهوم یک انقلاب از سوی رهبران و یا رهبر آن انقلاب صورت می پذیرد . اینکه چه کسی در این محدوده می گنجد و چه کسی بیرون از حیطه ی انقلابی گر ی است نیز ، با توجه به ارزش های مطرح شده توسط رهبران یک انقلاب تفسیر و تبیین می شود .
به گزارش جهان به نقل از عرش نیوز، انقلاب اسلامی ایران نیز مستثنی از این قاعده نیست و تعریفی که امام راحل (ره) به عنوان بنیانگذار و یا حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) به عنوان رهبر مطرح می فرمایند می تواند شاخصی محدوده ساز در زمینه انقلابی گری باشد. تعریف انقلابی گری از نگاه امام (ره) به عنوان بنیانگذار ، منوط به حال فعلی افراد است و این تیز بینی امام (ره) نشانگر اندیشه ای تطبیقی در حوزه ی اعتقاد به ارزشهای انقلابی بنا به حسب زمان و شرایط می باشد.

اخیرا در دیدار ریاست محترم جمهوری با مجمع نمایندگان هرمزگان در هفتم بهمن ماه ،شاهد سخنی عجیب از این ایشان در تفکیک طیف فکری انقلابی بودیم ، ایشان در جمله ای در این جمع اشاره داشتند : " برخی انقلابی تر از همه شده اند ،آنها نه در جنگ و نه در انقلاب بوده اند و اکنون یک شبه انقلابی شده اند " .

شاید این جمله برای شخصی که ستاد انتخاباتی او با حضور جوانان اداره می شد و یا خود را پیرو خط امام (ره) می داند قابل انطباق نباشد .زیرا جوانانی که اکنون در سطح ملی افتخار آفرینی می نمایند و یا در حماسه های دیگر نقش آفرینی می کنند نه در انقلاب ۵۷ حضور موثر داشته اند و نه در جنگ ۸ ساله در کنار رزمندگان قابل تعریف می باشند .

این نوع نگاه تفکیکی میان نسل ها دو پیامد و آسیب را بوجود خواهد آورد ؛ یکی ، انحصار گرایی در حوزه نظام و انقلاب که جلوی چرخه ی حضور نخبگان را سد خواهد نمود و دومی ، ایجاد شکاف میان نسل های پس از انقلاب که با توجه به عدم حضور اکثریت آن ها در صحنه ی انقلاب ۵۷ و یا در عرصه دفاع مقدس با قید مذکور توسط ریاست محترم جمهوری ،دیگر نمی توان نسل های آتی را در دایره ی معتقدین به انقلاب و انقلابی گری دانست .

آنچنان که امام ( ره) فرمودند : " ملاک حال فعلی افراد است ". بطور مثال می توان این مقایسه را در مورد دو شخص معروف در زمینه ی شناخت ملی مورد تطبیق قرار داد . از بین افرادی که انقلاب و جنگ را دیده اند نیز می توان به کسانی اشاره کرد که طبق شاخصه ی امام (ره ) از انقلابی گری منصرف شده اند و از دایره ی تفکر انقلابی خارج گشته اند مانند اشخاصی چون ؛ عطاالله مهاجرانی ، که هرچند می توان برای او در تاریخ جمهور ی اسلامی نشانی یافت اما حال فعلی او در جایگاهی قرار دارد که به عنوان تحلیل گری ضد انقلاب به کمک دشمنان نظام شتافته و در این زمینه نیز بسیار فعالیت می نماید .

از " میزان " هاشمی تا " میزان " امام (ره)

اخیرا آقای هاشمی در مصاحبه ای با سایت انتخاب اعلام نموده اند که : " تندروها نباید مفسر کلام امام (ره) باشند ". و ادعا نموده اند که جمله معروف حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه (( میزان )) حال فعلی افراد است درست تفسیر نمی شود .می توان این ادعا آقای هاشمی را به سه صورت نقد نمود:

۱-آنچه ایشان به عنوان تند رو می پندارند واژه ای غریب برای اذهان عمومی جلوه نمی کند ، ایشان در مصاحبه ی خود اعلام نموده اند که نباید با سلیقه ی شخصی به تفسیر کلام امام (ره) توجه نمود ، حال بسیار عجیب می نماید که خود ایشان مبادرت به این امر نموده و به صورت فردی، گروهی دیگر را به تندروی متهم می نمایند . از سویی اگر بخواهیم نظر ایشان را در این زمینه قابل قبول بدانبم با ید رویکردهای دیگری که ایشان را در زمینه های مختلف ازجمله رویکرد تساهل آمیز با غرب ، به تندروی متصف می نمایند را قبول نموده و شاهد تکثر معانی از سخنان واحد حضرت امام (ره) باشیم. حال آنکه با وجود معیار دقیقی چون مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) نیازی به ارجاع سخنان امام (ره) به افراد و گروه ها نمی باشد .

۲-اگر طبق ادعای آقای هاشمی سخن حضرت امام (ره) مبنی بر میزان حال فعلی افراد مربوط به گذشته و حاضران در رژیم طاغوت باشد ، باید توجه ایشان را به جمله ای دیگر از امام (ره) جلب نمود که فرمودند : " نگذارید انقلاب به دست نا اهلان بیفتد " . با توجهی کوتاه به این جمله می توان درک نمود که امام (ره) اشاره ای مستقیم به نا اهلانی دارد که در دل نظام و انفلاب رشد کرده و می خواهند زمام امور را به دست بگیرند ، حال چگونه امکان پذیر است که (( میزان )) مورد نظر امام(ره) و شان نزول آن مربوط به افراد رژیم سابق باشد و این خطر وجود نا اهلان درونی را در نظر نداشته باشد.

۳-تجربه ای واضح، صریح و مشهور نیز در این زمینه می تواند موید محل استفاده ی ((میزان)) امام (ره) در حیطه ی درونی نظام و انقلاب باشد و آن نیز مسئله ی برخورد امام (ره) با آقای منتظری است . شخصی که به عنوان جانشین حضرت امام (ره) توسط بزرگان انتخاب شده بود، ناگهان به خاطر تغییر رویکرد دچار تغییر روش می گردد و مورد عتاب صریح امام (ره ) قرار می گیرد که نشان از استفاده ((میزان)) امام (ره) در ملاک قرار دادن ((حال فعلی افراد در حیطه ی نظام)) را دارد .

این توجیه که سخنان امام (ره) را بتوان به دسته ای مربوط به گذشته و حال تقسیم نمود ، آسیب و خطری را نشانه رفته است که برپایه ی آن می توان ارزش های امام (ره) و نظام را مورد هجمه قرار داد و بر طبق این منطق گروهی از ارزش ها را منوط به سابق دانست و از آنها عبور کرد.

از سوی دیگر نیز در حیطه افراد" انقلاب و جنگ ندیده " می توان به شخصیت های والایی چون شهید احمدی روشن اشاره نمود. هرچند که این شهید انقلابی شاید حضور موثری در صحنه ی انقلاب ۵۷ نداشته است ولی اکنون به عنوان یکی از اسطوره های تفکر مقاومت اندیش و انقلابی مورد توجه قرار گرفته است.

در نتیجه آنکه با توجه به سخنان امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، این حال فعلی است که میزان پایبندی به ارزش های انقلابی را شاخص سازی می نماید و نمی توان به صرف تکیه بر تاریخ گذشته درباره هویت گروه یا اشخاصی به داوری نشست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


زنده باد هاشمی زنده باد هاشمی مخالف هاشمی احتمالا خیلی تب دارد ووضعش خراب است