پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی:

چهره باقری‌ها را دست نیافتنی ترسیم کردیم

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 340616
فرمانده اطلاعات نظامی قرارگاه مقدم فتح در دوران دفاع مقدس، شهید باقری را سرشار از نبوغ دانست و افزود: شهید باقری عصاره خلاقیت و اعتماد به نفس جوان مسلمان ایرانی است.
به گزارش جهان، "غلام عباس کیانی" جانباز جنگ تحمیلی و فرمانده اطلاعات نظامی قرارگاه مقدم فتح در دوران دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس، گفت: در آن مقطع بنده مسئول اطلاعات عملیات لشکر حضرت رسول(ص) بودم و دورادور با شهید حسن باقری آشنا بودم، از طرفی قبل از آن نیز چون ایشان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تحصیل می‌کرد و من هم در‌‌ همان رشته و دانشکده دانشجو بودم شناخت قبلی از ایشان داشتم.

کیانی با بیان اینکه، شهید باقری با سبقه خبرنگاری وارد عرصه دفاع مقدس شد، خاطر نشان کرد: او استعداد فوق العاده‌ای داشت و از خلاقیت و نبوغی سرشار برخوردار بود که بر همین اساس تسلط خوبی روی نقشه خوانی پیدا کرد و توانست از آن طریق وارد بحث‌های عملیاتی و پس از آن اطلاعات عملیات شود و خوش بدرخشد.

فرمانده اطلاعات نظامی قرارگاه مقدم فتح در دوران دفاع مقدس، افزود: این شهید بزرگوار جوانی بود که نه دوره‌های مقدماتی دانشکده افسری را گذرانده بود و نه در دوره‌های عالی اطلاعات و دافوس آموزش دیده بود ولی با این وجود و بدون اینکه این مراحل را طی کرده باشد آنچنان مسلط به مسائل مربوط به اطلاعات و عملیات عمل کرد که حیرت همگان را برانگیخت.

وی در ذکر خاطره‌ای درباره شهید حسن باقری گفت: بنی صدر به عنوان رییس جمهور و فرماندهی جنگ، نسبت به سپاه یک عناد خاصی داشت و اعتقاد داشت به جز ارتش نباید نیروهای دیگری در جنگ حضور پیدا کنند و اعتقاد به جنگ به اصطلاح کلاسیک داشت، لذا نسبت به سپاه حتی دیدی خصمانه داشت و مایل نبود که از نیروهای سپاهی کسی در جلسات جنگ حضور داشته باشد.

کیانی، ادامه داد: در آن جلسه قرار شده بود که شهید بقایی و شهید باقری عملیات را تشریح کنند، شهید باقری سن کمی داشت و چهره‌اش هم طوری بود که از سن واقعی خودش هم کمتر نشان می‌داد و لذا وقتی رفت که تشریح عملیات کند بنی صدر به شدت اعتراض کرد و حتی یک حالتی که گویی به او توهین شده باشد به خودش گرفت، به این مضمون که این چه وضعی است؟ جنگ را بچه بازی کرده‌اید. تعدادی از برادران ارتشی که قبلاً شهید باقری را می‌شناختند و تبهر و توان او را می‌دانستند پادرمیانی کردند و بنی صدر را راضی کردند که لااقل چند دقیقه‌ای تحمل کند و گوش بدهد. بنی صدر نشست و وقتی که شهید باقری منطقه عملیاتی را تشریح کرد و توضیح داد با آن عنادی که نسبت به سپاه و نیروهای مردمی داشت، مبهوت ماند و بی‌اختیار انگشت تحسین به سمت او گرفت.

فرمانده اطلاعات نظامی قرارگاه مقدم فتح در دوران دفاع مقدس، شهید باقری را عصاره خلاقیت و اعتماد به نفس جوان مسلمان ایرانی دانست و در پاسخ به این سوال که؛ چگونه می‌توانیم این گنجینه‌ها و اسطوره‌های واقعی را به نسل امروز بشناسانیم؟ گفت: ما یک مقدار اشتباه کردیم، به نظرمن مشکلی به وجود آمد و آن اینکه این چهره‌ها را دست نیافتنی ترسیم کردیم و طوری رفتار کردیم که اسطوره فقط این‌ها بودند و تمام شدند و دیگر هیچ کس نمی‌تواند مانند این‌ها باشد.

کیانی در ادامه افزود: ما باید آنچه واقعیت است بگوییم، بگوییم باقری هم مثل بقیه بچه‌ها کسی بود که از یکی از محله‌های تهران و از دانشگاه، برای دفاع از کشورش، دفاع از نوامیس و عقیده‌اش وارد جنگ شد، اعتماد به نفس پیدا کرد و در این اعتماد به نفس خلاقیت نشان داد و شد، حسن باقری.

این جانباز جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: ما بایستی این بزرگواران را طوری معرفی کنیم که امروزهم جوانان دیگر جامعه ما می‌توانند باقری باشند، بگوییم خصایص باقری این بوده، پرکار و پرتلاش، برخوردار از نیتی خالص، اعتماد به نفس عالی، توکل کننده واقعی به خدا و... و هر آنکه خود را به این خصایص برساند می‌تواند بشود حسن باقری، بشود شهید همت، بشود شهید باکری، ولی اگر ما بیاییم یک جوری برخوردکنیم که باقری یکی بوده، شهید همت، باکری، ذین الدین، خرازی دیگر تکرار نمی‌شوند، هرچه تلاش هم بکنیم نمی‌توانیم مثل باقری‌ها را بشناسانیم و بسازیم.

فرمانده اطلاعات نظامی قرارگاه مقدم فتح در دوران دفاع مقدس، برای ارایه راهکار جهت معرفی و شناساندن هر چه بهتر شهدای عالیقدر و رفع معضلات در این مسیر گفت: من فکر می‌کنم ما بایستی از هنر و هنرمندان در این زمینه استفاده کنیم، از هنرمندان متعهد و توانمندی که در کنار تعهد، تکنیک و قدرت برنامه سازی تاثیرگذار بر مخاطب را دارند و می‌توانند با ساخت و ارائه فیلم‌ها و جلوه‌های بصری و جذب مخاطب به ویژه برای نسل جوان، جذابیت ایجاد کنند و با این روش این گنجینه‌ها و اسطوره‌های واقعی را بشناسانند.

کیانی در پایان تاکید کرد: حرف و سخن از دفاع مقدس و شهدای عزیز به قدر کافی برای مردم گفته شده و بایستی یک ارتباط چهره به چهره برقرار کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *