پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

پیشنهاد قرائتی برای صرف بودجه فرهنگی

بودجه فرهنگی باید صرف کارهای اثرگذار و ارزان قیمت شود
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب: 339168
رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه بودجه فرهنگی باید صرف کارهای اثرگذار و ارزان قیمت شود، گفت: روی مساجد حساس باشید چراکه گره گشایی بسیاری از مسائل فرهنگی است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محسن قرائتی در دومین همایش راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌های کشور با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص چهره مذهبی شهر تهران اظهار کرد: انصافا شهردار تهران در این مدت خیلی زحمت کشیده است و امیدواریم با ساخت سالانه یکصد مسجد در تهران در پایان مدیریت وی شاهد ساخته شدن ۴۰۰ مسجد باشیم و تهران چهره مذهبی پیدا کند.

وی با بیان اینکه باید اذان حلقومی را در تهران ترویج کنیم، گفت: به خاطر داشته باشید آنچه در شورای شهر تصویب می‌شود قانونی است اما اعضای شورای شهرها بدانند آنچه بعد از شورا باید به فکر آن باشید آخرت و فشار قبر است. پس در تصمیمات فرهنگی خود به این مهم توجه کنیم و مثل آن نباشد که یک روز می‌گویند پایتخت را جابه جا کنیم اما هوا که خوب می شود، یادشان می‌رود.

قرائتی با تأکید بر اینکه بودجه فرهنگی باید صرف کارهای اثرگذار و ارزان قیمت شود، افزود: روی مساجد حساس باشید چراکه گره گشایی بسیاری از مسائل فرهنگی است.

وی همچنین به مسئولان شهری توصیه کرد: بجای ایجاد فضای سبز یا چمن، درخت میوه دار کاشته شود چراکه چمن اکسیژن کمتری تولید می‌کند و هر روز نیاز به آب دارد، درحالی که درخت‌های حاوی میوه یا سبزیجات این چنینی نیستند.

ناصحی: تعامل کمیسیون‌ها سبب افزایش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود

عبدالمقیم ناصحی، عضو شورای شهرتهران در دومین همایش راهبردی توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌های ایران در سخنانی به ضرورت توجه به روحیه جهادی در اداره امور شهرها و نیز توجه به مبانی سبک زندگی ایرانی-اسلامی درمقابله با جنگ نرم فرهنگی تاکید کرد و گفت: تفاوت در امکانات و استعدادهای فرهنگی و مالی و سلایق در ترکیب شوراها هیچ‌گونه تاثیری در برنامه‌ریزی به جا نمی‌گذارد، اگر هدف جلب رضایت الهی و خدمت به مردم باشد.

وی افزود: تعامل علمی و تجربی کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی لازمه جذب و ارتقای مشارکت‌های مردمی، همدلی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی است.

این عضو شورای شهر با اشاره به فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری گفت: وجود کاستی‌ها و مشکلات به فراخور وسعت و جمعیت هر شهر نباید موجب آن شود که زحمات مدیران شهری و اتفاقات خوبی که در شهرها افتاده را نادیده بگیریم بلکه باید با تلاش، همفکری و صبر به تدریج مشکلات را حل کنیم.

ناصحی با تاکید بر مبارزه با فساد و مظاهر ناهنجاری فرهنگی براساس فرمایشات رهبری اشاره کرد و بیان داشت: تبدیل شهرداری به نهادی اجتماعی با مشارکت مردم و عنایت به خرد جمعی موجب تحقق این اهداف می‌شود.

چمران: با حرکت های فرهنگی حساب شده شهر به آرامش می‌رسد

مهدی چمران عضو شورای شهر تهران نیز در این همایش با تاکید بر اینکه شهر جسم نیست و روح و روان دارد، خاطرنشان کرد: روح وروان شهر برگرفته از روح شهروندان است. پس با حرکت‌های فرهنگی کاملا حساب شده و برنامه ریزی شهروندان می‌توانند با دستیابی به روحیات و معنویات به آرامش دست پیدا کنند.

چمران با اشاره به آیات قران که در آن به شهر امن قسم یادشده است، گفت: منظور از شهر امن شهر پلیسی نیست بلکه ارتقاءامنیت اجتماعی و بالارفتن معنویت روحیات مردم ملاک است. به طوری که در این شهر دست اندرکاران مسائل روحی و روانی را مورد توجه قرار می‌دهند.

وی افزود: ارتقاء عمرانی کلانشهرها کار ارزنده‌ای است اما اگر در پایان کار ایجاد شهر امن و اسلامی به دنبال حرکت‌های عمیق در مدار فرهنگی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در جهان شهرهای بزرگی وجود دارد که در آن مسائل ترافیکی و زیست محیطی حل شده است، اما امنیت روحی برای یک زن در آنجا وجود ندارد، اظهار داشت: در حوزه فرهنگی باید به ارتباطات شهر و پیوندهای جامعه توجه شود تا شاهد آن نباشیم که از بوی تعفن در آپارتمان های زیبا به مرگ یک همسایه پی ببریم.

چمران با تاکید بر اهمیت انسجام ملی به عنوان یک نیاز در کلانشهرها، گفت: واقعیت آن است که مسائل فرهنگی فقط به شهرداری ارتباط پیدا نمی‌کند. سازمان‌های زیادی از قبیل وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادها نیز سهمی برعهده دارند، اما اگر مدیریت شهری یکپارچه ای صورت بگیرد می‌توان به سازندگی فرهنگی امید داشت تا شهری سالم و ایمن ازنظر معنوی داشته باشیم که انسان‌ها در آن اوج بگیرند و به نقطه مطلوب برسند.

چمران تصریح کرد: زمانی تلاش شهرداری‌ها در مسیر رشد به نتیجه می‌رسد که مردم همراه آن باشند و حرکت های فرهنگی به مسیر اصلی تبدیل شود که همکاری مردم را با خود همراه کرده است.

آباد: توسعه اجتماعی فقط نگاه فرهنگی نیست باید در تمام حوزه ها اتفاق افتد

معصومه آباد، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در دومین همایش راهبردهای توسعه فرهنگی اجتماعی شهرداری‌های ایران با بیان اینکه در دوره چهارم، شوراهای شهر به بلوغ رسیده اند، گفت: امروز شاهد آن هستیم که در یاسوج به عنوان یک مرکز استان بالاترین رای به یک خانم داده می شود.البته این بدان معنا نیست که با رای به زنان به رشد فرهنگی رسیدیم بلکه بدین معناست که ضرورت حضور زنان و اعمال دیدگاه های بانوان را در مجموعه شورای شهر حفظ کرده‌ایم.

آباد افزود: رویکرد توسعه اجتماعی به معنای آن است که احاد مردم با هر طبقه اجتماعی سهم خود را در شهر داشته باشند و در قوانین شهری و مدیریت شهر به آنها توجه شود. توسعه اجتماعی فقط نگاه فرهنگی نیست بلکه در حوزه عمران و حمل و نقل هم باید توسعه اجتماعی اتفاق بیفتد یعنی اگر حمل و نقل توسعه پیداکرد سهم زنان، کودکان و سالمندان هم در آن دیده شود.

وی با بیان اینکه در گذشته مفاهیم اجتماعی و فرهنگی بدون منشور در حقوق شهروندی جا افتاده بود،خاطرنشان کرد: درقدیم هیچ سالمندی در اتوبوس نمی‌ایستاد یا زنانی که دارای فرزند کوچک بودند همیشه مورد احترام سایرین بودند اما حالا کمتر این چنین است. ما کشوری هستیم که منشاء فرهنگی ما برگرفته از این باورهاست و باید در این راستا الگوی کشورهای مسلمان باشیم تا نگاهشان به تبلور دین در جامعه اسلامی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *