کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غنی سازی ۲۰ درصد متوقف شد؛ پلمپ نطنز و فردو

+تصاویر

30 دی 1392 ساعت 12:13

غنی سازی۲۰درصدی در سایت های نطنز و فردو تعلیق و فرایند اکسید کردن و رقیق سازی ذخیره ۱۹۶کیلوگرمی اورانیوم۲۰درصد نیز آغاز شد.


به گزارش جهان، با مشارکت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، تولید اورانیوم ۲۰ درصد با جدا سازی سیلندرهای خوراک‌های زنجیره و قطع خطوط ارتباطی در تاسیسات نطنز و فردو متوقف شده است.

برای دیدن تصاویر پلمپ سایت هسته ای نطنز اینجا را کلیک کنید

آژانس بین المللی انرژی اتمی ساعتی پس از تعلیق غنی سازی 20 درصد در ایران، اعلام کرد که ایران براساس توافق هسته ای با گروه۱+۵، غنی سازی اورانیوم درسطح ۲۰درصد را به حالت تعلیق در آورد.

در بخشی از گزارش محرمانه آژانس که در رسانه های غربی درز کرده، آمده است: "آژانس تأیید می کند که ایران از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ غنی سازی اورانیوم بالاتر از پنج درصد U-۲۳۵ را در دو آبشار (هر یک شامل مجموعه ۱۶۴ سانتریفوژ) در تأسیسات آزمایشی غنی سازی سوخت [در نطنز] و چهار آبشار در تأسیسات غنی سازی سوخت فردو که در گذشته برای این کار مورد بهره برداری قرار می گرفت، تعلیق کرده است".

در این گزارش همچنین آمده است که ایران رقیق کردن نیمی از ذخیره اورانیوم بیست درصد غنی شده خود را آغاز و با ساز و کار افزایش دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته ای نطنز و فردو موافقت کرده است.

محمد امیری، مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی هم همزمان در توضیح بیشتر توقف غنی سازی 20 درصد به ایرنا گفت: در واقع، در بازدید امروز بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی ماسیمو آپارو رییس بخش B پادمانی آژانس تولید اورانیوم ۲۰ درصد به وسیله جداسازی سیلندرهای خوراک های زنجیره و قطع خطوط ارتباطی دراین تاسیسات متوقف شد.

*** سانتریفیوژها از این پس اورانیوم ۵ درصد تولید می کنند

امیری در باره وضعیت سانتریفیوژهایی که اورانیوم ۲۰ درصد انجام می دادند، اظهار داشت: از این پس دستگاه های سانتریفیوژی که برای تولید غنی سازی ۲۰ درصد استفاده می شدند، برای غنی سازی ۵ درصد استفاده می شوند.

مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی ایران درباره فرایندهای اکسید کردن و رقیق سازی نیز گفت: فرایند اکسید کردن نیمی از ذخیره ۱۹۶ کیلوگرمی اورانیوم ۲۰ درصد که از امروز آغاز شده است، در طول ۶ ماه و هر ماه ۱۵ کیلو گرم خواهد بود.

وی افزود: همچنین نیم دیگر ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد که قرار است بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو رقیق سازی شود، در طول سه ماه و هر سه هفته یک سیلندر خواهد بود.

*** اجرای موفق تعهدات دو طرف مقدمه توافق نهایی است

مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه اقدامات ایران و ۱+۵ همزمان می باشد، تصریح کرد: درصورتی که ایران با اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل روبرو شود برنامه صلح آمیز هسته ای خود را به سرعت به حالت اولیه بر می گرداند.

امیری اظهار داشت: اجرای موفق تعهدات دو طرف، مقدمه ای برای توافق نهایی و جامع است.


کد مطلب: 338645

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/338645/غنی-سازی-۲۰-درصد-متوقف-پلمپ-نطنز-فردو

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com