جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۷۲
۱۴۷

اظهارات درس‌آموز تهیه‌کننده آمریکایی «هوملند»‌ و «۲۴» برای فیلم‌سازان غربزده داخلی

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 338297
کارگرداني که از ايران آمد و اسکار گرفت (اصغر فرهادي) هم همين جمله را گفت (ما ملت صلح دوستي هستيم) اما هيچ آمريکايي عاقلي آن را باور نمي‎کند. همه ما به حماقتش خنديديم. چون مشخص بود سال بعد فيلم جرج کلوني (آرگو) جايزه اسکار را مي‎گيرد.
اظهارات درس‌آموز تهیه‌کننده آمریکایی «هوملند»‌ و «۲۴» برای فیلم‌سازان غربزده داخلی
به گزارش جهان، عليرضا پورصباغ در هفته نامه پنجره نوشت: سريال «هوملند» يا «ميهن» يک نماد است؛ نماد جرياني که طي سالها در سينما، تلويزيون و اساسا سيستم فرهنگي غرب و به ويژه آمريکا نزج يافته. گفت وگو با هاوارد گوردون رمزگشايي از اين نماد است.

گفت‎وگو با هاوارد گوردون تهيه‎کننده ارشد کمپاني فاکس که توليد سريال‎ ضد‎ايراني «ميهن» را در کارنامه برخی فيلمسازان ايراني، ملت خود را تحقير‎ می‌کننددارد، چندان آسان نبود. او شخصيتي به‎شدت حساس و تا حدودي محافظه‎کار دارد که فضاي رسانه‎اي ايران را رصد مي‎کند. وي شروط و مقدمات ويژه‎اي براي قبول گفت‎وگو مطرح مي‎کرد. در آغاز حتي تصريح کرد که بعد از درخواست گفت‎وگو از سوي من، نامم را در ميان رسانه‎‎هاي فارسي زبان جستجو کرده تا با مواضعم آشنا شود و در حين انجام مصاحبه به‎تعبير خودش به‎خوبي مي‎دانست که «مواضعي راديکال» عليه او و همکارانش دارم.

از اين همه وسواس و دقت براي انجام گفت‎وگويي مطبوعاتي حيران شدم؛ وسواسي که تا پايان پروسه انجام اين گفت‎وگو که از طريق ارتباط ايميلي و در بازه‎اي نزديک به چهار روز انجام شد، ادامه داشت و به آنجا رسيد که پس از ارسال تاييديه نهايي مصاحبه -که به‎صورت فارسي تنظيم و براي ما ارسال شد- تاکيد کرد: «اين مصاحبه فقط براي هفته‎نامه پنجره است و شرطم اين است که به‎صورت  گزيده در رسانه‎‎هاي ديگر در ايران انعکاسي نداشته باشد».

البته که اين شرط عجيب و تا حد زيادي غيرقابل اجراست اما همين هم نشان از تصور متفاوت گوردون نسبت به فضاي رسانه‎اي ايران دارد. از انصاف به دور است اگر نگوييم که اين مصاحبه جز با سعه‎ صدر، دقت‎ نظر و همراهي گوردون با رسانه‎اي که مي‎دانست به‎شدت منتقد عملکرد اوست، به سرانجام نمي‎رسيد.

اشراف او که براي انجام اين مصاحبه از چند مشاور فارسي‎‎زبان کمک مي‎گرفت نسبت به فضاي فرهنگي و سياسي ايران در مواردي فراتر از انتظار بود. مصاحبه را بخوانيد تا شايد تصوري واقعي‎تر از فعاليت رقيبان ايران در ميدان تقابلات فرهنگي و رسانه‎اي در سطح جهان به‎دست آوريد.

دو سريـــال ميهــــــن و ۲۴ را مطبوعـــات آمريکايــي محصـول «پسا‎يازده‎‎سپتامبــري» توصيـــف مي‎کنند. چه انگيزه‎اي سبب شد که اقــــــدام به ساخت چنيــــن سريالهايي کنيد؟

واقعيت اين است که مردم آمريکا مثل گذشته تحت تاثير سينماي سياسي نيستند و فيلم‎‎هاي سياسي در سينما‎هاي آمريکا مورد استقبال مردم قرار نمي‎گيرد. طبيعي بود بعد از يازدهم سپتامبر من و الکسي (الکس گانزا ديگر تهيه‎کننده سريال‎‎هاي ۲۴ و ميهن) با مردمي مواجه مي‎شديم که دولتمردان، سياست‎مداران، پنتاگون و سيا را مقصر حوادث تروريستي قلمداد مي‎کردند. واقعيت اين است که مردم آمريکا قبل و بعد از رويداد‎هاي تروريستي يازدهم سپتامبر در بي‎خبري زندگي مي‎کنند.

يعني فضاي رسانه‎اي و مطبوعاتي اينجا مثل ايران نيست که از شهرستان برازجان يا بندر ديلم بابت ساخت سريال ميهن در صفحات مجازي کمپاني فاکس يا شبکه شوتايم بيانيه اعتراض‎آميز فردي بنويسند. به جرات مي‎توانم بگويم ۷۵ درصد مردم آمريکا از سياست دور هستند و حتي عده‎اي خاص نمي‎دانند در حال حاضر چه‎کسي رئيس‎جمهور است اما از ساعات پخش برنامه اپرا (وينفري) يا آخرين کنسرت جاستين بيبر خبر دارند. مردم آمريکا از تماشاي اخبار عمدتا پرهيز مي‎کنند. طبيعي است بعد از يازدهم سپتامبر افکار عمومي به گردش درآمد و براي بسياري اين سوال وجود داشت که منشاء اين اتفاقات کجاست و چرا برج‎‎هاي دوقلو فرو ريختند؟ مردم سراسر ايالات متحده مدت‎‎ها مي‎پرسيدند چرا بايد به عراق و افغانستان حمله کنيم؟ در مورد بسط و گسترش افراطيون خاورميانه کسي در حوزه سينما و تلويزيون به‎صورت نمايشي اطلاع‎رساني نکرده بود. ضمن اينکه من و الکسي
رئيس‎جمهور اوباما شخصا دستور دادند سيا و پنتاگون، من و الکسي را براي ساخت سريال ميهن حمايت کنند. به همين دليل ما در سريال ميهن توانستيم مستقيما سيا را مورد نقد و عتاب قرار دهيم. از سوي ديگر سريال ميهن ريشه در سريال «اسراي جنگ» محصول اسرائيل دارد. سريال اسراي جنگ در اسرائيل خيلي پرطرفدار بود و اوباما بعد از سفري به اسرائيل، پيشنهاد کرد که نمونه آمريکايي اين سريال مي‎تواند ايده خوبي باشد.
به دوران بوش انتقادات فراواني داشتيم. من و الکسي بار‎ها درباره اين موضوع صحبت کرديم که بايد آگاهي‎رساني کنيم تا کمبود‎هاي اطلاع‎رساني در گذشته را جبران کرده و نگاهي به آينده داشته باشيم.

مي‎پذيريد که سريال ۲۴ در به قدرت رسيدن اوباما موثر بود؟ ماهنامه آتلانتيک در مقاله‎اي اشاره کرده سريال ۲۴ مربوط به زمان جرج بوش است و سريال ميهن تاثير فضاي سياسي و فکري دوره اوباما را بازتاب مي‎دهد. چه تفاوتي ميان اين دو سريال از ديدگاه شما وجود دارد؟

به يقين اخلاق سياسي در ۲۴ برجسته است چون در دوران بوش خبري از اخلاق سياسي نبود. در سريال ميهن نمايش جنبه‎‎هاي خصوصي از جمله بيماري رواني افسر سيا به نوعي بيماري خاص دستگاه‎‎هاي امنيتي به‎شمار مي‎رود که با نگاه کردن به زندگي اجتماعي مردم آمريکا در نسبت با تروريسم يکي از تم‎‎هاي اصلي سريال است. خيلي‎‎ها سريال ۲۴ را پديده پسايازده‎سپتامبري مي‎دانند. در سريال ميهن هم دلمشغولي‎‎هاي پسايازده‎سپتامبري نمود دارد.

اما در ساخت سريال ميهن گامي به پيش آمده‎ايم. مثلا انگيزه‎‎هاي کري متيسن که يکي از ماموران امنيتي آمريکاست قبل از يازدهم سپتامبر ناديده گرفته مي‎شد. سريال ميهن نشان مي‎دهد که در روي دادن اقدامات تروريستي، نخستين قصور متوجه دستگاه‎‎هاي امنيتي است. احساس گناه روي شانه‎‎هاي کري به‎عنوان نمادي از سيا سنگيني مي‎کند. ما مي‎خواستيم بگوييم که قصور ماجراي يازدهم سپتامبر هنوز روي دوش دستگاه‎‎هاي امنيتي آمريکاست. سريال ۲۴ بازتاب‎دهنده نقد ديدگاه‎‎هاي افراطي بود اما نمي‎خواست تمام تقصيرات را متوجه ليبرال‎‎ها کند. از طرفي اگر يازدهم سپتامبر رخ داد تنها دليلش مقررات دست و پا‎گيري بود که در مقابل ماموران امنيتي قرار داده بودند.

اما بخش نخست سوال شما را حالا پاسخ مي‎دهم. ابتدا بگذار نکته‎اي را براي تو با توجه به ديدگاه‎‎هاي راديکالي که داري شرح دهم. من اين مسائل را نمي‎توانم با مطبوعات آمريکايي در ميان بگذارم، چون ممکن است برايم دردسرساز شود، اما بابت ساخت سريال ۲۴ و ميهن آقاي رئيس‎جمهور(اوباما) بار‎ها به‎صورت‎‎هاي مختلفي از من و الکسي تشکر کرد. حتي ساخت و حمايت ميهن را خود ايشان پيشنهاد دادند. به سريال ۲۴ دقت کن، حرفي از سيا به ميان نمي‎آيد و دستگاه امنيتي کاملا ساختگي است. چون در آن شرايط نقد دستگاه‎‎هاي امنيتي به‎صورت مستقيم غيرممکن بود. واحد ضد‎تروريستي را خيالي‎اي نشان داديم که در عالم واقعيت وجود ندارد. اصلا نمي‎توانستيم نامي از سيا به ميان بياوريم (اين توضيحات مربوط به شروع سريال ۲۴ در سال ۲۰۰۶ است).

رئيس‎جمهور اوباما شخصا دستور دادند سيا و پنتاگون، من و الکسي را براي ساخت سريال ميهن حمايت کنند. به همين دليل ما در سريال ميهن توانستيم مستقيما سيا را مورد نقد و عتاب قرار دهيم. از سوي ديگر سريال ميهن ريشه در سريال «اسراي جنگ» محصول اسرائيل دارد. سريال اسراي جنگ در اسرائيل خيلي پرطرفدار بود و اوباما بعد از سفري به اسرائيل، پيشنهاد کرد که نمونه آمريکايي اين سريال مي‎تواند ايده خوبي باشد.

رگه‎‎هايي از فيلم «کانديداي منچوري» و فيلم ضدايراني «غيرقابل تصور» (unthinkable) هم در اين فيلم مشهود است؟

دقيقا. اما از سوال قبلي نکته‎اي جا ماند که بايد در پاسخ اين سوال اشاره کنم. هر قسمت از سريال ۲۴ به تروريست‎‎هاي بالقوه و بالفعل آمريکا مي‎پردازد. وظيفه ما اطلاع‎رساني بود تا به مردم آمريکا بگوييم اغلب ماجراجويي‎‎هاي دولت حتي در جنوب اروپا مي‎تواند به تولد و حيات تروريسم منجر شود و متعاقبا مردم آمريکا بايد منتظر حوادث تروريستي در خاک آمريکا باشند. دقيقا شرايط مثل دوران جنگ سرد است. در دوره جنگ سرد، سينما مردم را از خطر قريب‎الوقوع برخورد اتمي ميان روسيه و آمريکا مي‎ترساند و در امتداد چنين پيامي از جانب فيلم‎‎هاي سينمايي، مردم در خانه‎هايشان پناهگاه مي‎ساختند.

حالا مردم با ديدن سريال ۲۴ و ميهن (تقريبا بيش از ۱۵۰ ميليون نفر از مردم ايالت متحده که در نوبت پخش‎‎هاي نخست تلويزيوني اين سريال را ديده‎اند) ديگر از هيچ اقدام تروريستي از سوي هرکدام از کشور‎هاي خاورميانه و حتي اروپاي شرقي متعجب نمي‎شوند، حتي اگر يازدهم سپتامبر ديگري رخ دهد کسي دولت را در درجه نخست مقصر نمي‎داند.

آقاي گوردون سوالي که پيش مي‎آيد اين است که با توجه به تاريخ پخش سريال مشخص است انتهاي سريال را بسيار تغيير داده‎ايد. اين اتفاق با توجه به تغيير دولت در ايران اتفاق افتاد؟ چون به‎صورتي که بنده تحقيق کرده ام خط داستاني عمليات ترور در سريال به‎گونه‎اي طراحي شده بود که رئيس‎جمهور ايران ترور شود و با تغيير دولت در ايران، ناگهان طراحي ترور معطوف به کاراکتر دانش اکبري فرمانده
حالا مردم با ديدن سريال ۲۴ و ميهن (تقريبا بيش از ۱۵۰ ميليون نفر از مردم ايالت متحده که در نوبت پخش‎‎هاي نخست تلويزيوني اين سريال را ديده‎اند) ديگر از هيچ اقدام تروريستي از سوي هرکدام از کشور‎هاي خاورميانه و حتي اروپاي شرقي متعجب نمي‎شوند، حتي اگر يازدهم سپتامبر ديگري رخ دهد کسي دولت را در درجه نخست مقصر نمي‎داند.
خيالي سپاه شد.


دقيقا. در پلات اصلي قبل از ساخته شدن فصل سوم مي‎خواستيم نامي مشابه محمود احمدي‎نژاد را انتخاب کنيم و فردي مشابه با ويژگي‎‎هاي سياسي وي را تصوير کنيم و ترور او را در داستان اصلي داشته باشيم و پس از ترور اين شخص، مذاکرات اتمي ايران و غرب به نتيجه برسد. يعني با کشته شدن فردي که خصوصيات احمدي‎نژاد را دارد داستان پايان بپذيرد. اما حاميان مالي ما اجازه چنين کاري را به ما ندادند. نکته جالب براي تو اين است که هيچ‎گاه اجازه نمي‎دهند مقامات بلند‎پايه ايراني در داستان حتي به‎صورت شبيه وجود داشته باشند. البته اين قانون شامل حال توليدات تلويزيوني نمي‎شود اما مجوز حضور شبه احمدي‎نژاد در داستان را گرفته بوديم. همزمان با پيروزي حسن روحاني مديران کمپاني فاکس مرا خواستند و خواستار تغيير مسير داستان شدند و گفتند ديگر خط داستاني ترور رئيس‎جمهور لازم نيست. شانس آورديم که پنج قسمت توليد شده هنوز به ماجراي ترور نرسيده بود. دقيقا در همان روز‎ها احساس کرديم ميانه‎رو‎ها در ايران به قدرت رسيدهاند و نقد داستاني خود را معطوف به گروه‎‎هاي تندرو کرديم.

بخش انتهايي فصل سوم سريال شما مرا ياد فيلم «آرگو» انداخت. در آن فيلم هم فارغ از برداشت‎‎هاي سياسي، تصوير متوحشي از ملت ايران نشان داده‎ايد. مخصوصا در قسمت‎‎هايي که برودي به خانه نسرين (بيوه ابونظير) مي‎رود. يا مثل صحنه‎اي که مردم در اعدام برودي حضور دارند يا پس از ملاقات برودي با نسرين، واکنشي که مردم به برودي نشان مي‎دهند مضحک و غيرواقعي است. در صورتي که بخشي از مردم ايران پس از ماجراي يازدهم سپتامبر در محکوميت تروريسم به خيابان‎‎ها آمدند و براي کشته‎شدگان شمع روشن کردند. شما رسما در مورد دولت و ملت ايران باور غلطي داريد و به همان نسبت جمهوري اسلامي را نمي‎شناسيد. ما ملت صلح‎دوستي هستيم و هيچ‎گاه از تروريسم حمايت نکرده‎ايم.

کارگرداني که از ايران آمد و اسکار گرفت (اصغر فرهادي) هم همين جمله را گفت (ما ملت صلح دوستي هستيم) اما هيچ آمريکايي عاقلي آن را باور نمي‎کند. همه ما به حماقتش خنديديم. چون مشخص بود سال بعد فيلم جرج کلوني (آرگو) جايزه اسکار را مي‎گيرد. من براي نوشتن فيلمنامه اين سريال خيلي فارسي ياد گرفتم. به قول شما ايراني‎‎ها «Tarof nadarim». اصولا در ذات ما آمريکايي‎هاست که هيچ‎کس را بيهوده تشويق نکنيم. اگر به توهم توطئه متهم نشوم مي‎گويم در مورد جايزه اسکار، افرادي در ايران با برخي تهيه‎کنندگان مذاکره کرده بودند. جالب اينجاست تيم سازنده آرگو به ايران آمده بود و مديران سينمايي ايران در دولت گذشته بيشترين تعامل را براي ساخت فيلم آرگو داشتند.

در عوض از تيم سازنده آرگو (که براي بازسازي لوکيشن‎‎ها آمده بودند) قول گرفتند که به فيلم «جدايي» در اسکار راي بدهند، خيلي احمقانه بود. تيمي که به ايران آمده بود آماده مي‎شد که فيلمي به‎زعم شما عليه ايران بسازد. آن وقت مديران شما در فکر گرفتن چند راي بيشتر براي اسکار بودند.

ضمن اينکه در سال ۲۰۱۱ کمپاني سازنده آرگو قبل از برگزاري اسکار با حمايت کاخ سفيد، مهماني خاصي را ترتيب داده بود که در آکادمي فيلم جدايي برنده شود تا اين جايزه براي ايراني‎‎ها اشتياق‎برانگيز باشد و سال بعد جايزه گرفتن آرگو پيام‎‎هاي سياسي مرتبط را منتقل کند. اگر من جاي مديران شما بودم ديگر فيلمي به اسکار نمي‎دادم. من فيلم «گذشته» فرهادي را ديده‎ام. از جدايي بهتر است. اما چرا برگزيده نشد؟

همان‎طور که در حاشيه مصاحبه اشاره کردي سينما در آمريکا با سياست نسبت نزديکي دارد. در مورد چيزي که راجع به محکوم کردن يازدهم سپتامبر از جانب مردم ايران گفتي، بايد بگويم افرادي که در محکوميت تروريسم پس از يازدهم سپتامبر به خيابان آمدند عده قليلي هستند. در اغلب موارد مردم از جمهوري اسلامي دفاع کرده‎اند. معادلات حاکم در ايران پيچيده است، اما حاميان اصلي نظام جمهوري اسلامي در ايران، مردم هستند. من در گفت‎وگو‎هاي مختلفي به اين موضوع اشاره کرده‎ام که حاميان قدرت در ايران مردم هستند. پس تصويري که در سريال ميهن يا فيلم آرگو ارائه شده تصويري است که ما آمريکايي‎‎ها مي‎خواهيم ببينيم و لزوما نبايد تصويري باشد که مطلوب شماست.

دروغ ديگر در اين سريال همکاري ايران با القاعده است. شايد آن تصوير جغرافيايي که آرگو از ايران ارائه مي‎دهد درست باشد اما تهراني که شما در سريال نشان مي‎دهيد بيشتر به شهر‎هاي عربي شباهت دارد.

من نمي‎توانم شما را قانع کنم اما با اينکه بضاعت مالي خوبي داشتيم از شبيه‎سازي پرهيز کرديم. شما وقتي اعراب شيعه در جنوب لبنان
کارگرداني که از ايران آمد و اسکار گرفت (اصغر فرهادي) هم همين جمله را گفت (ما ملت صلح دوستي هستيم) اما هيچ آمريکايي عاقلي آن را باور نمي‎کند. همه ما به حماقتش خنديديم. چون مشخص بود سال بعد فيلم جرج کلوني (آرگو) جايزه اسکار را مي‎گيرد.
را حمايت مي‎کنيد چه فرقي با آن‎ها داريد.

اصالت پارسي داريم؛ تمدن ۷۰۰۰ ساله ايراني به همراه تمدن ۱۴۰۰ ساله اسلامي. در ضمن شيعيان لبنان برادران ما به‎شمار مي‎روند. اما مسئله مهم اين است که شما به‎صورت توهين‎آميزي نشان مي‎دهيد هر کسي مسلمان مي‎شود و نظام سرمايه‎داري يکسويه آمريکا را قبول ندارد، تروريست است!

طبيعي است که اين برداشت مستقل ما از شرايط است. شما چقدر قدرت رسانه‎اي در کل دنيا داريد؟ تصويري که سياستمداران ما از شرايط و روابط سياسي در مواجهه با ايران دارند بايد در سينما و تلويزيون آمريکا بازتاب داشته باشد. پس از القاعده ايران دشمن شماره يک ايالات متحده به‎شمار مي‎رود. پس از ۳۰ سال مناقشه سياسي توقع داري چه تصويري از مناسبات ايران و آمريکا نشان دهيم؟ ضمن اينکه با ايران در حوزه سينما و تلويزيون و تاثير بر فرهنگ عمومي چالش داريم. ما تمام قدرت رسانه‎اي خود را در ۳۰ سال گذشته به‎کار گرفته‎ايم تا ايراني‎‎ها نتوانند تصويري از جامعه، دولت‎‎ها و دولتمردان خود به دنيا ارائه کنند. تصور مي‎کنيد تحريم‎هاي۳۰ ساله کمپاني‎ ميجر چرا اتفاق افتاده است؟

کمپاني ميجر در آمريکا به کشور‎هاي عربي و خاورميانه فيلم‎هايش را با قيمت کمتري عرضه مي‎کند تا فيلم‎‎هاي ايراني در منطقه خاورميانه اکران نشوند. از سوي ديگر سيستم فرهنگي شما مانند رسانه‎‎هاي آمريکايي قدرت توليد سريال و فيلم ندارد. به‎نظر من تحريم‎‎هاي فرهنگي کمپاني‎‎‎هاي آمريکايي موثرتر از تحريم اقتصادي است زيرا سيستم فرهنگي شما را در طول ۳۰ سال اخير فلج کرده است. ما ۳۰ سال در مواجهه با رسانه‎‎هاي ايراني جنگيده‎ايم تا شما را در اين حوزه فلج کنيم. ما در آمريکا تحرکات فرهنگي شما را کاملا زير نظر داريم. حتي فيلمسازان شما ديگر قدرت ندارند فيلمي مثل «ديپلمات» (داريوش فرهنگ) و «روز شيطان» (بهروز افخمي) توليد کنند. ما خيلي تلاش کرديم آثاري شبيه اين دو فيلم که توليد ايران است، در حوزه خاورميانه اکران نشوند. اگر قدرت رسانه‎اي ايران مانند قدرت سياسي‎اش باشد ديگر از آمريکا و دموکراسي جهاني اثري باقي نخواهد ماند.

شيوه روايت شما بسيار غلط است. چون با فرض اينکه اسرائيل به ايران حمله کند مذاکراتي در کار نخواهد بود.

خب به اين موضوع هم فکر کرديم. دانش اکبري (فرمانده سپاه در سريال هوملند) سمبلي از تندرو‎هاي ايراني است که توسط برودي ترور مي‎شود. ما با بدنه تندرو‎ها مشکل داريم. در اين سريال به ايران پيام داديم اگر تندرو‎ها نباشند با افرادي مثل مجيد جوادي راحت‎تر مي‎توانيم مذاکره کنيم. نکته مهم ديگر در اين سريال اين است که اسرائيل به تاسيسات هسته‎اي ايران حمله کرده اما ايالات متحده وارد جنگ با ايران نشده. خب ما در اين سريال به اسرائيلي‎‎ها هم يک پيام داديم: «در صورتي که به ايران حمله کنند حمايت نظامي نخواهند شد». اگر تندروي نکني، من هم با ملايمت نکاتي را در مورد سريال خواهم گفت که سياست‎‎هاي کلي ايالات متحده و اسرائيل را زير سوال خواهد برد. مثلا جاسوس موساد که در پايان فصل سوم به‎واسطه ميرا وارد زندگي سول (سرپرست سازمان سيا) مي‎شود توسط سيا دستگير مي‎شود. در اينجا هم من به‎عنوان يک يهودي از موجوديت اسرائيل حمايت مي‎کنم و هم به عملکرد دستگاه‎‎هاي مختلف در اسرائيل نقد دارم. در اين شرايط و در ايالات متحده هر تصميم در حيطه سينما مبتني ‎بر سياست است. به اعتقاد من اصلا حرف احمقانه‎اي است که بگوييم سينما را از سياست جدا فرض کنيم. به‎نظر من تهيه‎کنندگي سينما، اصولا هنري سياسي است. در بعضي مواقع يک ملت را به تصوير مي‎کشيم و در برخي مواقع ديگر خواسته‎‎هاي دولتمردان را. پس با اتکا به دو خروجي مهم سينما، اين صنعت هنري، سياسي و مدرن است. اين عده قليل فيلمسازان ايراني که خيلي برايشان احترام قائل هستم، فيلم‎‎هاي تحقير‎آميزي درباره ملت خود ساخته‎اند. مثلا فيلم معروف «طبيعت بي‎جان» متعلق به همان فيلمساز کمونيستي که در آلمان بود و در دوره جواني وقتي براي درمان سرطان اينجا آمده بود در کلاس‎هايش شرکت کردم. اين طيف از فيلمسازاني که آثارشان شبيه سينماي دهه ۷۰ و ۸۰ کشور‎هاي کمونيستي است، سبب تحقير ملت‎‎هاي خودشان مي‎شوند. من که مواضعم نسبت به دولت و مردم ايران روشن است. اما فيلم‎‎هاي کيارستمي به يک شوخي روشنفکري شبيهند و نمي‎توانند علاقه‎مندان هنر
در سال ۲۰۱۱ کمپاني سازنده آرگو قبل از برگزاري اسکار با حمايت کاخ سفيد، مهماني خاصي را ترتيب داده بود که در آکادمي فيلم جدايي برنده شود تا اين جايزه براي ايراني‎‎ها اشتياق‎برانگيز باشد و سال بعد جايزه گرفتن آرگو پيام‎‎هاي سياسي مرتبط را منتقل کند. اگر من جاي مديران شما بودم ديگر فيلمي به اسکار نمي‎دادم. من فيلم «گذشته» فرهادي را ديده‎ام. از جدايي بهتر است. اما چرا برگزيده نشد؟
سينما را راضي نگه دارند. شما وقتي قدرت متمرکز در حوزه توليد سينمايي نداريد و دلخوش به جشنواره‎‎هايي مثل کن و برلين هستيد که به حقير نشان دادن ملت خودتان مي‎انجامد، عملا سينماي خود را به بيراهه برده‎ايد.

شما با چه رويکردي سراغ ساخت سريال‎‎هايي از اين دست مي‎رويد؟ چنين رويکرد دروغ‎پردازانه‎اي کارکرد دارد؟

بله حتما کارکرد دارد. من اعتقاد دارم سينما ابزار توجيه سياست‎ورزي است. به اين جمله که گفتم خيلي اعتقاد دارم. خودم را توليدکننده ميهن‎پرستي مي‎دانم که اهداف آمريکايي برايش ارزشمند است. به صنعت سينما احترام مي‎گذارم و از آن به‎عنوان ابزاري هدفمند براي کشورم استفاده مي‎کنم. البته با توليد سريال در رسانه‎اي فراگيرتر مثل تلويزيون تاثير بيشتري بر افکار عمومي مي‎گذارم. من با اعتقاد کامل به قانون اساسي ايالات متحده و افکاري ميهن‎پرستانه سريال ۲۴ و هوملند را ساختم.

ولي در خصوص ايران در فصل سوم سريال بسياري از وقايع و لوکيشن‎‎ها هيچ شباهتي به ايران ندارد.

منظورت اين است که ما اشرافي به جغرافياي ايران نداريم. نما‎هاي اصلي که از تهران نشان مي‎دهيم بي‎شباهت به تهران نيست. حتي اگر دقت کرده باشيد از اسم محله دروازه غار استفاده کرديم که يکي از بازيگران ايراني ما (بابک بختياري) در اين محله متولد شده است. ما عکس‎‎هاي متنوعي از تهران داريم. دو نفر از اعضاي تيم نويسنده ما به اضافه خود بنده سال‎هاست روي موضوع ايران کار مي‎کنيم. آخرين اخبار و اطلاعات درباره ايران را داريم. روزنامه‎‎ها و مقالات مهم را عمدتا برايم ترجمه مي‎کردند. با روزنامه‎نگاران خارجي مخالف رژيم شما ارتباط نزديک داريم. چيزي نيست که درباره ايران ندانيم. ايراني‎‎هاي مقيم لس‎آنجلس چندين بار در مهماني مختلف مرا دعوت کردند و بابت ساخت اين سريال از NGO‎هاي مختلف ايراني تقدير شديم. ۶ ماه قبل از نگارش فصل سوم ميهن حتي بي‎اهميت‎ترين نشريات ايراني را تهيه مي‎کرديم و تيم تحقيق و پژوهشي که از پنتاگون به ما پيوسته بود آن‎ها را رصد مي‎کرد و ارزيابي‎‎هاي روزنامه‎‎ها را در اختيار تيم نويسنده مي‎گذاشت. ما حتي ۶ ماه قبل از انتخابات ايران که مشغول نگارش فصل سوم بوديم با حدس اين موضوع که گروه سياسياي که به قدرت خواهد رسيد يقينا گروه ميانه‎رويي خواهد بود، طراحي داستاني سريال را انجام داديم. اغلب کارشناسان در خوشبينانه‎ترين حالت شهردار فعلي تهران را به‎عنوان رئيس‎جمهور مي‎شناختند. هيچ‎گاه تصور نمي‎کرديم اصلاح‎طلبان دوباره به قدرت برسند. براي اينکه ثابت کنم اطلاعات سياسي من از ايران غلط نيست مي‎خواهم به اين مسئله اشاره کنم که بلايي که بر سر محافظه‎کاران آمد تقريبا شبيه همان اتفاقي بود که در مورد اصلاح‎طلبان ايراني در سال ۸۴ رخ داد. اما رئيس‎جمهور شدن آقاي روحاني واقعا غير قابل پيش‎بيني بود. شايد باورت نشود اما طرحي که در دست توليد داشتيم و کمپاني فاکس جلوي آن را گرفت، پيش‎بيني به قدرت رسيدن شهردار تهران را در متن قصه داشت.

البته روند مذاکرات به‎صورت فعلي را به نوعي در سريال ۲۴ در فصل هشتم پيش‎بيني کرديد. رئيس‎جمهور «حسن» به نوعي تداعي‎کننده نام رئيس‎جمهور ايران است. اين قبيل پيش‎بيني‎‎هاي شما در سريال ۲۴ هدفمند بود؟

در مورد اوباما که قبلا توضيح دادم. در مورد رئيس‎جمهور حسن اعتقاد دارم تاثيرگذاري قبل از اتفاق در درجه اهميت قرار دارد. سينما و سياست، موازي با يکديگر پيش مي‎روند اما طرح هدفمند و اشراف به سوژه سبب مي‎شود پيش‎بيني‎‎هاي سياسي سريال به مسير درستي برود. خانه کري در سريال هوملند را ديدي چگونه است! کري تمام احتمالات و عکس‎‎ها را روي ديوار الصاق کرده است. ما هم در چنين فضايي کار مي‎کنيم. يعني دوستان، احتمالات و پيش‎فرض‎‎هاي سياسي را کنار هم مي‎چسبانند. يکي از فرض‎‎هاي مهمي که در سريال ۲۴ داشتيم اين بود که از ميان اصلاح‎طلبان ايراني اگر قرار است کسي به قدرت برسد با حداقل پيش‎فرض‎‎هايي که در سريال ۲۴ مطرح مي‎شود يک درصد احتمال داديم که حسن روحاني در ايران به قدرت برسد و براي همين اصرار داشتيم در فصل هشتم سريال ۲۴ نام رئيس‎جمهور ايران حسن باشد. شخصي در ايران از تندرو‎هاي نزديک به حکومت است که سريال‎‎هاي ما را تحليل و ارزيابي مي‎کند و از افراد سپاه پاسداران به‎شمار مي‎رود. از تحليل‎‎هاي او براي نگارش سريال ميهن خيلي استفاده کرديم (حسن عباسي). طبيعي است در تحليل‎‎هاي اين شخص، نوعي هراس از حمله نظامي اسرائيل وجود دارد. ما از تحليل‎‎هاي او براي دامن زدن به اين هراس بهره برديم. بي‎تعارف من يک يهودي دو‎آتشه هستم که موجوديت برادرانم در اسرائيل برايم از هر حيث اهميت دارد. به هر حال خطرناک بودن دولت
فيلم‎‎هاي کيارستمي به يک شوخي روشنفکري شبيهند و نمي‎توانند علاقه‎مندان هنر سينما را راضي نگه دارند...
شما و عدم تبعيت از تمدن نوين جهاني موجب خسران در جهان خواهد شد.

به‎نظر شما آمريکا خودش عامل بسط تروريسم نيست؟ شما که اطلاعات سياسي خوبي داريد درباره سناتور چارلي ويلسون که مايک نيکولز فيلمي درباره او ساخته، حتما اطلاعات دقيقي داريد. مگر حاکميت ايالات متحده براي مقابله با بلوک شرق مجاهدين سابق در افغانستان را تجهيز نکرد و سناتور چارلي ويلسون ميليون‎‎ها دلار براي خريد و حمل سلاح به افغانستان نبرد؟ طبيعي است بعد ار فروپاشي شوروي مجاهدين به گروه‎‎هاي متفاوتي تقسيم شدند و در نهايت القاعده شکل گرفت. حالا مقصر بسط تروريسم جهاني ايران است يا آمريکا؟ در همين قضيه سوريه مگر دولت عربستان از تکفيري‎‎ها حمايت نمي‎کند؟ شما چطور ايران را مقصر بسط تروريسم مي‎دانيد؟

طبيعي است من يک آمريکايي هستم همان‎طور که تو ايراني هستي. طبيعي است که بخواهي برخي سياست‎‎هاي کلان دولتمردان مرا در دوره‎‎هاي گذشته مخصوصا دوران فاجعه‎بار رونالد ريگان زير سوال ببري. ما خودمان هم به شرايط امنيتي در آمريکا نقد داريم. در چرخه بازي‎‎هاي سياسي و امنيتي چهره آمريکاي آزاد مخدوش مي‎شود و چنين شرايطي را ما در ۲۴ و سريال ميهن زير سوال برديم. شخصيت معاون رئيس‎جمهور که دستور مي‎دهد بمباران هوايي در محل زندگي ابونظير اتفاق افتد در واقع نقد همين جريان بيمار امنيتي - سياسي در آمريکاي به اصطلاح آزاد است يا شخصيت خودسري که در مجموعه سازمان سيا فعاليت مي‎کند (ديويد استس)، نقد جريان بيمار در سياست. قبول داريم که سياست‎‎هاي غلط عامل تروريست‎پروري مي‎شود.

شما در سريال ۲۴ پيش‎بيني کرديد که يک سياه‎پوست رئيس‎جمهور آمريکا مي‎شود. چقدر از اين مجموعه فعاليت هدفمند بوده است؟ اين سوال من پاسخ کاملي نداشت.

واقعا ايمان آوردم که در حرفه‎ات آدم فوق‎العاده‎اي هستي. سه روز معطل جواب ماندي و دوباره سوال را ارسال کردي. ميان هنرمندان، مخصوصا فيلمسازان، ميل شديدي وجود دارد که پس از دوران سياه بوش، يک رنگين‎پوست يا يک زن بر کرسي رياست‎جمهوري بنشيند. رياست‎جمهوري يک زن در ايالات متحده را پيش‎بيني کرديم و همچنان خانم کلينتون احتمال دارد نامزد کسب مقام رياست‎جمهوري باشد. همان‎طور که ظريف در ايران سوداي رياست‎جمهوري دارد. من آمريکايي متوجه خنده‎‎هاي ظريف به‎ جان کري مي‎شوم که چه معنا‎هايي مي‎توانند داشته باشند. ما يک آلبوم از لبخند‎ها و ري‎اکشن‎‎هاي ظريف نسبت به ‎جان کري تهيه کرده‎ايم. ما اينجا اتاق‎‎هاي مشورت داريم و با تيم نويسنده موضوعات مختلفي را رصد مي‎کنيم.

قصد بعدي شما با اين تيم نويسنده و اتاق فکر چيست. باز هم جمهوري اسلامي را هدف قرار خواهيد داد؟

با روند مذاکرات فعلي فکر نکنم. فعلا ايران از دستور کار خارج است. من و الکس تصميم داريم در مورد بهار عربي دو سريال بسازيم. فعلا در مرحله تحقيق و نگارش فيلمنامه هستيم.

اما يادتان باشد شما با ساخت ميهن تنفر و انزجار ضد‎آمريکايي را در ميان ايرانيان گسترش داديد. شما به ايرانياني در آمريکا نزديک هستيد که حاکميت پرافتخار و مستقل جمهوري اسلامي را قبول ندارند اما از گزينه نظامي نيز متنفر ند.

نه اين‎طور هم نيست. خيلي از ايرانيان مقيم آمريکا براي حمله اسرائيل به ايران لحظه‎شماري مي‎کنند. البته تاکيد مي‎کنم ما در سريال نشان داديم که آمريکا عملا دخالتي در حمله نظامي به ايران ندارد و اسرائيل خودسرانه اقدام به انجام چنين کاري کرده است و ايالات متحده و لزوما سيا به خنثي کردن آسيب‎‎هاي پس از حمله نظامي اسرائيل به ايران مي‎پردازد.

پس شما از گزينه حمله نظامي به ايران خوشحال هستيد؟

رعب و وحشت گاهي بد نيست. براي تسري اين رعب و وحشت، سريال خودمان را به‎صورت رايگان در اختيار شبکه فارسي‎وان قرار داديم تا با دوبله فارسي بيشتر ديده شود. اين حرف‎‎هاي من مي‎دانم باعث وحشت مي‎شود اما وحشت براي ملت شما بد نيست!

ما هشت سال جنگ را تجربه کرده‎ايم و از جنگ واهمه نداريم. لطفا سريالي بسازيد که حقوق اتمي ملت ايران را به دولتمردان آمريکايي يادآور شود!

براي تاثيرگذاري بيشتر، فکر مي‎کنم پرداختن به بهار عربي واجب‎تر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
سلام.
اقای فرهادی باید خجالت بکشه...
حسین
و ایضا بعضی مسئولین و دست اند کاران خواب
آنها به کجا فکر میکنند و چه دقیق عمل میکنند آنوقت ما اند خم یک کوچه مانده ایم ...
اراکی
Iran, Islamic Republic of
اینقدر جو گیر نشو ! آمریکایی ها اگر محاسباتشون دقیق بود مانع از وقوع انقلاب اسلامی در ایران شده بودند ، در واقعه طبس شکست نمی خوردند . در جنگ تحمیلی به ایران کشورمان شکست خورده بود ، درجنگ 33 روزه مانع از شکست اسرائیل میشدند و..... خدا با ماست نگران نباشید و مرعوب این خالی بندی های امریکایی نشوید
این طور هم که شما می فرمایید نیست. اینکه خدا با ماست دلیل نمی شود که در مقابل دشمن ابلهانه رفتار کنیم و خودمان را مضحکه آنان کنیم و به آنچه که مایه تمسخر خودمان شده افتخار کنیم.
این آیه قرآن است که خداوند سرنوشت ملتی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خود آن مردم از خوبی میل به بدی کنند. ما زمانی تحت الحمایه الهی بودیم که با جان و مال خودمان از اسلام دفاع می کردیم. خداوند با کسی عهد اخوت نبسته است خلاف فرمان الهی عمل کنیم تنها خواهیم ماند. و یکی از مسائلی را که خداوند به صورت جدی تذکر می دهند همین است که نباید به گونه ای رفتار کنید، حرف بزنید و لباس بپوشید که عملکرد شما مورد تأیید و خواسته دشمن باشد. بعد دشمن ما فیلم ضد ایرانی می سازد یک ایرانی هم می آید فیلم ضد ایرانی می سازد و دشمن هم به آن جایزه می دهد. آیا این خلاف آموزه های دینی ما نیست؟
Iran, Islamic Republic of
اینطور هم که شما تفسیر و تحلیل میکنید نیست . وادادگی و مرعوب هلهله های غربی ها در متن و بطن فرمایشات شما هم بوضوح دیده میشود
ستوده
Iran, Islamic Republic of
کجا ما اندر خم یه کوچه ایم ؟ ...
United States
ما هم سریم اگر فرهادی و اینا گاف ندن
سعید
شما اصلا خوندین؟؟ گفته چون فرهادی در اسکار گفت "ملت ایران صلح دوست است" به او خندیدیم. امثال شما باید خجالت بکشن که همراه یه صهیونیست به هموطنشون توهین میکنن.
فیلم فرهای رو دیدم و این سوال برام مطرح شد که بیشتر از این می تونست به مردم خودش توهین کنه یا نه؟
دیده بوسی شون را هم با جولی خانم دیدیم!
او صلحی رو هم که فرهادی مطرح کرد در راستای شعار صلح خاورمیانه نتانیاهو بود!
نتانیاهو هم گفته خواهان صلح است چون از جنگ نفعی نمی برد. او به دنبال یک سیاست خزنده است تا کشور های اسلامی را آهسته آهسته ببلعد و می ترسد که مردم مسلمان پرچم جنگ و جهاد را زمین نگذارند. به خاطر همین هم گفته بود نباید مسلمانان از جهاد حرفنی بزنند.
هموطنی که علنی با خانمها جلو دوربین تلویزیون روبوسی می کند به درد نمی خورد ما مسلمانیم و اسلام مهمترین مسأله برای ماست
چرا فرهادی باید خجالت بکشه ؟؟
مصاحبه کننده میگه ما صلح طلبیم، طرف میگه فرهادی هم اینو گفت ولی کی باور میکنه ؟
...
البته بيشتر بايد احمدي نژاد خجالت بكشه با آن سياست سينمائي فرهنگي اش
شما برو ببین دلیل اصلی پلمپ شدن خانه سینما چی بوده بعد بگو
هومن
با وجود رشد کردن برخی انحرافات در احمدی نژاد دو سال آخر، اما نمی توان این را انکار کرد که بعضی ها از مادرشان هم که قهر می کنند به احمدی نژاد فحش می دهند.
چرا؟ میشه توضیح بدی؟ میشه بگی که فیلم های فرهادی را دیدی یا نه؟ شما فیلم گذشته فرهادی را دیدی؟ تو این فیلم که اینقدر به ایرانی ها شخصیت داد و فرهنگ فرانسوی ها را زیر سوال برد، کسی از شماها براش کف نزدید؟
دلیلش اینه که اصلا شما فیلم نمی بینید
فیلم های اصغر فرهادی کجا به ایرانی ها رسمیت میده؟؟؟
شان ایرانی مقیم رو زیر سوال میبره، و همه جای فیلم انگار مقصر اتفاقات ایرانیهان
من تمام فیلم های فرهادی رو دیدم و موندم که چه چیزی شما را به این نتیجه رسانده که این فیلم عزت ایرانی را به نمایش می گذارد؟
علوی
Iran, Islamic Republic of
آقا یا خانم فیلم بین ! مردم کارهای واجب بسیاری دارند و نمیتونند وقتشونو مثل شما تماماً به دیدن فیلمهای هر کس و ناکسی بگذرونند .
یک آمریکایی بی شعور آمده به کارگردان این مملکت توهین میکنه اونوقت تو ازش حمایت میکنی؟ چقدر میخوای تویه نقش بازی آمریکایی ها نقش بازی کنی؟ یه مقدار بصیرت داشته باشیم خیلی خوبه
وقتی کارگردان با شعور ما همه اصول فرهنگی مذهبیشو زیر سوال میبره و میره تو اون جشن اون حرکاتو در میاره و یه عده هم اینجا براش سوت و کف می زنن، این ایراده دوست عزیز، والا امریکاییه که داره طبق هدفش دقیقا کارشو درست انجام میده، ما اییم که اینجا به یه اسکار 100 درصد سیاسی افتخار می کنیم و نشان پیشرفت ابلهانه خودمون میدونیم. این بده.
وقتی فرهادی تمام عزت و شرافت ایران و اسلام و نظام مار را زیر سوال می برد و کارش نیز صرفا از نظر هنری به هیچ وجه ارزش کارهای هنری جهانی را ندارد که هیچ، در حد بسیاری از فیلم های هالیوودی هم نیست چه استنباط دیگری می توان غیر از این داشت که دادن اسکار به فرهادی کاملا سیاسی بوده؟
Czech Republic
این آقا یک متفکره نه بی شعور ...
Iran, Islamic Republic of
متفکر ؟ خوب شد معنی متفکر را فهمیدیم...
اوضاع شمقدر عقرب دولت قبل!
از همه این ها که بگذریم این حرفش جالب بود:
«اگر قدرت رسانه‎اي ايران مانند قدرت سياسي‎اش باشد ديگر از آمريکا و دموکراسي جهاني اثري باقي نخواهد ماند.»
مصطفی
ولی با این که ... دولت احمدی نژاد شرف داره به این دولت ولی دستگاه فرهنگی دولت قبل با یک شوت 3 بار دروازه خودی رو باز کرد!!
1. اجازه داد بیان فیلم ضد ایرانی بسازن
2. به قول خودشون لابی کرد فیلم ضد ایرانی فرهادی نامی ترین جایزه دنیا رو بگیره
3. با گفتن این که لابی کردیم خودش رو مایه مضحکه ملت کرد
واقعا جای تقدیر داره!!!!
چرا باید خجالت بکشه؟ ....
سعيد
Iran, Islamic Republic of
عزيزم انگار خوب نخوندي يا خوب دقت نكردي !! ...
یکی
Germany
شوخی می کنی؟ حتی با قبول واقعی بودن این مصاحبه ، این تهیه کننده یک دروغ بزرگ گفته!
طبق گفته شمقدری تلاش اونها بعد از اعلام نامزدی جدایی برای اسکار انجام شده
اونوقت ایشون دارن میگن که به عوامل ارگو امکنات دادن تا به جدایی رای بدن! در حالی که موقعی که نامزدی جدایی اعلام شد مدت بسیار زیادی از زمان فیلم برداری ارگو گذشته بود! دوران پس-تولید فیلم بوده

اطلاعات فیلم ارگو کامل در اینترنت موجوده، دروغ به این بزرگی؟

--------------
درمورد کار فرهادی هم ، جدایی فقط اسکار رو نبرده فرزندم! یه نگاه بنداز از شرق اسیا تا افریقای جنوبی و اروپا و امریکا جایزه گرفته!
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی خودتان این مصاحبه رو خوانده اید؟
چقدر قبول دارید که راست باشد ؟
...
باید حتما یه آمریکایی در مصاحبه‌ای راستکی! بیاد بگه کار اصغر فرهادی اشتباه بود،...
France
شما به فکر خودت باش
به هرحال راس باشه یا دروغ، چیزی که راسته اینه که 100 تا دونه بسیجی، یه لشکر امریکاییو و اسرائیلیو و بچه سوسول غربزده رو حریفه
ما باید خیلی خیلی خیلی بیشتر کار کنیم بر مبنای اسلام عمل و اقدام ولی در پاسخ اون امریکایی باید گفت مکرو و مکرالله و الله خیر الماکرین
سعید
به همه مقدسات قسم می خورم هفته دیگه تکذیبیه این مصاحبه بیرون می اد
به احتمال زیاد کل مصاحبه ،هم سوال هم جواب از ذهن بیمار حسن عباسی تراوش کرده
عطا
دوست عزیز اگه ذهن عباسی بیمار بود از تحلیل هاش اینا بهره برداری نمی کردن. می بینی که اونا دشمنای خودشون رو خوب می شناسن و این عظمت عباسی رو نشون می ده
عطا
این آقا خیلی زیرکانه به سوالات پاسخ داده. در مواردی کاملا قصد اختلاف انداختن بین ما رو داره و درجاهایی هم در مقابل زیرکی مصاحبه کننده مجبور شده پاسخ های صادقانه ای بده که باید قابل توجه هم سینماگران ما قرار بگیره
واقعیت اینکه که کارهای فرهادی اصلا ارزش هنری نداره
یونس
Iran, Islamic Republic of
یک انسان عاقل و هوشمند و البته متدین اولاً صرف یک احتمال قسم نمی خورد اون هم به همه مقدسات ، ثانیاً: برای اثبات و القای عقیده و فکر غلط خودش به دیگران توهین نمیکند . ثالثاً حسن عباسی کجا و شما کجا ؟
Iran, Islamic Republic of
معلوم می شه!
چه راست باشه چه دروغ اینکه کار فرهادی اصلا اعتبار هنری نداره و از بسیاری فیلم های جهانی از ارزش هنری کمتری برخوردار است کافی است که شکی باقی نگذارد که دادن اسکار به فرهادی کاملا سیاسی بوده حالا بماند که ایشان هر چه توانسته به ایران و اسلام و نظام توهین کرده.
Iran, Islamic Republic of
ایمیل یه نفر به یکی دیگه که فکر کرده گوردونه
فرید صنیعی پور
جالب اينجاست تيم سازنده آرگو به ايران آمده بود و مديران سينمايي ايران در دولت گذشته...
یک جانباز
United States
این قدر ... شدی که آمریکایی به هموطنت توهین کرده تو خوشحالی!!
Iran, Islamic Republic of
يه هموطن وطن فروش به چه درد ميخوره؟؟!
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
من با وطن فروش گفتن به امثال فرهادي مخالفم...
Iran, Islamic Republic of
ولی من موافقم. یه آدم بی هویت که فقط شهرت خودش براش مهمه
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
البته براي ترساندن جماعت ماهواره بين نيازي به اين همه هزينه كردن نبود...
فرهادی به عنوان یک ایرانی، ایرانی را به سخره گرفته و تحقیر کرده؛ و مگر غیر از این است که در راستای خواسته دشمن کار کرده؟
وطن فروشی که مانند خرید و فروش ملک نیست که بیاورند سندش را مهر و امضا کنند!
اونموقع که بخاطر حماقت همین هموطن آبروی یک ملت به مسلخ برده شد هم همین احساس را داشتی یا جزو شوق زده گان بودی برادر جانباز من؟
آدم از غیرت بمیرد جا دارد بخدا. عده ای از همه وجودشان گذشتند تا به دنیا ثابت کنند ما با فرهنگ شهادت میتوانیم همه معادلات مادی دنیا را برهم بزنیم. حال ورق بگونه ای برگشته که عده ای سر میشکنند برای سرسپردگی و وادادگی.
خدا به حرمت خون شهیدانمان از سر تقصیراتمان بگذرد و عاثبتمان را بخیر کند.
یه جانبار محترم؛
یادت نیست وقتی برمی گشتی از جبهه تازه میشدی سیبل گروه میلیشیای سازمان مجاهدین خلق؟ یادت نیست اون همه بمب گذاری ها رو؟ یادت میاد اون زمان شعار میدادیم مرگ بر منافق مسلح؟ چرا اون زمان به خاطر ایرانی بودن منافقین اعتراضی نمی کردی که وای این حرف ها رو نگید؟ سلاح قلم که خطرناک تر است، چرا امروز اعتراض می کنید و نگران هموطنی خودتون با فرهادی شدید؟!
فرهادی آبروی خودش رو به عنوان یک ایرانی برده با اون همه توهینش به ایران و ایرانی! از همان زمانی هم که آمریکا از من و تو حق توحش درخواست کرد به ما توهین رسمی کرد تا همین حالا.
نگرانی بزن توی دهن فرهادی که مثل اون آمریکایی مردم خودش را حقیر کرده.
حمید
United Arab Emirates
من دست تو وهر آمریکایی که به خاطر وطنش حتی حاضر به هر جنایتی است می بوسم.هیچ دشمنی دروازه کشور مرا نمیتواند بگشاید مگر با خیانت هموطن بی... من مثل ...
کارهای فرهادی را نگاه کنید ارزش هنری ندارد. فقط ایشان خودش و ملتش را تحقیر کرده و جایزه گرفته.
مثل اینکه یه نفر بیاد وسط و به خاطر مسخره کردن خودش دیگران براش کف بزنند! واقعا ابلهانه است.
امیر
...

یعنی این هم فهمید که ظریف سودای ریاست جمهوری داره !
دشمن ما اگه احمق بود این همه سال از دنیا سواری نمی گرفت. فقط این ما بودیم که بت هیبت او را با توسل به خدا و پیروی از فرمان الهی شکستیم و خداوند هم ما را یاری کرد. ولی شعور دشمن و محاسبه او دقیق است غفلت کنیم ما را می بلعد.
عبدالله
پس اینکه شمقدری می گفت برای جایزه اسکار فرهادی لابی کردیم دروغ نبود. البته برای این لابی آقای شمقدری بهای سنگینی از جیب ملت ایران پرداخت کرد ...
احمد
کاش این مصاحبه را خلاصه تر میکردید.
... شما جز به جنبه سياسي و منافع حزبي به هيچ چيزي فكر نميكنيد !
شما چطور؟
این جنبه حزبی داره؟
آقای فرهادی علیه ملت خودمون فیلم ساخته اونوقت تو میگی به فکر حزبتونید !!!!!!!!!!!
بابا یکم غیرت داشته باش، هیچ عاقلی علیه کشور و ملت خودش فیلم نمیسازه
این کار فرهادی درست مثل این است که یک نفر برود جلوی دوربین های جهانی و خودش را مسخره کند و دیگران ببینند و به کارش بخندند و او را تشویق کنند که چقدر هنرمندانه خودش را به سخره گرفته و بعد هم به هم بگویند ببینید خودش خودش را قبول ندارد!
حسام
واقعا حقشون بوده که در خانه سینما رو پلمپ کرده بودند
واقعا حقشون بود، وزیر ارشاد دوت نهم راست میگفت که خانه سینما با اسرائیل و آمریکا همکاری مشکوکی داشت
به این جمله مصاحبه شونده دقت کن:
من فیلم گذشته فرهادی را دیده ام از جدایی بهتر است چرا این برگزیده نشد؟
کمی فکر کنی تو هم میای تو حزب ما!!!
خداوند خود فرموده که کسانی که در راه حق قدم برمی دارند حزب الله هستند و دیگران را در حزب شیطان جا داده، بعد وعده نصرت به حزب الله می دهد. به کسانی که جانشان را در این راه فدا می کنند ( سوره مبارکه مجادله).
حالا اگر شما حزب الله را می فرمایید بله ما به هیچ چیز جز حرکت صحیح در مسیر حزب خداوند فکر نمی کنیم. ما در این راه جان دادیم و لازم باشد هزاران بار دیگر هم خواهیم داد.
علی
های دلم خنک شد.
حال این مثلا هنرمندهای غرب زده جا میاد با خوندن این مصاحبه.
اینا جلو نوکرهاشون استخون هم نمیندازن..هههههههه
اشتباه نکن علی آقا الآن همه میرن توی موضع تدافعی حالا ببین، این ها حقیقت عینی را توجیه کرده کتمان می کنند.
آن چنان غرب را توجیه می کنند که هیچ مادری اشتباه فرزندش را چنین توجیه و لاپوشانی نمی کند.
Iran, Islamic Republic of
امثال شجریان و کیارستمی و فرهادی و ... دیگر به اصطلاح بزرگان فرهنگی نه تنها برای دفاع از نظام و اسلام کاری نمیکنند بلکه برای اثبات سرسپردگی خود برای غرب حاضرند همه کاری ب...بکنند و متاسفانه آنرا روشنفکری هم بنامند.
Iran, Islamic Republic of
... به قول ما ايرانيها،‌تعارف كه ندايم! ما ملتي هستيم كه فرهنگ شهادت داريم . به فرموده امامان ملتي كه شهادت دارد اسارت ندارد.
حالا بنظر تو وقتي ما از مرگ هراسي نداريم شما مي خواي با اون فيلمت، وحشت!!!! را به ما بقبولاني؟!!!
مرديم از خنده!!
بنظرم اين شما و سياستمدارانتان هستيد كه وحشت كرديد و به هر وسيله اي متوسل شديد!!

بهتره شما كه يهودي و اسرائيل دوست هستيد يه فيلم بسازيد براي برادران! غاصب اسرائيلي تون و بهشون بگيد قبل از اينكه موشكاي ما كه دست غزه و حزب الله هست بهشون برسه خودشونو نجات بدن!!

اميدوارم خوب ترجمه كنن برات!
حسین
داداش گلم
بهترین فرصت اینجاست که ایزیلایف رو برای غاصبان ارسائیلی تبلیغ کنی.
تو این همه نظر فقط شما با یاد کردن از امام خمینی (ره) تمام معادلات رو عوض کردی و شفاف سازی خوبی بود.
خوبه آدم هم حیقیقت و هم واقعیت رو باهم درک کنه.
خدا حفظت کنه
United States
از این حرف من خوشتون نمیاد ولی من به این شخص احترام میزارم چون برای کشورش کار میکنه.یه نگاه به سینمای بیجان خودمون بندازین.هنوز نفهمیدیم سینما چه قدرتی داره
توی یکی از فیلم هایی که دیدم یکی از سرباز هایی که به دست نیروهای آلمانی اسیر شده بود به افسر آلمانی گفت من حاضرم برای هزاران نفر از مردم آلمان شبانه روزی کار کنم ولی برای یک نفر از مردم خودم کار نکنم!
افسر آلمانی با نگاهی از سر رضایت و تحسین پرسید شغل تو چیست؟
سرباز اسیر گفت: قبر کن هستم قربان!
اگر این آقا با به سخره و تحقیر گرفتن مردم ایران می خواهد هنر سینمایی ما را احیا کند همان بهتر که این هنر هرگز احیا نشود.
مهدی
اکثراصلاح طلبان شبیه فرهادی اند
محسن
در مطالب همین مصاحبه هم باید به آن ها بدبین بود...
در هیچ شرایطی نباید به دشمن اعتماد کرد. یک وقت می بینید چندین حرف راست را میزنند تا اعتماد ما را جلب کنند بعد یک دروغی می گویند که همه هستی ما را هدف گرفته است و ما هم به آن ها اعتماد کرده و خودمان را با دست خودمان نابود می کنیم.
فرهادی فکر میکنه ارباب حلقه ها رو ساخته!! خیالاتی
Iran, Islamic Republic of
.... فرهادی هرکه باشد ، یک ایرانی است و نباید مورد بی حرمتی قراربگیرد .
كلا حرمت افراد را نگه نداشتن كار خوبي نيست...
United States
میشه پرت و پلا نبافی
خائن ها هم محترمند؟
Iran, Islamic Republic of
یه خارجی که ارزش ما رو می بره بالا به مراتب از یه به اصطلاح ایرانی که برای زیختن آبروی ایران جایزه می گبره برتره. آخه حماقت هم حدی داره
اصغر فرهادی
بابا تو چی میگی؟!
خودم از دست خودم شاکیم . . .
چرا؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
... خودت هستی و حامیانت .
Iran, Islamic Republic of
..حرفهای این مرتیکه غربی راباآب وتاب نوشته است .
فرهادی فقط حقیقت را نشون داد شما به خودتون گرفتین
Iran, Islamic Republic of
حقیقت رو نشون داد که ما بدونیم نقاط ضعفمون چیه یا بره از مشکلات که تو ایران هست نردبان بسازه برای اسکار ؟؟؟!!! ما فرق این دو رو خوب می دونیم.
عجب مصاحبه ای
اوباما غلط کرد پیشنهاد داد
واقعا حقشون بوده که در خانه سینما رو پلمپ کرده بودند
واقعا حقشون بود، ....
سیاست و سینما؟؟؟؟
به خواست خدا پرچم اسلام را روی کاخ سفید نصب میکنیم. باید همگی از امروز دو برابر معمول کار کنیم
علی
United States
... من فیلم جومونگ و پسرش را خیلی دوست دارم درآنجا خیانت ها را ودلایلش را نشان می دهد.
حماقت؟
وای که بعضی از مخاطبانت چقدر...
فقیهی
این آقا بیجا کرده که به هم وطن من توهین می کنه هر چند که من با کار های آقای فرهادی موافق نباشم.
علی
کسی که دین و شرف و وطن و همه چیز را فروخته ربطی به ما نداره حتی اگر فامیل درجه 1 ما باشه.
Iran, Islamic Republic of
آفرین .
آدم با یه آزادمرد تو هرجایی باشه احساس برادریمی کنه ولی از بعضی برادرای خونی خیی دور باشه
United States
به هر حال اون هم نظرشو گفته
ما هم به حماقتش خندیدم
اما از شدت اندوه
بسیار آموزنده و عبرت آمیز بود. دست خبرنگار پنجره درد نکنه.
امیر
یک طرف که آمریکاییه.، یه طرفم اصغر فرهادی که ادعایی برای جات اسلام و کشور و انقلاب نداره...
France
فرهادی هم ظاهرا از خودشونه
signalist
مصاحبه ی جالبی بود!! ...
وای بحال ما که سخنان دشمن برامون مدرکه سیاست چه بر سر ملت اورده
Iran, Islamic Republic of
نگاه نکن کی میگه، نگاه کن چی میگه.
بسیار مصاحبه زیبایی بود.ممنون از پنجره
شگفت زده شدم....
شهروند طبری
او واقعیت هایی را گفت که می تواند ما را به جان هم بیندازد ...
محمد
Canada
..بايد جواب خون شهدا رو بدين
...
فرهادی باید خجالت بکشه
United States
چون گفته ملت ایران صلح طلبن؟
فردا
لطفا یه بار دیگه مصاحبه رو بخونید ... مطالب خیلی مهم از این چیزایی که گفتین توش هست... نه فرهادی اونقدر مهمه که بخوایم براش بحث کنیم ، نه این آقا ...
حواستون هست که کجای کاریم؟!!!
United States
من به این آقا تبریک میگم چون تا جایی که میتونه به فرهنگ و اعتقادات خودش خدمت میکنه وبرای اهالی سینمای ایران متاسفم!!!!
هومن
حادثه ی یازده سپتامبر ناشی از غفلت دستگاه های داخلی آمریکا نبوده است، بلکه بسیار واضح است که این سناریو توسط برخی از طرفهای آمریکایی، مهندسی و پیاده سازی شده است.
علیرضا
Russian Federation
واقعا باید ناسف خورد برای کسانی که می گفتند لابی کردند تا فرهادی اسکار بگیره...
هی ما گفتیم سیاسی کسی گوش نکرد
Iran, Islamic Republic of
باید به حال خودم گریه کنم که یه آمریکایی از دو فیلم ایرانی ( دیپلمات و روز شیطان) میترسد ومن فقط روز شیطان رو چند رو ز قبل درشبکه نمایش دیدم وبعد از ده 10 دقیقه گفتم از این فیلمای چرت و پرت است وکانال رو عوض کردم واقعا تو این زمینه باید به آمریکایی ها آفرین گفت که تمام زوایای فرهنگی ایران و زیر نظر دارند.
آمریکایی ها آنقدر زیاد در رفاه هستند که نداند رییس جمهورشان چه کسی است .و به نطرم این یعنی رفاه و آسایش .اما در ایران مردم خودشان با هم درگیر هستند و خجالت هم نمیکشند .ما ایرانی ها خیلی بدبختیم که این نظریه پردازها میخواهند افکار مردم را دگرگون به نفع خودشان کنند .منافع همه این اتفاقات به سود اروپا و آمریکا است .دقت کنید 40 سال پیش نفت خام 35 دلار بود و الان 90 دلار یعنی حدودن دو نیم برابر شده است اما اجناس دیگر صدها برابر شده است پس نفع آن برای امریکا و اروپا است . چرا خودمان را گول میزنیم . یک مشت آدم ... بیشتر در ایران زندگی نمیکنند واقعا جدی میگویم خود دانید
United States
این آدم چیز جدیدی نگفت
همان تحلیل هایی را داد که سالهاست دلسوزان به هنرمندان کم مایه ما می دهند
برخی داخلی ها تعریف دشمن را فراموش کرده اند حالا یا از ترس یا از حماقت یا هر چه مهم این است که امثال فرهادی در بین خودمان کم نداریم
آدم هایی که سرشان را توی برف فرو برده اند و یا اساسا کلا توی تیم ما نیستند حتی اگر ایرانی باشند
به هر حال دشمن فقط دشمن است و دشمنی می کند و در برابر دشمن باید بیدار بود
همین تحلیل‌ هم بعدا تقه‌ش درمی‌آید ...
فریبا
دوستان چرا به جون هم افتادین هرکسی که بخواد ایران و اسلام رو به ذلت بکشه دشمنه فرقی نمیکنه اسم و رسمش چی باشه یه فیلمسایه مدیر یا هرکس دیگه و در هر لباسی.یعنی ما نمیدونستیم که اونا با سیاست فیلم میسازن ! به جای فریاد کشیدن سر هم دیگه ما هم باسیاست قدم برداریم من که نه فیلمسازم نه مدیر که بتونم حرکت مهمی انجام بدم اما به اندازه سهم خودم با اندازه یه مادر یه دانشجو میتونم مهم باشم کمترینش اینکه من تمام تلاشم رم میکنم که صید آسونی برا اونا نباشم اینرو به فرزندمم هم آموزش میدم و با دست خودم بذر کینه و عداوت رو با این دشمنان سیاستمدار خارجی و ابله داخلی تو دلش میکارم .
سید
United Kingdom
وقتی دلسوزان میگفتن دل به جشنواره های خارجی نبدین که همش سیاسیه بعضی به اصطلاح روشنفکران گفتن شما توهم توطئه دارین!!!!!!
اون از فیلم های سیاهی که ساختن و کشور رو مثل کشورهای زیر صحرای آفریقا نشون دادن و اون هم از فیلمهایی که هیچ نشونی از فرهنگ این کشور نداشت!
تازه هرکی هم فیلم خوبی ساخت انگ دولتی بودن و سفارشی بودن بهش زدن!!!!!!
وااااااااااااااااااااااااااااااای
عالی بود
نکات بسیار بسیار ظریفی داشت .
میشه مدت ها روی این متن کار کرد. به اصغر فرهادی کار نداشته باشید. نکات بسیاری نهفته هست . من این متن رو 5 بار خواندم و هر بار نکته جدیدی کشف کردم.
ولی متاسفانه از اون همه نکته به یه اصغر فرهادی گیر دادن.
از همه خواهش می کنم بروند و بار دیگر این متن را بخوانند.
از دوستان جهان خواهش میکنم این مصاحبه رو بارها و بارها در جاهای مختلف بگذارند.
...ولی زیاد هیجان زده نشو تو این آلودگی واسه قلبت خوب نیست.
واقعا بهتر از این می شد مسائلی که در این حوزه می افتد را نقد کرد .این مصاحبه باید یک کتاب درسی برای مدیران فرهنگی و سیاسی جامعه ما باشد . چقدر با صراحت لهجه از قانون اساسی و قوانین کشورش با اینکه می داند در برخی موارد زیاد هم خوب نیست دفاع می کند . چقدر رابطه شفاف بین سیاست ، ایدئولوژی و سینما را به تصویر می کشد . آنگاه ما در کشور خود درگیر مسئله بود یا نبود ممیزی هستیم و افتخار می کنیم که می خواهیم نظارت و ممیزی را حذف کنیم . وا اسفا برای مدیران ما ....
اگه خدایی این دقیقا متن مصاحبه مورد نظر باشه واقعا مسئولین فرهنگی ما باید جلسه اضطراری بزارن و یه خاکی تو سرشون کنن .ببین اینا کجای کار هستن!
من فيلم «گذشته» فرهادي را ديده‎ام. از جدايي بهتر است. اما چرا برگزيده نشد؟ ???????
United States
از حرفایی که توی مصاحبه ش زده بوی توطئه و دو به هم زنی می یاد.. تفرقه بینداز و حکومت کن .. رو هرگز فراموش نکنید.
شمایی که اومدی با فیلم سازی میخوای ملت مارو بترسونی خوب گوش کن
حرف همان حرف امام (ه) است ؛ اسرائیل باید از بین برود.
تشکر بسیار از مصاحبه گر خوب مجله پنجره
رضا
بسیار راحت چنین مصاحبه ای تکذیب خواهد شد، آنهم توسط رسانه های مریض داخلی
دست پیش می‌گیری اخوی؟
ali
خرید نسخه دیجیتال که سایت جهان تبلغش رو میکنه یعنی دریافت پی دی اف نه خوندن مجله اونهم با این ریدر بیخود و کند. حرومتون باشه پولی رو که بابتش پرداخت کردم!
سعيد
تاکيد کرد: «اين مصاحبه فقط براي هفته‎نامه پنجره است و شرطم اين است که حتي به‎صورت بازنشر و گزيده هم در رسانه‎‎هاي ديگر در ايران انعکاسي نداشته باشد».
چقدر هم اخلاق رسانه ای را رعايت کرديد!
عباس
در وطن فروشی برخی مدعیان هنر شکی نداشتیم که بخواد با حرفای این آقا واسمون ثابت شه... اما شما جناب آمریکایی بدان که "تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ" دست خداست و آنکه بخواهد ملتی را عزیز و ملتی دیگر را خوار و ذلیل کند فقط و فقط خداست.
شما هرآنچه داری رو کن که به حول قوه الهی این ریسمان بافی ها یک روز طناب دارتان خواهد شد. درود بر شهید آوینی که فرمود:
"بگذار آمریکا با مانورهای ستاره دریایی و جنگ ستاره ها خوش باشد، دریا دل بسیجی هاست و ستاره ها نور از ایمان این بچه مسجدی ها می گیرد."
این رو هم به دایره المعارف اطلاعتتون اضافه کنید.
مجتبی
خدایی چقدرش حرف خود مصاحبه‌شونده است چقدرش حرف خودتون؟ به نظر من که خیلی جاها جواب‌های مصاحبه‌شونده بی‌ربط و پراکنده و ساختگی به نظر می‌رسن. قاعدتاً اون طرف اینطوری صحبت نمی‌کنه به نظرم شما یه جاهایی رو به زعم خودتون «یه کم اصلاح» کردین!!
مجتبی
جالبه که این طرف کاملاً آمریکاییه و از همه کارهای خودش و دولتش حمایت می‌کنه. اون وقت ما خوشحال میشیم که یه همچین آدمی به چند تا از بهترین فیلم سازهای ما توهین کنه و دائماً ما رو تحقیر کنه. کاش همونقدر که اون آمریکاییه ما هم ایرانی بودیم
---
اینا همینو میخوان که ما رو به جان هم بندازن.
فکر میکنن که خیلی زرنگن.
من کارهای فرهادی رو اصلا تایید نمی کنم.

اما هدفشون اینه در حوزه ی فرهنگی کاملا میخوان ما رو مغلوب و صعیف نشون بدن.
اما به هرحال هرچه باشیم، درحال رشدیم.

این دولت باید حواسش باشه که سینمای اثرگذار جهانی رو یادش نره.
...
مرگ بر آمریکا
امین
خاک بر سر فیلم سازان روشنفکر ما
Sweden
مرگ بر آمریکا درود بر فرهادی
حق جو
فکر کنم اقای فرهادی از اینکه گفتی مرگ بر امریکا از دستت ناراحت بشه
Sweden
این که چیزی نیست با این سیاستهایی که شما دارید اعمال میکنید تا چند وقت دیگه به پاسپورت ایرانی هم خواهند خندید و به سخره گرفته خواهیم شد ... ببینید کارمون به کجا کشیده شده که با افتخار خوشحالیم که هموطنانمون مورد تمسخر کسانی قرار میگیرند که هر روز صدای مرگ ونفرینمون براشون گوش جهانیان رو کر میکنه
United States
عجب مصاحبه ضربتی ای بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
فقط مي تونم بگم دولتمردان ما بايد از اينكه مثل كبك سرشون رو تو برف فرو كردن خجالت بكشن.كاش كسي به حرف رهبر گوش مي كرد.كاش فقط 10 نفر مثل ايشون تو دولت بود.كاش...
رضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام، سیاست خوبی را پیش گرفته اید. با نیروی حریف، حریف را به زمین بزنید. بگردید در رسانه های دیگر و از نگاه انها حرف های علیه خودشان را پیدا کنید و منتشر کنید بسیاری به تحلیل های داخلی خوشبین نیستند و آن را جناحی می بینند.
یوسف راد
اینها چقدر بی خیالند
ما سریال فاخر ستایش داریم
ما سریال شاهگوش می سازیم
ما سریال نرگس می بینیم
حالا مارا از 24 و میهن و حمله اسرائیل می ترسانید؟!
ما اینهمه کارگردان اپوزیسیون پرورش داده ایم و صبح تا غروب بمباران پفک نمکی و چیپس بر مردم می ریزیم .
بترسید از روزی که سیروس مقدم پایتخت نسازد .
بترسید از روزی که سهیلی زاده آوای باران را تمام کند .
وا اصفا
وا میهنا
وای .... وای .... وای
از همون اول معلوم بود ساختگی. تکذیبسشو ندیدین هنوز؟
خدا ییش از کجاتون در آوردید این متن طولانی رو؟