کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر رئیس‌اتحادیه‎املاک درباره‌وام ۳۵میلیونی

25 دی 1392 ساعت 23:48

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: تسهیلاتی که دولت برای مسکن فراهم کرده است، گرچه مقداری موثر است اما کافی نیست یعنی بیشتر از این میزان باید وام داده شود.


به گزارش جهان به نقل از افکار نیوز، بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره دولت یکی از مهم ترین تصمیمات اقتصادی خود را گرفت. درحالیکه تمامی تصمیمات اقتصادی دولت در هاله ای از ابهام قرار دارد که تکلیف بخش مسکن روشن شد. طی جدیدترین تصمیم دولت، قرار شد تا وام خرید مسکن به مبلغ ۳۵ و ۵۰میلیون تومان افزایش یابد.

افزایش تسهیلات مسکن یادآور تجربه تلخ دوران محمود احمدی نژاد است؛ زمانی که دولت نهم با افزایش سقف تسهیلات و تزریق نقدینگی به روند تورم شتابی دوچندان بخشید. اما اکنون کارشناسان می گویند این وام ها دیگر دست کم بر قیمت مسکن در تهران اثر ندارد.

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: «تسهیلاتی که دولت برای مسکن فراهم کرده است، گرچه مقداری موثر است اما کافی نیست یعنی بیشتر از این میزان باید وام داده شود. این وام برای شهرهای بزرگ موثر نیست ولی در شهرهای کوچک چرا.»

از او می پرسیم که آیا این تسهیلات بر رونق گرفتن دوباره بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت؟ و او پاسخ می دهد: «این وام در روند خارج شدن از رکود دارای تاثیراتی است ولی خیلی هم نباید انتظار این اتفاق را داشته باشیم. در شهرهای کوچک تر شاهد رونق بیشتری خواهیم بود. با ۳۵میلیون تومان در شهرهای کوچکی مثل سمنان یا دامغان موثر است اما در شهرهای بزرگ تاثیری ندارد.»

وی با بیان این که «سال ۹۱ افزایش قیمتی شدید را داشتیم بنابراین انتظار نمی رود که در سال آینده شاهد افزایش جهشی قیمت ها باشیم» این موضوع را اضافه می کند «حتی ارائه این تسهیلات نمی تواند خلأ موجود را پر کند و قیمت ها را افزایش دهد.»

رییس اتحادیه مشاوران املاک در مورد قیمت های سال آینده نیز اینگونه پیش بینی می کند: «تا پایان سال جاری افزایش قیمت نخواهیم داشت و قیمت ها جای چانه زنی دارد اما برای سال آینده، به دنبال تورم، شاخص بانک مرکزی و در صورت گران شدن قیمت سوخت و بنزین باید منتظر افزایش قیمت ها باشیم. درحقیقت افزایش قیمت مسکن در سال اینده منوط به افزایش قیمت بنزین است.»

خسروی در آخر با تاکید بر این که «در صورت برداشته شدن تحریم ها وضعیت فرق خواهد کرد.» می گوید: «دولت یازدهم این نکته را می داند که اگر ثبات سیاسی وجود داشته باشد، ثبات اقتصادی هم خواهد بود. در حال حاضر قیمت ها به کف نرسیده است و جای چانه زنی هرچند به میزان کم وجود دارد.»

همچنین در همین زمینه، ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان نیز در گفتگو با افکارنیوز، معتقد است: «این میزان وام برای شهرهای بزرگ و کلان شهرها تاثیرگذار نیست و تاثیر آن در حدود ۱۰درصد است اما برای شهرهای کوچک تاثیرگذار است. به علت قیمت پایین مسکن در شهرهای کوچک رقم ۳۵ و ۵۰میلیون تومانی وام مسکن تاثیرگذار خواهد بود.»

وی در زمینه اثرات تورمی این تسهیلات می گوید: «بستگی دارد حجم تسهیلات چه قدر باشد. ممکن است محدود باشد در حد وام ۱۸میلیون تومانی؛ یعنی مثلا متقاضی باید ۶ماه سپرده بگذارد و بعد از آن به اندازه سقف۳۰میلیون تومان وام بگیرد و این وام ها از آنجایی که گسترده نیست نمی تواند بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشد. ممکن است مختصر تاثیری به خصوص در شهرهای کوچک داشته باشد اما تغییر و تحول چشمگیری در بازار نمی تواند ایجاد کند.»

وی در پیش بینی بازار مسکن بعد از وارد شدن این تسهیلات به بازار نیز می گوید: «روند افزایش قیمت در طی ۲۰سال گذشته طوری بوده است که هر ۵سال یکبار شاهد یک جهش قیمت بوده ایم. یعنی بعد از هر ۵سال رکود، یک دوره رونق داشتیم. این موضوع به دنبال انباشت تقاضا و کمبود مسکن در کشور این اتفاق می افتد.»

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان اعتقاد دارد که باید به تولید بیشتر توجه شود. به عقیده وی «ما باید تلاشمان را به امر تولید معطوف کنیم و تسهیلاتی که داده می شود باید به تولید اختصاص یابد. ولی اگر بازار خرید را تحریک کنیم با توجه به انباشت تقاضایی هم که داریم، چندان خوب نیست. استدلالشان این است که تحریک تقاضا باعث می شود انگیزه تولید افزایش یابد که این موضوع خیلی قابل استناد نیست. چرا که باید به امر تولید توجه بیشتری شود.»


کد مطلب: 337857

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/337857/نظر-رئیس-اتحادیه-املاک-درباره-وام-۳۵میلیونی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com