شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

در دیدارهای‌امروز ظریف در لبنان چه‌گذشت؟

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب: 337371
وزیر خارجه کشورمان که در راس هیاتی به لبنان سفر کرده بود با تعدادی از مقامات بلند پایه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وزیر امور خارجه کشورمان که در رأس هیأتی سیاسی و پارلمانی به بیروت سفر کرده است پیش از ظهر امروز با میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات ابعاد مختلف مناسبات دو کشور ، تحولات لبنان، منطقه و بویژه بحران سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، با ابلاغ سلام دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان به رئیس جمهور لبنان و با ابراز امیدواری برای ارتقاء همکاریهای دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است هیچ مانعی برای همکاریهای دو کشور در حوزه روابط دوجانبه و همچنین همکاریهای گسترده منطقه ای وجود ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح دیدگاههای دولت جدید در حوزه سیاست خارجی و در چارچوب تعامل سازنده، بر عزم دولت جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح و ثبات و آرامش در منطقه تأکید کرد.

دکتر ظریف با مهم خواندن تحولات لبنان ابراز امیدواری کرد: با همکاری همه طیف ها و جریانهای فکری، سیاسی و مذهبی امنیت و آرامش در صحنه داخلی لبنان تأمین گردد. وی رمز سعادت لبنان را وحدت ملی این کشور دانست و ابراز امیدواری کرد: لبنان مظهر همکاری باشد و نه صحنه رقابت.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از توفیق دولت لبنان در مبارزه با تروریسم و افراطی گری، از اقدام سریع دولت و ارتش لبنان در شناسایی و دستگیری طراح انفجار تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز تشکر و قدردانی کرد.

دکتر ظریف همچنین در این دیدار با تشریح دستاوردهای مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ و آثار ارزنده منطقه ای و بین المللی آن، صهیونیستها را تنها گروه نگران از این توافق نامید که البته آن نیز خواست همیشگی رژیم صهیونیستی در وجود کشمکش و بحران در منطقه است .

وزیر امور خارجه درخصوص سوریه اظهار داشت: وضعیت آینده سوریه را صرفاً مردم این کشور در پای صندوق را تعیین خواهند کرد.

میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان نیز در این دیدار با ابلاغ سلامها و درودهای خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست محترم جمهور، با استقبال از رویکرد دولت جدید در حوزه سیاست خارجی و ابراز تأسف عمیق از حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت ،بر عزم دولت و نهادهای لبنان برای پیگیری موضوع تأکید کرد.

رئیس جمهور لبنان ابراز امیدواری کرد که نشست ژنو ۲ با گشایش برای بحران سوریه و خروج این کشور از شرایط موجود همراه گردد.

وی همچنین با توجه به فضای داخلی لبنان، تلاشهای دولت برای وحدت گروههای مختلف این کشور را تشریح کرد.

دیدار با رئیس مجلس لبنان

جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان همچنین بعداز ظهر روز دوشنبه با نبیه بری رئیس مجلس لبنان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان در این دیدار و پس از تسلیم دعوتنامه دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی برای حضور رئیس مجلس لبنان در اجلاس روسای پارلمان های عضو سازمان همکاری اسلامی، از تحولات مثبتی که در فضای سیاسی داخلی لبنان در حال شکل گیری امت، ابراز خرسندی کرد و نقش وی در همگرایی و تحقق وحدت دیدگاههای مختلف سیاسی، مذهبی و دینی طیف های مختلف را ارزشمند دانست.

ظریف با تشریح تحولات مذاکرات هسته ای کشورمان و گروه۱+۵ اظهار داشت: رژیم صهیونیستی نه تنها از اختلاف مذاهب اسلامی بهره برداری می کند بلکه از هرگونه تشنج در منطقه نیز به نفع خود استفاده می کند ، از اینرو نگرانی جدی این رژیم در روند تحولات مذاکرات هسته ای مشهود است.

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین در این دیدار نگرانی در خصوص سرنوشت امام موسی صدر را نگرانی مشترک دو کشور دانست و برتلاش جمهوری اسلامی ایران در زمینه تعیین وضعیت امام موسی صدر و همراهان مفقود وی تاکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *