پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۳

زنگنه: با فساد برخورد می کنم

يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 337072
وزیر نفت با تاکید بر بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های پیمانکاری و پرهیز از هرگونه ترک تشریفات در مناقصات صنعت نفت، گفت: پروژه ها باید در شرایط سالم و حرفه‌ای اجرا شده و وزارت نفت با هرگونه فساد برخورد قانونی خواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بیژن زنگنه صبح امروز در جلسه مشترک با هیئت مدیره انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز پتروشیمی (Apec) ، با انتقاد از اینکه در سال های گذشته قراردادها با وجود داشتن پیمانکار به صورت امانی اجرا شده، آن را یک فاجعه مدیریتی خواند و افزود: طی این سال ها (از سال ۸۴ به بعد) از ظرفیت پیمانکاران مهندسان مشاور و بخش خصوصی استفاده مطلوب نشده که این امر منجر به از بین رفتن بسیاری از این ظرفیت ها شده است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید در صنعت نفت حضوری پررنگ داشته باشد، گفت: بکارگیری عقلانیت، انصاف و پیشنهاد قیمت مناسب، شرط لازم برای فعالیت بخش خصوصی در این صنعت است.

زنگنه با تاکید بر این که توانایی های ایجاد شده در بخش خصوصی، ظرفیت ملی است، اظهار داشت: بخش خصوصی باید دوباره تجدید حیات کرده و ظرفیت های زیادی برای اجرای پروژه ها ایجاد کند.

وی با اعلام اینکه در سال های اخیر قیمت اجرای پروژه ها بالا رفته و تا سه برابر رشد داشته است، این امر را منطقی ندانست و افزود: قیمت اجرای پروژه ها باید به سطح واقعی برگردد.

زنگنه تصریح کرد: قیمت هایی که هم اکنون برای اجرای پروژه ها پیشنهاد شده و در حال انجام است، با شرایط کنونی کشور، (وجود تورم و تحریم ها) منطبق نبوده و بسیار بالا است.

وزیر نفت بکارگیری عقلانیت در انجمن و بهره گیری از ظرفیت های آن را در تغییر شرایط کنونی بسیار موثر دانست و گفت: این امر کمک می کند تا در اجرای پروژه ها قطار پیمانکاری که اکنون از ریل خارج شده، به مسیر خود بازگردد.

زنگنه با اعلام اینکه وزارت نفت با ترک تشریفات مناقصه در اجرای پروژه ها مخالف است، گفت: باید در شرایط مساوی و منصفانه مناقصه برگزار شود.

وی در همین حال تاکید کرد: باید پیمانکاران بخش خصوصی دقت لازم را در پیشنهاد قیمت اجرای پروژه ها داشته باشند تا طرح ها با قیمت مناسب و واقعی اجرا شود.

زنگنه با اشاره به بخشی از ظرفیت ها و پروژه ها در صنعت نفت برای بهره گیری از توان بخش خصوصی، گفت: ۷۵ میلیارد دلار پروژه در بخش پتروشیمی، ۱۰ میلیارد دلار پروژه در بخش پایین دستی صنعت نفت و اجرای ۳ هزار کیلومتر لوله گذاری با اینچ بالا، از جمله پروژه هایی است که باید در صنعت نفت انجام شود و پیمانکاران و مهندسان مشاور بخش خصوصی می توانند با حضور در این مناقصات، اجرای پروژه های یاد شده را در دست گیرند.

وزیر نفت خطاب به اعضای هیئت مدیره انجمن اپک گفت: باید تلاش کنید با همفکری، هماهنگی، همدلی و همکاری، ظرفیت های جدیدی را برای اجرای پروژه های کلان صنعت نفت ایجاد کرده تا از ظرفیت های خارجی کمتر استفاده شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه پروژه ها باید در شرایط سالم و حرفه ای اجرا شده و از هر گونه فساد جلوگیری شود، گفت: وزارت نفت با هرگونه فساد برخورد قانونی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های ایجاد شده در شرکت های ایرانی، ظرفیت های ملی است، افزود: باید از تمام این ظرفیت ها حفاظت کرده و به بهترین نحو از آنها استفاده کنیم.

وزیر نفت همچنین در بیان اولویت های صنعت نفت، توسعه میدان های مشترک را اولویت نخست این صنعت خواند و بر تسریع در اجرای آنها تاکید کرد.

در این دیدار اعضای انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی،(Apec) نیز به شرح فعالیت های انجمن پرداخته و اعلام کردند: هم اکنون به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت های پیمانکاری طی سال های اخیر، این ظرفیت ها از بین رفته است.

اعضای این انجمن همچنین بر برگزاری مناقصات در شرایط منصفانه و رقابتی تاکید کردند و از وزیر نفت درخواست کردند از ترک تشریفات در اجرای پروژه ها پرهیز شود.

به پایه این گزارش، انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی ،(Apec) در سال ۱۳۷۹ به توصیه بیژن زنگنه وزیر نفت شکل گرفت و با ۳۷ عضو به ثبت رسید. هم اکنون ۱۷۶ شرکت عضو انجمن هستند که از این تعداد، ۱۴۰ شرکت دارای گواهینامه پیمانکاری و ۳۶ شرکت دارای گواهینامه مشاور هستند. گفتنی است تمام اعضا هم اکنون از بخش خصوصی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقای زنگنه با دستمال کثیف نمیشه شیشه رو تمییز کرد !
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
ميشه كه كثيف ترش كرد !! نميشه ؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
از قرارداد كرسنت و استات اويل چه خبر ؟؟!!