پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تولیدملی‌با اقتصادزیرزمینی،زمین‌گیرمی‌شود

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 336665
کارشناسان معتقدند اقتصاد زیرزمینی یا قاچاق کالا، تولید ملی را زمین گیر کرده و علاوه بر آثار سوء اقتصادی، به عنوان یک چالش اجتماعی مطرح است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا به گفته فعالان اقتصادی و کارشناسان این حوزه امروزه پدیده قاچاق کالا علاوه بر اینکه به عنوان یک تهدید جدی بر سر راه تجارت آزاد است هزینه های زیادی را نیز بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می کند.

یک کارشناس مسایل اقتصادی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: قاچاق کالا از یک سو درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می دهد و از طرفی سبب خروج بی حاصل ارز ، فرار گسترده سرمایه ، افزایش بیکاری ، کاهش تولیدات صنعتی داخلی و غیره می شود.

ˈبهروز صادقیˈ افزود: در اقتصاد سالم تمام فعالیت های اقتصادی ثبت و ضبط می شود اما دسته ای از فعالان اقتصادی مایل به چنین امری نیستند لذا موجبات شکل گیری اقتصاد زیر زمینی یا اقتصاد سیاه را به وجود می آورند که از مهم ترین مصادیق اقتصاد زیرزمینی همان پدیده قاچاق کالا و ارز است.

وی اضافه کرد: قاچاق کالا وارز همواره بیش از مبادلات قانونی است و این امر نه تنها نقشی در رشد شاخص های اقتصادی ندارد بلکه مهمترین عوامل سقوط و انحطاط اقتصادی و اجتماعی یک کشور محسوب می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قاچاق کالا و ارز یک پدیده چند وجهی می باشد لذا عوامل متعددی از جمله اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی در شکل گیری آن نقش دارند که شناسایی این عوامل به ارائه راهکار مناسب برای برخورد با این پدیده شوم اقتصادی ، اجتماعی کمک می نماید.

وی بیان کرد: سود آوری بالای قاچاق کالا از مهمترین دلایل گرایش به این امر می باشد، چرا که این سود ناشی از تفاوت قیمتها در بازار داخلی با کشورهای همجوار است.

وی افزود: سودهایی که از صادرات غیر رسمی برخی کالاهای یارانه ای مانند فرآورده های نفتی ، دارو ، شوینده ها ، سموم دفع آفات نباتی ، کود شیمیایی ، نان ، آرد ، گندم و دیگر کالاهای اساسی کسب می شود به قدری انگیزه در افراد ایجاد کرده که به رغم تعیین جرائم سنگین باز اقدام به قاچاق کالا می کنند.

وی گفت: در نتیجه این اقدام ضربه مهلکی به تولیدات داخلی وارد شده و ثروتی که می تواند در راه توسعه پایدار، تولید، ایجاد اشتغال، عمران و آبادانی کشور و فقرزدایی هزینه شود از دست می رود.

یک کارشناس دیگر نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: تعرفه تعیین شده به عنوان سود بازرگانی آنقدر بالا است که ورود کالا به صورت قاچاق را تشویق می کند.

ˈمحسن بیاناتیˈ افزود: فلسفه تعرفه بالا باید در اصل حمایت از تولیدات داخلی و افزایش سطح اشتغال باشد و ایجاد درآمد برای خزانه دولت به عنوان مرحله بعدی قرار گیرد.

وی گفت: قاچاق کالا به عنوان یک فعالیت غیر قانونی ، همواره با ریسک ناشی از برخورد عوامل قانونی کشور روبرو است ، اما نکته قابل توجه این است که چرا تا کنون این برخوردها بازدارنده نبوده و همچنان قاچاق کالا اقتصاد کشور را تهدید می کند بطوریکه تنها ۱۰ درصد از کالاهای قاچاق کشف می شود.

وی گفت: پایین بودن کیفیت کالاهای تولید داخلی، بورکراسی و ساختار اداری ناکارآمد منجر به افزایش هزینه تولید و تجارت در اقتصاد رسمی خواهد شد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری همدان نیز در این خصوص گفت: روانسازی و تسهیل در روند تجارت و فعالیت های اقتصادی موجب کاهش قاچاق کالا و ارز می شود.

ˈعبدالحسین مرادیˈ افزود: عملیاتی کردن حماسه اقتصادی یک امر جدی برای همه مسوولان است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: تسهیل در روند تجارت های قانونی نه تنها از قاچاق کالا جلوگیری می کند بلکه راهکاری برای تحقق حماسه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و آگاهسازی مردم در خصوص آسیب های وارد شده از ورود کالاهای قاچاق به جامعه ضروری است افزود: کالای قاچاق به تولید داخلی ضربه می زند.

وی در خصوص روند اجرای طرح شبنم نیز تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت برای تعیین تکلیف استفاده از برچسب های طرح شبنم مکاتبه کند تا ابهامات موجود در این بخش بر طرف شوند.

سرپرست گمرک استان همدان نیز گفت: تعداد پرونده های رسیدگی شده و در حال رسیدگی در این اداره کل ۲۳۱ فقره است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک درصد کاهش یافته است.

ˈمرتضی نجفی مقدمˈ افزود: ارزش ریالی این تعداد پرونده ۱۲۱ میلیارد و ۷۷۵ میلیون ریال می باشد .

وی بیان کرد: ارزش پرونده های تشکیل شده در ۹ ماهه گذشته در گمرک استان همدان که برای تعیین جرایم و ارزش کالا به گمرک تحویل داده شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷۹ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس آگاهی استان همدان نیز گفت: این استان در مبارزه با قاچاق کالا رتبه سوم کشور را دارد و گلوگاه های ورودی و خروجی استان را برای قاچاقچیان کالا ناامن کرده است .

ˈفرامرز به گذرˈ افزود: این استان همچنین در بین استان های هم سطح خود در بحث مبارزه با قاچاق کالا رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: مبارزه با قاچاق کالا در همدان ظرف ۹ ماه گذشته هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش داشته است.

وی گفت :از ابتدای سال جاری تا کنون هفت مرحله رزمایش مبارزه با قاچاق کالا در استان انجام شده که تاثیر بسزایی در آمادگی نیروها پلیس برجای گذاشته است.

وی ادامه داد: قاچاق پوشاک، گوشی تلفن همراه و سلاح و مهمات از جمله مهمترین اجناس در قاچاق کالا بوده است که از استان همدان به سوی استانهای جنوبی حمل می شود.

وی در این خصوص همچنین اظهارداشت: هشت کانتینر مشروبات الکلی و قاچاق کالا به ارزش ۲۰میلیارد ریال از ابتدای سال جاری تاکنون در گلوگاه های استان کشف شده است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *