جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۴
۳۵
درباره سخنان تامل‌برانگیز روحانی؛

12 سوال 'ارزشی' از رئیس جمهور

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب: 336557
هیچ گونه قرارداد معاوضه‌ بین بحرین و سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در خلیج فارس صورت نگرفته است.
12 سوال
جهان نيوز - محمدكاظم انبارلويي:
چهارشنبه شب هفته گذشته رئيس جمهور در جمع هنرمندان ديدگاههاي خود را در باره «هنر» و «هنرمندان» مطرح كرد. روزنامه ايران ارگان دولت تيتر اول خود را به همين خبر اختصاص داد و نوشت «شب تكريم هنر» اولين جمله اي كه رئيس جمهور در تكريم هنر و هنرمند گفت اين بود كه«تقسيم هنرمندان به ارزشي و غير ارزشي بي‌معناست» رئيس جمهور تاكيد كرد، هنر يعني ارزش و هنرمند فرد ارزشمندي است.»

آيا هنر يعني ارزش و هنرمند فرد ارزشمندي است و هيچ نوع تقسيم بندي در نگاه به هنر و هنرمند وجودندارد؟

رئيس جمهور در همين سخنراني از ارزشهاي الهي ياد كردند. پس هنر مبتني بر توحيد با هنر مبتني بر شرك، كفر و الحاد مي‌تواند اولين تقسيم بندي در هنر و نگاه به هنرمندان باشد.

هنرمندي كه دعوت به توحيد، عدالت و حمايت از محرومان ومبارزه با ظلم مي‌كند با هنرمندي كه دعوت به شرك و كفر و پذيرش بي‌عدالتي و ستم به بندگان خدا مي‌كند متفاوت است. در اين وادي سخن از دو نوع هنر و دونوع هنرمند است.

آيا هنرمندي كه دعوت به صلح،اعتدال، پاكدامني و پرهيز از خشونت مي‌كند با هنرمندي كه دعوت به خشونت ، سكس، دنياپرستي و ناپاكي مي‌كند مساوي هستند؟!

آيا هنرمندي كه در مسير تبليغ و ترويج دين وسبك زندگي براساس آموزه هاي قرآن و انبياي الهي حركت مي‌كند با هنرمندي كه در مسير تبليغ سكولاريسم و آموزه هاي كفر آلود مدرنيسم در قالب تفكر فاشيسم ، ليبراليسم و سوسياليسم حركت مي‌كند مساوي است؟

آيا هنرمندي كه دنبال فريب واغواگري است با هنرمندي كه دنبال صداقت و روشنگري است مساوي است؟

عرصه «تولي» و«تبري» در هنر كجاست؟

آيا هنرمندي كه دنبال دفاع از آزادي و حريت است و در راه مبارزه با استبداد جان خود را فدا مي‌كند باهنرمندي كه در استخدام استبداد باآزادي و حريت مي‌جنگد مساوي است؟

از مشروطه تا نهضت ملي و ازنهضت ملي تا نهضت امام خميني(ره) ما شاهد ظهور هنرمنداني هستيم كه خاستگاه آنها انديشه منحط و فرتوت مدرنيسم است . آنها در عرصه شعر، ادبيات،سينما ،‌تئاتر و... آموزه‌هاي ديني را هدف قراردادند و عالمان و مجاهدان ديني ومردم را به باد تمسخر گرفتند.البته در مقابل آنها شاهد ظهور هنرمندان مردمي و فداكار بوديم كه در كنار عالمان دين ايستادند و از حيثيت هنر وهنرمند و نيز ارزش دين و دينداري دفاع كردند . آيا اين دو جماعت با هم مساوي هستند؟

اين جماعت روسياه چون عقلانيت مدرن را فاقد توانايي براي رويارويي با دين مي‌ديدند به فحش و ناسزا و اهانت به دين و دينداران روآوردند وآثار آنها مملو از اهانت به مقدسات ديني است. وقتي به آنها مي گفتيم چرا اين كار را در قالب «هنر مدرن» مي‌كنيد، مي‌گفتند: براي رسيدن به مدرنيته بايد از روي جنازه «سنت» عبور كرد!! چون در غرب هم دستيابي به مظاهر مدرنيسم از مبارزه با كليسا شروع شد، درايران هم بايد با حوزه‌‌هاي علميه، مساجدو روحانيون مبارزه كرد والخ!

رئيس جمهور در برابر نمايندگان ملت وفق اصل ۱۲۱ قانون اساسي، «در پيشگاه قرآن كريم ودربرابر ملت ايران به خداوند متعال سوگند» خورده است پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي باشد.

وقتي يك عده از به اصطلاح هنرمندان طي سه دهه گذشته در عرصه كتاب، مطبوعات و سينما با مذهب رسمي كشور و نظام وقانون اساسي اعلام جنگ كرده اند وظيفه رئيس جمهور چيست؟ وقتي همين عده در فتنه ۱۸ تير ۷۸ وفتنه سال۸۸ به وقيحانه‌ترين و زشت‌ترين اعمال دست ‌زدند با مقاومت مردم روبه رو ‌شدندو رفتند لندن ، پاريس ، واشنگتن و هنر وهنرمندي خود را از رسانه‌هاي دشمن به نمايش گذاشتند، رئيس جمهوربراي مقابله با اين جماعت چه وظيفه اي دارد؟وقتي همين جماعت روسياه به ارزشهاي الهي و مردمي كشور خودشان پشت كردند و تحت الحمايه انگليس و آمريكا و رژيم صهيونيستي قرار گرفتند باز بايد بگوييم ، هنرمند ارزشي و غير ارزشي بي‌معناست؟

پس تتمه سوگند رئيس جمهور چه مي‌شود كه دربرابر نمايندگان مجلس فرمودند: «همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسئوليت‌هايي كه بر عهده گرفته‌ام به كارمي گيرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي كشور، ترويج دين و اخلاق و پشتيباني از حق و گسترش عدالت مي سازم.»
وقتي دين، اخلاق و عدالت در يك نبرد نابرابر نرم با پشتيباني سرويسهاي امنيتي ،‌رسانه‌اي دشمن توسط دهها هنرمند وطن فروش و خائن در آن سوي آبها ودر داخل مورد هجوم قرار مي‌گيرد آيا سخن گفتن از تقسيم هنرمندان به ارزشي و غير ارزشي بي‌معناست؟!

رئيس جمهور محترم دراين ديدار فرمودند: «نگاه امنيتي به هنر بزرگترين اشتباه امنيتي است فضاي امنيتي مي‌تواند جوانه هنر را بخشكاند. دولت قصد ندارد مميزي در فرهنگ و هنر را ادامه دهد».

رئيس شوراي عالي امنيت ملي كشور رئيس جمهور است . اكنون ما در حال يك جنگ نرم تمام عيار با دشمن هستيم. ملت ما با فداكاري و بصيرت تازه از فتنه ۸۸ قد راست كرده‌ و تهديدات امنيتي را دفع كرده است. در اين جنگ هنرمندان ضد دين و ضد ارزشهاي الهي در صف اول و خط مقدم اين نبرد هستند چگونه رئيس شوراي امنيت عالي بي‌خيال از اين همه غوغا وهياهو در تهاجم فرهنگي دشمن مي‌تواند اين گونه سخن بگويد و بي خيال امنيت فرهنگي مردم باشد.

نتيجه اين نگاه به«هنر» و«هنرمند» اين مي‌شود كه اجازه مي‌دهند نمايندگان پارلمان اروپا به ايران بيايند بروند سفارت يونان به دو شهروند هنرمند ايراني ۲۰۰ميليون تومان پاداش هنر نمايي آنها در فتنه ۸۸ را نقدا پرداخت كنند و هيچ چتر امنيتي هم بر اين آمد و رفت‌ها حاكم نباشد!

تدوام اين نگاه آن است كه بنده به عنوان يك شهروند ايراني ماليات مي‌دهم تا دولت امنيت ملي را پاسداري كند. يك دفعه چشم باز مي‌كنم مي بينم يك عده ريخته ‌اند در خيابان به اموال عمومي ومردم حمله مي‌كنند و به قتل و كشتار و قمه كشي روي مي‌آورند. وقتي مي‌پرسيم اينها كيستند كسي پاسخگو نيست . از آن سوي سرزمينهاي اشغالي نتانياهو پاسخ ما را مي‌دهد و مي‌گويد چيزي نيست، اصلاح طلبان به نمايندگي از غرب و ما در تهران مي‌جنگند.»!

رئيس جمهور محترم هم براي اينكه پاسخ اين شبهه را بدهند در همين اجلاس تكريم هنرمندان مي‌فرمايند:
« هنريعني ارزش ، هنرمند فرد ارزشمندي است. هنرمند امنيت كشور را به خطر نمي‌اندازد دولت در فكر ايجاد آشتي ملي و وحدت ملي است.»

اگراين پاسخ صحيح است پس اين همه خبرنگار و گزارشگر و هنرمند ايراني درراديو بي بي سي و راديو آمريكا و شبكه‌هاي اروپايي و آمريكايي درغرب چه مي‌كنند؟ اگر اين تعريف از هنر و هنرمند درست بود چرا هنرمندي كه در اوايل انقلاب درايران «توبه نصوح»و «دو چشم بي سو» مي‌ساخت الان در اسرائيل دراستخدام بهائي‌ها در دفاع از يك فرقه ضاله چيزي از هنر و هنرنمايي كم نمي‌گذارد.
البته ترديدي نيست كه اين نظام از ابتدا دست روي زانوي هنرمندان متعهد ، ‌متدين، شجاع و... گذاشت وايستاد و از آزادي و استقلال خود دفاع كرد. هنرمندان بزرگ كشور در همه عرصه‌ها و با دفاع از ارزشهاي الهي و انساني از ساحت قدسي هنر پاسداري كردند. تنها اندكي از اين جماعت به وطن فروشي و خود فروشي رومي‌آورند واكنون نيز در نگاه ملت ما انگشت نما هستند به همين دليل مردم قدر هنرمندان واقعي خود را مي‌دانند ومرز آنها را با هنرمندان ضد ارزشي تمييز مي‌دهند.

اما به هر حال رئيس جمهور محترم ما با اين نگاهي كه در شب تكريم هنر به هنر و هنرمند دارد بايد توضيح دهد چگونه مي‌خواهد سوگند خود را جامه عمل بپوشاند. او سوگند خورده است «از هيچ اقدامي در حراست ساز مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشور دريغ نورزد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در شهري كه به رقاصه هنرمند گويند ننگی برای مردم صاحب هنر است.
جدی نگیر عزیزم
روحانی یه چیزی پروند تا امثال شجریان و گوگوش و دولت ابادی و بهبهانی تحویلش بگیرن
کاظم
Iran, Islamic Republic of
آقای انبارلویی شما مصادره به مطلوب کرده اید و آنچیزی که می خواستید از سخنان روحانی برداشته و دنباله حرفهای ایشون را گوش نکرده اید. او این حرفها هم زد:«ابتذال هنر نیست. ابتذال در عرصه سینما، موسیقی، شعر، نقاشی و... عین بی هنری است. چون انسان را به قهقهرا می برد و در مقابل کمال جویی است.» پس این چیزهایی که شما دو صفحه درباره اش نوشتید از دید روحانی اصلا هنر نیست به عبارت دیگر حرف شما سالبه به انتفا موضوع می باشد.
محسن
کاظم جان به روحانی بگو کارکنان مسکن مهراین 6ماه چی خوردند
نظر جالبی بود
رهگدر
Norway
با این حساب می توان گفت سلمان رشدی ملعون هم هنر نویسندگی داره.
کاریکاتوریستی هم که به پیغمبر ما اهانت کرد هنرمند هست.
گلشیفته خانم را هم نگو، از همه هنرمند تره.
گوگوش و سروش و ... همه و همه هنرمند هستند و فرقی بین اونها و مثلا شهید آوینی نیست.
خدایا بجز تو شکایت پیش کی ببریم؟
این اقا جوگیر شده بابا .چهار تا کف و سوت دیده فکر کرده همه ی مردم همینن.اگه جراتشو داری وقتی میری اسایشگاه جانبازان یا خونه خانواده های شهدا همینجوری نطق بکن
جواد
Iran, Islamic Republic of
ببخشید که نمیتونه مثل احمدی نژاد عالمانه وسنجیده صحبت کنه!
مهدی
United States
هوالجمیل
آنچه مبتنی بر کفر و الحاد و بداخلاقی و فسق و فجور و اباحیگری باشد اصلا هنر نیست ابتذال است ؛ بنابراین میتوان گفت هنر را به ارزشی و غیرارزشی نمی توان تقسیم کرد، آنچه ضدارزش است هنرنیست!
حرفتون درسته اما با رویه ای که این حضرات در عمل در پیش گرفتن نشون میده مصداق یقول الحق و یراد بها الباطل اند
عمار
Iran, Islamic Republic of
آقای رییس جمهور بارها عنوان کردند که پیرو خط رهبر هستند .
امیدواریم در اینگونه اظهار نظرها نیز خط ومشی رهبر عظیم الشان و اسلام عزیز که در حوزه علمیه هم ایشان درس پاسداری از آن را خوانده اند ، بیشتر مد نظر قرار دهند. انشاءالله.
ایشان خود بهتر میدانند همه یکسان نیستند ،البته که هنرمندی باعث تعالی دین ،کشور،نظام ....میشود .باهنرمندی که اهمیتی به این مقوله ها نمیدهد ویا مغرضانه عکس این ارزشها را در نظر دارد، یکی نیستند و درجه آنها فرق میکند و در دو گروه متفاوت قرار دارند.
Iran, Islamic Republic of
در ان شهری که نامردان به نامردی عصا از کور می دزدند /// من از خوش باوری انجا محبت جستجو کردم !!!!! حیف از رایی که به تو دادم
استفاده کردیم
خودم
کسی که خودش اهل نظر نباشه باید نظرات دیگران رو بالا بیاره اخرش هم همین میشه
از رو خوندنش معلوم بود
امیر
Australia
باسلام
دمّت گرم درست گفتی مثبت
از اصفهان
از سلحشور و ده نمکی که آبی برای فرهنگ مملکت گرم نشد، بذار دولت آبادی و فرمان آرا و بنی اعتماد هم یه تلاشی بکنند.
سلحشور و ده نمکی اومدن که بخشی از فضای سینما و هنرو بگیرن بلکه بتونن کاری بکنن اما انقدر اینحوزه به مدد افکار لیبرالی امثال روحانی و سایر سیاسیون دست رقبا بود که به جایی نرسیدن.
تابه امروز فرهنگ دست فرمان ارا و بنی اعتماد بوده که به این روز رسیدیم و الا ...
Iran, Islamic Republic of
هنرمند "واقعی" فرد ارزشمندي است. هنرمند "واقعی" امنيت كشور را به خطر نمي‌اندازد دولت در فكر ايجاد آشتي ملي و وحدت ملي است.
اگر ایشون یک مرز کوچک بین هنر واقعی و مبتنی بر فطرت پاک الهی با نوع منحرف هنر قائل میشد، این تعابیر و مشکلات بوجود نمی آمد.
Iran, Islamic Republic of
مایه تاسف است که در لباس روحانیت آمده ایم هنر را به عنوان مقدس ترین امر می شناسیم و هیچ قید و بندی نیز برای این بیان خویش لحاظ نمی کنیم جناب آقای روحانی آیا سینماگران و نقاشان و داستان نویسانی مانند آنچه در غرب می بینیم و شاهد مثال آن سلمان رشدی است که داستان نویس نیز مقدس اند؟؟ آیا آنها نیز کار ارزشی انجام می دهند ؟؟ یا اینکه تنها وقتی هنر ارزشی می شود که ما باید از آنها استفاده سیاسی ببریم؟؟ وقتی هنر ارزش می شود که ما را تمجید کنند؟؟ این معامله دو سویه که هنرمندان از شما تمجید و تعریف کنند و کلیپ آواز برایتان بسازند و در ویدپوهایشان شما را تعریف کنند و شما نیز برای آنان از دین مایه بگذارید کی پایان خواهد یافت معلوم است در نزدشما حق ثابت وجود ندارد و حق مطلق شمایید و آنانی که از شما تعریف و تمجید می کنند
تاسف بیش از حد
مهدی
Australia
باسلام
باشما صدرصد موافق هستم مثبت
محمد
متاسفانه ایشان و بعضی اعضا کابینه هنوز در ایام انتخابات بسرمی برند و درحال جمع آوری رای هستند.احمدی نژاد در انتخابات تخریبکی کرد(اشتباه بود)ولی اینان تازه بعداز انتخابات تخریب را شروع کرده اند و معلوم نیست کی تمام کنند .
اعتدال این بود که افراد طرفدار احمدی نژاد و اصولگرا درکابینه نباشند(که تقریبا نیستند)ولی حتما نبایستی اصحاب فتنه (ستادفتنه و تاییدکنندگان و ...)هم نباشند ولی همه شان بجز میرحسین و کروبی پست گرفتند
Norway
اقای روحانی عزیز:
من سوالی برام پیش امده
آیا جانباختگان حادثه شهرک سینمایی و فیلم معراجی ها هنرمند نبودند
آیا اصلا افرادی که در حوزه دفاع مقدس کار میکنند جزو دسته بندی هنرمندان شما هستند یا خیر؟
اگر جواب شما آری است ، چرا در روز سخنرانی ، که صبح آن روز این حادثه پیش آمده بود ، هیچ یادی از انها نکردید؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
این است فرق عدل و اعتدال... که حضرت آیت الله جوادی آملی به خوبی بیان کردند...

فرق اساسی عدل و اعتدال آن است که در عدل هرچیزی در جای خود قرار می گیرد پس نقصی ندارد؛ ولی در اعتدال و تعادل با توجه به عرضه و تقاضا کارها صورت می گیرد، و برابر خواست مردم سخن گفته و برنامه تولید می‌شود.

روحانی هم بیش از آنکه دنبال رضای خدا باشد... دنبال رضای قشر خاصی از مردم است!!!!
.......
اگه مردم ازش راضي نباشن خدا هم ازش راضي نيست......
ميثم
يعني مايكل جكسون با سام يوسف فرقي نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعني ريدلي اسكات با سلحشور فرقي نداره؟ قربون آقاي رئيس جمهور برم كه معلوم نيست اين حرفاشو از كجا در مياره!
شما در حدی نیستین که از رییس جمهور محبوب ما سوال بپرسی
جواب گرفتید؟
Iran, Islamic Republic of
با سلام ..فقط بشينيد و ايراد بگيريد ....
محمد
United Kingdom
هر هنری و هر ارزشی اگر امری قرار دادی و بر امده از اعتلاف نظری وفکری جمعی ولو اکثریت باشد می تواند پایه استدلال تقسیم نکردن هنر مند به ارزش وغیر ارزش قرار گیرد ....
akbar
Iran, Islamic Republic of
امام فرمودند"هنر يعني دميدن روح تعهد در كالبد انسان هاست" توهمات خاتمي موجب ارشاد مهاجراني ونظرات روحاني مخدوش شدن مرز هنر متعهد و سكولاريستي شد.... فاين تذهبون
قریشی
Iran, Islamic Republic of
در زمانی که هنرپیشه به مطرب گویند
....صاحب هنر است
کتایون
جهان عزیز میگویید نظر بدید ماهم با کلی صرف وقت نظر میدیم چون تایپ کردن برای من که یک خانم 52 ساله هستم کمی مشکل است اما شماچاپ نمیکنید من راجع به این خبر بانام کتایون مطلبی نوشتم و قبلا هم چندین کامنت گذاشتم اما شما چاپ نکردید
United States
ایووووووووووللللللل به نقد قشنگت.هنرمند ینی قلم تو
جوابگو هستند ایا؟؟؟