کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۴

20 دی 1392 ساعت 14:50

بیزینس مانیتور پیش بینی کرد تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۴ به ۳.۴۶ میلیون بشکه در روز برسد و با پیش بینی رشد سالانه ۲.۵ درصدی تولید گاز ایران تا سال ۲۰۱۷ نوشت به دلیل رشد بالای مصرف داخلی، ایران تا ۲۰۲۲ نمی تواند صادرکننده مهم گاز شود.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بیزینس مانیتور در گزارشی از صنعت نفت و گاز ایران نوشت: توافق هسته ای ماه نوامبر ایران و ۶ قدرت جهانی اتفاقی مهم در مذاکرات بین ایران و غرب بود و موجب بهبود قابل توجه موقعیت جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی شد. اما باید به این نکته اشاره کرد که این توافق، موجب برداشته شدن کل تحریم ها در زمینه صادرات نفت ایران نمی شود و اجازه افزایش فروش نفت آن کشور را نمی دهد.

هرگونه کاهش قابل توجه تحریم های نفتی تنها زمانی محقق خواهد شد که یک توافق جامع و نهایی حداقل در ۶ تا ۱۲ ماه آینده به دست آید. بنابراین در حال حاضر، بخش هیدروکربنی ایران عمدتا تحت تاثیر تحریم ها قرار دارد.

این گزارش افزود: ما انتظار نداریم که در وضعیت فعلی افزایش عمده ای در تولید و صادرات نفت ایران رخ بدهد. در بخش گاز ما معتقدیم که ایران قادر نخواهد بود تولید خود را به میزان کافی جهت تامین نیاز داخلی اش افزایش دهد و این موجب افزایش کمبود گاز در کشور خواهد شد.

در عین حال، ایران ادعا می کند منابع نفت و گاز جدیدی را کشف کرده است که در صورت صحت این ادعاها، پتانسیل منابع فعلی ایران رشد قابل ملاحظه ای داشته است. ایران که شدیدا به جذب سرمایه گذاری نیاز دارد، شرایط قراردادی بهتری را نسبت به گذشته به شرکت های خارجی پیشنهاد می کند، اما با توجه به تداوم تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا احتمالا شرکت های نفتی کمی مایل به همکاری با ایران خواهند بود.

بر اساس این گزارش حجم ذخایر نفتی کشور در طی دو سال گذشته افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۲، ذخایر نفتی ایران ۱۵۱ میلیارد بشکه تخمین زده شده بود که ۱.۸ درصد نسبت به رقم ۱۳۷ میلیارد بشکه ای سال ۲۰۱۱ افزایش داشت. این رقم اندکی کمتر از رقم ارائه شده از سوی اوپک می باشد که حجم ذخایر نفتی ایران در سال ۲۰۱۲ را ۱۵۴ میلیارد بشکه برآورد نموده بود. در زمان تنظیم این گزارش، حجم ذخایر نفتی ایران از سوی اداره اطلاعات انرژی ۱۵۵ میلیارد بشکه برآورد شده است.

تولید و صادرات نفت ایران از سال ۲۰۱۱ تاکنون، به دلیل تحریم ها به شدت کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۲ تولید و صادرات نفت ایران نسبت به سال ۲۰۱۱، حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است. به گفته وزیر نفت سابق ایران، صادرات نفت خام این کشور در میانه تحریم های بین المللی و در فاصله سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، ۲۰ درصد کاهش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی برآورد می کند که صادرات نفت ایران در ۹ ماهه ابتدایی ۲۰۱۳، به ۱.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است، در حالی که این رقم در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ترتیب، ۲.۵ و ۱.۷ میلیون بشکه در روز بوده است. صادرات فعلی نفت ایران احتمالا در حدود ۱.۲ تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز است. اما باید این نکته را خاطرنشان کرد که در این مقطع زمانی نمی توان ارزیابی دقیقی از میزان تولید و صادرات نفت ایران انجام داد.

بدون کاهش تحریم ها، بعید است ایران بتواند حجم تولید یا صادرات نفت خود را در کوتاه مدت به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در حالی که توافق هسته ای ماه نوامبر یک اتفاق مثبت تلقی می شود، اما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که بتوانیم آن را به عنوان عاملی در پیش بینی ها برای بازگشت قابل توجه نفت خام ایران به بازار جهانی گنجاند.

بیزینس مانیتور در ادامه نوشت: در چنین شرایطی، پیش بینی می‌شود که تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۴ به حدود ۳.۴۶ میلیون بشکه در روز برسد. همچنین رشدی بسیار کم یعنی حدود ۰.۵ درصد را در تولید سالانه تا سال ۲۰۱۷، انتظار داریم، اما این موضوع به وضعیت آینده تحریم ها بستگی خواهد داشت.

در کوتاه مدت، ما پیش بینی می کنیم تولید گاز ایران سالانه ۲.۵ درصد رشد داشته باشد و تا سال ۲۰۱۷ به ۱۷۶ میلیارد متر مکعب برسد. ایران ظرفیت تولید گاز به میزان بسیار بالاتری را داراست. اما با وجود تحریم های فعلی ما معتقدیم این کشور قادر نخواهد بود به سرمایه کافی برای رساندن رشد تولید خود به بالای ۳ درصد در سال دست یابد.

تولید گاز ایران برای تامین رشد فزاینده تولید داخلی ناکافی است و این موجب افزایش کمبود گاز در این کشور می شود. وضعیت فعلی تحریم ها موجب شده که ما معتقد باشیم، ایران قادر نخواهد بود به سرمایه و تکنولوژی کافی برای تکمیل توسعه فازهای در دست اقدام میدان پارس جنوبی دست یابد. بنابراین ما برآورد می کنیم که عدم توانایی تامین نیاز داخلی منجر به بروز وضعیت سختی برای این کشور خواهد شد. کمبود گاز احتمالا در طی سال های آینده در ایران ادامه خواهد یافت. اگر تحریم ها برداشته شوند، افزایش فوری تولید گاز صرف تامین نیاز داخل و تزریق مجدد گاز به میادین نفتی خواهد شد. در نتیجه، بعید به نظر می رسد که ایران بتواند به صادر کننده مهم گاز در دوره مورد پیش بینی یعنی تا سال ۲۰۲۲ تبدیل شود.

این گزارش افزود: در شرایطی که تحریم ها همچنان پابرجاست، ایران شاهد شروع به کار اولین مرکز صدور بنزین در شهر بندرعباس است. پیش بینی می شود، بندر عباس و پالایشگاه های ستاره خلیج فارس بتوانند روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین تولید کنند. بنزین تولید شده در این دو پالایشگاه طبق استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ خواهد بود. به گفته فرهاد احمدی، مدیر شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ۴ پروژه پالایشگاهی نیز در ایران در دست اقدام هستند که انتظار می رود ظرفیت تولید بنزین کشور را به ۱۴۴ میلیون لیتر در روز برسانند.

در دهم ماه می ۲۰۱۲، ایران خبر از کشف یک میدان نفتی ۸ تا ۱۰ میلیارد بشکه ای داد که در دریای خزر واقع شده است. پس از اعلام کشف یک میدان عظیم نفت سبک در ماه آوریل، این دومین مورد از کشف یک میدان نفتی عظیم در سال ۲۰۱۲ بود. کشف میدان نفتی واقع در دریای خزر، مجموع منابع کشف شده در این منطقه از سال ۲۰۰۹ را بر اساس اطلاعات ایران به بیش از ۵۳.۰۶ میلیارد بشکه میعانات و ۳۵۰۰ میلیارد متر مکعب گاز می رساند.

همچنین رئیس مرکز مطالعات دریایی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد کنسرسیومی برای توسعه میادین نفت و گاز ایران در دریای خزر ایجاد شده است. این کنسرسیوم توسط وزارت نفت، چند دانشگاه و شرکت نفت خزر تشکیل شده است. در طی برنامه پنجم توسعه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵) احتمالا نزدیک به ۲۵۰۰ حلقه چاه نفت و گاز در این منطقه حفر خواهد شد.


کد مطلب: 336484

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/336484/افزایش-تولید-نفت-ایران-سال-۲۰۱۴

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com