کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صدور مجوز برای آلبوم خواننده لس آنجلسی!

وزیر ارشاد کارت زرد گرفت

17 دی 1392 ساعت 14:30

در حالیکه بحث نظارت در حوزه فرهنگی از سوی برخی مسئولان مورد تردید بود، خبری مبنی بر انتشار آلبوم موسیقی شادمهر عقیلی خواننده لس آنجلسی در ایران روی خروجی خبرگزاریها قرار گرفت.


به گزارش جهان، دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حالی اقدام به صدور مجوز برای بازنشر آلبوم این خواننده لس آنجلسی در ایران کرده است که آلبوم ها و کنسرتهای این خواننده لس آنجلسی سمت و سوی سیاسی دارد و بعضا ضد نظام است.

گفتنی است آلبوم دهاتی با صدای شادمهر عقیلی که در سال ۷۸ روانه بازار شد اکنون توسط شرکت ایران‌گام و با طراحی جلد متفاوت به بازار فرستاده شده است.

اما برخی اقدامات تامل برانگیز وزارت ارشاد باعث شد تا امروز علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس فراخوانده شود و به دلیل قانع نشدن نمایندگان کارت زرد از مجلس بگیرد.


علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به سوال حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس مبنی بر تساهل و تسامح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری با پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیرضروری در پیش گرفته است، چیست، اظهار داشت: سوال آقای رسایی دارای دو بخش یعنی مربوط به تک خوانی بانوان و همچنین روزنامه بهار است.

وی ادامه داد: براسا آنچه در گزارش کمیسیون فرهنگی آمده است، بنده بدواً هیچ اظهارنظر ابتدایی نداشتم. پس از طرح برخی مسائل از طرف موسیقی‌دانان که در نهایت موجب موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی و طرح این موضوع در جامعه شد، خبرنگاران از من این سوال را کردند که تک خوانی خانم‌ها چگونه است؟ من نیز نظر برخی از علما را ارائه کردم.

وزیر ارشاد افزود: در فتواهای علما قید این است که تک خوانی و جمع‌خوانی بانوان هیچ فرقی با یکدیگر ندارد یعنی مهم این است که مفسده‌انگیز نباشد. ولی برخی از رسانه‌ها تلاش کردند که قسمت دوم را حذف کنند و تنها بگویند که تک خوانی اشکالی ندارد در حالی است که آنچه مشهور است، قید مفسده‌انگیز است.

وی با اشاره به سؤال رسایی مبنی بر اینکه هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده‌انگیز است، تأکید کرد: این نظری قابل احترام است، اما ما معتقدیم برخی موارد مثل همان تیتراژ لالایی که در پایان فیلم مختار خوانده شدو برای آن هم استفتایی صورت گرفت و گفتند که اشکالی ندارد ، موارد دیگری هم وجود دارد که مفسده‌انگیز نباشد.

جنتی با بیان اینکه در این زمینه مراجع مختلف یعنی حضرت امام(ره) و آیت‌الله اراکی در گذشته و سایر مراجع حاضر نظراتی دارند، گفت: آنچه برای ما دارای اهمیت است، نظر مقام معظم رهبری است و آن برای ما ملاک محسوب می‌شود.

وی در مورد خصوص بخش دیگری از سوال حمید رسایی در مورد روزنامه بهار اظهار داشتت: مقاله‌ای که در روزنامه بهار در آستانه روز عید غدیر منتشر شد، به هیچ عنوان قابل دفاع نیست چراکه آنچه در مقاله آمده بود، مخالف مذهب رسمی کشور محسوب می‌شود.

وزیر ارشاد با اشاره به مطرح شدن توهین مقاله بهار در هیئت نظارت مطبوعات گفت: در هیئت نظارت بر مطبوعات تصمیم بر این گرفته شد که روزنامه بهار توقیف شود و این اشد مجازات برای این روزنامه یعنی توقیف بود.

جنتی ادامه داد: در این خصوص آقای رسایی مطرح کرد که چرا نظر بنده در جمع اعضای هیئت نظارت این بوده که نباید روزنامه بهار توقیف شود و اینکه به اظهارنظر بنده در جایی دیگر استناد کرده که بنده نسبت به این توقیف اظهار تاسف کرده‌ام.

وی اظهار داشت: براساس توضیحات سردبیر روزنامه بهار توجهی به محتوای مقاله چاپ شده صورت نگرفت چراکه عنوان مقاله غلط‌ انگیز بوده که در مورد ولایت و رهبری امیرالمومنین (ع)‌ بود و فکر می‌کردند مقاله‌ای در آستانه عیدغدیر آمده که باید چاپ شود اما بعد از چاپ متوجه خطای خود شدند و بلافاصله مدیرمسئول روزنامه به خطای خود اعتراف و معذرت‌خواهی رسمی کرد و فردای آن روز نیز ۳ مقاله دیگر علیه آن مقاله چاپ شده منتشر شد.

وزیر ارشاد گفت: پس از آن مدیر مسئول روزنامه اعلام کرد که حاضر است خودش برای این خطای انجام شده روزنامه را برای مدتی تعطیل کند. لذا برخی اعضای هیئت نظارت متوجه شدند که این کار عامدانه و عالمانه انجام نشده است.

جنتی با بیان اینکه بر این اساس ۲ نظر در هیئت نظارت بود که در نهایت منجر به توقیف روزنامه بهار شد، اظهار داشت: من برای این موضوع اظهار تاسف کردم که نباید به سمت توقیف روزنامه‌ها رفت. چراکه راه‌های دیگری مانند تذکر شفاهی، کتبی و ارجاع به دادگاه و در نهایت توقیف و لغو پروانه وجود دارد و هنر این نیست که بلافاصله روزنامه‌ای را توقیف کنیم بلکه باید تا آنجایی که می‌توان موارد دیگر را اعمال کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به عمدی نبودن انتشار این مقاله و اشتباه در انتشار، به نظر می‌رسید که این مورد جزء موارد تخفیف به شمار می‌رفت و نباید اشد مجازات را در نظر گرفته می‌شد. همچنین براساس آیین‌نامه داخلی مجلس آنچه نمایندگان می‌توانند از وزرا سوال کنند، در مورد وظایف وزیر و نه اظهار نظرش است. بنده وظیفه‌ام را به درستی انجام داده و موضوع را به هیات نظارت جهت بررسی ارجاع دادم که در نهایت به توقیف نیز منجر شد. ما باید تلاش کنیم بهانه‌ای به دست رسانه‌های بیگانه ندهیم که آن‌ها بگویند در ایران دائما روزنامه‌ها توقیف می‌شود و خبری از آزادی مطبوعات نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از توضیحات رسایی اظهار داشت: من دغدغه آقای رسایی را نسبت به حفظ ارزش‌های اسلامی و دینی درک می‌کنم اما این احتمال را بدهید که کسی که فرزند حوزه علمیه و با سوابق مشخص قبل از انقلاب و بعد از انقلاب است، آن قدر دغدغه در مسئولیتش داشته باشد که از ارزش‌های دینی و انقلابی دفاع کند.

وی با بیان اینکه تمام تلاشمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسداری از ارزش‌های انقلاب و اسلام است، تأکید کرد: مقاله چاپ شده در روزنامه بهار به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و به همین دلیل سرانجام به توقیف روزنامه بهار انجامید و اگر احساس می‌شد که انتشار مقاله در روزنامه بهار عمدی بوده، ممکن بود حتی به لغو امتیاز روزنامه بهار بینجامد.

وزیر رشاد با اشاره به اینکه قطعاً ما اجازه نمی‌دهیم در حوزه مطبوعات به مقدسات نظام دینی ما توهین شود، تصریح کرد: نماینده سؤال کننده این موضوع را مطرح کرد که بنده چرا از توقیف روزنامه بهار اظهار تاسف کردم. این موضوع به این دلیل بود که وقتی روزنامه‌ای توقیف می‌شود، حدود ۱۵۰ نفر بیکار می‌شوند؛ ما باید کاری کنیم که از جریمه‌های دیگر استفاده شود و یکی از پیشنهادات این بود که مدیرمسئول روزنامه بهار تغییر کند که این تنبیه بزرگی بود.

جنتی با اشاره به مطرح شدن موضوع تخلفات روزنامه ۹ دی در هیئت نظارت بر مطبوعات در روز گذشته گفت: این روزنامه‌ متعلق به آقای رسایی است. در این روزنامه ۴ مورد نشر اکاذیب، هفت مورد سیاه نمایی، یک مورد انتشار مطالبی علیه امنیت ملی و یک مورد توهین به مسئولان نظام با کشیدن کاریکاتور وزیر ارشاد در حالی که دست در دست شیطان دارد، منتشر شده است و براساس قانون این موارد باید به توقیف روزنامه منجر شود اما با این نگرش که باید توقیف کمتری انجام شود، روزنامه ۹ دی توقیف نشد.

وی ادامه داد: در مورد تک خوانی بانوان باید بگویم که حتی نمی‌توانیم یک مورد را ارائه کنیم که بانویی در جایی تک خوانی کرده است. ما مراقب این موضوع هستیم و اجازه نخواهیم داد که در این مورد کار خلاف شرع و مفسده انگیزی انجام شود و تلاشم بر این است که کاملاً نظرات مجلس و دغدغه‌های نمایندگان در نظر گرفته شود.

وزیر ارشاد در پایان با اشاره به پخش کلیپی از ترویج سطح زندگی غربی در برخی مطبوعات و در صحن علنی مجلس خاطرنشان کرد: آنچه پخش شد، تصویر بانویی است که در خارج از کشور تک خوانی کرده است و عکس را به گونه‌ای منتشر کرده‌اند که انگار در داخل کشور این اتفاق رخ داده است لذا اگر می‌توانید یک سند ارائه دهید که ما مجوز این کار را داده‌ایم و چنین اقدامی صورت گرفته است.


کد مطلب: 335972

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/335972/صدور-مجوز-آلبوم-خواننده-لس-آنجلسی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com