چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

اعمال تغییرات ۲۰۱۴ داروهای نیروزا از فردا

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 334699
فهرست جدید داروهای ممنوعه که از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) منتشر شد
اعمال تغییرات ۲۰۱۴ داروهای نیروزا از فردا
به گزارش خبرنگار مهر، از روز سه شنبه و همزمان با آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی توسط نادوهای همه کشورها اجرا می‌شود. این فهرست بدون حذف یا اضافه شدن داروی جدید و در کل کمترین جابه‌جایی نسبت به سال‌های گذشته منتشر شده اما در هر صورت در برگیرنده تغییرات و مواردی است که توجه به آنها توسط ورزشکاران طی سال نو میلادی الزامی است.

 معمولا هر سال فهرست وادا با تغییراتی که در برگیرنده اضافه شدن دارو یا داروهایی به جمع مواد ممنوعه، حذف یکی از آنها، تاکید بر حداکثر دوز مجاز مصرفی برخی داروها، راهنمای مصرف موضعی برخی پمادها و کورتن ها و ... بود، منتشر می‌شد این در حالی است که فهرست جدید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ با کمترین تغییر در اختیار نادوهای کشورهای عضو قرار گرفته است.

این فهرست که ویژه سال ۲۰۱۴ میلادی است در نشست سالیانه اعضای هیات اجرایی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) که شهریورماه در یوینس آیرس آرژانتین برگزار شد، به تصویب رسید و طبق روال هر ۹ آذرماه و در فاصله سه ماه مانده به آغاز سال نو میلادی منتشر شد و به طور رسمی در اختیار نادوهای تمام کشورهای عضو وادا قرار گرفت تا همزمان با سال جدید میلادی از آن مورد اجرا قرار بگیرد.

فردا سه شنبه همزمان با اول ژانویه و آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی است و طبق اعلام وادا از همین روز تمام نمونه گیری های از ورزشکاران شرکت کننده در میادین مختلف و آنالیز و اعلام نتیجه آنها بر اساس فهرست جدید منتشر شده انجام خواهد شد. البته این فهرست بدون حذف یا اضافه شدن داروی جدید و در کل کمترین جابه‌جایی نسبت به سال‌های گذشته منتشر شده اما در هر صورت در برگیرنده تغییرات و مواردی است که توجه به آنها توسط ورزشکاران الزامی است.

در فهرست جدید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ توجه به سه نکته بر اساس تاکیدی که وادا روی آن دارد، حائز اهمیت است. لطفعلی پورکاظمی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مواردی که ورزشکاران باید بر اساس فهرست جدید وادا و برای استفاده از مواد نیروزا در سال میلادی پیش رو به آنها توجه داشته باشند، عبارتند از:

* داروهای "آمفتامین" و "مت آمفتامین" از گروه محرک‌های متغیری هستند که در ایران به "شیشه" معروف هستند، به جزئیات آزمایشگاهی بیشتری تفکیک شده اند. بر این اساس دو نمونه از این مواد به نام‌های "کاتینون" و "مفدرون" جزو مواد ممنوعه نیستند و مصرف آنها بلامانع است چراکه موجب افزایش کارآیی ورزشکاران نمی شوند.

* آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) با همکاری سازمان بهداشت جهانی یک نام بین‌المللی اختصاصی برای برخی مواد انتخاب کرده تا از آنها در جهان با یک عنوان تجاری مشترک نام برده شود. INN نامی است که بر روی برخی مواد و به منظور سهولت بیشتر کشف آنها گذاشته است. بر این اساس باید از مصرف داروهایی که INN در ترکیب خود دارند و نام این ماده روی بسته آنها درج شده است، اجتناب کرد چون در این صورت نتیجه آزمایش ضد دوپینگ، مثبت اعلام می شود. (به عبارت ساده تر وجود ماده INN در ترکیب داروها یعنی اینکه آن دارو جزو مواد ممنوعه است)

* در فهرست جدید وادا در تعاریف "اگزوژن" و "آندوژن" به منظور شفاف سازی تغییراتی ایجاد شده است. بر این اساس اگزوژن ماده ای خارجی است که وارد بدن می شود اما آندوژن ماده ای است که توسط دستگاه های بدن تولید می شود.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در ادامه این گفتگو با تاکید بر استفاده آگاهانه ورزشکاران از داروهای نیروزا و لزوم توجه آنها به موارد ذکر شده طی سال ۲۰۱۴ میلادی، خاطرنشان کرد: همه اینها برگرفته از کد وادا و تغییرات اعمال شده در آن است که برای کل نادوهای جهان نیز لازم الاجراست.

پورکاظمی تاکید کرد: بر این اساس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) همزمان با وادا و نادوهای دیگر کشورها از روز سه شنبه بررسی تمام نمونه گیری‎های به عمل از ورزشکاران را بر اساس فهرست جدید وادا انجام داده و نتایج را نیز با در نظر گرفتن همین فهرست اعلام می‎کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *