پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
اگر اسلام را نمی شناسید چرا فیلم دینی می سازید

انتقاد شدید رحیم پور از برخی فیلمسازان

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 334336
حسن رحیم پور ازغدی با انتقاد از ساخت فیلم دینی بدون سواد دینی گفت: اگر نه سینما را می شناسید و نه اسلام را چرا می خواهید فیلم دینی بسازید.
انتقاد شدید رحیم پور از برخی فیلمسازان
به گزارش جهان، حسن رحیم پور ازغدی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مکتب هایدگر درباره فرهنگ و هنر اسلام و تفاوت آن با غرب بیان کرد: در مكتب هایدگر بحث تجربه زدگی و تكنیك مطرح شده و در آن مبالغه هایی وجود دارد که اختیار را به نوعی از انسان گرفته است اینها با فرهنگ اسلامی سازگار نیست. البته من از شاخه مذهبی جریان هایدگر باید تجلیل كنم اما گاهی در جایی كه با انسان شناسی اسلام مقایسه می شود اشكالاتی در آن دیده و زاویه ای ایجاد می شود؛ به عنوان مثال می توان به مفاهیم عقل و خیال اشاره كرد كه در این زمینه ها تفاوت هایی با اسلام دارد.
وی ادامه داد: تعریف ما با این مکتب از سینمای دینی در جاهایی متفاوت است. برخی از تعاریف برای آنها سینمای دینی محسوب می شوند در حالی كه برای ما سینمای دینی نیست با اینكه نزدیك ترین جریان مدرن غربی در حوزه سینما با ما هستند. 

وی در ادمه سخنانش درباره خیال گفت: خیال از یك طرف مبنای هر كار هنری است و از طرفی معانی مختلفی از خیال شده است. در افكار عمومی به معنی مالیخولیا از تخیل و وهم استفاده شده است. در قرآن كریم مختال فخور آمده كه به معنای آدم خیالاتی است كه خداوند در قرآن فرموده مختال فخور كسانی هستند كه خداوند آنها را دوست ندارد یعنی كسانیكه قدرت ادراكشان عیب دارد و چیزی را كه حقیقت ندارد حقیقت برداشت می كنند. 

رحیم پور ازغدی درباره عقل ابزاری گفت: یكی از محورهایی كه به سینمای دینی در عصر جدید حمله می شود این است كه دین، مدرنیته و هنر تكنولوژیك با عقل ابزاری گره خورده است عقل ابزاری و عقل تدریجی، عقل ذاتی است و امكان ندارد كه با عقل ابزاری سكولار، سینمای دینی ساخت. باید دید كه عقل ابزاری به چه معنا یك مفهوم انسانی است و به چه معنا نیست. 

وی تصریح كرد: عقل معاش، عقل زندگی، عقل محاسبه، عقل تكنیك و ... اینها جز توصیه های اسلامی هستند اما اشكالی كه با فرهنگ مادی فعلی غرب ایجاد می شود بر سر این نیست كه چرا از عقل معاش استفاده می كنیم بلكه بحث بر سر این است كه چرا آنها عقل معاد را تحریف می كنند. آنچیزی كه اسلام با آن مخالف است تفكیك عقل معاش ار عقل معاد نه به كار گیری عقل ابزاری است. ما با عقل ابزاری مشكل نداریم بلكه اكتفا به عقل ابزرای مشكل ایجاد می كند. 

رحیم پور ازغدی به سینمای غرب اشاره و تصریح كرد: هرچه به سینمای غرب نگاه كنیم تحریك شهوت و ترویج وحشت است كه در آن عالم ماده را برجسته می كنند. در حدود ۴۰ سال پیش مفاهیم غیر مادی در سینما مساوی با خرافه بود و فقط در كمدی ها از آن استفاده می شد و مفهوم وحی را احمقانه و معنا را مادی نشان می دادند و نبوت را بشری می كردند. 

وی ادامه داد: این رویكرد امروزه معكوس شده است و می خواهند كه ماده را نیز معنا نشان دهند. اما مرز حقیقی بین توهم و واقعیت وجود ندارد و این یك نكته منفی است زیرا همه می توانند در فیلم معجزه كنند و روی آب راه بروند لذا مسائل ماورایی كودكانه می شود از طرفی هم نشان می دهد كه مرزهای معرفت شناسی تاثیر خود را گذاشته اند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنانش گفت: كسانیكه اتاق فرمان سینمای جهان را در دست دارند دارای تفكر مادی هستند و هدف آنها سود است اما وجه مثبتی هم در این زمینه وجود دارد كه تا صد سال پیش وجود نداشت و آن ذهن جهانی مشترك است. یعنی اگر بتوان خود را به اتاق فرمان جهان نزدیك كرد می توان افکار خود را بیان کرد و جهانی شدن به معنای امكان جهانی گفتن و جهانی شنیدن است. اگر بتوانیم چند فیلم خوب و قوی بسازیم كه دارای مفاهیم دینی باشند می توانیم جهانی شویم. 

وی گفت: در پشت فیلم هایی كه جایزه جهانی می گیرند هدف سیاسی وجود دارد نه جهانی و به اندازه غرب هیچ كس هنر را سیاسی و ایدوئولوژیك نكرده است. خطوط قرمز در هالیوود زیاد است كه خطوط قرمز هنری نیست بلكه خطوط قرمز صهیونیست است. 

ازغدی در بخش دیگری از سخنانش تصریح كرد: هنرمند كسی است كه بین فرم، ابزار و تكنیك با مفاهیم الهی نوعی نسبت برقرار كند. تكنیك و ابزار را می توان در گسترش مفهوم الهی یا غیر الهی استفاده كرد و كسی كه وارد سینما می شود باید ابزار و تكنیك را بشناسد. 

وی با بیان اینكه هنر دینی هنری نیست كه به شهوت و وحشت دامن بزند افزود: هنر دینی باید وحشت و خشونت را تعدیل كند. دین در تعریف اسلام شامل معرفت هایی راجع به خدا شناسی، هستی شناسی، دنیا شناسی و آخرت شناسی است. مجموعه ارزش های اخلاقی شامل ایثار، گذشت، لبخند، خدمت به خلق و احكام عبادی شامل نماز و روزه و .. . و احكام فردی و اجتماعی اسلام را تشكیل می دهند. هنر سینمایی كه به گسترش و تبیین و تحكیم این عقاید و احكام كمك كند سینمای دینی است. 

وی افزود: برخی سینمای دینی می سازند بدون اینكه سواد دینی داشته باشند. معارف اسلامی همچون اقیانوس نا تمام است اگر كسی مسلمان دینی است دلیل نمی شود هنر دینی بسازد. اگر نه سینما را می شناسید و نه اسلام را چرا می خواهید فیلم دینی بسازید. هیچ سینمایی وجود ندارد كه همه ارزش های اسلامی را بیان كند اگر سینمایی بتواند هنرمندانه یك موضوع را آسیب شناسی كند و مخاطب را به فكر ببرد یك سینمای دینی است. 

ازغدی در سخنانش به محصولات سینمایی غربی اشاره و تصریح كرد: تمام محصولات غربی اومانیستی نیستند در برخی از فیلم های آنها برخی مسائل مطرح می شود كه خیلی به مفاهیم اسلامی نزدیك است. ممكن است در بسیاری از فیلم های آنها خصلت اخلاقی اسلامی مثل مروت، فداكاری و آزادگی نشان داده شود و از این نظر این فیلم به اسلام نزدیك تر است. 

ازغدی گفت: اما در همین فیلم ها خصلت های خوب را به خودشان نسبت و آسیایی ها و عرب ها را تروریست نشان می دهند. در سینمای غربی درست است كه گاهی ارزش های انسانی و اخلاقی مطرح می شود اما باید دید در بستر كدام جهان بینی قرار گرفته است. 

این نظزیه پرداز گفت: برخی فكر می كنند سینمای مذهبی یعنی اینكه شخصی در فیلم به مسجد یا حسینیه برود در حالیكه فیلم دینی باید ارزش ها و معارف اسلامی را ترویج كند. 

وی گفت: پیامبر فرمودند حق ندارید بدون علم و عقلانیت وارد هیچ عملی شوید. اگر سینمای دینی منهای عقل و علم می خواهید تنها سینمای دینی را خراب تر می كنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *